محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828931414
لذت ها و رنج های برزخی - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: لذت ها و عذاب هایى که به قبر نسبت داده شده امور موهومى که وجود خارجى ندارند نیستند هر کس چنین عقیده اى داشته باشد گمراه است، بلکه امور قبرى از جهت وجود، قوى تر از امور محسوس دنیوى هستند .عقیق: آیت الله ابراهیم امینی در نوشتاری با عنوان «اصناف برزخى ها » و بررسی گروه ها و عذاب هاى برزخى ، وجود انواع عذاب هاى برزخى را مسلم و قطعى دانسته وآورده است ،در بعضى احادیث،عالم برزخ و لذت ها و رنج هاى آن به خواب و انواع خواب هاى خوش یا هولناک تشبیه شده است،گاهى انسان در حال خواب انواع حیوانات درنده و گزنده را مشاهده مى کند که به او حمله مى کنند از گزند آنها رنج مى برد و فریاد مى زند، در صورتى که بدن او در بسترآرمیده و آسیبى ندیده است. گاهى هم خواب هاى شیرین و لذت بخش مى بیند از مشاهداتش لذت مى برد در صورتى که تن او از این لذت ها بهره اى ندارد، برزخ و لذت هاى انسان در جهان برزخ مى تواند همین گونه باشد . گروه های برزخی: گروه اول کافران و ستم کاران هستند که در دنیا به خدا وپیامبر و معاد ایمان نداشته اند، خود را آزاد مى پنداشته و طبق دل خواهشان عمل کرده اند و از ارتکاب هیچ عمل زشتى روگردان نبوده اند. اینان در برزخ زندگى بسیار سختى خواهند داشت و به انواع عذاب ها معذب خواهند شد. ولى همه این عذاب ها در برابر عذاب هاى دوزخى ناچیز است. گروه دوم کسانى هستند که به خدا و پیامبر و معاد ایمان داشته اند و طبق وظایف دینى خود عمل کرده اند واجبات را انجام داده و از محرمات اجتناب کرده اند. اینان در برزخ زندگى خوش و زیبایى دارند و از نمونه هایى از نعمت هاى بهشتى برخوردار مى گردند. گروه سوم کسانى که به خدا و پیامبر و معاد ایمان دارند و به وظایف دینى خود عمل کرده اند ولى گاهى از روى غفلت واجبى را ترک یا حرامى را مرتکب شده اند، اما قبل از مرگ واقعاً توبه کرده و گناهان خود را جبران نموده اند. اینان نیز دربرزخ عذابى ندارند. گروه چهارم کسانى که ایمان دارند و به انجام وظایف دینى مقید بوده ولى گه گاه از روى غفلت واجبى را ترک و حرامى را مرتکب شده اند، اما بدون توبه و جبران مافات از دنیا رفته اند. اینان در برزخ به مقدار گناهانشان کیفر مى بینند. و بدین وسیله پاک مى شوند. و در قیامت مشمول شفاعت پیامبراکرم و اولیاى معصومین (علیهم السلام) مى گردند و پس از محاسبه اعمال به بهشت مى روند. عمربن یزید مى گوید: «به امام صادق علیه السلام عرض کردم! شنیده ام که شما فرموده اید: همه شیعیان و پیروان ما هر چه باشند داخل بهشت خواهند شد؟ فرمود: آرى همین گونه است. به خدا سوگند همه داخل بهشت خواهند شد. راوى عرض کرد! فدایت شوم بسیارى از گناهان کبیره هستند؟! فرمود: اما در قیامت همه شما به وسیله شفاعت پیامبر یا وصىِّ او داخل بهشت مى شوید، ولى ترس من از برزخ شماست. راوى عرض کرد! برزخ چیست؟ فرمود: از هنگام مرگ و دخول در قبر تا قیامت.» (1) عذاب هاى برزخى وجود انواع عذاب هاى برزخى مسلم و قطعى است، لیکن چگونگى آنها براى ما به درستى روشن نیست. چون ما با عذاب ها و لذت هاى دنیوى آشنا هستیم و نمى توانیم امور برزخى و اخروى را همان گونه که هستند درک کنیم. در بعضى احادیث عالم برزخ و لذت ها و رنج هاى آن به خواب و انواع خواب هاى خوش یا هولناک تشبیه شده است. گاهى انسان در حال خواب انواع حیوانات درنده و گزنده را مشاهده مى کند که به او حمله مى کنند از گزند آنها رنج مى برد، فریاد مى زند، ناله مى کند و از شدت ناراحتى عرق مى ریزد، در صورتى که بدن او در بسترآرمیده آسیبى ندیده است. گاهى هم خواب هاى شیرین و لذت بخش مى بیند از مشاهداتش لذت مى برد در صورتى که تن او از این لذت ها بهره اى ندارد. برزخ و لذت هاى انسان در جهان برزخ مى تواند همین گونه باشد. به محمد بن على علیه السلام گفته شد: مرگ چیست؟ فرمود: «مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى آید با این تفاوت که مدت مرگ طولانى تر است و تا قیامت بیدار نمى شود. بعضى انسان ها درحال خواب انواع خواب هاى شیرین و فرح انگیز مى بینند که مقدار لذت هاى آنها قابل توصیف نیست. بعضى دیگر امور وحشتناکى را مشاهده مى کنند که درد و رنج آنها قابل اندازه نیست. پس حال لذت در خواب و ترس در آن چگونه است؟ مرگ نیز همین گونه است خود را براى آن آماده سازید.» (2) برزخ نسبت به دنیا بیدارى و هوشیارى است در این حدیث، برزخ به خواب تشبیه شده است. البته با این تفاوت بسیار مهم که برزخ خواب نیست بلکه نسبت به دنیا بیدارى و هوشیارى است. مشاهدات در عالم برزخ امور واقعى هستند و به همین جهت احساس لذت و رنج هاى آنها نیز بسیار عمیق تر و روشن تر خواهد بود. چون در عالم برزخ ارتباط روح با بدن مادى خود قطع شده قوه ذاکره و خیال او قوى تر مى شود. توجه او به درون نفس افزایش مى یابد صفات خوب و بد، کردار نیک و زشت خود را در باطن ذات بالعیان مشاهده مى کند. نعمت ها و عذاب هاى برزخى مولى محسن فیض کاشانى از بعضى علما نقل کرده است: هر کس در دنیا به باطن ذات خود توجه کند آن را پر از انواع اشیاء آزار دهنده و درنده خواهد دید ازقبیل شهوت، غضب، مکر، حسد، کینه، تکبر، و عجب (خودبینى) همین صفات پیوسته او را مى درند و نیش مى زنند. جز این که اکثر مردم از مشاهده باطن ذات محروم مى باشند، چون به امور دنیوى و آن چه از راه حواس بر آنها وارد مى شود اشتغال دارند. ولى هنگامى که پرده غفلت از چشم باطن انسان برداشته و در قبر نهاده شد همه آنها را با لعیان مشاهده خواهد کرد. در حالى که به صورت ها و اشکال مناسب خود تجسم یافته اند. در چنین حالى مشاهده مى کند که عقرب ها و مارها اطرافش را احاطه کرده اند و به او نیش مى زنند. در صورتى که اینها همان ملکات و صفات زشتى هستند که در دنیا در باطن ذاتش بودند و در برزخ به صورت هاى اصلى خود آشکار گشته اند، زیرا امر باطنى صورتى مناسب خود دارد. و همین است عذاب قبرانسان شقى و گنه کار. براى یک انسان با ایمان و سعادت مند خلاف آن به وجود خواهد آمد. (3) فیض کاشانى در جاى دیگر نوشته است: لذت ها و عذاب هایى که به قبر نسبت داده شده امور موهومى که وجود خارجى ندارند نیستند هر کس چنین عقیده اى داشته باشد گمراه است، بلکه امور قبرى از جهت وجود، قوى تر از امور محسوس دنیوى هستند، زیرا صورت هاى دنیوى در مواد جسمانى وجود دارند که پست ترین موضوعات است برخلاف صورت موجودات قبرى که به نفس انسان قیام دارند، و بین این دو موضوع از جهت شرافت و پستى نسبتى وجود ندارد و قابل مقایسه نیستند پس بین دو صورت نیز از جهت قوت وضعف نسبتى وجود ندارد. علاوه بر این که هر دو از مدرکات نفس هستند یکى از آنها به وسیله آلات و قواى بدنى درک مى شود و دیگرى به وسیله خود نفس و به همین جهت مى توان گفت: دنیا و آخرت دو حال از احوال نفس مى باشند و این که نشأه آخرت عبارت است از خروج نفس از کدورت ها و غبارهاى هیئت بدنى. (4) مار وعقرب هایی که با خود می بریم علامه طباطبائى مى فرمود: شیخ عارفى به نام «شیخ عبود» در یکى از حجره هاى صحن مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام در گوشه اى زندگى مى کرد و به حال خود مشغول بود. کمتر معاشرت داشت و همواره در حال عبادت و تفکر بود. گاهى به قبرستان وادى السلام مى رفت و ساعت ها در آن جا به تفکر مى پرداخت هرگاه جنازه اى را براى دفن مى آوردند نزد قبر حضور مى یافت و در آن خیره مى شد. یک روز که از قبرستان بر مى گشت یک نفر به او گفت: شیخ عبود در وادى السلام چه خبر؟ جواب داد: هر چه در قبرها کنج کاوى کردم مار و عقربى ندیدم از یکى از قبرها پرسیدم: مى گویند شما مار و عقرب و حیوانات موذى دارید ولى من چیزى ندیدم؟ قبر به من جواب داد: مار و عقرب نداریم بلکه انسان ها هستند که از دنیا به همراه خود مار و عقرب مى آورند. امام مى نویسد: انسان در عوالم دیگر از عذاب و عقاب، جز آن چه خود در این عالم تهیه کرده نخواهد دید، و هر چه در این عالم از اعمال صالحه و اخلاق حسنه و عقاید صحیحه داشته، در آن عالم صورت آن را بالعیان ببیند، با کرامت هاى دیگرى که حق به تفضل خویش به او عنایت فرماید. از براى هر یک از اعمال چه اعمال خیریه و چه اعمال شریه فاسده در نشأه ملکوت و عالم غیب یک صورت ملکوتیه غیبیه است. (5) پی نوشت: (1) - بحارالأنوار، ج6 ، ص267: عمرو بن یزید قال: قلت لأبی عبداللّه علیه السلام : إنی سمعتُک و أنت تقول: «کلُّ شیعتنا فی الجنّة على ما کان فیهم»، قال: «صدقتک، کلّهم واللّه! فی الجنّة»، قال قلت: ـ جعلت فداک ـ إنّ الذنوب کثیرةً کبائرُ؟ فقال: «أمّا فی القیامة فکلّکم فی الجنّة بشفاعة النبیّ المطاع، أو وصیّ النبیّ. و لکنَّی و اللهِ! أتخوّفُ علیکم فی البرزخ». قلت: و ما البرزخ؟ قال: «القبر منذحین موتِه إلى یوم القیامة». (2) - همان، ص155: قیل امام جواد(ع) : ما الموت؟ قال: «هو النوم الذی یأتیکم کلَّ لیلةٍ، إلاّ انّه طویل مدّتُه، لا یُنتبَهُ منه إلاّ یومَ القیامةِ، فمن رأى فی نومه من أصنافِ الفَرَحِ ما لایقادر قدرَه، و من أصناف الأهوال ما لا یقادِرُ قدرَه فکیف حال فَرَحٍ فی النوم و وَجَلٍ فیه، هذا هو الموت فاستَعِدّوا له». (3) - فیض کاشانى، علم الیقین، ج2، ص883 . (4) - همان، ص889 . (5) - معاد از دیدگاه امام خمینى، ص333. معاد در قرآن :آیت الله ابراهیم امینی منبع:حوزه
دوشنبه ، ۲۷دی۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
شباهت خلقت عیسی(ع) و حضرت آدم - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
در قرآن کریم ۷ معجزه برای حضرت عیسی ع ذکر شده است که تولد بدون داشتن پدر سخن گفتن در گهواره شفای نابینا و زنده کردن مردگان از جمله آن هاست عقیق یکی از انگیزه های عقیده به الوهیت حضرت عیسی تولد بدون پدر آن حضرت است لذا خداوند در قرآن خلقت آدم را در کنار خلقت عیسی گذاشته وبرگزاری چهارمین همایش قرآن،عترت وسلامت - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
چهارمین همایش قرآن عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی ۷ و ۸ بهمن ماه ۹۵ در مرکز همایش های بیمارستان میلاد برگزار می شود عقیق چهارمین همایش قرآن عترت و سلامت ویژه اعضای جامعه پزشکی با هدف نشر فرهنگ غنی قرآن کریم و مکتب حیات بخش اهل بیت ع در جهت رفع آلام بیماران و بهبود سلامت جامعهمدیریت فرهنگی آری یا نه؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
در بعضی سخنان شنیده می شود فرهنگ مدیریت پذیر نیست و چون مدیریت پذیر نیست دولت ها نباید وقت و منابع خود و مردم را برای مدیریت آن تلف کنند عقیق موضوع مدیریت پذیربودن فرهنگ یا مدیریت ناپذیر بودن طرفدارانی در نزد اندیشمندان داشته و دارد نوشتار ذیل برشی از کتاب مدل مدیریت جامع فمداحی جدید حاج میثم مطیعی: دشمن به حرم نرسد تا سینه ما سپر است - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
مداحی حماسی با موضوع مدافعان حریم اسلام با نوای حاج میثم مطیعی دشمن به حرم نرسد تا سینه ما سپر است وارث دل دل مکن ای دل من لا تتردد یا قلبی از جان خودت بگذر دع هذه الدنیا از خانه ی تن به درآ وانطلق من حدود الجسد اینک شده وقت سفر فقد حان وقت الرحیل زیبا شد میدان از خون یارانداستان های دانشجویی با محوریت حجاب و عفاف منتشر شد - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث مجموعه داستان های دانشجویی حریم چشم و چادر از سوی انتشارات سبط اکبر قم روانه بازار کتاب شد این کتاب 276 صفحه ای محصول کارگروهی دانشجویان است که در ارتباط با عفاف و حجاب و حریم چشم داستان ها و متونی نوشته اند احمد نظری این کتاب را گردآورده و برای انتشار آماده کرده است منگام های شیخ عباس قمی در تحریف شناسی تاریخ عاشورا - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
شیخ عباس قمی کتاب مفاتیح الجنان را تالیف کرد تا آن کتاب مفتاح الجنان را که استادش از آن نالیده بود از سکه بیندازد و کار مستندی را جایگزین آن سازد حال بگذریم از اینکه مفاتیح نیز از گزند تحریف گران در آمان نماند وارث شیخ عباس قمی معروف به محدث قمی از محدثان شیعی پرکار قرن چهانرم افزار اندروید «اسوه های مبلغان» منتشر شد - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
نرم افزار اندروید اسوه های مبلغان از سوی اداره نرم افزارهای دینی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه برای استفاده طلاب و مبلغان به صورت رایگان منتشر شد وارث نرم افزار اندروید اسوه های مبلغان دارایزندگینامه خاطرات فعالیت ها مبارزات و نکات تبلیغی علماء و مبلغانهمکاری آستان های قدس رضوی و امامین عسکریین(ع) افزایش می یابد - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی گفت آستان مقدس امامین عسکریین ع آمادگی خود را برای همکاری با این موسسه در حوزه چاپ و نشر محصولات فرهنگی اعلام کرد وارث مهندس مسعود فرزانه با اشاره به این مطلب عنوان کرد با اعلام آمادگی آستان مقدس امامین عسکریین ع مبنی بر همکاری دقول کارگردان یزدی به دختر شهید مدافع حرم - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ گفت اینجا آمدم تا بگویم اگر چیزی می دانم و آنچه که در واقع علم و تجربه ای دارم را در طبق اخلاص آن طور که محدثه جان راحت هست در اختیارش بگذارم وارث شب گذشته اختتامیه دومین سوگواره خمسه با یک غافلگیری برای حاضران همراه بود و آن اجرای نمایشی توسط مگنجشکی که نشانی از شهدا آورد - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث شهید علیرضا خاکپور از سرداران شهید لشکر پنج نصر خراسان از خطه گلستان روستای پیرواش متولد سال ۱۳۴۵ از خانواده ای روستائی و کشاورز متاهل وقتی سمانه تنها دخترش هشت ماهه بود در ششم اسفند سال ۱۳۶۵در عملیات کربلای پنج مظلومانه شهید شد شهید علیرضا خاکپور در دفترچه خاطراتش-
گوناگون
پربازدیدترینها