واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
کارگردان «دریاچه ماهی»:
دفاع مقدس بخشی از تاریخ ملی کشور است مریم دوستی گفت: فیلمنامه فیلم کار متفاوتی است، یک نگاه بین رئال، سورئال در این فیلمنامه است. من سعی کردم طبق قصه عمل کنم و نگاهم را به قصه نزدیک کنم .
به گزارش فرهنگ نیوز، «دریاچه ماهی» ساخته مریم دوستی از فیلمهای دفاع مقدسی است که در آن بازیگرانی حضور دارند که بیشتر در تئاتر دیده میشوند و در انتخاب فیلمنامه سختگیر هستند. این فیلم توسط فیلمسازی زن ساخته شده که در اکران مردمی توانست نظر مخاطبان را جلب کند. «دریاچه ماهی» در بخش چشم انداز پذیرفته شد و توان رقابت با دیگر فیلمها برای به دست آوردن سیمرغ بلورین مردمی که یکی از با اهمیت ترین سیمرغ ها برای فیلمسازان است را دارد. با کارگردان فیلم به گفت و گو نشستیم.
دفاع مقدس بخشی از تاریخ ملی کشور است
دریاچه ماهی فضای خاصی را روایت می کند فیلمی درباره مردان دفاع مقدس اما در زمان امروز. چطور این کار را با این مضمون بسازید
«دریاچه ماهی» اسم منطقهای است که درآن منطقه عملیات های متعددی شکل گرفته مانند «کربلای 5» و عملیاتهای دیگر جنگ در آنجا شکل گرفت. بیشترین خاک این منطقه در عراق است . منطقه مرزی بین شلمچه و بصره است به عنوان کانال «ماهی» یا «دریاچه ماهی» معروف است میان بچههای سالهای جنگ و افرادی که در این هشت سال دفاع مقدس در جنگ بودند نامی آشنا است.
من به شخصه به تاریخ معاصر کشور علاقه و عرق خاصی دارم و به عقیده من قسمت عمده و ملی تاریخ کشور من همین برهه جنگ و دفاع مقدس است که واقعا مقدس است. در طول این هشت سال ما یک وجب از خاک کشورمان را از دست ندادیم . من به خاک وطنم عرق دارم و علاقه شخصی و عرق داشتم ترجیح دادم و دوست داشتم فیلم اولم حتما با موضوع دفاع مقدس باشد.
فیلم در شرایط رئال و سورئال میگذرد/ سعی کردم طبق فیلمنامه پیش بروم
چه زمانی درگیر این سوژه شدید با توجه به این مهم که در حوزه سینمای دفاع مقدس ما فیلمساز زن کمتر داریم اما شما این حوزه را برای فیلم اول انتخاب کردید.
من تقریباً 20 فیلم کوتاه، مستند و نیمه بلند ساختم و در آن ها سعی کردم قصه هایی را انتخاب کنم یا بنویسم که در دل اتفاقات ایران بگذرد. قصه هایم کاملا ایرانی بوده ممکن است نوع نگاهم در ساختار بین المللی باشد اما قصه هایم ایرانی بوده و این که من همه قصه های کوتاه خودم می نویسم اما در این کار از دکتر رستگاری خواهش کردم این قصه را بنویسند . فیلمنامه فیلم کار متفاوتی است، یک نگاه بین رئال، سورئال و متافیزیک در این فیلمنامه است. من سعی کردم طبق قصه عمل کنم و نگاهم را به صه نزدیک کنم .
قصه های کوتاهی درباره جنگ دارم که دوست دارم همه این قصهها را به یک فیلمنامه خوب دربیاورم زیرا قصه های کوتاه از جنگ را نوشتم حتی خاطرات پدرم که جزء ایثارگران هستند نوشتم و این که واقعا دوست دارم همچنان سینمای دفاع مقدس را ادامه بدهم .
فیلمساز زن در حوزه دفاع مقدس کار بسیار سختی است/ خوشحالم در ژانر دفاع مقدس کار کردم
جالب است که علاقمند هستید این نوع سینما را ادامه بدهید در شرایطی که بسیاری از فیلمسازان مرد کار خود را با این حوزه شروع کردند اما در این حوزه ادامه ندادند.
خیلی سخت است سه سال طول کشید تا شرایط ساخت این فیلمنامه مهیا شد من همه زندگی ام را برای این کار گذاشتم و حتی ازدواجم را عقب انداختم برای این که بسیار درگیر کار بودم و باید متمرکز کار می کردم . کار در این حوزه خیلی سخت است اگر با واقعیت ها زندگی کنیم نه با واژه ها «زن» بودن مصیبت است «فیلمساز زن» بودن دو چندان مصیبت است زیرا مدیران و پیشکسوتان مرد به زنان اطمینان ندارند. این سوال از ن می شد که « از عهده کارگردانی این فیلم بر می آیی» هنوز نگاه قاجاری مردان به زنان وجود دارد. هنوز زنان را آنچنان که شایسته است باور ندارند در برخورد های اداری و مدیریتی این را حس کردم . کلماتی می شنیدم که هنوز زن ها نمیتوانند کارهای در این سطح بسازند مگر این که پای فیلمنامه و فیلم بایستیم و ثابت کنیم که می توانیم این کار انجام بدهیم. برای ثابت کردن خودمان باید تاوان پس بدهیم و زمان و وقت بیشتری را صرف کنیم که اثبات کنیم. حالا فیلمساز زن و دفاع مقدس بودن صد چندان مصیبت است . من با همه سختی هایش خیلی خوشحالم که ژانر و فیلمی که دوست داشتم را کار کردم خوشحالم نرفتم به سمت و سویی که خودم را مطرح کنم و قدمی به سمت اعتلای سینمای کشور بردارم نه به سمت مطرح کردن خودم. می توانستم سراغ قصه های دیگر بروم که بیشتر طرفدار دارد اما برایم ارزشمند بود که با سینمای دفاع مقدس شروع کنم.
اغراق در برانگیختن احساسات مخاطب خیانت است
فیلم در کاخ مردمی رونمایی شد، بازخورد مخاطبان چطور بود؟
چهار سالن به نمایش فیلم اختصاص داشت و سالنها پر بود و واکنش منفی ندیدم از مخاطب . آخر فیلم احساسی و عاطفی به پایان می رسد و شاهد چشمهای تر برخی از مخاطبان بودم با این که من اصلا نخواستم در صحنه های احساسی اغراق کنم دوست ندارم احساسات تماشاگر را بیش از حد و برای مطرح شدن خودم درگیر کنم . اغراق در خنداندن و گریاندن تماشاگر خیانت و توهین است که به مخاطب می شود. فیلم باید قصه و زبان خود را داشته باشد و مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهد. این قدر پلان ها و بازیها و حسها واقعی بود که حکایت هرآنچه از دل برآید لاجم بر دل نشیند را می توانستم ببینم. برخی از مخاطبان به من گفتند قصه هایی در زندگی شخصی خودمان یا اطرافیانمان داریم ایثارگران دفاع مقدس را لمس کرده بودند .
به شخصه به سیمرغ پایبند نیستم/ ضریب خطاهای هیات انتخاب زیاد است
فیلم شما در سودای سیمرغ جای نگرفت باتوجه به دیدن اثار دوستان دیگر چقدر فکر میکنید این اثر قابلیت حضور در بخش سودای سیمرغ را داشت.
به نظرم همیشه خطاهایی در انتخاب صورت می گیرد و فکر می کنم فیلم ما جز خطاهایی است که انتخاب نشد. متاسفانه امسال ضریب خطا در انتخاب شدن فیلم ها بالاتر بود . در این سه روز فیلم ها را دیدم سه یا چهار فیلم را در سودای سیمرغ دیدم به حال سینمای ایران تاسف خوردم . انتخاب های خنثی و بی ربط خیلی دور از ذهن نبود همان زمان که هیات انتخاب معرفی شدند معلوم بود که هیات انتخاب ناهمگون بود. دکترای غیرمرتبط ارتباطی به فیلم و فیلم شناسی ندارد. چرا سینماگران حرفه ای مانند خانم بنی اعتماد در هیات انتخاب حضور نداشتند . بیش از آنها کارشناسان و سینماشناسان در هیات انتخاب باشند مدیران در هیات انتخاب حضور دارند. من به شخصه به سیمرغ و مجسمه ها نمی خواهم پایبند باشند در حق چند گروه از فیلم سودای سیمرغ دفاع می کند. من خودم را کنار می گذارم اما بسیاری از افرادی حرفه ای در سینما در کنار من حاضر شدند من به سیمرغ و مجسمهها پایبند نیستم اما فقط برای گروهم ناراحت شدم.
از بازیگرانی بهره بردم که اشتیاق حضور در همه کارها را ندارند
فیلمی از کارهایی است که تعدد بازیگردارد، انتخاب بازیگران، حضورشان کنار یکدیگر چگونه شکل گرفت.
بابازیگران با تعامل کار می کردیم من شنونده خوبی بودم و بارها از من شنیدند که گفتم باید فکر کنم بعد صحبت می کنیم تلاش نکردم از چهرههایی که در سینمای ایران بیشتر دیده می شود استفاده کنم . سینمای ایران هم شبیه تلویزیون شده است فقط چند بازیگر در آن دیده می شوند و شاید یکی از افتخارات بازیگران این باشد که تعداد کار جشنواره زیاد دارند که به نظر من غلط است. پرکاری خوب است اما باید حدی داشته باشد تا مخاطب را دلزده نکند. از بازیگرانی بهره بردم که شور اشتیاق بودن در همه کارها را ندارند . جنس بازی شان متفاوت است.
منبع: تسنیم
95/11/12 - 19:59 - 2017-1-31 19:59:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]