تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831962054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - بخش اول مخالفت­ها با اصل رسمیت مذهب در قانون اساسی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - بخش اولمخالفت­ها با اصل رسمیت مذهب در قانون اساسی
خبرگزاری فارس: مخالفت­ها با اصل رسمیت مذهب در قانون اساسی
شخصیت­ها و احزاب سیاسی و مذهبی شیعه ضمن پاسخ­گویی به ادله مخالفان، خواهان رسمیت مذهب شیعه اثناعشری و استمرار آن تا زمان ظهور امام زمان(عج)، همچنین اشتراط تشیع در تصدی مناصب­ ریاست جمهوری و نخست­ وزیری شدند.

  چکیده سابقه تاریخی رسمیت مذهب شیعه در ایران، از موضوعات درخور پژوهش است. این مقاله، تنها به بررسی این موضوع در «جمهوری اسلامی» می­پردازد. با سقوط نظام شاهنشاهی در سال 1357 و تأسیس جمهوری اسلامی، و لزوم تغییر قانون اساسی و تدوین قانون اساسی جدید برای نظام سیاسی جایگزین، بحث درباره رسمیت یا عدم رسمیت مذهب، به موضوعی جنجالی تبدیل شد. برخلاف رسمیت مذهب جعفری در قانون اساسی مشروطه، تعدادی از عالمان و احزاب سیاسی اهل­ سنت در شهرهای سنی­ نشین، خواهان حذف رسمیت مذهب در قانون اساسی جدید شده و به ادله ­ای هم استناد کردند. شخصیت­ها و احزاب سیاسی و مذهبی شیعه ضمن پاسخ­گویی به ادله آنان، خواهان رسمیت مذهب شیعه اثناعشری و استمرار آن تا زمان ظهور امام زمان(عج)، همچنین اشتراط تشیع در تصدی مناصب­ ریاست جمهوری و نخست­ وزیری شدند. در این مقاله، ابتدا مروری تاریخی به این مسئله شده، سپس در یکی از مهم­ترین موضوعات و وقایع تاریخ معاصر شیعه در ایران، دلایل طرفین مطرح و تجزیه و تحلیل شده است. کلیدواژگان اسلام، مذهب، شیعه، جعفری؛ اهل‌سنت، رسمیت، قانون اساسی مقدمه «رسمیت مذهب شیعه در ایران»، و اینکه از چه زمانی و از سوی کدام حکومت رسمیت پیدا کرد، موضوعی درخور تحقیق و پژوهش است از زمان روی کارآمدن صفویه، مذهب شیعه در ایران رسمیت یافت. بررسی این موضوع در عصر صفویه و پیامدهای داخلی و خارجی آن، موضوع پژوهشی مستقل است، چنانکه پرداختن به این موضوع در دوره­های بعدی، به­ویژه از زمانی که ایران دارای قانون اساسی مدون شد نیز دارای اهمیت است. صرف­نظر از دیدگاه کسانی که قرآن را قانون اساسی واقعی کشورهای اسلامی، از جمله ایران می­دانند و با تدوین هر قانون اساسی دیگری مخالفت می­کنند و آن را بدعت می­شمارند، با توجه به اینکه ایران پس از نهضت مشروطیت و تبدیل نظام «سلطنتی مطلقه» به «سلطنتی مشروطه» دارای قانون اساسی مدون و مکتوب شد، «بررسی تاریخی رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی مشروطه» موضوع مقاله­ای مستقل است؛ اما آنچه در این مجال مطرح می‌شود، «بررسی موضوع رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی جمهوری اسلامی» است؛ موضوعی که هنگام تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی در سال 1358 خورشیدی، به­لحاظ حجم وسیع اظهارنظرهای مخالف و موافق، و ورود اقشار مختلف مردم، به‌ویژه علما و مراجع دینی، و علمای اهل­سنت، و ادله موافقان و مخالفان، حایز اهمیت بوده و شایسته تحقیق و بررسی است. موضوع و محور این نوشته، «پیشینه تاریخی این موضوع، و تحلیل و بررسی ادله موافقان و مخالفان رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی جمهوری اسلامی، و در نهایت سرنوشت این موضوع در مجلس خبرگان قانون اساسی» است. پیشینه تاریخی رسمیت مذهب الف) در قانون اساسی مشروطه در هیچ‌یک از اصول پنجاه­و­یک‌گانه قانون اساسی مشروطیت که در چهاردهم ذی­القعده 132(عج)ق از سوی مظفرالدین­ شاه ابلاغ شد، سخنی از رسمیت دین و مذهب به­چشم نمی­خورد؛ اما نخستین اصل متمم قانون اساسی چنین بود: «مذهب رسمی ایران، اسلام و طریقه حقّه جعفریه اثنی‌عشریه است. باید پادشاه ایران دارا و مروج این مذهب باشد». همچنین، ‌نظارت بر مصوبات مجلس برعهده «هیئتی مرکب از علما و مراجع تقلید شیعه» بود. (اصل2) همچنین در متن سوگند­نامه پادشاه، او را موظف می‌کند: «در ترویج مذهب جعفری اثنی‌عشری سعی و کوشش» نماید. (اصل39) و نیز «شخصی که به نیابت سلطنت منتخب می‌شود، نمی‌تواند متصدی این امر شود؛ مگر اینکه قسم مزبور فوق را یاد نموده باشد» (اصل(عج)0) البته کسی می­توانست به مقام وزارت برسد که «مسلمان و ایرانی‌الاصل و تبعه ایران» باشد. (اصل58) ب) در نخستین پیش­نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی  با الهام از قانون اساسی مشروطه، در «نخستین پیش­نویس قانون اساسی» که با دستور رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی در پاریس تهیه و درجلسات متعددی با حضور تنی چند از حقوق­دانان و صاحب­نظران بررسی شد (حبیبی، کیهان، 11 شهریور 1358، در: ورعی، 1389، ج3، ص292) و دارای 160 اصل بود، یک اصل به­این صورت پیش­بینی شد: «اصل 15: مذهب رسمی ایران، اسلام و طریقه حقه جعفریه اثنی­ عشریه است. رئیس ­جمهور باید دارا و مروج این مذهب باشد» همان گونه که ملاحظه می­شود، تنها کلمه «رئیس­ جمهور» جای­گزین کلمه «پادشاه» در قانون اساسی مشروطه شده است. وی که در این پیش­نویس، «بالاترین مقام رسمی کشور در امورداخلی و روابط بین‏المللی است و تأمین اجرای قانون اساسی و تنظیم روابط قوای سه­ گانه و ریاست قوه مجریه را برعهده دارد، (اصل 89) «باید شیعه اثنی­عشری و ایرانی­الاصل و تابع ایران» باشد. (اصل 90) او همچنین «در پیشگاه ملت ایران، به خداوند قادر متعال و قرآن کریم سوگند یاد می‏کند که پاسدار قانون اساسی و نگاهبان مذهب رسمی کشور» باشد. (اصل 96) در این پیش­نویس نیز همانند متمم قانون اساسی مشروطه، برای کسب مقام وزارت، صرفاً «مسلمان و ایرانی بودن و تابعیت ایران» کافی دانسته شده و سخنی از مذهب مطرح نشده بود. (اصل118) بر اساس این متن، شورای نگهبان قانون اساسی، مرکب بود از «چهار نفر از حقوق­دانان­، به انتخاب مجلس شورای ملی از میان استادان رشته قضایی دانشکده حقوق و وکلای دادگستری؛ چهار نفر از میان قضات دیوان عالی کشور، به انتخاب شورای عالی قضایی؛ و چهار نفر از میان مجتهدان در مسائل شرعی که آگاه به مقتضیات زمان هم باشند، به انتخاب مراجع تقلید شیعه». (اصل 151) در این پیش­نویس، درباره قوانین مصوب مجلس نیز پیش­بینی شده بود که: «مجلس شورای ملی نمی‏تواند قوانینی وضع کند که با اصول مسلم قواعد شرع در مذهب جعفری و متن و مفاد قانون اساسی مغایرت داشته باشد». (اصل 78) اما به ­منظور رعایت حقوق اهل­ سنت و اقلیت­های دینی، اصل ذیل هم درنظر گرفته شده بود: «اصل 2(عج): مذهب برادران مسلمان غیرشیعه و همچنین مذاهب زرتشتی و یهودی و مسیحی در جمهوری اسلامی به­رسمیت شناخته می‏شود و معتقدان به این مذاهب، در عین حال که مانند سایر هم­وطنان خود در برابر قوانین، حقوق و تکالیف مساوی دارند، از حیث احوال شخصی در حدود قوانین، تابع قواعد مذهبی خود هستند». این پیش­نویس، به­دستور امام در اختیار مراجع، علما و برخی از صاحب­نظران قرار گرفت و درباره اصول آن، اظهار نظرهایی شد که به برخی از آنها اشاره می­شود. آیت­الله گلپایگانی که نظرات خود را به ­صورت مستقل و در نقد پیش­نویس یاد­شده برای امام خمینی ارسال کرد، در تصحیح اصل1(عج)6، «فقه مذهب جعفری» را «منشأ و مأخذ قوانین» شمرد. (ورعی، 1389، ج3، ص61(عج)) بعدها از ایشان نقل شد که بر اشتراط «شیعه اثنی­ عشری بودن رئیس­ جمهور» در قانون اساسی اصرار داشتند. (یزدی، ابراهیم، نشریه گزارش، ش 91، شهریور1377) آیت­الله شریعتمداری هم پیشنهاد کرد: به ماده مربوط به مذهب جعفری افزوده شود: «این ماده تا روز قیامت قابل تعویض نیست» ایشان همچنین دارا بودن مذهب جعفری را برای رئیس‌جمهور و نخست­ وزیر لازم دانست. (اطلاعات، 6 تیر 1358، در: ورعی، 1389، ج3، ص615) بر اساس گزارش شهید آیت­الله بهشتی در شورای انقلاب (جلسه مورخه 31 خرداد 1358) درباره نظرات علمای قم، حضرات آیات صافی گلپایگانی و منتظری بر ذکر کلمه «شیعه» در اصل پانزدهم تأکید داشتند. (شیبانی، در: همان، ص642) همچنین بر اساس گزارش ایشان در شورای انقلاب از دیدار با امام خمینی به­ منظور دریافت نظرات ایشان درباره قانون اساسی، اصل پانزدهم پیش‌نویس بدین شرح تغییر و اصلاح شد: «دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری است که مذهب رسمی ایران است و مذاهب دیگر، در احوال شخصیه و امور فقهی...». (همان) پیش از انتشار رسمی پیش­نویس، متنی با عنوان «متن پیشنهادی پیش­نویس قانون اساسی­ منتشر شد (کیهان، 8 و 9 اردیبهشت 1358، در: همان، ص738) که به گفته حسن حبیبی، متن دست­ کاری­ شده نخستین پیش­نویس بود. (کیهان، 25 اردیبهشت 1358، در: همان، ص7(عج)2) انتشار این متن، عکس­ العمل­هایی را درپی داشت؛ از آن جمله، به «فقدان رسمیت مذهب شیعه» برخلاف قانون اساسی مشروطه اعتراض شد (قائمی تهرانی، کیهان، 15 اردیبهشت 1358، در: همان، ص747) و پیشنهاد «ذکر صریح رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی» مطرح گردید. (نبوی، همان، 2 خرداد 1358، در: همان، ص795) بالاخره، نخستین متن پس از دریافت نظرات علما و مراجع، در مدت 25 روز در جلسات شورای انقلاب بررسی شد و متن نهایی برای ملاحظه و اظهارنظر مردم و صاحب­نظران، در اواخر خرداد در مطبوعات کثیرالانتشار به­چاپ رسید و تا تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی در 29 مرداد 1358، حجم وسیعی از نظرات، پیشنهادها و انتقادات از سوی علما، حقوق­دانان و صاحب­نظران درباره قانون اساسی و اصول آن مطرح شد. یک بررسی اجمالی نشان می­دهد چند موضوع بیش از موضوعات دیگر مورد توجه قرار گرفت. موضوع مذهب، مسئله رهبری امام خمینی و نقش مراجع تقلید، و مسائل اقتصادی، بیشترین حجم مطالب را به­خود اختصاص دادند. به­تناسب موضوع این مقاله، ضمن اشاره به اصولی از پیش­نویس رسمی منتشر شده درباره مذهب، نگاهی به نظرات ارائه ­شده در این زمینه خواهیم داشت و ادله مخالفان و موافقان را بررسی خواهیم کرد. ج) در پیش­نویس رسمی قانون اساسی جمهوری اسلامی به دلیل اصرار امام، مراجع و علمایی که پیش از انتشار رسمی پیش­نویس آن را ملاحظه کرده و به «ضرورت رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی» تذکر داده بودند، اصل پانزدهم متن نخستین، به این صورت اصلاح و پیشنهاد شد: «اصل13ـ دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری است که مذهب اکثریت مسلمانان ایران است و مذاهب دیگر اسلامی، اعم از زیدی، حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی، معتبر و محترم است؛ و در مناطقی که مسلمانان پیرو این مذاهب اکثریت دارند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق این مذاهب خواهند بود؛ ولی در احوال شخصیه و در تعلیم و تربیت دینی، هر مسلمان در هر نقطه از ایران، بر طبق مذهب اسلامی خود عمل می‌کند» بر اساس این متن، «رئیس­جمهوری باید مسلمان و ایرانی‌الاصل و تابع ایران باشد» (اصل 76). در این اصل، سخنی از مذهب رئیس­جمهور و اینکه باید مروج مذهب باشد، پیش­بینی نشده بود. با این توضیح که در ساختار پیشنهادی، «مقام رهبری» پیش­بینی نشده و رئیس­جمهور «بالاترین مقام رسمی کشور در امور داخلی و روابط بین‌المللی و اجرای قانون اساسی» لحاظ شده بوده «که تنظیم روابط قوای سه‌گانه و ریاست قوه مجریه را به­عهده دارد». (اصل 75) چنانکه در­باره نخست‌وزیر و وزیران هم آمده بود: «هیچ‌کس نمی‌تواند به مقام نخست­وزیری و وزارت برسد، مگر اینکه مسلمان و ایرانی‌الاصل و تابع ایران باشد». (اصل106) البته بر اساس اصل82، رئیس­جمهور سوگند یاد می­کند که «پاسدار قانون اساسی و نگاهبان دین رسمی کشور» باشد، که در اصل سیزدهم، «اسلام و مذهب جعفری» دانسته شده بود.    همچنین بر اساس این قانون، شورای نگهبان قانون اساسی متشکل از: «سه تن از اساتید دانشکده­های حقوق، و سه­تن از قضات دیوان عالی کشور، و پنج نفر از میان مجتهدان در مسائل شرعی، که آگاه با مقتضیات زمان هم باشند». (اصل 1(عج)2) روشن است که مقصود از مجتهدان، علمای شیعه­اند که «مجلس شورای‌ ملی، از فهرست اسامی پیشنهادی مراجع معروف تقلید، انتخاب می‌کند.» مخالفت­ها با اصل رسمیت مذهب به­ محض انتشار پیش­نویس در مطبوعات و رسمیت مذهب شیعه در قانون اساسی، موج وسیعی از مخالفت­ها برخاست؛ برخی به­ظاهر محترمانه و همراه با استدلال، و برخی همراه با تهدید به شورش در شهرهای مرزی و سنی­نشین. برگزاری کنفرانس «بررسی طرح خودمختاری کردستان» و مخالفت با رسمیت مذهب در قطعنامه کنفرانس، (جمهوری اسلامی، 23خرداد 1358 در: ورعی، ‌1386، ص112) صدور اطلاعیه از سوی انجمن­های متعلق به اهل­سنت (همان، 2، 20 و 25 تیر1358 در: همان، ص112‌ـ‌113) تلگرام به امام و تهدید به رویارویی کشورهای اسلامی با رسمیت مذهب شیعه در ایران، ‌(مفتی­زاده، آیندگان، 30خرداد 1358، در: ورعی، 1389، ج8 ، ص36) اخطار جسورانه به رهبر انقلاب در صورت عدم اعطای حق خودمختاری به کردستان، و حذف رسمیت مذهب شیعه از قانون اساسی و دعوت ایشان به پیروی از راه هدایت! (شورای مرکزی جامعه روحانیت استان کردستان، آیندگان، 31خرداد 1358، در: همان، ص62) ارسال نامه­های متعدد به امام، (جمهوری اسلامی، 3 و26 تیر 1358 / اطلاعات، 3 تیر1358) تعطیل کردن ادارات دولتی در برخی شهرها، (آیندگان، 5 تیر 1358) راهپیمایی و تظاهرات، (جمهوری اسلامی، 6 تیر1358) نگارش مقالات فراوان در روزنامه­ها و نشریات، و برگزاری سمینار از سوی جمعیت حقوق­دانان ایران و درخواست حذف «مذهب جعفری» از قانون اساسی در قطعنامه، (جبهه ملی ایران، 7 و 10 تیر 1358، ص21) نمونه­هایی از اقدامات در مخالفت با رسمیت مذهب در قانون اساسی بود. تنها به نقل یک نمونه از این بیانیه­ها بسنده می­کنیم. حزب اتحاد مسلمین که در بلوچستان فعالیت داشت، در بیانیه خود نوشت: با اشاره به وعده‌هایی که پیش از انقلاب درباره تساوی حقوق شیعه و سنی داده شده است، در طرح اصول پیشنهادی آمده است: با توجه به نظریه اصلاحی زیر، ما قانون اساسی را پذیرا خواهیم بود؛ و در غیر این صورت، اگر آنچه که تا به حال نوشته شده، همان یا مانند آن به­تصویب برسد، ما آن را یک قانون تبعیض نژادی، مانند سیاهان و سفیدان در کشورهایی چون رودزیا و آفریقای جنوبی خواهیم دانست و از آن تبعیت نکرده و شدیداً برای رفع هر­گونه تبعیض و ستم ملی و استعمار مبارزه خواهیم کرد و خواهان یک دمکراسی واقعی محلی بر اساس رأی اکثریت در محدوده هر قانونی که در این استان اجرا می‌شود، ولو اینکه به تصویب مجلس خبرگان یا مجلس ملی رسیده باشد، خواهیم بود» (بامداد، 18 مرداد 1358، در: ورعی، 1389، ج6، ص86(عج)) برخی از احزاب سیاسی، از بیم چنین موجی علیه مذهب، مخالف کنار نهادن قانون اساسی مشروطه بودند. آنان معتقد بودند که اصول مربوط به نظام سلطنتی حذف، و اصول دیگری جایگزین شود؛ و بدین وسیله از دست­اندازی به اصول مربوط به مذهب و مانند آن جلوگیری شود. در جزوه یکی از این احزاب آمده­است: مهم‌ترین هدف حملات، همین مسئله مذهب است. رسمیت مذهب تشیع برای پیروان آن، به‌لحاظ داشتن اکثریت، به­لحاظ نقش عظیم رهبری تشیع در پیروزی انقلاب، وبالاخره به­دلیل شناخته شدن آن در قانون اساسی پیشین، برای جامعه تشیع حق مسلم است؛ ولی طرح مجدد موضوع، مشکلاتی را به­وجود خواهد آورد که مورد سوء­ استفاده ضدانقلاب قرار خواهد گرفت؛ در حالیکه اگر قانون اساسی سابق، از حیث اصول مربوط به مشروطیت رژیم سلطنت به جمهوری تبدیل می‌شد، چنین مسئله‌ای مطرح نبود و حتی به­راحتی می‌شد تغییر چند اصل مورد نظر را به رفراندوم گذاشت و با اکثریتی نظیر رفراندوم جمهوری اسلامی، از تصویب ملت گذرانید. (حزب زحمتکشان ملت ایران، نقطه نظر‌هایی در باره پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در: ورعی، 1389، ج6، ص657) هرکس آن مقطع از انقلاب را به­یاد داشته باشد یا مطبوعات آن دوره را مرور کند، اطمینان می‌یابد که مسئله فقط مخالفت عادی و طبیعی با یک اصل پیشنهادی در قانون اساسی نبود. این مخالفت­ها ماه­ها پیش از انتشار رسمی پیش­نویس آغاز شد و پس از انتشار رسمی آن اوج گرفت و حتی پس از تصویب آن با تغییراتی در مجلس خبرگان قانون اساسی، با حضور نمایندگان اهل­سنت در این مجلس و دعوت از یکی از رهبران آنان، در قالب­های گوناگون، مثل برگزاری کنگره­ها، میتینگ­ ها و دعوت به راهپیمایی و تظاهرات در استان­های سنی­ نشین ادامه یافت. اگر به چند نکته دیگر هم توجه شود، این واقعیت بیشتر آشکارمی­شود که مسئله فقط اعتراض به یک اصل و انتقاد از آن نبود: نخست آنکه اصل پیشنهادی مربوط به مذهب شیعه در پیش­نویس و حتی در قانون اساسی مصوب خبرگان، از متن موجود درمتمم قانون اساسی مشروطه بسیار ضعیف­تر، و اصل پیشنهادی مربوط به حقوق اهل­سنت، بسیار قوی­تر از متن موجود در آن قانون است. این متن نشان می­داد که در جمهوری اسلامی، نه ­تنها حقوق اه ل­سنت و اقلیت­های دینی نادیده گرفته نخواهد شد، بلکه در دفاع از حقوق شیعیان که اکثریت قاطع را در این سرزمین دارند، قدری هم کوتاهی شده است؛ دوم آنکه معترضان، همراه با اعتراض به رسمیت مذهب شیعه، خواسته دیگری هم داشتند که پیوسته آن را تکرار می­کردند و آن، «اعطای حق خودمختاری به مناطقی از کشور که اهل­ سنت در آنجا اکثریت دارند بود»؛ سوم آنکه گویا در پیش­نویس قانون اساسی با بیش از 150 اصل، هیچ مشکل و ایراد دیگری جز مسئله «رسمیت مذهب جعفری» و «فقدان خودمختاری» وجود ندارد؛ چون هیچ­یک از آنان به نقد و بررسی اصل دیگری نپرداختند؛ گویی یک توافق نانوشته میان همه آنان برقرار بود که مخالفت خود را روی این دو مسئله متمرکز کنند. (گروه طرف­داران مکتب امام صادق، بامداد، 17 تیر 1358، در: همان، ج8 ،ص232) یک مقایسه آماری نشان می­دهد که حجم مطالبی که در آن دوره در مخالفت با این اصل گفته و نوشته شد، به مراتب بیش از مطالبی است که در دفاع از رسمیت مذهب، آن هم پس از مشاهده مخالفت­های سازمان­دهی شده، گفته و نوشته و منتشر شد. امام خمینی که پیش­تر بر ضرورت تدوین قانون اساسی بر مبنای مذهب شیعه اثناعشری تأکید کرده و نسبت­به توطئه­ ها برای جلوگیری از برگزاری رفراندم «جمهوری اسلامی» هشدار داده بود، (امام خمینی، 1378، ج6، ص363، 18/12/1357) با مشاهده این موج سنگین، احساس خطر کرد و بر تدوین و تصویب هر­چه سریع­تر قانون اساسی پافشاری نمود؛ به­ گونه­ای که برخلاف آنکه پیش­تر، از تشکیل «مجلس مؤسسان» سخن گفته بود، از «لزوم برگزاری همه ­پرسی برای تصویب قانون اساسی پیشنهادی» سخن به میان آورد. دلیل ایشان بر عدول از سخن قبلی خود و اصرار بر تعجیل در تصویب قانون اساسی، نگرانی نسبت­به توطئه ­های دشمنان، و مخالفت­های طراحی­ شده با مذهب و طرح مسئله خودمختاری بود که قطعاً تجزیه کشور را درپی داشت. بنا بر نقل گزارشگر جلسات شورای انقلاب اسلامی، ایشان در یکی از جلسات این شورا که برای تصمیم­گیری در خصوص «تشکیل مجلس مؤسسان با تعداد زیاد» یا «برگزاری رفراندم» تشکیل شده بود و در نهایت به لزوم تشکیل مجلس خبرگان (همان مجلس مؤسسان با تعداد کمتر) انجامید، در پاسخ به کسانی که می­گفتند: «به مردم قول مجلس مؤسسان داده شده، نمی­شود خلف وعده کرد»، اظهار داشتند: می­گویند: مذهب جعفری نباشد!.... من اگر نفهمیدم و حرف غلط زدم، تا آخر سر قولم باشم؟! اشتباه کرده‌ام. باید رفراندوم باشد. مجلس مؤسسان به این زودی درست نمی‌شود؛ اشکالات پیدا می‌شود. همین‌ها که خیانت به مملکت می‌کنند، وارد می‌شوند. قابل عمل نیست. مذهب را به­هم می‌زنند. باید به آرا گذاشت. سال‌ها طول می‌کشد ]می‌گویند:[ مذهب مطرح نیست! آنکه پیش برده مذهب است؛ آنکه پیش برده، نیروی مذهبی‌ها بوده؛ مردم بیچاره فریاد کرد با اسم مذهب؛ پیش بردند.[حالا مذهب را در قانون اساسی کنار بگذاریم؟!] آخوند شما را نجات داده. اخلال می‌کنند، مثل اول مشروطه که اول آخوند درست کرد، بعد آخوند را کشتند» (شیبانی،1364، جلسه 1/3/1358، در: ورعی، 1389، ج11، ص62) گفتنی است که تحرکات یاد­شده در مناطق مرزی، و جوسازی در مطبوعات و میتینگ­ها و راهپیمایی­ها و تهدید به شورش و آشوب، مراجع و علمای شیعه و مردم را نیز به عکس­العمل واداشت. سیل نامه­ها، بیانیه­ها و اطلاعیه­ها، از مناطق مختلف کشور به امام و مراجع و دست‌اندرکاران تدوین پیش­نویس سرازیر شد که در آنها از «ضعیف بودن موضوع رسمیت مذهب شیعه در پیش­نویس قانون اساسی» انتقاد کرده و خواهان «رسمیت مذهب شیعه اثناعشری» و «ابدی بودن آن تا ظهور امام زمان(عج)» و اشتراط «شیعه بودن رئیس­جمهور و نخست­وزیر» شده بودند. از آن جمله می­توان به موارد ذیل اشاره کرد: بیانیه آیت­الله سیدحسن حجت کوه­کمری از قم، در تاریخ 26 خرداد 58 و 29 مرداد 1358؛ (انقلاب اسلامی: 25 مرداد 1358، در: همان، ج8،ص172) نوشته مصطفی اشرفی شاهرودی در پاسخ به احمد مفتی­زاده در تاریخ 29 خرداد 1358؛ (همان، ص185) پیام آیت‌الله سیدشهاب­الدین مرعشی نجفی، در تاریخ 30 خرداد 1358 برابر با 25 رجب 1399ق، و تلگرام تأیید اقدامات ایشان از سوی آیت­الله سید­ابوالقاسم خوئی، در تاریخ 6 شعبان 1399ق؛(همان، ص189 و 192) پاسخ آیت­الله مرعشی به یکی از علما، و درخواست از علما و مردم به ایستادگی و مقاومت در برابر توطئه­های مغرضین و فرصت­طلبان و برخی از عوامل سرسپرده اجنبی، تا رسمیت کامل مذهب جعفری در قانون اساسی؛ (اطلاعات، 10 تیر 1358، در: همان، ص210) نامه احمد اعتماد اراکی به نخست­وزیر در تاریخ دوم تیر 1358، مطابق 28 رجب 1399ق؛ (همان، ص62(عج)) تلگراف علمای اصفهان (محمدعلی الحسینی الصادقی، سیدمحمدعلی موحد ابطحی، حسن صافی اصفهانی، سید­مصطفی مهدوی، مهدی فقیه ایمانی، سیدکمال فقیه ایمانی، سیدحسن فقیه و احمد امامی) به امام خمینی، مراجع تقلید قم، شورای انقلاب و نخست­وزیر دولت موقت؛ (اطلاعات، 5 تیر 1358، در: همان، ج6،ص68) سفر سیصد تن از علمای اصفهان به قم و دیدار با مراجع تقلید؛ (کیهان، 6 تیر 1358، در: همان، ج8،ص198) نامه گروهی از علما (سیدعباس موسوی، محمدرضا شفایی، ابوالقاسم شوشتری، سیدجواد خلخالی، محمدعلی شناسا) به آیت­الله گلپایگانی و ارسال رونوشت آن برای آیات حائری و آملی، در تاریخ (عج) تیر 1358؛ ( همان، ج3، ص666) پاسخ به ابوالفضل برقعی از کرمانشاه؛ (اطلاعات، 13 تیر 1358،در: همان، ص221) نوشته سیدمهدی یثربی، از علمای کاشان؛ (کیهان،17 تیر 1358، در: همان،ص235) ارسال طومار از سوی جامعه اصناف بازار اصفهان، با نزدیک به چهارصد امضا؛ (کیهان،20 تیر 1358، در: همان،ص273) اصل سیزدهم خواسته است در حقیقت، اذهان را درباره تضاد حاصل از رسمیت مذهب به‌نحوی منحرف نماید. اینکه نوشته است «مذهب اکثریت ایرانیان شیعه اثناعشری» است هیچ حقی را تثبیت نمی­کند و چیزی را نمی‌رساند و اینکه دین رسمی ایران اسلام است، در حقیقت گریز از این واقعیت است که اکثریت مردم رسمیت مذهب شیعه را می‌خواهند. (شجاع­الدینی از حزب جمهوری خلق مسلمان، انقلاب اسلامی، 8 مرداد 1358، در: ورعی، 1389، ج8، ص302) چرا باید حتی برخلاف قانون اساسی سابق، از مذهب اکثریت و کلمات مبارک «شیعه اثناعشری» خالی باشد؟! آیا شما نمایندگان اکثریت، ذلت این ننگ را می‌پذیرید که به­بهانه واهی وحدت اسلام که هیچگاه عملی نخواهد شد، از آن صرف‌نظر کنید؟ کی گفته است این دو لفظ باعث اختلاف بین شیعه و سنی و مسلمانان شده است؟ آیا اگر فی‌المثل در قانون اساسی دو کلمه مزبور حذف شد، دعوای شیعه و سنی تمام می‌شود؟ آیا سنیان هیچ اختلافی باهم ندارند و حنفیو مالکی و شافعی و حنبلییکی هستند؟ و حاضرند که از این امتیازات صرف‌نظر کنند؟ (پاسداران تشیع، 1(عج) شهریور 1358، در: همان، ص303) نامه آیت­الله حسن سعید از علمای تهران به مجلس خبرگان، در تاریخ 19 شهریور 1358، برابر با 18 شوال 1399ق: «این مردم کشته­داده، رنج­کشیده، شما چهره‌های رسا و درخشان اجتماع را به مجلس خبرگان فرستاده تا آرزوی آنها را که اجرای قوانین اساسیاز دیدگاه ائمه اطهار که مصون از هر­گونه خطا و لغزش می‌باشند و خداوند، عصمت آن‌ها را تضمین نموده با تدوین قانون اساسی تأمین نمایید، با کمال صراحت اعلام می‌دارند که ما مذهب شیعه اثنا‌عشری را پذیرفته‌ایم و اسلام را بر طبق شیعه دوازده امامی قبول داریم و احکام اسلام را روی همین اساس، با جان و دل می‌پذیریم و برای اجرای آن، تا آخرین نفس مبارزه را ادامه می‌دهیم و هیچ­کس به هیچ عنوان حق ندارد به­نام ما (کارگر، کشاورز، مرد، زن، دانشجو، کاسب، ضعیف و قوی و...) دین خدا را تغییر دهد و به­عنوان مصالح مردمی و موقعیت روز، احکام را تفسیر و توجیه کند و برخلاف دستور الهی سخنی به عقیده خود دنیاپسند ادا نماید» (همان، ص310) نوشته آیت­الله محمدتقی صدیقین اصفهانی درتاریخ تیر 1358(همان، ج2، ص59(عج)) نامه گروهی از علمای تهران (سیدمهدی شهرستانی، سیدعباس شهرستانی، سیدمرتضی صاحبی، ابوالقاسم شعبانی و عبدالواحد شفیع­زاده) به آیت­آلله گلپایگانی، در تاریخ 6 تیر 1358؛ (همان، ص712) بیانیه آیت­الله وحیدی؛ (اطلاعات، 3 تیر 1358، در: همان، ج8، ص206) نامه سیدعلی­نقی طبسی حائری از مشهد مقدس به مراجع قم، در تاریخ 6 تیر 1358؛ (کیهان، 5 تیر 1358، در: همان، ج3، ص711) بیانیه جامعه وعاظ قم؛ (آیندگان، 5 تیر 1358، در: همان، ج8، ص212) برگزاری مراسم در مسجد جامع بازار تهران از سوی جامعه بازرگانان، اصناف و پیشه‌وران، و سخنرانی داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران و دکتر تکمیل همایون، و صدور بیانیه و درخواست رسمیت مذهب شیعه و ابقای آن تا زمان ظهور امام زمان(عج)؛ (اطلاعات، 7 تیر 1358، در: همان، ص213) پاسخ اسماعیل حسینی مرعشی به مفتی­زاده؛ (اطلاعات،1(عج) تیر 1358، در: همان، ص229) بیانیه گروه طرفداران مکتب امام صادق7؛ (بامداد، 17 تیر 1358، در: همان، ص234) اعلامیه روحانیان قم؛ (آیندگان، 25 تیر 1358، در: همان، ص285) نامه به آیت­الله گلپایگانی با ده­ها امضا از منطقه شرق تهران؛ (ورعی، 1386،ص1236 ـ 1237) مراجع فهرست منابع الف) کتب 1. قرآن کریم 2. ابن­حیون، نعمان­بن­محمد مغربی، دعائم الاسلام، ‏تحقیق و تصحیح آصف فیضی، 2جلد، قم، ‏مؤسسه آل‌البیت:، 1385ق. 3. جبهه ملی ایران، جزوه خواست ملت از قانون اساسی، 1358ش. 4. (امام) خمینی، سیدروح­الله، صحیفه امام، چ3، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1379ش. 5. شیبانی، عباس، صورت مذاکرات شورای انقلاب اسلامی، 136(عج)ش. 6. صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی، تهران، اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، 1368ش. 7. طبرسی، احمد بن علی،‏ ‏الاحتجاج علی اهل اللجاج، تحقیق و تصحیح محمدباقرخرسان، 2 جلد، مشهد، نشر مرتضی، 1(عج)03ق. 8. محلاتی، فضل­الله، خاطرات و مبارزات شهید محلاتی،تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1376ش. 9. مقدم مراغه­ای، رحمت­الله، سال‌های بحرانی نسل ما، خاطرات مهندس مقدّم مراغه‌ای، تهران، نشر علم، 1386ش. 10. ورعی، سید جواد، مبانی و مستندات قانون اساسی، قم، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، 1386ش. 11. ورعی، سیدجواد، مجموعه اسناد و مدارک تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی، نظارت رضا استادی، 1(عج) جلد، موجود در قم، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری،1389ش. ب) نشریات 1. اطلاعات، 3 تیر ماه 1358. 2. جمهوری اسلامی، 3، 10 و 26 تیرماه 1358. 3. کیهان، 11 و 12 تیر 1358. (عج). نشریه گزارش، ش 91، شهریور 1387. نویسنده: سیدجواد ورعی فصلنامه شیعه شناسی شماره 48 ادامه دارد...

95/05/08 :: 19:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن