تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817417869
بازنمایی جامعهٔ آزرده از جنگ در یک نمایش/ مرور خاطرات ایران در جنگ تحمیلی
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: بازنمایی جامعهٔ آزرده از جنگ در یک نمایش/ مرور خاطرات ایران در جنگ تحمیلی
مهدی موسیخانی؛ کارگردان نمایش «کاریزما» این اثر را یک نمایش فیزیکال، موزیکال، تکنیکال و رادیکال توصیف کرد و گفت: رادیکال بودن این نمایش به دلیل برخورد مستقیم آن با مقوله جنگ است. مهدی موسیخانی که نمایش «کاریزما» را در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه برده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: برخورد مستقیم با جنگ در این نمایش به این معنا نیست که از طرف سیستم و نظام مشکلی باشد. بلکه مشکل از طرف جامعه است؛ جامعهای که آزرده شده از جنگ و برایش بازنمایی آن ماجراها اتفاق خوشایندی نیست.ولی مثل یک جراحی است؛ چون میشود روی زخمی را بست و گفت چیزی نیست اما زخم خوب نمیشود. وی افزود: کار هنرمند و کنشگران اجتماعی این است که باید آسیبهای اجتماعی را موشکافی کنند. خیلی از آسیبها و مشکلات اجتماعی به این دلیل وجود دارند که به این آسیبها نگاه نشده و از رویشان عبور کردهایم و سعی کردهایم فراموششان کنیم. موسیخانی فیزیکال بودن این نمایش را به خاطر فرم آن خواند و گفت: تکنیکال بودن «کاریزما» به دلیل استفاده از واقعیت مجازی و خلاقیتهایی مثل آوردن مدیومهای سینمایی با شکلهای مختلف است. کارگردان و نویسنده «کاریزما» با اشاره به روایت و قصه نمایش، به اثرپذیری خود از «عمو رجب» اشاره کرد و گفت: یکی از ایدههای به وجود آمدن این نمایش عمو رجب بود. روایت در یک فضای توهم میگذرد چون از زاویه دید یک مجروح و در یک اتاق بیمارستان قصه را میبینیم؛ مجروحی که آسیب فیزیکال دیده است. موسیخانی با بیان اینکه «من از زاویه دید مجروحی که از ناحیه صورت آسیب دیده نمایش را میبینیم» گفت: اوایل این اتفاق است و همه چیز مثل یک کابوس دور سر او میچرخد. زندگی او را در ارتباطی که با پرستاری که سعی میکند به او امید دهد میبینیم. پس نمایش در یک فضای رئال نمیگذرد. زمان مدام عقب و جلو میرود، روایت خطی نیست و زمان میشکند.
او با اشاره به فرم اجرا گفت: از تکنیکهای نرمافزار و فناوریهای روز مثل واقعیت مجازی استفاده کردهایم؛ سعی کردیم برای اولین بار در ایران در یک نمایش و برای صحبت کردن درباره یک موضوع مهم از آن استفاده کنیم. موسیخانی ادامه داد: همچنین از موسیقی برای ارتباط با مخاطب و آواز و همخوانی برای تلطیف اتفاق استفاده کردیم. چون جنگ به هرحال دافعه دارد و هیچکسی از جنگ خاطره خوبی ندارد و فکر نمیکنم برای کسی خوشایند باشد و گفتن از این مقوله به طوری که خوشایند باشد سخت است. اینکه اتفاقاتی که در جنگ پیش میآید شاید باعث رشد یا اتفاقاتی بشود. من نتیجهگیری نمیکنم میخواهم ببینم مخاطب من چه نتیجهای از این اتفاق میگیرد. ضلع اصلی ما مخاطب است که ببینیم چه بازخوردی به ما میدهد که تا اینجا خوشبختانه خیلی اتفاق خوبی بوده است. کارگردان و نویسنده «کاریزما»، این نمایش را برداشتی آزاد از کتاب «خاطرات ایران» خواند و گفت: این کتاب، خاطرات خانم ایران ترابی پرستار جانباز جنگ تحمیلی است که با برداشتی آزاد، آن را همراه با بازخوانی اشعار خانم «هالینا پوشویا توسکا» شاعر لهستانی تطبیق متون کردیم. موسیخانی با تاکید بر اینکه «سعی کردیم جنبه بصری در نمایش که یک زبان بینالمللی و جهانی است و همه آدمها با آن راحتتر ارتباط برقرار میکنند، ارجحیت داشته باشد» گفت: انتظار این میزان از استقبال عمومی را نداشتم؛ من همیشه کارهایم تماشاگران خاص را میطلبد و هیچوقت به داشتن تماشاگر گسترده فکر نکردم. او ادامه داد: معتقدم این استقبال به دلیل اهمیت موضوع است؛ یعنی جنگ و تبعات و اتفاقات بعد از آن. کشور ما با جنگ خیلی مستقیم در ارتباط بوده و هنوز در اطراف ما اتفاقاتی میافتد که هر روز اخبارش را میشنویم. من از خانوادهای هستم که مستقیم با جنگ برخورد داشتم و آسیب مستقیم از آن دیدهام و پرداختن به این موضوع دغدغه همیشگیام بوده است. پدر من رزمنده و جانباز جنگ است که در همان روزهای اول جنگ مجروح شد اما خیلی نسبت به نسل ما قویتر و سرزندهتر بود و برای من جالب است که آن نسل بسیار پرامیدتر است. کارگردان نمایش «کاریزما» با بیان اینکه «خیلی تلاش کردم در این نمایش با نسل جوان ارتباط برقرار کنم.» گفت: چون الان نسلی پا به جامعه گذاشته است که در دوره جنگ تحمیلی هشت ساله حضور نداشته و خدا را هزار مرتبه شکر که تجربههایی مثل صدای آژیرها و انفجار و تمام آن تبعات و مشکلاتی که جنگ داشته را پشت سر نگذاشته است. اما در همان زمان آن اتفاقات باعث وحدت و شور و امیدی شده بود که در نسلهای جدید به نظر من کمرنگ شده و باید به نسل جدید یادآوری کنیم که چه تاریخی را از سر گذرانده است. موسیخانی ادامه داد: نه به صورت کلیشهای که همیشه در مورد جنگ صحبت کردهایم. وقتی با هر پدیدهای بخواهیم سفارشی برخورد کنیم بعد از مدتی ممکن است حتی دافعه ایجاد کند به جای اینکه جذابیتی داشته باشد. من از جایی سفارش کار نگرفتهام کاملا دغدغه شخصیام بوده است و حتی تبلیغات را از جیب هزینه میکنیم. تماشاگر فرهیختهای داریم که به دنبال دیدن بازیگر چهره یا موضوعات غیر مهم و موقتی نیست.
او با اشاره به جاذبههای این نمایش از قول تماشاگرانی که کار را دیدهاند؛ گفت: تماشاگران میگویند این گروه سخت کار کرده و به جزئیات خیلی توجه کرده است. ما چندین ماه تمرین کردیم برای اینکه بتوانیم ریتم صحنه، ورود و خروجها و چیدمانها را به یک هارمونی برسانیم که تماشاگر یک لحظه خمیازه نکشد و پلک روی هم نگذارد و ارتباطمان با تماشاگر قطع نشود و بتوانیم حرفی که داریم میگوییم را با همدیگر درک کنیم. موسیخانی با اشاره به کتاب «خاطرات ایران» آن را کتابی سنگین و حجیم خواند و گفت: پیشنهاد میکنم دوستان آن را مطالعه کنند. وقتی کتاب را میخواندم قلبم میگرفت در حالی که خانم ترابی اینها را کاملا از نزدیک دیده و اصلا تجربه خواندن من با کسی که اینها را لمس کرده قابل مقایسه نیست. شقایق باقری، شبیر رامتین، شادی شیرمردی، معصومه آمدگی، شیما پروهان، فاطمهالسادات سیدین، رامین مراغی، نرگس زارع، نازنین نادرپور، پگاه محمودوند، علی پسیان، محمد جعفری، پوریا جلالوندی و زینب هوشنگی بازیگران «کاریزما» هستند که به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهدی موسیخانی تا ۳۰ دی ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه خواهد بود.
۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ۰۹:۱۱:۲۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]
صفحات پیشنهادی
علیمردانی: «آباجان» فیلمی اجتماعی در زمان جنگ/ اولین نمایش در فجر
علیمردانی آباجان فیلمی اجتماعی در زمان جنگ اولین نمایش در فجر علیمردانی درباره احتمال حضور فیلم آباجان در جشنواره فجر گفت اگر امسال فیلمم در جشنواره فجر پذیرفته شود هفتمین سالی است که در جشنواره فجر حضور دارم امیدوارم فیلم در حدی باشد که در جشنواره پذیرفته شود و اولین نمایششگالریگردی/ ۱۴ نمایشگاهی با نمادهای شیطانپرستی و جنزدگی/ وقتی که زنان جنگاور میشوند+تصویر
گالریگردی ۱۴نمایشگاهی با نمادهای شیطانپرستی و جنزدگی وقتی که زنان جنگاور میشوند تصویر در گالری طراحان آزاد تابلوهایی با نمادهای شیطانپرستی و جنزدگی از جمله گرگ ماده در حال شیر دادن اژدهایی با دُم تیز و فرشته برهنه دیده میشود خبرگزاری فارس ـ فاطمه ملکی موضوع زن یکیروایت انهدام نخستین جنگنده «میگ 25» بدست خلبان ایرانی - ایسنا
درحالی که در ارتفاع 40 هزار پایی پرواز میکردم مسافت بین دو هواپیما در مدت بسیار کوتاهی به حدود 70 مایل رسید و من هنوز موفق به پیدا کردن هدف بر روی صفحه رادار هواپیما نشده بودم زمان به سرعت میگذشت به گزارش ایسنا امیر خلبان شهرام رستمی نخستین شکارچی جنگنده میگ 25 در جهان احضور در ایران مرا یاد گذشتهها انداخت/ جنگ فراموش نمیشود
پزشک اتریشی معالج جانبازان ایرانی حضور در ایران مرا یاد گذشتهها انداخت جنگ فراموش نمیشود شناسهٔ خبر 3853254 - یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۰ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; پروفسور گرهارد فرایلینگر پزشک ۹۰ ساله اتریشی مستند خاطراتی برای تمام فصول که«خروس جنگی» ایرانی به جهان صادر شد
خروس جنگی ایرانی به جهان صادر شد خروس جنگی نام یک بازی در سبک مبارزهای آنلاین با المانهای ژانر نقشآفرینی است که طبق اعلام تیم توسعهدهنده تا کمتر از چند هفتهی دیگر در بازار بینالملل نیز منتشر خواهد شد به گزارش فرهنگ نیوز بازی موبایلی «خروس جنگی» برای گیمرهاگرخاطرات جنگ نوشته نشود، گویی وجود نداشته
اگرخاطرات جنگ نوشته نشود گویی وجود نداشته مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با تأکید بر نگارش خاطرات حاضران در هشت سال دفاع مقدس به ویژه بانوان نیروی دریایی ارتش گفت آنچه نوشته نشود گویی هرگز وجود نداشته است به گزارش فرهنگ نیوز مراسم رونمایی از دو کتاب «اطلس عملیا۵۰۰ اثر از جنگ تحمیلی جهت نمایش در باغموزه اردبیل جمعآوری شد
مدیرکل حفظ آثار اردبیل ۵۰۰ اثر از جنگ تحمیلی جهت نمایش در باغموزه اردبیل جمعآوری شد شناسهٔ خبر 3850518 - چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۰ استانها > اردبیل jwplayer display inline-block; اردبیل – مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اردبیل از جمعآوری ۵۰۰ اثر ازامنیت بزرگترین دستاورد انقلاب است/ خطر فتنه 88 از جنگ تحمیلی بیشتر بود/ عربستان و رژیم صهیونیستی برای ناامنی د
به گزارش تیترشهر سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم یادبود سالروز تشکیل حفاظت هوایی سپاه در فرودگاه مهرآباد برگزار شد گفت حفاظت هوایی از اوایل انقلاب به وجود آمد زیرا دشمنان در این زمینه برنامه بسیار داشتند اما این توطئه دشمن تاکنون برئیس اداره تبلیغات اسلامی زرندیه: بزرگترین پهلوانان ایران شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی هستند
رئیس اداره تبلیغات اسلامی زرندیه بزرگترین پهلوانان ایران شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی هستند رئیس اداره تبلیغات اسلامی زرندیه گفت بزرگترین پهلوانان ایران شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی هستند که با منشهای قهرمانی و پهلوانی توانستند تمامی معادلات سیاسی جهان را به نفع انقلامحمد ستایش پور، عبداله عابدینی استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی علیه ایران در جنگ تحمیلی: مسئولیت اشتقاقی ایالا
محمد ستایش پور عبداله عابدینیاستفاده عراق از سلاحهای شیمیایی علیه ایران در جنگ تحمیلی مسئولیت اشتقاقی ایالات متحده امریکا آگاهی آمریکا از حملات شیمیایی عراق علیه ایران و تعهد هر دو کشور به طور مثال به پروتکل 1925 ژنو موجب می شود تا کمک آمریکا به عراق مسئولیت این کشور را به دن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها