تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817506238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معماي احياي تالاب هور‌العظيم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: معماي احياي تالاب هور‌العظيم
ماهيگيري صيادان در تالاب يا ماهيگيري دولت در منجلاب خوزستان؟
نویسنده : نیره ساری 


ابتكار تأكيد كرد كه «70 درصد تالاب هورالعظيم آبگيري شده است»، نماينده اهواز گفت «كجاي هور آب دارد كه ما نمي‌دانيم؟!»، مجدداً ابتكار پاسخ داد «چيزي را كه عيان است همه بروند ببينند» و براي صحت ادعاي، خود نيز تعدادي خبرنگار از رسانه‌هاي همسو را راهي تالاب كرد، اما حقيقت چيست؟!
همه چيز از آنجا شروع شد كه در هفتم آذر سال ۹۵، ابتكار در برنامه زنده تلويزيوني، خشكي تالاب هورالعظيم را شانتاژ رسانه‌اي خواند و گفت: «اين تالاب ۶۲ درصد آبگيري شده است. نمايندگان مجلس براي بررسي اين ادعا عازم منطقه شده‌اند و آبگيري ۶۲ درصدي هورالعظيم را تأييد كرده‌اند.»
پس از اين نماينده مردم خوزستان در مجلس شوراي اسلامي واكنش نشان داد و گفت: «آبگيري ۶۲ درصدي هورالعظيم اولين دروغ خانم ابتكار نيست. » و در ادامه تأكيد كرد كه نمايندگان محيط‌زيستي خود اقرار كردند كه اطلاعات نادرست در اختيارشان قرار گرفته بوده است.  ماجرا به همين جا ختم نشد؛ چراكه نمايندگاني از حوزه‌هاي مختلف راهي دشت آزادگان شدند تا بالاخره احيا يا عدم احياي اين تالاب را رد و تأييد كنند اما جالب اين است نمايندگان سازمان حفاظت محيط زيست حتي گزارشي از بازديد خود از اين تالاب را منتشر نكردند.
 
ادعاي آبگيري تالاب هورالعظيم از 65 درصد تا 70 درصد!
هرچند كه شنيده‌ها از گوشه و كنار حكايت از رد ادعاي رئيس سازمان محيط‌زيست مبني بر احياي اين تالاب داشت، اما اين بانوي سبزپوش به هيچ صراطي مستقيم نشد تا جايي كه همزمان با هجمه انتقادها در مورد مهار ريزگردها و حضور وي در كارگروه ملي مقابله با ريزگردها (در استانداري خوزستان) پافشاري بر ادعاي جنجال برانگيز به 70 درصد افزايش يافت.  در ادامه ارائه گزارش ابتكار از آبگيري تالاب‌هاي خوزستان در دولت يازدهم با فريادهاي اعتراض‌آميز نماينده اهواز حاشيه‌ساز شد، چنانچه علي ساري ضمن بي‌اساس توصيف كردن گزارش رئيس سازمان محيط‌زيست گفت: كجاي تالاب ماهيگيران دارند صيد مي‌كنند؟ پدر من نزديك هور زندگي مي‌كند كجاي هور آب دارد كه ما نمي‌دانيم؟!
 
اعتراض نمايندگان خوزستان به آمارهاي غير واقعي
در حالي كه نمايندگان نسبت به تكرار ارائه ارقام و آمارهاي غير واقعي توسط سازمان محيط‌زيست معترض بودند، تأكيد كردند كه «قسمت‌هايي از تالاب كه در اثر استخراج نفت توسط وزارت نفت خشك شده، بسيار نرم است و اين مناطق كه كانون ريزگردها به شمار مي‌روند آبگيري نشده‌اند. بخش‌هايي هم كه ايشان مدعي آبگيري آن هستند با فاضلاب مزارع نيشكر كه حاوي آلاينده‌هاست، آبگيري شده است نه با آب شيرين.»
اما مجدداً ابتكار سخنان جالب‌توجهي را مطرح كرد و اظهار داشت: نمي‌دانم سر و صداها براي چيست و نمي‌دانم چرا اين حقيقت، اين خورشيد تاباني را كه در آسمان است، عده‌اي مي‌خواهند انكار كنند.
 
چيزي را كه عيان است، همه بروند ببينند
رئيس سازمان محيط‌زيست در همان گفت‌وگو از گروه‌هاي حقيقت‌ياب، از انجمن متخصصان محيط‌زيست و تشكل‌ها و مردم دعوت كرد تا بروند تالاب هورالعظيم را ببينند و گفت: «چيزي را كه عيان است، همه بروند ببينند.»
دو روز بعد هم پورتال سازمان حفاظت محيط‌زيست، با انتشار مطلبي تحت عنوان «تأييد حيات در رگ‌هاي هور» و تصاويري از اين تالاب، خبر از بازديد جمعي از خبرنگاران استان خوزستان از تالاب هورالعظيم به منظور مشاهده مراحل احيا و آبگيري اين تالاب در روز چهارشنبه 11 اسفند داد.
 
چيزي را كه عيان است‌، چه كساني ديدند؟!
بازديدي كه به گفته خبرنگاران استاني و نمايندگان استان خوزستان محدود به چند عكاس خبري و البته گزينش شده از رسانه‌هاي همسو همچون ايرنا، ايسنا و روزنامه ايران و اطلاعات بوده است.
قاسم ساعدي نماينده مردم خوزستان در خانه ملت در گفت‌وگو با «جوان» اظهار داشت: 50 هزار هكتار از تالاب هور‌العظيم توسط پالايشگاه و شركت‌هاي نفتي طي سال‌هاي اخير به خشكي تبديل شده است، هور را به پنج حوضچه تقسيم كردند و اكنون هم تنها درصد كمي از يك مخزن به واسطه فاضلاب مزارع نيشكر كه حاوي آلاينده‌ها است، آبگيري شده است.

اين نماينده ضمن انتقاد از همراه كردن خبرنگاران رسانه‌هاي همسو با دولت در جريان بازديد از تالاب هور‌العظيم ادامه داد: متأسفانه از عدم آشنايي فعالان رسانه‌اي نسبت به محيط استفاده كرده‌اند و با دعوت از چندين عكاس، تصاويري از يك حوضچه تالاب منتشر شده است؛ چراكه دوستان در محيط‌زيست و دولت مي‌خواهند سرپوش بر اين قضيه بگذارند و خود را از كم‌كاري مبرا كنند.

ساعدي با اشاره به اينكه نفت، تالاب بين‌المللي هور‌العظيم را قلع و قمع كرده است، خاطر نشان كرد: آب قادر به چرخش در كل تالاب نيست، سيل‌بندهاي احداث شده مانع از چرخش مناسب آب مي‌شود و آب تلمبار شده، بعد از مدتي چنان گنديده خواهد شد كه آبزيان هم قادر به ادامه حيات نيستند.  به گفته اين نماينده كه پيش‌تر نيز از بررسي‌هاي غير كارشناسي در اين زمينه انتقاد كرده بود؛ دولت از طريق رسانه‌هاي همسو قصد دارد تا بر ادعاي خود صحه بگذارد و اينچنين خبرنگاران گزينشي را به مخزن‌هاي آبگير شده برده است.  هرچند كه در اين زمينه موفق شد و آنچه در «قاب دوربين‌ها» ثبت شد، هم آب بود و هم ماهي و هم صياد اما منظور خانم ابتكار از تشكيل هيئت حقيقت‌ياب توسط دانشگاهيان براي رصد از نزديك شرايط تالاب، همين بازديد ميداني خبرنگاران رسانه‌هاي همسو بوده است؟! چيزي را كه عيان است، همه رفتند، ديدند يا رسانه‌هاي همسو با دولت‌؟!
حقيقت ماهيگيري را كه نمي‌توان كتمان كرد، اما مهم اين است كه چه كسي ماهيگيري مي‌كند، صيادان در تالاب يا دولت از فضاي انتخابات!


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن