محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846421884
بازیگری کاری شبیه شعبده بازی است
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
بازیگری کاری شبیه شعبده بازی است رضا کیانیان در برنامه "چشم شب روشن" بازیگری را کاری شبیه شعبده بازی و نوعی دیوانگی توصیف کرد.
به گزارش فرهنگ نیوز، برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا چهارشنبه اول دی ماه با حضور اکبر نبوی کارشناس و منتقد سینما میزبان رضا کیانیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بود.
در ابتدای این برنامه، کیانیان با بیان اینکه احوال بازیگری در تلویزیون بد است، گفت: چیزی در تلویزیون بازی نمیشود، چون زمانی تعداد سریالها خیلی زیاد بود، اما الان به این اندازه نیست. وضعیت بازیگری در تئاتر خوب است، چون چند روز پیش با مسئول جشنواره تئاتر فجر صحبت میکردم و به این اشاره کرد که بین 115 تا 150 تئاتر در ماه اجرا میشود.
بازیگر فیلم «روبان قرمز» با اشاره اینکه وضعیت بازیگری در سینما سال گذشته خوب بود، تشریح کرد: یک سال مقالهای در مجله فیلم نوشتم که عنوان بازیگر نسل بدون جانشین را داشت. در آن زمان بازیگران سینما، بازیگران تئاتری قبل از انقلاب بودند و نگران بودم که بعد از آنچه اتفاقی میافتد؛ چون مکتبی نبود که درون آن بازیگر پرورش پیدا کند. اما سالها بعد از رشد گروههای تئاتری شرایط بازیگری بهتر شد و مقالهای نوشتم که خیالمان میتواند راحت باشد.
از شوق دیدن شاهکار بازیگران گریهام گرفت
وی افزود: در جشنواره فجر امسال وقتی گروه بازیگرانی میدیدم که روی صحنه شاهکار میکردند، در اختتامیه از شوق گریه کردم.
نبوی نیز بیان کرد: گاهی در سنین خاصی بازیگر کم داریم. به عنوان مثال؛ بازیگر جوان اول کم داریم.
کیانیان در این باره اظهار کرد: جوان اول داریم، اما شکل آن تغییر کرده است. طی دورهای در هالیوود قاعده این بود که جوانان خوشتیپ و قد بلند باشند و تمام هنرها را بدانند، اما از دورهای داستین هافمن و آل پاچینو که ظاهر خوبی نداشتند، جوان اول شدند.
در ادامه نبوی خطاب به کیانیان گفت: سبک بازی شما خراسانی است. به عنوان مثال، در مکاتب شعری سبک خراسانی خیلی فخیم است و نوعی استواری بیرونی و لطافت درونی دارد. میدانم در بازی خود چندان به دنبال سبک نیستید، اما در عین حال نوعی صلابت و اقتدار دارید.
بیضایی گفت نقش عاشق نمیتوانی بازی کنی
کیانیان با بیان اینکه نظر شما برایم جالب است، عنوان کرد: برای یکی از کتابهایم به نام «بازیگری در قاب» با تعدادی از بزرگان سینما مصاحبه داشتم که بهرام بیضایی نیز یکی از آنها بود و به من گفتند به نظرم نمیتوانی نقش عاشق بازی کنی چون نگاه تو خاص است. پس از آن در یک مقطع زمانی خاص، عدهای دیگر معتقد بودند که غیر از نقش روشنفکر نمیتوانی بازی کنم، اما پس از آن «فرش باد» را که شخصیتی زرنگ بود و «یک حبه قند» را که شخصیتی ساده در آن داشتم، بازی کردم.
بازیگری؛ کاری شبیه شعبده!
این بازیگر با اشاره به اینکه معتقدم بازیگری زندگی نیست بلکه نمایش است، گفت: وقتی تماشاگر بلیط میخرد و به تئاتر میآید، میداند که هیچ چیز واقعی نیست، اما با این وجود مینشیند و نمایشی که ما برایش ترتیب دادهایم، میبیند. من برای شما کاری شبیه شعبده انجام میدهم که مرا باور کنید.
کیانیان با بیان اینکه بازیگری چند ستون دارد، تشریح کرد: یک ستون روایت است؛ یعنی باید بلد باشیم قصهای را به خوبی تعریف کنیم. یکی دیگر بازیگوشی به معنای بازی کودکانه است. آدم بزرگ بازیگوشی نمیکند و فکر میکند باید عاقل باشد اما اگر بازیگوش نباشیم، نمیتوانیم نقشی را به خوبی بازی کنیم و تماشاگران را به وجد بیاوریم. آخرین مورد هم این است که بازیگر باید شعبده بلد باشد. تمام اینها یعنی نمایش و این اصلا زندگی نیست. مرحوم کیا رستمی میگفت همه فکر میکنند فیلمهای من واقعیت است، اما فیلمهای من نمایشی از واقعیت است.
نبوی در ادامه این مباحث گفت: یک اما وجود دارد. شما میتوانید کوه طلا را تصور کنید اما تصدیق نمیتوانید بکنید. این قاعده درباره بازیگری برعکس است و ترکیبی از تصور، تجسم و تصدیق است و بازیگر شخصیتی را که نیست جان میبخشد. اگر این مثلث را در نظر بگیرید، به نوع نگاه و تفسیر استانیسلاوسکی، استراستبرگ و پس از آن کازان میرسید.
کیانیان با بیان اینکه دوره اول استانیسلاوسکی این طور بود، توضیح داد: آقای مه یر هولد میگفت تئاتر قراردادی بین من و تماشاگر است که ما در ناخودآگاهمان این قرارداد را میدانیم. استانیسلاوسکی برای اجرای «تاجر ونیزی» میگوید که چوب و لباس را از ونیز بیاورند تا روح ونیز در نمایش جاری شود؛ اما مه یر هولد معتقد است ما با قراردادی که داریم، کاری انجام میدهیم که همه تصور کنند اینجا ونیز است.
نمایشی از زندگی که ما میآفرینیم
وی تأکید کرد: از هر طرف برویم بازیگری نمایشی از زندگی است که ما میآفرینیم؛ چون دنیای نمایش قواعدی دارد که در دنیای واقعی کارساز نیست.
نبوی با بیان اینکه بازیگری را مثل مادر میبینم، گفت: نقش باید پرورش پیدا کند و به نقطه وضع حمل برسد. اگر در طول این زمان این مادر انواع ناپرهیزیها را انجام دهد، روی جنین (نقش) تأثیر میگذارد. هدایت کارگردان سرجای خودش است اما کار اصلی را بازیگر انجام میدهد. اگر این موضوع را بپذیریم، از حیطه شعبده در بازیگری فاصله نمیگیریم؟
کیانیان پاسخ داد: به هیچ وجه؛ چگونگی پرورش نقش و حرکت در صحنه و تأثیرگذاری روی بازیگر مقابل مربوط به من به عنوان بازیگر میشود. تمام اینها همان چشم سومی است که استانیسلاوسکی به آن معتقد است. من بیشتر مه یر هولدیام تا استانیسلاوسکی.
بازیگر فیلم «آژانس شیشهای» ادامه داد: در دوران پرورش نقش باید بدانیم این نمایش زندگی است و نباید فریب انجام دادن آن را بخوریم. وقتی بازیگری میگوید من در این نقش زندگی کردم، کارش را غیرقابل نقد میداند چون به این اشاره میکند که متوجه نشدم چه کار کردم و وارد عالمی شدم که مرا با خود برد. شما به او میگویید که در فلان بخش بازیات اشتباه کردی اما او میگوید به من ربطی ندارد و من زندگیام را کردم.
وی افزود: شما آن بازیگر را نمیتوانید نقد کنید اما مرا میتوانید نقد کنید؛ چون لحظهای که بازی میکنم تمام مسائلم را ناخودآگاه به دست گرفته و یک چشم سوم در حال کنترلم است که جزو ذاتم شده است. بعد از تمام شدن بازی، آن را مرور میکنم.
بازیگری نوعی دیوانگی است
کیانیان خاطرنشان کرد: بازیگری و هنر نوعی دیوانگی اما از نوع دورهای است؛ یعنی وقتی نقش بازی میکنم دیوانه کاملم و زمانی که از آن بیرون آمدم، میتوانم از آن فاصله بگیرم و دوباره به آن نگاه کنم. کسی که میگوید بازیگری زندگی است، هیچوقت نمیتواند بازی خود را تحلیل کند؛ اما بسیاری از بازیگران چشم سوم خود را کور میکنند.
وی افزود: وقتی روی صحنه تئاتر میروم به چشم تماشاگر نگاه میکنم تا بدانم چگونهاند و چرا به عنوان مثال، افراد انتهای سالن صحبت میکنند. پس از آن باید برای جلب توجه آنها کاری انجام دهم و وقتی بازخورد مثبت بود، سعی میکنم همان را پرورش دهم و این یک بده بستان بین من و تماشاگر است.
بازیگر فیلم «یک بوس کوچولو» با بیان تجربه شخصی خود گفت: گاهی بازیگر مقابل پیشنهادی درباره نقشی که قرار است ایفا کند، میدهد و به من میگوید شما هم فلان کار را انجام بده؛ اما من میگویم شما هرکاری دوست داری انجام بده؛ اما به من نگو چه کاری باید انجام دهم.
سه سال بازیگر دوره گرد تئاتر بودم
وی افزود: او هر کاری انجام دهد، آمادگی این را دارم که روی آن سوار شوم. این درس به زمانی بر میگردد که 3 سال بازیگر دوره گرد تئاتر بودم. سال 57 همراه برادرم نمایش دوره گردی داشتیم و به دلیل اینکه تماشاگر پولی پرداخت نکرده، به عنوان بازیگر باید با هر روشی نگه میداشتم.
به یکی از بزرگترین آرزوهای بازیگریام رسیدم
کیانیان با بیان اینکه تصمیم گرفتم در سینما هیچ نقشی را به خاطر به کار بردن ستونهایی که از آن نام بردم، تکرار نکنم، گفت: خوشبختانه تماشاگر چندسالی است که قبل از ورود به سالن سینما هیچ تصوری درباره نقشم ندارد و با خود میگوید که بروم تا ببینم این بار چگونه بازی کرده است. این یکی از بزرگترین آرزوهای بازیگریام بود که به آن رسیدم.
نقش بعدیام را دوست دارم!
وی با اشاره به اینکه بارها به این فکر کردم که کدام نقشم را دوست دارم و به نتیجه نرسیدم، عنوان کرد: همیشه نقش بعدیام را دوست دارم؛ چون ایرادهای نقشهای قبلیام را معمولا میدانم و سعی میکنم در نقشهای بعدی تکرار نکنم. هیچوقت از هیچ منتقدی دلگیر نشدم؛ چون بدتر از او نسبت به خودم بودم. من فیلمهای بدم را از این زاویه دوست دارم اما از زاویههای دیگر خدا را شکر میکنم که مردم کمتر آنها را دیدهاند. خوشحالم که میتوانم وجوه دیگری از خودم را تجربه کنم.
کیانیان در پاسخ به این پرسش که آینده را چگونه میبینید، بیان کرد: به طور کلی انسان خوشبینی هستم و همیشه فکر میکنم بعدها اتفاقات بهتری میافتد، اما زمانی که حال بدی دارم میگویم محکومم به امیدواری. همین الآن اگر فیلمهای دهه 60 را ببینید ممکن است از سبک بازیها خندهتان بگیرد؛ اما در دوران خود بهترین بود. اگر هنوز بسیاری از بازیهای قدیمی دلنشیناند به این دلیل است که این افراد بیشتر به خودشان نزدیک بودند. هرچه بتوانیم خودمان را سمباده بزنیم و خودمان باشیم، روز بهتری داریم.
«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.
منبع: نسیم
95/10/2 - 21:55 - 2016-12-22 21:55:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
دلایل احمد نجفی برای کم کاری در بازیگری
دلایل احمد نجفی برای کم کاری در بازیگری نجفی گفت اشکالی دارد کسی به پرچم جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد و بخواهد آن را در سینما به اهتزاز درآورد جام جم آنلاین احمد نجفی با آن قامت بلند صدای منحصربهفرد و پرطنین و چشمهای آبی شمایل یک قهرمان سینمایی کلاسیک را دارد ظرفیتیروزگاری تمام آرزو و آمالم را در بازیگری میدیدم
روزگاری تمام آرزو و آمالم را در بازیگری میدیدم بازیگری به مثابه جزیرهای است که هر کسی توان ورود به آن را دارد حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حسین مهری بازیگر جوان تلویزیون اولین بار در نقش عباس در سریال زیر هشت به بینندهها معرفی شد و در دداریوش ارجمند: رشد قارچ گونه کلاس های بازیگری قابل تحمل نیست
داریوش ارجمند رشد قارچ گونه کلاس های بازیگری قابل تحمل نیست در حالیکه پنج دانشکده هنر صدا وسیما وزارت ارشاد دانشگاه تهران و آزاد در زمینه آموزش بازیگری وجود دارد فارغ التحصیلان این دانشگاه ها کجا باید جذب شوند زمانیکه بر اساس رابطه افراد جذب می شوند بازیگر نقش مالک اکریستن استوارت؛ هنرپیشهای که از بازیگری متنفر است
خبرگزاری صبا - آرش واحدی کریستین استوارت تنها 26 سال سن دارد و از همین حالا میتوان به او لقب باتجربه را در صنعت سینما داد او بازیگری را از سن هشت سالگی آغاز کرد زمانی که در مدرسهاش هنگام تعطیلات به نقشآفرینی میپرداخت و توسط متخصصهای بازیگری استعدادیابی شد استوارت سالهادرد دل صبا کمالی درباره شرایط امروز سینما و دنیای بازیگری/ در شرایط امروز بازیگر در حد یک عروسک است
درد دل صبا کمالی درباره شرایط امروز سینما و دنیای بازیگری در شرایط امروز بازیگر در حد یک عروسک است امروز از بازیگر ایده نمیخواهند و البته بازیگر هم ایدهای ندارد چرا که اصلا دانشی ندارد تا ایدهپردازی کند صبا کمالی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیمحمد علی کشاورز: خیلی دلتنگ بازیگری نیستم
روزنامه بانی فیلم محمد علی کشاورز هنرمند پیشکسوتی است که از او خاطرات زیادی دارم از بازی در سریال پدر سالار گرفته تا نقش خاص شعبان بی مخ او چندسالی است که به علت بیماری در خانه است و کمتر فعالیت هنری دارد ما با محمد علی کشاورز درباره رسانه نمایش خانگی کوتاه ای زدهانتقاد تند داریوش ارجمند به کلاسهای بازیگری
بازیگر نقش مالک اشتر در مجموعه تلویریونی امام علی ع گفت رشد قارچ گونه کلاس های آزاد بازیگری با مدرسانی که اصلا سواد این کار را ندارند قابل تحمل نیست به گزارش ایرنا داریوش ارجمند روز شنبه گفت اولین کلاس های بازیگری را در حوزه هنری به همراه برخی همکاران برگزار کردیم و سپس یمصایب بازیگری با حضور بهاره رهنما روخوانی میشود
مصایب بازیگری با حضور بهاره رهنما روخوانی میشود شناسهٔ خبر 3841222 - دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۶ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; نمایشنامه اسپانیایی نوشته یاسمینا رضا با حضور بهاره رهنما روخوانی می شود به گزارش خبرگزاری مهر نمایش اسپانیایی نوشته یاسمیناخاویر باردم، بازیگری که سینما به وجودش می بالد
ماهنامه همشهری 24 - فرنوش حبیب نژاد واقعیت این است که ما هم مثل خودش نمی دانیم که اگر نقاشی را ادامه داده بود و وارد حرفه آبا و اجدادی اش نمی شد چه اتفاقی می افتاد مثلا آیا حالا داشتیم از نقاشی نابغه حرف می زدیم که رنگ و بوی تازه ای به جهان نقاشی اضافه کرده است خودش در4 بازیگر برای «87 متر» انتخاب شدند/ احتمال همکاری مجدد فرهاد آئیش با کیانوش عیاری
4 بازیگر برای 87 متر انتخاب شدند احتمال همکاری مجدد فرهاد آئیش با کیانوش عیاری پیش تولید مجموعه تلویزیونی 87 متر بلافاصله پس از فیلمبرداری فیلم سینمایی کاناپه آغاز می شود حسن آقا کریمی مدیر تولید مجموعه تلویزیونی 87 متر در گفتگو با خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه ف-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها