تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836861426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخی از انتخاب‌های جشنواره داستان ‌انقلاب هیچ تناسبی با آن ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
برخی از انتخاب‌های جشنواره داستان ‌انقلاب هیچ تناسبی با آن ندارد

احمد شاکری


شناسهٔ خبر: 3885371 - دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
فرهنگ > شعر و ادب

.jwplayer{ display: inline-block; } احمد شاکری می‌گوید برخی از انتخاب‌های جشنواره داستان ‌انقلاب هیچ تناسبی با آرمان و اهداف انقلاب ندارد و یک خطای فاحش در انتخاب آثار دیده می‌شود. این کاستی‌ها  می‌تواند بسیار مخرب باشد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی و سردبیر فعلی فصل‌نامه قلم، در تعریف ادبیات‌انقلاب‌اسلامی گفت: تعریف ادبیات‌انقلاب‌اسلامی بسیار اساسی و محوری است و نیاز به یک واکاوی دارد و عموما تعاریف و به اصطلاح ماهیت‌شناسی گونه‌های آن و بروز مصادیق ادبی شکل می گیرند؛ به تعبیری چیستی ادبیات‌انقلابی مربوط به توجه به خود انقلاب و آثاری که پس از انقلاب نوشته شده، است. شاکری ادامه داد: متاسفانه منابع ما درباره ادبیات و داستان انقلاب در حوزه تئوری پردازی و چیستی ادبیات داستانی انقلاب اسلامی فقیر است و کتاب مستقلی در تعریف ادبیات‌داستانی‌انقلاب نوشته نشده است و اگر هم موجود باشد مقالاتی هستند که به صورت کاملا محدود و به صورت اشاره‌وار به موضوع ادبیات‌ داستانی‌ انقلاب پرداخته اند که البته نحوه ورود به ادبیات‌ داستانی‌ انقلاب در پاسخ به چیستی تعریف ادبیات‌انقلاب بیشتر به صورت مفهومی و کلی بوده و به‌هیچ‌وجه در پاسخ به بحث‌های فلسفی وارد نشده است. وی تصریح کرد: در کل دو پاسخ می توان به این تعریف داد. اول اینکه آثاری که تالیف شده و استخراج مبانی و رویکرد و دوم رویکردی پیشینی است که ما با فضای انقلاب وارد این بحث می شویم. اما به نظر می رسد پاسخ‌هایی که به این سوال داده‌اند ناظر بر فرض موضوعی بر داستانی در ادبیات‌انقلاب تلقی می‌شود و این تعریف از این قرار است که چون ادبیات‌داستانی‌انقلاب به موضوع انقلاب می‌پردازد به این نام  خوانده شده است.   البته این تعبیری نیست که بتوان آن را اشتباه در نظر گرفت ولی می‌توان آن را تعریف و تفسیری قطعا ناقص دانست. انقلاب اسلامی دائما در حال تکرار است شاکری در رابطه با وقوع داستان انقلاب گفت: انقلاب‌اسلامی را هم می توان از لحاظ زمانی هم به گذشته برد و هم به آینده موکول کرد؛ چرا که انقلاب‌اسلامی امری تاریخی نیست بلکه دائما در حال تکرار است. همچنین تحدید زمانی هم در آن موجه نیست. نکته دیگر داستان‌انقلاب‌اسلامی بحث جغرافیایی آن است که ادبیات داستانی انقلاب نیز محدود به یک مکان خاص نیست. وی افزود: نکته ای را که باید حوزه‌هنری به آن توجه داشته‌باشد این است که نه همه انتخاب‌ها بلکه برخی از انتخاب‌های جشنواره ‌انقلاب هیچ تناسبی با آرمان و اهداف انقلاب ندارد و یک خطای فاحشی در انتخاب آثار دیده می‌شود. این کاستی‌ها  می‌تواند بسیار مخرب باشد؛ تا وقتی برنامه‌ریزان فرهنگی ‌ما به این فکرمتعالی نرسند که پژوهش جایگاه مهمی در آفرینش ادبی دارد ما گرفتار این مشکلات هستیم؛ متاسفانه مسئولین به صورت تک بعدی عمل می‌کنند و برای نقد و پژوهش برنامه‌ریزی نمی‌کنند و فقط به تولیدکردن داستان می‌پردازند. شاکری مخاطبان داستان انقلاب را محدود به عده خاصی از مردم ندانست و اظهار داشت: مخاطبان داستان‌انقلاب نسبت به  شکل و موضوع مضامین تقسیم می‌شوند. مخاطب ادبیات‌داستانی‌انقلاب عام و فراگیر است و اگر قرار باشد که ادبیات‌انقلاب مخاطب مقید داشته‌باشد دیگر داستان‌ انقلاب نیست و خطا است.  وی یکی از موانع پیش روی اقتباس ادبی را ضعف قصه‌ دانست و گفت: اقتباس ادبی در کشور ما چندان موضوع قابل توجهی نیست و تعامل بین سینما و ادبیات روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شود. کارنامه سینمای ایران در اقتباس از آثار ادبی پربار نیست، حتی می‌توان به صراحت گفت اقتباس ادبی در سینمای ما جدی گرفته نمی‌شود. مسلما تعامل این دو مدیوم با یکدیگر باعث می‌شود هم ادبیات‌ پربارتر شود و هم سینما غنای فرهنگی پیدا می‌کند. ادبیات تجربیات سینما را جدی نمی‌گیرد  احمد شاکری، نویسنده رمان «انجمن مخفی»، با بیان اینکه در کشور ما کمبود اقتباس سینمایی از آثار ادبی، فرایند اقتباس را تحت تاثیر خود قرار داده است ادامه داد: نه ‌تنها درحیطه عمل، تجربیات متنوعی در این زمینه وجود ندارد بلکه حوزه سینما به‌ویژه ادبیات از دانش نظری تولید متن و تجربه عملی مهارت‌های نگارشی محروم مانده است. ادبیات ما از انتظاراتی که سینما از آن دارد، اطلاع علمی ندارد و روایت سینما را به درستی نمی‌شناسد. به واسطه اینکه سینما به‌ عنوان هنر هفتم نسبت به ادبیات عمر کمتری دارد، ادبیات تجربیات سینما را جدی نمی‌گیرد. زمانی اقتباس ادبی در سینمای ما رونق پیدا می‌کند که کارگردان رضایت داستان‌نویس را جلب کند و تعاملی دوسویه میان داستان‌نویس و کارگردان ایجاد شود. البته چنین حرکت‌های هنری و فرهنگی جمعی در کشور بسیار کم دیده می‌شود، علت آن هم این است که هم داستان‌نویسان و هم کارگردانان ما استقامت و صبر کار گروهی را ندارند، لذا در کارها از یکدیگر رضایت کامل ندارند. البته موضوع مهم دیگر اقتصاد سینما و اقتصاد ادبیات است که در لایه‌های زیرین ساختارها اهمیت پیدا می‌کند.  شاکری درباره وضعیت ادبیات پایداری اظهار داشت: ادبیات داستانی ما رشد قابل قبولی در این زمینه داشته است. همانند خاطره‌ها و روایت‌های شفاهی که به صورت مکتوب درآمده‌اند یا خودنوشت‌هایی که توسط فرد راوی یا نویسنده دیگری تدوین شده است. اما با انقلاب هیچ نسبیتی نداشتند یا قابلیت روایت تصویری و نمایشی را در خود ایجاد نکرده‌اند. وجود روایت مستند در این نوع نوشتارها این معظل را در به تصویر کشیدن آن را در سینما به وجود می‌آورند که قصه‌پرداز به جای نمایش بیشتر حرف بزند. «گفتن» معضلی در ادبیات داستانی است که امکان اقتباس را سلب کرده یعنی به لحاظ تجربی و ساختاری، قوی و نمایشی نیست. احمد شاکری در پایان گفت: نکته ای که باید به آن توجه شود این است که گونه‌های ادبی با یکدیگر تعامل دارند و به عقیده من بیشترین ارتباط با ادبیات‌داستانی‌انقلاب، ادبیات‌دفاع‌مقدسی است؛ لذا خیلی مهم است که تجربه‌ها و فرصت‌های ادبیات‌داستانی‌انقلاب و ادبیات‌دفاع‌مقدس را باهم بررسی‌کرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن