تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799107745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سودجویی قانونی تاجرانی که مثلا «ورشکسته» هستند! | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در فصل ورشکستگی و انواع آن در قانون تجارت،‌ مواد قانونی وجود دارد که بسیاری از تجار از این مواد سوء استفاده و از محاکم قضایی حکم ورشکستگی دریافت می‌کنند، در حالی که همین حکم ورشکستگی، سرپوشی بر فعالیت‌های متخلفانه آنان است.

به گزارش تراز ، مهمترین مجموعه مدون قوانین مربوط به امور بازرگانی در ایران است که اساس حقوق تجارت ایران را تشکیل می‌دهد. این قانون در سیزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۱ در ششصد ماده توسط مجلس شورای ملی تصویب شد. این قانون بر مبنای قانون تجارت ۱۸۰۷ فرانسه (معروف به کد ناپلئون) ترجمه و تهیه شده است و قریب به اتفاق حقوقدانان ایرانی قانون مذکور را در شرایط حاضر ناقص و مبهم می دانند.

یکی از فصول مهم قانون تجارت ایران به بحث ورشکستگی تجار و آثار مترتب بر آن اختصاص دارد. در این فصل تعریف و انواع ورشکستی تجار و اقدامات بعد از ورشکستگی تجار مورد توجه قرار گرفته؛ اما ازآنجا که در شرایط حاضر فعالیت تجاری بازرگانان دارای تنوع بسیاری شده، متأسفانه این قانون به خوبی پاسخگوی نیازهای فعلی نیست.

پرویز ایمانی، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه در ارتباط با فصل ورشکستگی در قانون تجارت ایران به «تابناک» گفت: متأسفانه برخی از فصول قانون تجارت ایران با نیازهای فعلی جامعه و فعالیت های بازرگانی حال حاضر تجار همخوانی ندارد و نمی تواند به خوبی پاسخگوی نیازها باشد.

وی در ادامه افزود: در فصل ورشکستگی و انواع آن مواد قانونی وجود دارد که متأسفانه هم اکنون بسیاری از تجار از این مواد سوء استفاده و از محاکم قضایی حکم ورشکستگی دریافت می کنند، در حالی که همین حکم ورشکستگی، سرپوشی بر فعالیت های متخلفانه آنان است.

ایمانی با بیان اینکه عدم بازپرداخت تسهیلات کلان بانکی یکی از مواردی است که برای سوء استفاده از قانون ورشکستگی مستمسک برخی از افراد قرار می گیرد، افزود: برخی تجار پس از دریافت وام های کلان بانکی و عدم بازپرداخت آنها بعد از چندین سال، وقتی با پیگیری حقوقی از طرف مؤسسات مالی مواجه می شوند با استفاده از همین مواد قانونی حکم ورشکستگی دریافت می کنند که با استفاده از همین حکم از برخی مسئولیت های مالی در ادای دیون خود معاف می شوند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه موارد زیادی از سوء استفاده از این قانون وجود دارد افزود: قانون تجارت فرانسه که قانون تجارت ایران هم برگرفته از این قانون است در سال های پس از تدوین در بسیاری از فصول خود، دچار تغییر و اصلاح گشته و باعث شده که این قانون با نیازهای زمانه خود همخوان باشد، ولی متأسفانه این اتفاق برای قانون تجارت ایران رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: البته اقداماتی در سال های اخیر برای اصلاح این قانون صورت گرفته ولی متأسفانه هنوز این اقدامات شکل اجرایی به خود نگرفته است.

گفتنی است، ورشکستگی در سال‌های خیلی دور، مفهومی متفاوت از امروز داشت و در قدیم هر فردی به محض ورشکسته شدن، گوشه‌گیر می‌شد و از خجالت ناشی از ورشکستگی کمتر در بین مردم ظاهر می‌شد.

متأسفانه امروز قبح ورشکستگی ریخته شده و به دلیل سهولت در اعطای وام از سوی بانک‌ها به برخی اشخاص و قوانینی که دولت برای فراهم شدن اعطای وام در نظر گرفته، آمار معوقات بانکی بیش از گذشته افزایش یافته است و آمار ورشکستگی هم متعاقب این مسأله، در دو دهه اخیر افزایش پیدا کرده است، به گونه‌ای که با نگاهی به پرونده‌ها و ورودی اعلام ورشکستگی‌ها، شاهد رشد سه برابری آنها هستیم!

باید خاطرنشان کرد، متأسفانه ارایه وام‌های کلان یکی از مصادیقی است که قانون تجارت در جهت منافع وام‌گیرنده ماده قانونی دارد و تاجر را ترغیب می‌کند تا بعد از مدتی که از اخذ وام می‌گذرد، اعلام ورشکستگی کند. به گونه ای که در قانون تجارت به تاریخ توقف (تاریخی که دادگاه احراز کرده از آن به بعد، فرد ورشکسته شده است) اشاره شده که تا تاریخ توقف، سود و اصل و فرع قابل مطالبه است اما بعد از آن هیچ گونه سود و فرع پولی، حساب نمی‌شود و همین مسأله سبب شده است تا تجار به سهولت اعلام ورشکستگی کنند و به طور کلی به بستری برای سوءاستفاده در قانون تجارت تبدیل شده است.

در همین ارتباط، نعمت‌الله حاجعلی، مدیرکل تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضاییه می گوید: یکی از اشکالات، مربوط به ماده 416 قانون تجارت است که با اشاره به تعیین وقت آورده است که محکمه باید در حکم خود، تاریخ توقف تاجر را معین کند و اگر در حکم معین نشد تاریخ حکم، تاریخ توقف محسوب می‌شود.

وی بیان می‌کند: در ادامه این ماده آمده است، دادگاه در تعیین تاریخ توقف هیچ محدودیتی ندارد؛ به این معنا که اگر ده سال قبل تاریخ توقف را اعلام کند، تمام معاملات و جابجایی‌های تاجر در بعد از آن دوران، شرایط خاصی به خود می‌گیرد.

حاجعلی تأکید می‌کند: در چنین شرایطی که طبق اظهارات حقوقدانان به دوران مشکوک نامگذاری شده، ممکن است تمام معاملات باطل شود؛ به این معنا که اگر فردی معامله‌ای انجام داده باشد، هیأت بستانکار با حکم بند 3 ماده 423، باطل می‌شود.

وی با اشاره به مثالی تشریح می‌کند: فرض کنید در خانه‌ای سکونت دارید و از اداره تصفیه به شما مراجعه کرده و اعلام می‌کند که باید منزل سکونت خود را تخلیه کنید و در ادامه هم با این پاسخ مواجه می‌شوید که شما با فردی این منزل را معامله کردید که در آن زمان حق جابجایی مالی را نداشته است.

مدیرکل تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضاییه با بیان اینکه چنین شرایطی قطعا با تبعاتی مواجه خواهد بود، یادآور می‌شود: بر این اساس هم قراردادهای مردم را متزلزل می‌کند و مالکیت‌های خصوصی افراد را زیر سؤال می‌برد و هم وقتی را از کارمندان اداره تصفیه می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به انواع ورشکستگی خاطرنشان می‌کند: گاهی ورشکستگی عادی است به این معنا که اموال تاجر در اثر بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان از بین برود و وی اعلام ورشکستگی کند اما گاهی هم شرایط به سمتی می‌رود که فرد با وجود از دست دادن مال یا دارایی خود، به جای اعلام ورشکستگی، نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از آن شرایط خارج شود و این در حالی است که با دست و پا زدن بیشتر از قبل میزان ورشکستگی خود را عمیق می‌کند؛ به گونه‌ای که خروج از آن شرایط بسیار دشوار می‌شود.

مدیرکل تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضاییه یادآور می‌شود: طبق فصل دوم در اعلان ورشکستگی و اثرات آن، قانون‌گذار با استفاده از ماده 413 شرط کرده که تاجر باید در سه روز از تاریخ وقفه به دادگاه محل اعلام ورشکستگی کند.

حاجعلی تصریح می‌کند: زمانی که تاجر ورشکسته می‌شود و به جای اعلان آن، به دنبال راه دیگری باشد که بیشتر از قبل وی را گرفتار کند، ورشکستگی به تقصیر نام می‌گیرد.

به گفته این مسئول قضایی، ورشکستگی به تقصیر به این معناست که فرد کوتاهی کرده اما سوءنیتی ندارد. وی همچنین در ادامه اظهارات خود به نوع سوم ورشکستگی اشاره می‌کند و می‌گوید: آخرین نوع ورشکستگی به تقلب است که در آن، به طور حتم حیله و تقلبی در کار بوده و تاجر سوءنیتی دارد؛ به عنوان مثال تاجر به عمد انبار خود را آتش بزند و بگوید که اتفاقی بوده است تا بخواهد با قوانین ورشکستگی، خسارتی دریافت کند. حاجعلی می‌افزاید: در کنار این نوع از ورشکستگی که آتش‌سوزی عمدی تجارت‌خانه مصداق آن است، اعطای آسان وام را اضافه کنیم که بستر دیگری برای تاجر فراهم کرده تا راحت‌تر از گذشته، اعلام ورشکستگی کند.

وی با بیان مثالی می‌افزاید: فرض کنید فردی یک میلیارد ‌تومان وام گرفته و باید طی 5 سال آن را بپردازد اما از پرداخت آن سر باز زده است. این فرد وام کلان را به نام کاری برای تجارت می‌گیرد، اما آن را خرج فرزند کرده یا در جای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند و بعد از مدتی، درخواست ورشکستگی کرده و تاریخ ورشکستگی را به قبل از تاریخ اخذ وام مستند می‌کند.
حاجعلی تأکید می‌کند: بدون شک باید پیرامون این افراد گفت که اگر ورشکستگی به تقلب هم نباشد، حتما ورشکستگی به تقصیر است.

وی می‌گوید: بدتر از آن اینکه در زمان گرفتن وام، باید تراز مالی وام‌گیرنده مثبت باشد و اگر وامی را با اعلام تراز مثبت بگیرد و بعد از دو سال اعلام ورشکستگی در قبل از اخذ وام کند، این سوال را به ذهن می‌آورد که یا تراز مالی که ارائه شده، خلاف واقع بوده که این مسأله جرم است و یا اینکه تراز مثبت بوده که این امر نیز، ابهاماتی به دنبال دارد.

حاجعلی در پایان اظهارات خود با تأکید بر ضرورت بررسی و اصلاح قانون تجارت می‌گوید: متأسفانه لایحه قانون تجارت بارها در مجلس‌های مختلف بازنگری شده و حال به مجلس دهم رسیده و هر بار با بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس به کمیسیون‌ها رسیده اما امیدواریم در مجلس دهم نهایی شود.


منبع: تابناک

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 10 اسفند 1395 - 14:24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن