واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حاشیه سازی یا اعتماد آفرینی؛ کارکرد روابط عمومی جشنواره فیلم فجر چیست؟ تهران - ایرنا - «حاشیه» از جمله آفت های هر رویدادی چه کوچک و چه بزرگ و بویژه جشنواره های فرهنگی وهنری است، و جشنواره فیلم فجر هم هیچگاه از این بلا مصون نبوده است.
جشنواره فیلم فجر که تا چند روز دیگر سی وپنجمین دوره خود را آغاز می کند، در هر دوره فارغ از حاشیه نبوده و گاه این حواشی بدتر از متن ظاهر شده اند.گرچه مسولیت خلق این حاشیه ها، همواره و در همه دوران ها دامن دبیر «مظلوم» جشنواره فیلم فجر را گرفته، اما نقش و کارکرد روابط عمومی جشنواره را نیز نباید در بروز این حاشیه از نظر دور داشت. روابط عمومی جشنواره فیلم فجر همواره به عنوان بازوی رسانه ای دبیر جشنواره برای تعامل با اصحاب رسانه و بازتاب دهنده اهداف و رویکردهای این رویداد بزرگ نقش آفرینی کرده اما عملکرد آن نیز دور از آسیب نبوده است.تمیز و تبعیض میان رسانه، درز برخی اخبار مگوی جشنواره و خام دستی و نداشتن تجربه کافی مسولان روابط عمومی جشنواره از جمله آسیب های روابط عمومی جشنواره فیلم فجر بوده و برای تبیین این موضوع خبرنگار گروه اخبار فرهنگی ایرنا، نظر سه منتقد صاحبنظر را جویا شده که در پی می آید:** طبیعی است مدیران روابط جشنواره فیلم فجر منتسب به رسانهای باشند پیمان شوقی از منتقدان پیشکسوت سینما درباره اهمیت مخفی ماندن اطلاعات جشنواره فیلم فجر به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: خبر دار شدن برخی افراد از رویدادها و وقایع جشنواره فیلم فجر قبل از موعد، یک نوع آسیب بوده و بداخلاقی محسوب می شود. وی افزود: گاهی اتفاقات قابل توجه و مهم جشنواره فیلم فجر که دارای ویژگی های خاص هستند، زودتر از موعد به دست برخی افراد می رسد که حاکی از نداشتن نبود قواعد درست در اطلاع رسانی است. این منتقد و کارشناس سینما با بیان اینکه اسامی برندگان و فیلم های راه یافته به بخش مسابقات از مهمترین رویدادهای خبری جشنواره است، اظهار کرد: اطلاعاتی مانند اسامی برندگان و فیلم های راه یافته به بخش رقابت جشنواره فیلم فجر محرمانه است و اگر این اخبار زودتر از موعد توسط برخی افراد خاص که معمولا دست اندرکاران اجرایی هستند، اطلاع رسانی شود، ضعف مدیریت جشنواره را نشان می دهد. شوقی تاکید کرد: البته در برخی موارد این شایعات عمدی است و در واقع نوعی گرم کردن تنور به نفع برخی فیلم ها و جریان ها است. وی درباره این موضوع که نخستین نشست های خبری جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با دعوت از تعداد محدودی رسانه برگزار شد، ادامه داد: وظیفه مسوولان برگزاری جشنواره فیلم فجر آن است که معیارهای خود را در مورد دعوت از برخی رسانه ها برای نشست های خبری اعلام کنند. این منتقد و نویسنده سینما خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حوزه هنر و سینما بیشترین حجم بیننده و شنونده را دارد، مسوولان جشنواره فیلم فجر باید دیدگاه های خود را در مورد دعوت از رسانه ها برای اطلاع رسانی اخبار جشنواره بیان کنند تا تنشی نیز در این باره اتفاق نیافتد. شوقی با بیان اینکه مسوولان اجرایی جشنواره فیلم فجر دو شغله هستند، گفت: برخلاف جشنواره های خارجی، اعضایی که در ایران به عنوان دبیر، مدیر روابط عمومی و غیره برای جشنواره انتخاب می شوند، وابسته به رسانه ای خاص هستند که این موضوع طبیعی به نظر می رسد.** بداخلاقی در فضای کار جشنواره فیلم فجر آسیبزا استطهماسب صلح جو دیگر منتقد و نویسنده پیشکسوت سینما نیز درباره اهمیت مخفی ماندن اطلاعات جشنواره فیلم فجر، به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: در جشنواره فجر از گذشته شاهد بودیم که برخی از افراد زودتر از اخبار اصلی جشنواره مطلع می شوند و آن را نوعی زرنگی می دانند. وی افزود: این در حالیست که این گونه رفتارها اخلاقی نیست و نشان دهنده بی نزاکتی در فضای کار جشنواره فیلم فجر است. صلحجو با بیان اینکه همسو و هم جهت بودن دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر یک رسالت خطیر است، اظهار کرد: در برخی موارد نیز مشاهده شده، برگزاری نشست های خبری جشنواره با حضور رسانه های خاص انجام می شود که موجب دلخوری رسانه های دیگر می شود. این منتقد و نویسنده سینما افزود: البته دلیل این مسئله می تواند فراوانی رسانه ها باشد و اینکه مسوولان اجرایی جشنواره فیلم فجر مشکل جا برای دعوت از همه رسانه ها داشته باشند، اما حداقل این موضوع باید پیشتر عنوان شود. صلح جو مدیریت در جشنواره فیلم فجر را با اهمیت و مهم دانست و ادامه داد: به نظر من، اشکالی ندارد که مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر یک ژورنالیسم باشد زیرا اخبار جشنواره بازتاب خوب و موثری را میان مخاطبان پیدا می کند اما باید اخلاق و انصاف درباره انتشار خبرها در نظر گرفته شود. ** دعوت های گزینشی صحیح نیست عزیزالله حاجی مشهدی از دیگر منتقدان پیشکسوت سینما نیز به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: در همه جشنواره ها از جمله جشنواره فیلم فجر در برخی مقاطع زمانی برای اعلام اسامی هیئت های انتخاب یا داوری فیلم، تشریح سیاستگذاریهای تازه و تغییرات ایجاد شده در برخی از بخش های جشنواره به طور معمول دبیر یا سخنگو و مدیر روابط عمومی اخبار و اطلاعات لازم را در اختیار رسانه های مختلف قرار می دهد.وی افزود: راه دیگر انتشار اخبار از طریق دعوت از نمایندگان رسانه های گروهی (روزنامه ها، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری ها و برخی پایگاه های تخصصی سینمایی فعال در فضاهای مجازی) در قالب یک نشست اختصاصی است که اطلاعات درست و دست اول را در اختیار آنها می گذارد. این منتقد و نویسنده پیشکسوت سینما تاکید کرد: رعایت دقیق این موضوع، بی تردید از انتشار اخبار نادرست و بسیاری از حاشیه سازیها پیشگیری خواهد کرد و شرایط اطمینان بخشی در فضای جشنواره ایجاد می شود. حاجی مشهدی ادامه داد: کاری که در دوره های مختلف این جشنواره نیز کم وبیش رعایت شده و اگر حاشیه سازی هایی در مورد برخی فیلم ها بویژه در خصوص فیلم های بازمانده از حضور در بخش مسابقه جشنواره، شکل می گیرد به طور طبیعی از سوی دست اندرکاران تولید فیلم های مورد نظر یا اعضای همکار گروه تولید فیلم های راه نیافته به بخش مسابقه به وجود می آید که در نگاه کلی، امری عادی و طبیعی به نظر می رسد و از چنین پدیده ای نباید به عنوان یک نابهنجاری در فضای خبررسانی یاد کرد. وی تصریح کرد: البته برای دور بودن از فضای تنش زا در این باره، با اتخاذ تدابیری هوشمندانه و دور اندیشانه می توان حتی در پایگاه رسمی جشنواره نیز به طور کامل یک نامه سرگشاده یا یک یادداشت گلایه آمیزمربوط به یک تهیه کننده یا کارگردان را منتشر و به طور رسمی نیز در حد لازم برای هریک از این گلایه ها نیز پاسخی مناسب تهیه کرد. این منتقد و نویسنده پیشکسوت سینمایی ادامه داد: یکی از مواردی که گاه نیز باعث بروز تنش های ناخواسته از سوی دست اندرکاران برخی از فیلم ها می شود، دعوت گزینشی از نمایندگان برخی رسانه ها و نادیده گرفتن نمایندگان بعضی از رسانه های دیگر از سوی جشنواره است که معنایی ج زاعمال برخوردهای دوگانه با رسانه های مختلف را به ذهن نمی آورد. حاجی مشهدی خاطرنشان کرد: رعایت دور اندیشی ها و تدابیر مناسب از سوی دبیر جشنواره می تواند در رفع این گونه تنش ها بسیار کارساز و اثر گذار باشد. وی درباره انتخاب مدیر روابط عمومی جشنواره نیز گفت: انتخاب مدیر روابط عمومی رویداد مهمی چون جشنواره فیلم فجر، به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی - هنری آن هم در سطحی ملی، باید با هدف رعایت بی طرفی و عدم وابستگی به رسانه ای خاص و برکنار ماندن از جانبداری های ناخواسته از یک رسانه یا طیف خاصی از رسانه ها انجام شود. به گفته حاجی مشهدی، بهتر است دبیر جشنواره فردی را انتخاب کند که چهره ای مستقل و غیر وابسته به شمار آید و به همه رسانه ها نگاهی یکسان و مهرآمیز داشته باشد، تنها در این صورت است که می توان از حاشیه سازی های بی شماری در جریان برگزاری جشنواره یا قبل و بعد از آن به آسانی پیشگیری کرد. به گزارش ایرنا، به نظر می رسد آنچه از نظر این صاحبنظران می توان دریافت اینکه مسئولان جشنواره باید با توجه و دقت مناسب نسبت به انتخاب مدیران جشنواره و نگاه یکسان به رسانه ها از هر گونه تمایز میان اهالی رسانه جلوگیری کنند.هر چند تا آغاز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر چند روزی نمانده و تا به حال نیز اخبار جشنواره با حواشی همراه بوده اما امیدواریم با درایت بیشتر مدیران جشنواره تا آغاز این رویداد هنری دیگر شاهد اتفاقات اینچنینی نباشیم. فراهنگ ** 9022 ** گزارش از: رقیه نوری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند
26/10/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]