تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آدمى با نيّت خوب و خوش اخلاقى به تمام آن چه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817479443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ما و چهارشنبه‌سوری


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ما و چهارشنبه‌سوری
خواستی که در پویش طرح شده مطالبه‌ای است که دوستداران فرهنگ ایرانی سال‌هاست فریاد می‌کنند و اگر بتوانند برگزار می‌کنند: آتش درست می‌کنیم؛ از روی آن می‌پریم؛ و شادی وقاشق‌زنی می‌کنیم و به هم شیرینی می‌دهیم...
                                                                                                                                                

علیرضا افشاری*- به‌تازگی پویش یا کمپینی راه افتاده برای چهارشنبه‌سوری و پاس داشتن حرمت آن و اجرایش در شکلی اصیل. هر چند موضوعِ این پویش تازگی ندارد و چند سالی است که پیام‌هایی با این درون‌مایه در ماه‌های پایانی سال دست به دست می‌شود، اما پشتیبانیِ هنرمند برجسته‌ای چون پرویز پرستویی از آن و هم‌چنین رویداد تلخ ساختمان پلاسکو و پیوند دادنِ این پویش به خواستِ آتش‌نشانان سبب برجسته‌تر شدنِ آن در این روزها شده است؛ خواست و مطالبه‌ای همگانی که از سویی می‌تواند نگرانی‌هایی را ایجاد کند!

خواستی که در پویش طرح شده، در واقع، خواست و مطالبه‌ای است که دوستداران فرهنگ ایرانی سال‌هاست آن را فریاد می‌کنند و اگر بتوانند برگزار می‌کنند: آتش درست می‌کنیم؛ از روی آن می‌پریم؛ و شادی می‌کنیم... قاشق‌زنی می‌کنیم؛ و به هم شیرینی می‌دهیم؛ سنت دیرینه‌ای که ایرانیان را، در هر تیره و با هر مسلکی، گرد هم می‌آورد تا هم‌چنان‌که برای سوگواری‌های ملی با مردمانِ محله‌شان سنت‌ها را به جای می‌آورند در شادی و سور هم کنار هم باشند؛ و در عین آن‌که با اجرای این سنتِ هزاران‌ساله آشتی‌ها و آشنایی‌ها در محله بیشتر می‌شود پیوندی با نیاکان و تاریخ و فرهنگ این سرزمین نیز برقرار می‌گردد.

 این به‌ویژه برای مردمانِ شهری و کم‌ارتباط امروزین فرصتی گران‌بهاست و به چنین زندگی‌ یی عمق و معنایی انسانی می‌ببخشد. به سخن دیگر، سنت‌هایی از این دست، کامل‌کننده‌ی کارکرد سنت‌هایی هم‌چون هنگامه‌ی نوروز هستند که در جمعِ خانواده برپا می‌شود یا شب یلدا، که در آن افزون بر خانواده‌ی کوچک، خانواده‌ی بزرگ یا خویشاوندان هم حضور دارند و این حلقه را متصل می‌کنند به آیین های کهن سوگواری  که در آن هر محله با محله‌های پیرامون هم پیوند می‌خورد، هم‌چنان‌که در سیزده‌به‌در با کلیت جهان و طبیعت پیوند می‌خوریم.

جشن‌های آتش و آتش‌بازی در میانِ همه‌ی اقوام و ملل وجود دارد و همگان می‌کوشند آن را شادمانه‌تر و با جلال و شکوه بیشتر برپا کنند. پیدایی آتش نه تنها آغازگر تمدن است و پاسداری از آن از اسبابِ یک‌جانشینی و زندگی شهری بوده، بلکه ویژگیِ پاک‌کنندگیِ آن از آلودگی‌ها هم که در اندیشه‌ی ایرانی پیشینه‌ای دراز دارد و به باورِ جدا کنندگیِ خیر و پاکی از شرّ و گناه به دستِ آن دامن زده (عبور ابراهیم یا گذر سیاووش از میان آتش)، به آن‌جا رسیده که آن را نمادی از پروردگار دانسته‌اند؛ پروردگاری که نور و روشنایی است و در باورهای اسلامی و کتاب دینی‌مان نیز از آن به همین صورت یاد شده است.

 با این حال هستند کسانی که در عین ناآگاهی برای آن ریشه‌های الحادی یافته و بعضا سخنانِ سیاسیِ اُمویانی را که بویی از اسلام نبرده بودند تکرار می‌کنند که این آیینِ بشری و جهانی بازمانده‌ی جهالتی آتش‌پرستانه است!

شاید اگر این کلام شماری شخصیتِ مستقل بود به پشتوانه‌ی آزادی بیان می‌شد آن را شنید یا در بحثی کارشناسانه پاسخ داد، اما دریغ آنجاست که گه‌گاه از جایگاه‌های رسمی و حکومتی نیز به آن دامن زده می‌شود و به‌ویژه بهانه‌ای می‌گردد برای برخوردهای پلیسی با این سنت شادی‌آفرینِ کهنسال. این موضوع است که کمی خواست و مطالبه‌ی پویش یادشده را دو لبه می‌کند که می‌تواند تهدیدآفرین هم باشد.

می‌دانیم و آشکارا در این چند دهه شاهد بودیم که علت گسترش مواد آتش‌افروزانه‌ی غیراستاندارد و بمب‌های پرصدا و دست‌سازی، که گاه پیامدهای فاجعه‌بار و غم‌افزایی را به دنبال داشته است، معلولِ مستقیم همین برخوردهای پلیسی بوده است.

در همین محله‌ی خودمان در توانیر (پارک دوستان) در سالیان مختلف بارها و بارها شاهد بوده‌ام که جمع‌های محله‌ای و مردمانی که با شور و شوق بته‌های آتش را می‌افروختند چگونه توسط نیروهای انتظامی یا دسته‌های موتورسوار، با خشونت، پراکنده شدند و این رویداد تلخ را حتی در همین چند سال اخیر هم در جاهای مختلفِ یوسف‌آباد و جهان‌آرا شاهد بوده‌ام که چگونه چنان دسته‌هایی به درونِ کوچه‌ها می‌آمدند و با چوب و چماق مردم را رهسپارِ خانه‌هایشان می‌کردند و احتمالاً در این سورِ ایرانی پیه بازداشت‌های چند ساعته به تنِ بسیاری از ما خورده است...

و باز شاهد بوده‌ایم که چگونه چنین رفتارهایی سببِ تغییر شکل دادن و نه از میان رفتن این سنت تاریخی شده است. شاید چنین رفتاری در سالیانِ نخست بهد از 57 دور از انتظار نبود اما دنبال شدن و ادامه یافتن‌اش صدالبته هیچ توجیهی ندارد، چنان‌که در سالیان گذشته برای سالروز پیروزی انقلاب در بیست‌ودوم بهمن‌ماه شاهد آتش‌افروزی و آتش‌بازی‌های گسترده‌ی شبانه‌ی هم بوده‌ایم (امسال البته هم‌زمان بود با روایتی از سوگ دختر گرامی پیامبر اسلام و در نتیجه برگزار نشد).

توجه به سنت‌های ملی هم، همچون سوگواری‌های ملی، امری بایسته است که حکومت می‌بایست آن را اگر در کنف حمایتش نمی‌گیرد دست‌کم با آن نستیزد، هم‌چنان‌که گسترش موضوع «حق شادی» ــ که روز به روز بحث‌های حقوقیِ مرتبط به آن گسترش بیشتری می‌یابد و در ایرانِ ما اهمیت دادن به چنین حقی، که امروزه در جهان طرح شده، پیشینه‌ای به درازای شکل‌گیری کشورمان دارد ــ نیز می‌بایست مورد توجه حاکمان قرار گیرد، و مگر می‌شود بدون توجه به چنین سابقه‌ای ژرف پای در این راه نهاد و چرخ را از نو آفرید؟!

خطاب به پرویز پرستویی عزیز می توان نوشت: چنین موضوعاتی است که گاهی امری خوب و خواستی ستوده را، هم‌چون آنچه شما در اینستاگرام خود درج کرده‌اید، سبب‌ساز دلهره و ترس می‌کند چرا که هنوز صدا و سیمای انحصاری ما حتی از بر زبان آوردن نام چهارشنبه‌سوری در هراس است و از آن به نام خودساخته‌ی «چهارشنبه‌ی آخر سال» یاد می‌کند و رسانه‌ی مجازی‌اش (جام‌جم آن‌لاین) وارونه‌ی همه‌ی خبرگزاری‌هایی که این مطلب شما را با عنوان «تحریم چهارشنبه‌سوزی» بازتاب دادند این موضوع را چنین خبری کرده که: «پرویز پرستویی کمپین تحریم چهارشنبه‌سوری راه انداخت»!

در این وضعیت آیا نباید از شما بخواهیم در عین تلاش برای فرهنگ‌سازی در میان مردم نگاهی هم به فرهنگ‌سازی در میان مسؤولان داشته باشید، و مگر نه این است که اسباب برپایی چهارشنبه‌سوری و فراهم آوردن وسایل آتش‌بازیِ استاندارد را می‌بایست دولت مهیا کند و مگر شهرداری‌های نواحی تهران، هم‌چنان‌که برای برخی رسم‌ها و سنت‌ها هزینه‌هایی بسیار کلان می‌کنند، نمی‌توانند بته‌هایی را هم برای برپا کردن چنین رسمی گرد آورند تا شاید برای یک‌بار هم که شده همه هم‌دل و شادمانه این سنت را برپا کنیم؟!
 




تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 12 March 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن