واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
نوزدهمین نشست هفتگی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با اعضای هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما برگزار شد. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، نوزدهمین نشست معاونت توسعه و فناوری سینمایی با هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما با طرح پیشنهاداتی از سوی اعضا همراه بود،«اجرای فیلمنامههای استاندارد در جریان تولید»، «به رسمیت شناخته شدن حق مولف در زمینه سرویس های ویدیوی درخواستیVOD »، «عضویت یک فیلمنامه نویس در شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی»، «حمایت از تشکیل کمپانی های فیلمسازی به جای تهیه کنندگی سنتی و غیرحرفه ای»، «حمایت سازمان برای شکل گیری صنف فیلمنامه نویسان در خانه سینما» از مهمترین عناوین مورد بحث در این نشست بود. در آغاز این نشست ابتدا رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ضمن تاکید بر مشارکت تمامی صنوف و کانون های سینمایی خانه سینما برای پیشبرد و ارتقای سینمای ایران، از آغاز سلسله جلسات شورای راهبری حقوق مالکیت فکری سینمای ایران به منزله کسب آمادگی های لازم خبر داد و تصریح کرد: حق مولف نیز در این راستا مورد توجه جدی است. وی چارهجویی برای تثبیت موقعیت فیلمنامه نویسان مستقل و صیانت حرفهای از آنها را در گروی عقد پیمان جمعی بین صنوف کارفرمایی و کارگزاری در خانه سینما دانست و اظهار امیدواری کرد: این دستاورد بزرگ در آینده نزدیک محقق شود. «رضا مقصودی» رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما با اشاره به اینکه خیلیها اصرار دارند، ضعف عمده آثار سینمایی را متوجه فیلمنامه بدانند، اظهار کرد: به اعتقاد ما مشکل از جایی شروع میشود که فیلمنامههای استاندارد به درستی اجرا نمیشوند و کیفیت فیلمنامه فدای سهل انگاریها و سطحینگریها در فرایند تولید میشود. او ادامه داد: برخی از کارگردانان ما کسر شآن خود میدانند که اسم و امضایشان پای فیلمنامه نباشد و به همین خاطر فیلمنامه نویسان مستقل در سینمای ایران کم شمارند و اغلب کارگردانان ترجیح میدهند متکی به فیلمنامههای خودشان باشند. «رضا مقصودی»در این نشست یادآور شد: در جشنواره فیلم فجر سال گذشته در بین آثار راه یافته به بخش رقابتی جشنواره فقط ١١ فیلم بر اساس نوشته فیلمنامه نویسان مستقل و حرفهای ساخته شده بود و در مابقی فیلمها کارگردان و فیلمنامه نویس یک نفر بودند. این در حالیست که رویکرد حرفهای و صنعتی حکم میکند که فیلمنامه نویسی و کارگردانی توسط دو نفر انجام شود. در واقعیت هم تهیهکنندگان ترجیح میدهند با کارگردانان فیلمنامهنویس همکاری کنند و دردسر بحث و گفتگو با فرد سومی را در رابطه خود با کارگردانان نداشته باشند. بنا بر این گزارش، «مقصودی» تعداد اعضای پیوسته و وابسته کانون فیلمنامه نویسان را 200 نفر دانست و افزود: در حال حاضر مراحل اداری ثبت کانون به عنوان انجمن صنفی در وزارت کار در حال پیگیری است. وی در پایان خواستار به رسمیت شناخته شدن «حق مولف» در زمینه سرویسهای ویدیوی درخواستی VOD شد. در ادامه این نشست «سعید عقیقی» عضو هیات شورای مرکزی کانون، تناقض موجود در اهداف کمی مورد نظر دولتها با رویکردهای نظارتی و ممیزی را مورد بحث قرار داد و گفت: به رغم تلاشها دولتها، برای افزایش کمی تولیدات سینمایی و رونق اقتصادی سینما، ممیزی مانع از دستیابی به کیفیت مورد نظر است. وی اظهار داشت: اغلب فیلمسازان مولف ما که اشتهار جهانی نیز دارند، از زمانی موفقیتهایشان آغاز شد که از ساختار صنعتی سینما فاصله گرفتند. «عقیقی» با تصریح این نکته که ارتقای کیفی از فرم و تکنیک شروع میشود به ذکر مثالهایی از شتابزدگی در پیش تولید فیلمهای سینمایی و کم بهادادن به نگارش فیلمنامه در فرصت معقول پرداخت و گفت: به جز این که در بودجهبندی فیلم بهای لازم به فیلمنامه داده نمیشود، زمان منطقی و کافی به سناریستها هم داده نمیشود. «امیر عربی» فیلمنامه نویس جوان نیز رویکرد «فیلمنامه ژانر» را مورد تاکید قرار داد و گفت: در اینصورت جایگاه فیلمنامه نویسان مستقل در سینما تقویت میشود و هر کسی نمیتواند مدعی نگارش «فیلمنامه ژانر» شود و از سوی دیگر «کمپانی محوری» در نظامات سینمایی شکل میگیرد. وی شرایط تهیهکنندگی در سینما را مانع دستیابی به سینمای صنعتی دانست و برخی از تهیهکنندگان جز یک سیم کارت، هیچ امکان و فضایی را در اختیار ندارند و مراجع نظارتی هم مانع از ورود سرمایهگذاران به حوزه تهیهکنندگی میشوند. همچنین در این جلسه «حسن مهدوی فر» بازرس و دبیر کانون با یادآوری جلسات مشابهی که تاکنون برای طرح مسائل و مشکلات صنفی کانون فیلمنامه نویسان برگزار شده است، خواستار تسریع در اجرایی شدن توافقات پیشین شد. وی پیشنهاد کرد: همانطور که در شورای پروانه ساخت یک عضو تهیه کننده و یک عضو کارگردان حضور دارند، حضور یک عضو فیلمنامه نویس نیز در این شورا به رسمیت شناخته شود. در پایان این نشست صمیمی «حیدری خلیلی»معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی روند تدوین و انتشار سیاستهای سینمایی سالانه را تشریح کرد و گفت: به رغم جلب مشارکت هیات مدیره خانه سینما، همه صنوف میتوانند نقطه نظرات خود را تا پایان آذر ماه ارائه دهند تا در نگارش سیاستهای سال آینده مورد توجه قرار گیرد. وی از شورای مرکزی کانون درخواست کرد: با توجه به ظرفیتهای موجود در معاونت توسعه فناوری، مهمترین نیازهای آموزشی و پژوهشی صنف خود را مشخص کنند و در پاسخ به این انتقاد که چرا در متن سیاستهای سینمایی به ضوابط ممیزی اشاره نشده است، اظهار کرد: ضوابط مورد اشاره در جای دیگری باید مورد تصریح قرار گیرد و ادبیات سیاستهای سینمایی جنبه آمرانه نداشته و روشنگر راه و روشی است که صنف و دولت در همبستگی با یکدیگر باید بپیمایند. این نشست در تاریخ دوشنبه 17 آبان ماه با حضور «رمضانعلی حیدری خلیلی»، «محمدحسین فرج»، «علیرضا صدرالدینی»، «ابراهیم غلامپور»، «سهیلا عسکری» و «حسن مهدوی فر»، «سعید عقیقی»، «امیر عربی» و «رضا مقصودی» در محل معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی برگزار شد. انتهای پیام
سهشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۸:۳۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]