تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817581533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشتاد دقیقه عزاداری و کمتر از سی‌ثانیه داستان


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
هشتاد دقیقه عزاداری و کمتر از سی‌ثانیه داستان
هشتاد دقیقه عزاداری و کمتر از سی‌ثانیه داستان «گیتا» شاید پروژه بدی برای تمرین یک فیلم اولی نباشد اما فیلمی نیست که یک منتقد صادق، مخاطب را به تماشای آن توصیه کند.


به گزارش فرهنگ نیوز؛ «گیتا» ماجرای زن و مرد میانسالی (با بازی مریلا زارعی و حمیدرضا آذرنگ) است که پسرشان را برای ادامه تحصیل به خارج فرستاده‌اند، اما متین بر اثر تصادف کشته می‌شود و بعد متوجه می‌شویم که او فرزند واقعی این زوج نبوده...

گیتا نام زنی است که مریلا زارعی نقش آن را بازی می‌کند و در مرکزیت فیلم هم قرار گرفته است. او در اواخر داستان متوجه بارداری‌اش می‌شود و این قرار بوده تسکینی باشد بر آلامی که حدود هشتاد دقیقه از تایم کار، صرف پرداختن به آن‌ها شده است. ماجرای گیتا با سه تم داستانی که موازی هم هستند پیش می‌رود اما هیچکدام آن‌ها چنان منقعد نمی‌شوند که روایت را تبدیل به قصه کنند.

اولین تم قابل اشاره، تم زن و شوهری کار است که با دعوای گیتا و همسرش بر سر حقیقتی که به خانم خانه گفته نشده، پیش می‌رود. به نظر می‌رسد بهانه این دعوا برای کشمکشی که تا این حد داغ و چالش‌انگیز می‌شود، کافی نباشد؛ مگر اینکه حال خراب و عزادار زن را دلیل چنین بهانه‌جوئی‌هایی بدانیم. با این وصف، تم زن و شوهری فیلم، ذیل تم عزاداری آن قابل بررسی است.

تم دیگری که در کار هست مربوط به معماهای ماجراست و آنچه که به مسئله مادر اصلی متین برمی‌گردد. این مسئله با دعوای زن و شوهری فیلم هم ارتباط مستقیم دارد و حل آن بیشتر برای حل یک مسئله عاطفی در ذهن گیتا اهمیت پیدا می‌کند نه چیز دیگر؛ به عبارتی حل معمای این فیلم باعث پیش رفتن اتفاق خاصی در کلیت ماجرای آن نمی‌شود و از طرفی تمام کننده چیزی هم نیست.

مسئله عاطفی گیتا همان اندوه و افسوس عزادارانه اوست و تم معمایی فیلم هم به همین ترتیب زیرمجموعه تم عزاداری آن قابل تعریف است. اما تم سوم و به عبارتی اصلی، همان اندوه فراق یک عزیز است. گیتا قصه ندارد و بیشتر در آن سعی شده که یک اتمسفر ایجاد شود اما برای ایجاد اتمسفر ابتدا لازم بود که نقاط مینی‌مال داستان برای فیلمنامه‌نویس و کارگردان کار مشخص می‌شدند و فیلم با نشان دادن تصاویر دم‌دستی و ناقص و ناقضِ غرض‌اش از متین در فرنگ، ساحت (غربت داستانی) را که باید در مرگ فرد غریب تنوره می‌کشید، لوث نمی‌کرد.

رابطه متین و گیتا نه ایجاد می‌شود و نه ناگفته می‌ماند. اگر قرار بود ما از مرگ متین شوکه شویم، باید اکثر همت داستان بر نشان دادن رابطه مادر و فرزند گذارده می‌شد تا در انتها چکش نویسنده با رها شدنش غافلگیرمان کند و اگر قصد سازندگان اثر ایجاد غم بود نه شوک، باید از متین تنها هاله‌ای دورادور را می‌دیدیم و تصور مصداق غم گیتا به خود ما مخاطبان سپرده می‌شد.

در مجموع باید گفت فیلم اول مسعود مددی سوای از معلق ماندن بین ژست قصه‌گویی و رویکرد فضاسازی و ایجاد اتمسفر، در ایجاد اتمسفر هم دچار تناقض درونی بین گفتمان‌های متخالفِ تم‌های مختلفش شده و اصلاً موفق نیست. چنین فیلمنامه‌ای میزانسن هم نمی‌دهد و برای بازیگران فضای بازی نمی‌سازد. رنگ و نور کار هم چندان خوش سلیقه پرداخت نشده‌اند و وقتی فیلمنامه‌نویس و کارگردان یکی باشند اما تدابیر میزانسنی در سناریوی کار مد نظر نظر قرار نگرفته باشند (فیلمنامه را مسعود مددی به همراه همسرش نوشته)، طبیعی است که نباید توقع رنگ و نور خوش لعاب یا طراحی صحنه و لباس آنچنانی را هم از کلیت کار داشت. گیتا شاید پروژه بدی برای تمرین یک فیلم اولی نباشد اما فیلمی نیست که یک منتقد صادق، مخاطب را به تماشای آن توصیه کند.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران


95/10/5 - 11:44 - 2016-12-25 11:44:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن