تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817468597
ترامپ،خودکامگی در پوستین دموکراسی
واضح آرشیو وب فارسی:الف: ترامپ،خودکامگی در پوستین دموکراسی
پروفسور سام گلدمن*/4 بهمن95
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۱
انتخاب دونالد ترامپ در ایالات متحده، تداعیکننده وضعیت شکننده دموکراسیهای اروپایی در دهه 20 و اوایل دهه 30 میلادی است. سران حزب دموکرات، از جمله باراک اوباما، از انتخاب ترامپ ابراز نگرانی کرده، امیدوارند که این انتخاب فرجام نیکی داشته باشد. در این راستا، دیگر مخالفان ترامپ اعتدال کمتری از خود بروز دادهاند. تا آنجا که فیلمساز مشهور مایکل مور (Michael Moore)، در یکی از شبکههای اجتماعی چنین نوشت: «موج بعدی فاشیسم با اردوگاههای کار اجباری همراه نخواهد بود؛ بلکه با چهرهای دوستانه ظاهر میشود». این گفته مور روشن است که به چه کسی اشاره دارد. برخی از محققان مردد اند که ترامپ را به عنوان یک «فاشیست» توصیف کنند یا در عوض او را نماینگر «پوپولیسم» (عوام فریبی) بدانند. با این همه، صرف مفاهیم فاشیسم و پوپولیسم نمیتواند ما را در فهم دونالد ترامپ یاریگر باشد. مشخصاً مفهوم «خودکامگی»(tyranny) -در معنایی که نزد فیلسوفان یونان باستان مراد است- کارا است. ممکن است «خودکامگی» همچون توهینی از اهانتهای حزبی علیه ترامپ به نظر برسد. اما این اصطلاح همیشه واژهای سخیف نبوده است. اساساً این اصطلاح به حاکمانی اشاره دارد که قدرت را از مجرایی فرا قانونی (همچون لابیگری و دستهای پشت پرده) توأم با حمایت فقرا به دست آوردهاند. اما این بدان معنا نبوده که حاکم را بد بدانیم. برای نمونه پیسیستراتوس (Pisistratus) حاکم یونانی را در نظر بگیرید. هرودوت(Herodotus) مورخ یونانی توضیح میدهد که چگونه پیسیستراتوس در سده 6 قبل از میلاد در آتن قدرت را به دست گرفت: او در یک سوء قصد ساختگی، مردم را مجاب نمود که به محافظانی نیاز دارد و در نهایت از همین محافظان جعلی برای به دست گرفتن قدرت بهره گرفت. با این حال هرودوت گزارش میدهد که پیسیستراتوس«حکومتی مبتنی بر قانون وضع کرد و امورات حکومت را به تمامه و به خوبی سامان داد». پیسیستراتوس «خودکامه» بود، ولی حاکم بدی نبود. افلاطون نقد قویتری به «خودکامگی» دارد: او معتقد است که خودکامگی شکلی بد از حکومت است، اما مشخصاً نه به این دلیل که خودکامگان قدرت برخی از محققان مرددند که ترامپ را یک «فاشیست» توصیف کنند یا «پوپولیست»؛ اما مفهوم «خودکامگی» در فهم ترامپ مفهومی کارا است.
را از طرق غیرمشروع به دست آوردهاند. مسأله بر سر نفس زایل شده شخص خودکامه است. چنین فردی به جای اهتمام و عشق ورزیدن به آنچه به راستی مهم است –یعنی حکمت و عدالت- در پی تأیید عوام و نیل به لذت جسمانی است. اما از آنجا که این انواع طرب زودگذر است، حاکم خودکامه هیچگاه احساس رضایت نخواهد کرد. او در پی لذت بیشتر و بیشتر است تا آنکه در «جنون» خویش منحط گردد. مارک لیلا (Mark Lilla) ،نظریهپرداز سیاسی و استاد دانشگاه کلمبیا، اشاره میکند که این طرز تفکر در باب سیاست، اکنون برای ما نامأنوس شده است. دانشمندان علومسیاسی مدرن تمایل دارند به حکومت در چارچوب ساختارهای نهادی آن بیاندیشند. در مقابل، برای افلاطون خودکامگی یک حالت روانی است. در جمهوری افلاطون، سقراط استدلال میکند که نفوس خودکامه، از دل دموکراسیها بر میآیند. این نفوس مشخصاً در میان پسران افراد برجستهای رایج است که برای خود منزلتی بیش از آنچه که دارند، قایلاند. خودکامگان هنگامی به قدرت میرسند که حمایت فقرا را به دست آورند و اغلب در این فرایند در مقابل طبقه نخبه خودشان میایستند. مشابهت این موضوع برای انتخابات 2016 روشن است. با وجود نقدهای افلاطون از خودکامگان به عنوان ناراضیترینِ افراد و خودکامگی همچون بدترین نوع حکومت، به نظر میرسد او دلمشغول آن است که آیا چنین حکومتی میتواند در راستای مقاصد نیک مهار گردد. افلاطون دعوت دربار سیراکوس در سیسیل را جهت تعلیم جبار آن روزگار یعنی دیونوسیوس (Dionysius) پذیرفت. این تجربه نتیجه مطلوبی نداشت. طبق نظر پلوتارک (Plutarch) مورخ رومی، دیونوسیوس، افلاطون را از سیراکوس اخراج و دستور داد تا او را به جای برگرداندن به آتن به عنوان برده بفروشند. دیگر فیلسوفان یونان به این امر اندیشیدهاند که آیا خودکامگان میتوانند به رغم خطرات آن، حاکمان خوبی باشند. گزنفون (Xenophon) ،معاصر افلاطون، در اثر معروفاش «هیرو یا تیرانیکوس» (جبار ماهر)، گفتوگویی میان شاعر حکیم «سیموندس» و «هیرو» حاکمِ خودکامه ارائه میدهد. هنگامی که هیرو شِکوایه میکند که او تیره روز و تنها است، سیموندسِ شاعر میگوید که او با عدالت ورزیدن و حکمرانی در جهت خیر عمومی میتواند به عزتنفس دست یابد. این توصیه، همزمان تمایلات حاکم خودکامه و نیازهای جامعه را برآورده میسازد. ارسطو نیز پیشنهاداتی برای تعدیل حکومت خودکامه ارائه میدهد. طبق رأی ارسطو «حاکم خودکامه بایستی خویشتن را برای افراد تحت فرمانش نه بسان یک خودکامه بلکه همچون یک مدبر و پادشاه نشان دهد.» ارسطو معتقد بود که بهترین طریق حکمرانی برای شخص خودکامه آن است که همچون یک خودکامه حکومت نکند. ارسطو متذکر میشود که اگر حاکم مایکل مور، فیلمساز مشهور، درباره ترامپ چنین نوشت: «موج بعدی فاشیسم با اردوگاههای کار اجباری همراه نخواهد بود؛ بلکه با چهرهای دوستانه ظاهر میشود»
خودکامهای چنین عمل کند، قدرت او بقای بیشتر مییابد. او دریافت که آرگومان اخلاقی در شخص خودکامه کارگر نمیافتد از این رو خواست تا میل سیریناپذیر این شخص محترم شمرده شود. تأملات یونانیان درباب خودکامگی، در علوم اجتماعی مدرن چندان جلوه نکرد تا اینکه مجادلهای در اواسط سده 20 میان دو نظریهپرداز سیاسی یعنی لئو اشتراوس (Leo Strauss) و الکساندر کوژو (Alexander Kojéve) درگرفت. این مجادلات ــ که یک دهه پس از جنگ جهانی دوم درگرفت و در کتابی تحت عنوان «درباب خودکامگی» گردآوری شد ــ صرفاً آکادمیک نبود. اشتراوس و کوژو هر دو آوارگانی از دیکتاتوریهای مدرن بودند: «اشتراوس» از آلمان نازی و «کوژو» از اتحاد جماهیر شوروی. اشتراوس از همکاری دانشگاهیان با هیتلر آزرده خاطر بود و معتقد بود که روشنفکران باید فاصله خود را با سیاست حفظ کنند. کوژو با اینکه خود ادعا میکرد که کششی به سمت استالین دارد، برای دولت فرانسه کار میکرد و نقش مهمی در تأسیس اتحادیه اروپا ایفا کرد. به رغم توصیههای اشتراوس، این مضحک است که شماری از پیروان اشتراوس جزء مهمترین حامیان فکری ترامپ در طول مبارزات انتخاباتیاش بودهاند. این اشتراوسیهای ساحل غربی (این اصطلاح بیشتر به ایالتهای کالیفرنیا، اوریگان، نوادا و واشینگتن اطلاق میگردد) اعلامیه استقلال آمریکا را ارج مینهند، از آن جهت که این اعلامیه در برابر «استقرار حاکمیتی خودکامه بر سر این ایالتها» ایستادگی میکند. اما این همه ماجرا نیست، آنها همچنین بر اهمیت رهبری مقتدر در دوران بحران تأکید میورزند. بر این اساس، گاهی ممکن است برای حفظ دموکراسی، کمی خودکامگی ضروری باشد. به زعم بسیاری از ناظران، سیاست آمریکایی مستعد آن است که شاهد زایش مجدد خودکامگی باشد. این مسأله صرفاً این پرسش دیرین را احیا میکند که: آیا حاکمیت فردی میتواند ابزاری برای رسیدن به غایات نیکو باشد (هدف وسیله را توجیه میکند؟)، یا آن ذاتاً فاسد است و کسانی را نیز که در آن مشارکت دارند فاسد میکند؟ گرچه یونانیان متوجه جذبه حاکمیتهای خودکامه بودند با این همه، به ما یادآور میشوند که نفوس زایل شده خطرناک هستند. افلاطون در «نامه هفتم»، که پس از بازگشتش از دربار سیراکوس نوشته شده، اعلام میدارد که «در مورد کشور خواه زمام آن بهدست یک تن باشد و خواه به دست چندین تن، اگر زمامداران کشور در راهی موافق خرد گام بر دارند و در آن حال نیازمند راهنمایی باشند، مرد خردمند باید به یاری ایشان بشتابد و از راهنمایی دریغ نورزد». با این همه، افلاطون معتقد است که انسان خردمند و شهروندان نیک سرشت باید از خدمت به حاکمانی که قانون و عدالت را زیر پا میگذارند، امتناع کنند. منبع: The Washington Post *استاد علومسیاسی دانشگاه جرج واشینگتن ترجمه از: سینا میرزایی/ روزنامه ایران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
ارزیابی تمدید مجدد مهلت وضعیت فوق العاده در ترکیه به مدت 3 ماه/ سومین ضربه به دموکراسی در ترکیه
ارزیابی تمدید مجدد مهلت وضعیت فوق العاده در ترکیه به مدت 3 ماه سومین ضربه به دموکراسی در ترکیهبخش بین الملل الف ۱۸ دی ۹۵تاریخ انتشار شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳ ۵۹ در تاریخ 15 ژوئیه سال 2016 خبر وقوع کودتا در کشور ترکیه در رسانه های جهان مخابره شد وجود سابقه ی کودتا درترکیه وشراپدر دموکراسی پرتغال درگذشت
پدر دموکراسی پرتغال درگذشتتاریخ انتشار يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹ ۵۷ شبکه تلویزیونی فرانس24 لحظاتی پیش در خبری فوری از درگذشت ماریو سوآرز رئیس جمهوری پیشین پرتغال خبر داد به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس 24 سخنگوی بیمارستانی که ماریو سوآرز در آن بستری بود ضمن تما از لفظ دموکراسی آنچنان خوشمان نمیآید/در بسیاری از انقلابها، مردم کنار زده میشوند
حجتالاسلام صدیقی در نمازجمعه تهران ما از لفظ دموکراسی آنچنان خوشمان نمیآید در بسیاری از انقلابها مردم کنار زده میشوند خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت تشییع جنازه هم احیای آقای هاشمی بود و هم قدرددانی از مجاهدتهای این عزیز سفر کرده در دفاع مقدس و تجدید پیمان با ولایت بودفارس گزارش میدهد ثبتنام دوباره از متقاضیان هیأت فوتبال نه بدعت است و نه ضد دموکراسی
فارس گزارش میدهدثبتنام دوباره از متقاضیان هیأت فوتبال نه بدعت است و نه ضد دموکراسی ثبتنام مجدد از متقاضیان ریاست یک هیأت ورزشی اتفاق جدیدی نیست که به تازگی بدعت شده باشد اما معلوم نیست چرا این اتفاق در مورد هیأت فوتبال تا این اندازه حساسیتبرانگیز شده و چه افرادی از این اتفقانون اساسی جدید ترکیه؛ قدرت مطلق رئیس جمهور و وداع با دموکراسی
گزارش تحلیلی قانون اساسی جدید ترکیه قدرت مطلق رئیس جمهور و وداع با دموکراسی شناسهٔ خبر 3864975 - یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۰ بین الملل > اروپا jwplayer display inline-block; بهانه تراشیهای اردوغان از قانون اساسی جاری این کشور با عنوان قانون اساسی کودتا تحت تاثیر قدرتهر وقت دموکراسی را بدیهی فرض میکنیم، به خطر میافتد
سخنرانی خداحافظی اوباما هر وقت دموکراسی را بدیهی فرض میکنیم به خطر میافتد رئیسجمهوری آمریکا در نطق خداحافظیاش در شیکاگو از همه آمریکاییها خواست از نظام دموکراتیک این کشور دفاع کنند به گزارش ایلنا به نقل از بیبیسی «باراک اوباما» هشدار داد که &laqهفت سال پس از فتنه ۸۸ و بازهم سوء استفاده از هنرمندان/پز روشنفکری با حمایت از سرکوبگرِ دموکراسی
هفت سال پس از فتنه ۸۸ و بازهم سوء استفاده از هنرمندان پز روشنفکری با حمایت از سرکوبگرِ دموکراسی چند روزی است اخبار مربوط به اعتصاب غذای یک مجرم امنیتی در روزهای پرآشوب سال ۱۳۸۸ تبدیل به اخبار رسانههای ضد انقلاب شده است سراج24 هفت سال از فتنه 88 و روزهای پر التهاب پس از انتخابمداخله روسیه در انتخابات آمریکا و بدعت خطرناک علیه دموکراسی ها
مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و بدعت خطرناک علیه دموکراسی ها آیا سازمان های اطلاعاتی آمریکا پس از دریافت این ضربه از روسیه به فکرانتقام خواهند بود و در این صورت موضع ترامپ در این باره چه خواهد بود عصر ایران - مازیار آقازاده روسای 3 سازمان عمده اطلاعاتی آمریکا دیروز به حضور دشعار استکبار جهانی درباره دموکراسی و حقوق بشر ظاهری است
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور شعار استکبار جهانی درباره دموکراسی و حقوق بشر ظاهری است شناسهٔ خبر 3866124 - دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸ ۲۱ استانها > تهران jwplayer display inline-block; پاکدشت- رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشورگفت استکبار جهانی از دموکراسی حقوق بشپیامدهای ایجابی برای آک پارتی کودتای پانزدهم جولای؛ لکه ننگ دموکراسی ترکیه
پیامدهای ایجابی برای آک پارتیکودتای پانزدهم جولای لکه ننگ دموکراسی ترکیه کودتای نافرجام ترکیه در عین شکست آژیر خطر بزرگی برای موجودیت دموکراسی ترکیه بود گرچه حکومت ترکیه توانست بر کودتای علیه خود پیروز شود اما این کودتا پایه های شکننده دموکراسی آن را نیز به نمایش گذاشت ترکیه-
سیاسی
پربازدیدترینها