واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
در حال و هوای جشنواره(7) ؛
ردپای اقتصاد بر کاخ جشنواره فیلمسازی درباره مفاسد اقتصادی در دوران ما می تواند یکی از بهترین زمینه های جذب مخاطب باشد. در روز هفتم جشنواره دو فیلم "سارا و آیدا" و "قاتل اهلی" با مضمون آسیب شناسی برخی ار فسادهای اقتصادی سالیان اخیر روی پرده رفتند.
گروه سینما و تلویزیون "فرهنگ نیوز" ؛ فیلمسازی درباره مفاسد اقتصادی در دوران ما می تواند یکی از بهترین زمینه های جذب مخاطب باشد. در روز هفتم جشنواره دو فیلم "سارا و آیدا" و "قاتل اهلی" با مضمون آسیب شناسی برخی ار فسادهای اقتصادی سالیان اخیر روی پرده رفتند. "قاتل اهلی" محوریت درام خود را برمبنای نیرویی امنیتی گذاشته که می کوشد با جلوگیری از فساد اقتصادی یک شرکت بزرگ وظیفه اخلاقی خود را ایفا کند اما خود در دامی می افتد که خلاصی از آن وجود ندارد.
"سارا و آیدا" اما ملودرامی است که می کوشد رابطه یک دختر در آستانه ازدواج با نامزدش را پیوند بزند به سرقت اسناد یک مناقصه چند میلیون دلاری از یک شرکت معظم دولتی.
"قاتل اهلی" را مسعود کیمیایی ساخته و کوشیده منطبق بر الگوهای رفتاری آثار همه این سالهایش کاراکترهایی را خلق کند و پیش ببرد که به دنبال ارج گذاری بر مردانگی هستند آن هم در روزگار نامردی ها.
"قاتل اهلی" هرچند اضافاتی بخصوص در بازی پولاد کیمیایی و رابطه کاراکتر اصلی با همسر صیغه ایش دارد اما در مجموع در کارنامه ده سال اخیر کیمیایی اثریست قابل تحمل که درباره فسادهای اقتصادی و علت العلل نضج آنها در جامعه سخن می گوید.
"سارا و آیدا" شروع خوبی دارد و گره افکنی اقتصادی خود را هم درست انجام می دهد اما فیلم از نیمه که می گذرد از ریتم می افتد و کارگردان نمی تواند سرنوشت کاراکترهای درگیر در سوءاستفاده اقتصادی را به درستی تصویرسازی کند و نتیجه هم که مشخص است؛ فرجامی کاملا بی ربط با موقعیت پیش آمره برای کاراکتر اصلی.
سوژه به روز با اجرای دمدهاز تماشای "زیر سقف دودی" کاملا هویداست که پوران درخشنده بعد از موفقیت غیرمنتظره "هیس..." نتوانسته راهی برای امتداد موفقیت پیدا کند. "زیر سقف..." به ظاهر سوژه تازه ای را دستمایه کار قرار داده است؛ سوژه ای با محوریت طلاق عاطفی زوجهای ایرانی که در اجرا اثری از تازگی در آن به چشم نمی خورد.
همه چیز خلاصه شده در تصاویر تیپیکال و روابطی که پیش از این بارها آنها را در فیلمهای دیگری هم دیده بودیم. مرد گریزان از زندگی که دختری جوان را صیغه کرده و زنی با بوی قورمه سبزی (!)که برای نجات زندگیش به تغییر رنگ مو مبادرت می نماید. در این بین پسر جوانی هم وجود دارد که کم تجربگیش کار دستش می دهد و قس علیهذا.
درخشنده چنان در دام کلیشه ها غرق شده که حتی نتوانسته تیپهایی متفاوت از شمایل سابق بازیگرانش را خلق کند. فرهاد اصلانی عینا از "زندگی خصوصی" آمده و مریلا زارعی هم از "رژیم طلایی" و تعارضاتی که بین آنها پیش می آید هم در ده ها فیلم و تله فیلم با محوریت خرده مصائب زناشویی دیده شده است.
"زیر سقف..." به لحاظ فرمی هم فیلم تازه ای نیست و این کهنگی فرم در کنار آن کلیشه گرایی مضمون بدجوری به فیلم ضربه زده است.
خوش ساخت و سرگرم کننده
"سدمعبر" را باید یکی از خوش ساخت ترین آثار اجتماعی سالیان اخیر دانست. فیلمی که فقر و گرفتاریهای برآمده از آن را نه به صورت اگزجره و با سیاه نمایی مفرط که به گونه ای کاملا ملموس نشان می دهد.
گرفتاریهای اقتصادی و پیوند خوردن گرفتاریها با خصوصیات درونی آدمیانی که باید در معرض انتخاب میان وجدان و مادیات یکی را انتخاب کنند به خوبی در "سدمعبر" تصویر شده است.
محسن قرایی کارگردان جوان "سدمعبر" ساختار داستانی اش را بر خرده پیرنگ استوار ساخته ولی سعی نکرده که به مانند اغلب آثار این گونه، وضعیت کاراکترها را بلاتکلیف و سردرگم نشان دهد و اتفاقا تلاش کرده با شخصیت پردازی درست و بجا و پرداختن به اندازه به شخصیتها از دریچه رفتارهایشان در برابر بحرانها تصویری کامل از آنها را پیش رو بگذارد و البته که بدین طریق موفق شده محصولی سرگرم کننده هم بیافریند.
"سدمعبر" یکی از بهترین بازیهای حامد بهداد در سالهای اخیر ارائه می دهد؛ بهداد ایفاگر کاراکتر مردی از طبقه پایین اجتماع را که به هر دری میزند برای ماندن در سطح، به شدت همذات پندارانه و بی اغراقهای مرسوم در بازیهایش ایفا کرده است.
اپیزودیک و تجربی
مستند "ناپدید" به کارگردانی فرحناز شریفی که روایتی تجربی از آگهی گمشدگان در روزنامهها است مستند روز هفتم جشنواره بود. فیلم "ناپدید" با روایتی اپیزودیک و با ساختاری تجربی ساخته شده است و فقط خودش را محدود به آگهیهای گمشدگان نمیکند و می کوشد گرفتاریهای آدمیان درگیر گمشدگان را هم به نوبه خود تصویر کند.
کارگردان "ناپدید" تلاش زیادی به خرج داده که ساختار بصری مستندش را به گونه ای همذات پندارانه و کاملا در جهت خلق فضاهایی متکی بر سیر علت-معلولی اتفاقات پیش ببرد و همین ویژگی باعث شده مخاطبان این مستند بشدت تحت تاثیر مضمون قرار گیرند.
95/11/17 - 09:23 - 2017-2-5 09:23:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]