تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799191481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

"برج 110"؛ رمانی چندلایه با محوریت امام علی(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
"برج 110"؛ رمانی چندلایه با محوریت امام علی(ع)
نگاهی به کتاب‌های سال 95؛
"برج 110"؛ رمانی چندلایه با محوریت امام علی(ع) "برج 110" رمانی چندلایه با محوریت امام علی(ع) است و فیروز زنوزی جلالی چهار سال برای نگارش آن زمان صرف کرده است.


گروه فرهنگ و هنر فرهنگ نیوز؛ «برج 110» رمانی چندلایه با محوریت امام علی(ع) است و فیروز زنوزی جلالی چهار سال برای نگارش آن زمان صرف کرده است.این رمان اشاره‌ای است به طبقات مختلف بشری و تقابل سنت و مدرنیته که در نامگذاری کتاب نیز به چشم می‌خورد. ۱۱۰ یادآور حضرت علی(ع) و برج نمادی است از مدرنیته که نویسنده سعی کرده بدون استفاده از نام حضرت علی (ع) این محوریت را به خوبی تشریح کند.این اثر حسب‌حال چوپانی است که در فضایی تمثیلی و نمادین سفر خود را آغاز می‌کند و با افرادی که هر یک نماینده‌ی انواع گروه‌ها، طبقات اجتماعی، باورها و سیاست‌های خاص خود هستند مواجه می‌شود و به استناد قلب شفاف و زلال خود از هر وادی نمادین عبور می‌کند.در نهایت به طبقه آخر برج ۱۱۰، جایی که مسجد کوفه قراردارد می‌رسد. در این اثر بی‌مانند نویسنده برآن بوده تا تاریخ بشر را از زمان پیدایش تاکنون در قالب نمادین و تمثیلی به تصویر بکشد و در نهایت این بن‌مایه را مطرح کند که انسان علی رغم تمام انحرافات، پستی‌ها، فراز و نشیب‌های بنیادین، سلطه‌طلبی‌ها، ظلم‌هایی که به خود روا داشته، در نهایت الگویی برای درست زندگی‌کردن و انسان‌بودن داشته که همان مولای متقیان علی(ع) با تمامی تعالیم، باورها، منش‌ها و زندگی پرافتخارشان است.نثر این اثر با توجه به قالب، شخصیت پردازی و فضای حاکم بر داستان بسیار قوام‌یافته و فاخر است. نویسنده در جای‌جای داستان از خود ابداع به خرج داده و واژه سازی کرده است.کاری که پیش از این نادر ابراهیمی هم به آن گرایش داشت. از این رو می‌توان این دو نویسنده را صاحب‌سبک دانست و به نوعی در گروه نویسندگان ساختار‌گرای ایران قرارداد. هر چند که زنوزی تنها به ساختار، نثر و سبک بسنده نکرده و بن مایه‌ها و مضامین نابی که در طول تاریخ بشر به آن دست یازیده است را در فضای نمادین و گاه رازگونه مطرح کرده‌است.از این رو رمان برج ۱۱۰ به هیچ عنوان برای عوام مناسب نیست و فرهیختگان هم می‌بایست با حوصله و صرف زمان بسیار به رصد مبانی و مباحث چند لایه اثر بپردازند و در نهایت به درک اصولی دست‌یازند.نویسنده خود بر این باور است که اثرش در گونه‌ی ادبیات دینی قرار می‌گیرد، با این اوصاف رمان برج ۱۱۰ روایت‌گر مباحث هستی‌شناسی، دینی، جامعه‌شناسی، سیاسی، روان‌شناسی و فلسفی است.تمامی تجارب، باورها و دست‌آوردهای بشری در این اثر به بوته نقد سپرده شده است. بخش‌هایی از مباحث مطرح‌شده در لایه‌های رویین اثر گفته‌شده و بخش‌های عمده‌ی آن در لایه‌های زیرین قرار گرفته‌است.هر چند که در دل اثر ردپایی از بینش جبرگرایی دیده می‌شود و نویسنده در فضا و مکان‌های مختلف بر این مسئله تاکید می‌ورزد؛ با این‌حال در بطن اثر سعی شده تا تمامی نظرات و باورهای بشری واکاوی شود.داستان در فضای وهم‌انگیز و پررمز و راز شروع می‌شود تا این ایده را در ذهن مخاطب جاسازی کند که مرز میان حقیقت و توهم بسیار نزدیک است و انسان در گذر زمان همواره در تشخیص حقیقت و جداسازی سره از ناسره ناتوان بوده و اگر هم به حقیقت نزدیک شده با سختی بسیار روبرو شده‌است. طرح این مسئله در ابتدای داستان ممکن است عاملی باشد تا مخاطب در ابتدا نتواند با اثر رابطه حسی مناسب برقرار کند.هر چند که داستان با سوالات بی‌شمار راوی مواجه می‌شود و همان سوال‌ها می‌تواند حالت تعلیق ایجاد کند؛ اما قرار دادن حقیقت در کنار توهم و بهره‌وری از فضای وهم‌گونه در بدو کار، فضای گنگ و نامحسوسی را ایجاد می‌کند که به نوعی می‌تواند عامل دوری مخاطب از اثر باشد. این فضا با شدت و ضعف  تعمدی تا پایان داستان حفظ می‌شود و در غالب صحنه‌ها مخاطب خود را همچون اثر ارزشمند آلیس در سرزمین عجایب در مکان‌های نامتعارف، فراحسی و تخیلی می‌یابد.براین اساس رمان برج ۱۱۰ را می‌توان با اثر نمادین و رازآلود آلیس در سرزمین عجایب هم‌سان دانست، با این تفاوت که رمان آلیس در سرزمین عجایب در حال و هوای دنیای کودکان خلق شده‌است.داستان علی‌رغم این‌که برای بزرگسالان خلق‌شده است، در ژانر ادبیات کودکان قرار می‌گیرد. اما رمان زنوزی درگونه ادبیات بزرگسال جامی‌گیرد. 




96/1/13 - 11:09 - 2017-4-2 11:09:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن