تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817472479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد دانشگاه: خشونت گروه های تکفیری بازتولید فرهنگ جاهلی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد دانشگاه: خشونت گروه های تکفیری بازتولید فرهنگ جاهلی است تهران-ایرنا- استاد دانشگاه تهران در تحقیقات خود در کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز، به این نظریه رسیده است که خشونت گروه های افراطی و تکفیری در جهان اسلام، بازتولید خشونت و فرهنگ زمان جاهلیت قبل از اسلام است.


علی اکبر علیخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: استراتژی و راهبرد اسلام مبتنی بر همزیستی مسالمت آمیز و جنگ های دفاعی است، ولی این سوال مطرح است که چرا پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) تا به امروز دنیای اسلام پر از خشونت و جنگ است و چرا هر روز به نام اسلام و قرآن شاهد جنگ و خشونت هستیم.وی افزود: مهمترین بخش کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز در پاسخ به این سوال است و طبق مطالعات و تحقیقاتی که انجام دادم، به نتایج جالبی دست یافتم و لذا برای کشف ریشه های خشونت در جهان اسلام مطالعات گسترده ای در قرآن و سنت انجام دادم. علیخانی اضافه کرد: در این کتاب ضمن بررسی دوره جاهلیت و شرایط قبل از اسلام، با استناد به پژوهش های متفکران عرب به این نتیجه رسیدم که جنگ و خشونت در دوره جاهلیت، یک موضوع عادی بوده و گاهی بر سر یک مساله کوچک و پیش پا افتاده مانند یک شتر، سال ها با هم می جنگیدند.نویسنده و سر ویراستار کتاب 6 جلدی حکمت سیاسی اسلامی به نظریه خود در کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز اشاره کرد و گفت:‌ خشونتی که در دنیای اسلام وجود دارد، بازتولید شده خشونت جاهلی است که طی قرون و اعصار در دو عرصه «سیاست و قدرت» و «دانش» به صورت چرخه ای بازتولید شده است. وی افزود: در عرصه دانش همان انسان هایی که متاثر از فرهنگ خشونت و جاهلیت بودند به نگارش تاریخ و تفسیر آیات قرآن با فرهنگ و رویکرد خشونت آمیز پرداختند و در عرصه عمل نیز حاکمان و پادشاهان مسلمان برای تحکیم و تداوم قدرت خود به بازتولید خشونت در قالبهای مقدس پرداختند و اقدامات خشونت آمیز خود را با اسلام توجیه کردند.** خشونت جاهلی ادامه داردعلیخانی همچنین گفت:‌ محققان معتقدند در جامعه جاهلیت قبل از اسلام، فقط یک کلمه مورد اتفاق و توافق همه بود و آن انتقام بود. آنها گاهی تا مرز نابودی یکدیگر می جنگیدند و تعیین چهار ماه حرام نیز برای حفظ جان و نسل خودشان بود که در ماه های رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم از جنگیدن خودداری می کردند. نویسنده کتاب توسعه سیاسی از دیدگاه امام علی (ع) افزود: پیامبر اکرم (ص) طی 23 سال تحولات و تغییرات بسیاری را در سرزمین حجاز بوجود آورد ولی ریشه های فرهنگ جاهلیت که صدها سال در عمق جان مردم ریشه دوانده بود، ‌تغییری نکرد و برخی از جوهره های فرهنگ جاهلیت باقی ماند. وی با استناد به خطبه 232 نهج البلاغه گفت: حضرت علی (ع) که 25 سال پس از وفات پیامبر اعظم (ص) حکومت را به دست گرفت، خطاب به مردم کوفه فرمود که هنوز ارزش های جاهلی در شما وجود دارد.این پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی افزود: بسیاری از ارزش های جاهلی در قالب های جدید بازتولید شد و به حیات خود ادامه داد و یکی از این ارزش ها که پس از پیامبر (ص) در قالب مقدسات بازتولید شد، ‌جنگ و خشونت بود که مورد تایید اسلام نبود و در کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز نمونه ها، اشعار و روحیاتی ذکر شده که نشان می دهد چگونه فرهنگ خشونت قبل از اسلام به بعد از آن انتقال پیدا کرد.وی از واقعه عاشورا در سرزمین کربلا و واقعه حره در مدینه به عنوان نمونه هایی از ریشه دار بودن فرهنگ جاهلی و خشونت یاد کرد و گفت:‌ در واقعه «حره» سه روز جان و مال و ناموس مردم بر لشکر مهاجم شام حلال بود و کارهایی انجام دادند که با هیچ یک از قوانین اسلامی سازگار نیست، ولی با قواعد جاهلیت سازگار بود و لذا قواعد جاهلیت ادامه داشت.علیخانی افزود: واقعه عاشورا نیز نشان داد که حدود 50 سال پس از حکومت پیامبر اکرم(ص) در صحرایی سوزان، فرزند دختر پیامبر (ص) را به شهادت رسانده و با خشن ترین فجایع، جنایت هایی انجام دادند که هیچ سازگاری با قرآن و سنت نبوی نداشت و این خشونت ها به اسم اسلام ولی با جوهره فرهنگ جاهلی صورت می گرفت.وی تاکید کرد: امروز نیز می بینیم که همان فرهنگ ادامه دارد و چون لباس اسلام را بر آن پوشانده اند، تمام خشونت های خود را به نام دین و عدالت مرتکب می شوند در حالی که حق و عدالت با خشونت هیچ سازگاری ندارند.این پژوهشگر اجتماعی از جنایت های برخی گروه های افراطی و تروریستی به عنوان ادامه خشونت های دوران جاهلیت یاد کرد که با تکیه بر خشونت، به نام اسلام مرتکب فجایع و جنایت های بسیاری می شوند.** هیچ آیه ای از قرآن اجازه شروع حمله نمی دهدعلیخانی با اشاره به مطالب کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز گفت: این کتاب 9 فصل و سه بخش اصلی دارد که در بخش اول به نظر اسلام درباره همزیستی مسالمت آمیز و راهبردها و استراتژی هایی از قرآن، سنت پیامبر(ص) و سیره حضرت علی(ع) پرداخته و پنج دسته راهبرد در این زمینه مطرح کرده است. وی افزود: سپس این سوال مطرح شده که اگر قرآن و سنت حضرت محمد(ص) استراتژی های بسیاری در راستای همزیستی مسالمت آمیز داشتند، پس آیات جنگ و جهاد در قرآن چیست و جنگ های پیامبر که مورد استناد گروه های افراطی و تروریستی قرار می گیرد، چگونه قابل توجیه است.علیخانی اضافه کرد: در بخش دوم کتاب ضمن بیان آیات جنگ و جهاد، این آیات را به سه دسته تقسیم کردم که برخی آیات «مقید» هستند. مثلا قرآن می فرماید هرگاه به شما حمله کردند، شما نیز حمله کنید یا در جایی دیگر می فرماید شما آنان را بکشید همانگونه که آنان شما را می کشند. وی افزود: برخی آیات نیز «مطلق» هستند و هیچ قیدی ندارند و در این آیات دستور جهاد صادر شده است و برخی آیات نیز «مبین» هستند و جهاد را تبیین می کند و طبق قاعده ای که در علوم قرآنی وجود دارد، تمام آیات مقید بر آیات مطلق حمل می شوند. یعنی قیدی که در آیات مقید وجود دارد برای آیات مطلق نیز صدق می کند. این پژوهشگر اجتماعی افزود: در نتیجه هیچ یک از آیات قرآن اجازه شروع حمله را نمی دهد و مسلمانان همیشه وظیفه دفاع دارند و هیچ مسلمانی حق شروع هیچ جنگ و خشونتی را ندارد و لذا مفسران شیعه متفق القولند که فقط امام معصوم می تواند به جهاد ابتدایی دستور دهد.نویسنده اسلام و همزیستی مسالمت آمیز تاکید کرد: تمام جنگ های پیامبر اکرم(ص) را تحقیق کردم و در هیچ جنگی دیده نشده که پیامبر دستور شروع جنگ داده باشد و لذا تمام جنگ های پیامبر اکرم (ص) نیز دفاعی بوده است.وی افزود: البته برخی مستشرقان مسائلی را بیان می کنند که واقعیت ندارد. مثلا می گویند اسلام با شمشیر پیشرفت کرده، یا اسلام دین شمشیر است و گاهی مسلمانانی که عمق تحلیل نداشتند، این مسائل را باور و تکرار می کردند. این پژوهشگر اندیشه سیاسی اسلام تاکید کرد:‌ پیامبر اعظم (ص) هیچگاه برای دین اسلام نجنگیده است. چون دین و ایمان، یک فرایند معرفتی است که مبتنی بر فهم و نگرش افراد است و هیچ کسی را نمی توان با زور شمشیر مسلمان کرد یا او را باورمند ساخت.وی همچنین با اشاره به تفسیر آیه «لا اکراه فی الدین» از نگاه مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به نکاتی اشاره کرد.** اهمیت استراتژی معرفتی نویسنده کتاب اندیشه سیاسی متفکران مسلمان گفت:‌ تمام رفتار انسان ها ریشه در باورها و اعتقادات آنان دارد و لذا استراتژی های معرفتی و نگرشی از مهمترین استراتژی های انسان است. چون شکل رفتارها و سیاستگذاری های انسان را با دیگران شکل می دهد. وی همچنین گفت: نظری ترین استراتژی های همزیستی مسالمت آمیز به نوع نگرش افراد نسبت به دیگران ارتباط دارد و این که چه نگاهی به افراد غیرهم کیش خود دارد و این نوع نگاه، رفتار انسان را تعیین می کند. علیخانی اضافه کرد: کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز با چند حلقه و واسطه قابل تبدیل به کدهای اخلاقی و قانونی است و مباحث نظری آن را نیز می توان در قالب آموزش و مباحث اخلاقی و دینی در مدارس و دانشگاه ها دنبال کرد تا فرزندانمان از ابتدای زندگی اجتماعی بدانند که به موجب آموزه های قرآن باید نگرش تکریم آمیز نسبت به انسان های دیگر از هر دین و مذهبی داشته باشند و بر همان اساس بتوانند رفتار خود را تنظیم کنند.وی تاکید کرد: البته تمام مطالب این کتاب به صورت کاربردی و عملی است ولی نیازمند واسطه هایی برای اجراست.** نگاهی به کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز به گزارش ایرنا، کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز تالیف علی اکبر علیخانی در ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر که اوایل دیماه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، از میان 660 کتاب راه یافته به مرحله داوری مطالعات به عنوان اثر برگزیده در گروه «علوم سیاسی، انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)» معرفی شد.این کتاب در 9 فصل به مطالبی همچون راهبردهای نظری و معرفتی همزیستی، راهبردهای انسانی و اخلاقی همزیستی، راهبردهای سیاسی و قانونی همزیستی، راهبردهای پیش برنده و راهگشای همزیستی، راهبردهای عینی و عملی همزیستی و تحلیل آیات جهاد و جنگ‌های پیامبر (ص)، علل و ریشه‌های تفسیرهای غیر مسالمت‌آمیز از اسلام و منظومه همزیستی مسالمت‌آمیز می پردازد.کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز که در 328 صفحه و در سال 92 از سوی نشر به آفرین منتشر شده، با استناد به منابعی همچون قرآن، تفاسیر مختلف شیعه و سنی از جمله تفسیر المیزان، شرح نهج‌البلاغه ابن ابی حدید، بحارالانوار محمدباقر مجلسی، نهج‌البلاغه سیدجعفر شهیدی، نهج‌الفصاحه، جواهرالکلام، میزان‌الحکمه، کنزالعمال، کافی، وسائل ‌الشیعه، تاریخ طبری، اخلاق ناصری، تاریخ تمدن ویل دورانت، صحیح بخاری و تحریرالوسیله منتشر شده است.فراهنگ**1003**1027**خبرنگار: محمدرضا جعفرملک** انتشار دهنده: محمدجواددهقانی



25/10/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن