واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
کارگردان نمایش موسیقی «سوگ سیاوش» میگوید: تعزیه الگوی بسیار مناسبی برای کارگردانان معاصر ماست. به گزارش ایسنا، گروه موسیقی گوشه زمین نشسته بودند و سازهایشان را تنظیم میکردند، مردم هم گاهگاهی بیتوجه رد میشدند و بعضیها هم که برایشان جالب بود قرار است چه اتفاقی بیفتد، میآمدند و روی سکوها مینشستند. موسیقی جان میگیرد و نوایی آشنا برای گوش همه نواخته میشود، نوایی که یاد میکند از تعزیههایی که در مراسم خاص اجرا میشود، ولی امشب سوگی خوانده میشود برای اسطورهای پاک در ایرانزمین، اسطورهای که سالهاست از خون پاکش گلها روییدهاند تا برای پاکی او گریه کنند. نمایش موسیقی «سوگ سیاوش» به کارگردانی وجیهه کریمی هسنیجه در اصفهان اجرا میشود. این نمایش که به صورت کاملا آیینی اجرا میشود زندگی سیاوش اسطوره پاکی ایرانیان در شاهنامه را از بازگشت پیش کیکاووس تا مرگ اجرا میکند.
وجیهه کریمی هسنیجه با اشاره به اجرای نمایش سوگ سیاوش اظهار کرد: موضوع نمایش درباره سیاوش است یکی از اسطورههای شاهنامه که من به شیوه نمایشی تعزیه این کار را اجرا کردم چرا که متن نمایش را پدر من ابراهیم کریمی هسنیجه به صورت شعر سرودهاند و از آنجایی که زبان تعزیه شعر است و این نمایش هم به صورت شعر سروده شده بود بهترین انتخاب شیوه تعزیه بود .
کارگردان نمایش موسیقی سوگ سیاوش با اشاره به علاقه خود به نمایشهای سنتی و تعزیه گفت: شیوه تعزیه اشتراکات خیلی زیادی با موضوعی که انتخاب کرده بودم داشت. اسطوره بودن سیاوش و پاکی و مورد ظلم واقع شدن او و وجود اسطورهای مانند امام حسین (ع) و داستانهایی که سینه به سینه نقل شده تا به ما رسیده است.
وی افزود: نمایش ما یک موضوع کلی داشت که مبارزه خیر و شر بود که این یک موضوع مشترک بود بین قصه سیاوش و اسطورهای به اسم امام حسین(ع). همچنین علاقه زیادی که به پدرم و نوشتههایشان داشتم، باعث شد این متن بسیار زیبا را برای این اثر انتخاب کنم.
کارگردان نمایش سوگ سیاوش گفت: صحنه بسیار ساده است؛ یک سکو وسط یک میدان و برای تعزیه آماده شده است. لباسهای هر شخصیت از داستان سوگ سیاوش را خود بازیگران آوردهاند، چون هر کدام از آن ها در کار تعزیهخوانی حرفهای هستند و البته هزینه و بودجهای هم نداشتیم که برای لباس بپردازیم خوشبختانه خود آنها لباس را متقبل شدند.
کریمی با اشاره به اینکه متون خوبی از شاهنامه نداریم، گفت: اگر متون خوبی باشد که داستانهای شاهنامه را به نثر و یا حتی نظم بازگو کنند به راحتی می توانند اجرا شوند، به هر طریقی روی صحنه بیاید و همه آنها را ببینند. کار سوگ سیاوش پایان نامه من در هنگام فارغ التحصیل شدن از رشته کارگردانی بود و هدف من این بود که نشان بدهم تعزیه به عنوان یکی از گنجینههای ارزشمند هنر ایرانی می تواند الگوی ازشمندی برای کارگردانها باشد و حتی الگوی متون نوشتاری برای نویسندگان هم باشد.
کارگردان نمایش موسیقی سوگ سیاوش ادامه داد: کارگردانان جوان ما باید از گنجینههای ایرانی استفاده کنند و اگر موضوعاتی خارجی برای تئاتر انتخاب می کنند رنگ و بوی ایرانی را با آن تلفیق کنند و در این میان تعزیه الگوی بسیار مناسبی برای کارگردانان معاصر ما باشد. همانطور که کارگردانانی از غرب آمدند و از این شیوه بهره بردند و آن ها فهمیدند که ما چه گنجینه ای داریم ولی متاسفانه ایرانیان نمیدانند که چه هنری را می پرورانیم و متاسفانه فقط در جشنوارههای آیینی و ایام به خصوص تعزیه می بینیم در صورتی که میتوانیم هر لحظه تعزیه را در صحنه ببینیم. تعزیه در حال کمرنگ شدن است و ما جوانان باید آن را حفظ کنیم.
وی با اشاره به اینکه این نمایش برای عموم مردم رایگان است گفت: قرار دادی با شهرداری بستیم که به جرات میتوانم بگویم اصلا جواب گوی هزینههای تعزیه خوانها هم نیست. همه آن ها حرفه ای هستند و از راه دور می آیند. مسئولین فقط شعار می دهند که هنرمندان را حمایت میکنند در صورتی که من از حمایت آن ها اصلا راضی نبودم.
به گزارش ایسنا، نمایش موسیقی سوگ سیاوش با بازی محمد رضا قربانی، حسن قربانی، مرتضی صباغ، عبدالله محمدی، بهنام زارعی، امیر امینی، جواد رجبی و ناصر نصر ۸ تا ۱۴ شهریور ماه ساعت ۲۰:۳۰ جنب تالار هنر اصفهان میزبان هنردوستان است.
انتهای پیام
جمعه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]