تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817516688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقال علما، کتاب و ترجمه عوامل ساخت تمدن است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انتقال علما، کتاب و ترجمه عوامل ساخت تمدن است
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين‌الملل با تأکيد بر اينکه اروپا علم را از مسلمانان آموخت، گفت: انتقال علما، کتاب و ترجمه از عوامل تمدن‌ساز است.
به گزارش ايرنا، علي‌اکبر‌ولايتي در مراسم رونمايي از 110 اثر پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در حوزه روابط فرهنگي و بين‌المللي گفت: ترجمه و انتشار آثار پژوهشي در حوزه روابط فرهنگي و بين‌المللي به زبان‌هاي ديگر، ابتکاري است در راستاي انتقال فرهنگ اسلامي ـ ايراني که پس از انقلاب اسلامي ايران تحول يافته است و پيش از آن، انتقال مفاهيم ارزشي و فرهنگي به جوامع ديگر، در کشور ما صورت نمي‌گرفت.  وي در ادامه با بيان اينکه موضوع فرهنگ ايراني به قدمت تاريخ بشر و فرهنگ اسلامي به قدمت تاريخ دين مبين اسلام است، افزود: ايراني‌ها هميشه مردمي فرهنگي بودند و خواهند بود و بيشترين نقش را در تمدن اسلامي ايفا کرده‌اند و همچنان پرچمدار بازسازي و بازنگري تمدن اسلامي، ايرانيان هستند.
ولايتي ضمن اشاره به چند نکته در خصوص اهميت ترجمه به عنوان ابزاري براي انتقال فرهنگ يک قوم به قومي ديگر، گفت: اسلام سعه صدري دارد که آن را به ملت‌هاي مختلف منتقل کرده و موجب جهاني شدن همه دستاوردهايش شده است.

وي ادامه داد: در حالي‌که بسياري از مکاتب، مذاهب و روش‌ها نتوانستند بر اقوام و فرهنگ‌هاي ديگر مسلط شوند، اسلام در اين‌باره موفق عمل کرد. برخي اين بحث را مطرح مي‌کنند که اين تمدن مسلمانان يا تمدن اسلامي است؛ پاسخ آن، هر دو تمدن است، يعني هم تمدن اسلام و هم تمدن مسلمانان.

ولايتي همچنين گفت: هيچ کسي به اجبار دين مبين اسلام را نمي‌پذيرد، اسلام برخلاف بسياري از مکاتب و مذاهب، هر سخن نيکي را قبول مي‌کند. زماني که اسلام در جهان گسترش يافت، بهترين ارزش‌هاي هر قوم و فرهنگ و تمدني را پذيرفت و داخل مجموعه فرهنگ اسلامي قرار داد که اين هنر اسلام است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين‌الملل تأکيد کرد: زماني که اسلام با تمدن‌هاي ديگر مجاورت داشت آنها را نفي نکرد. گاهي ادعايي مبني بر کتاب‌سوزي مسلمانان مطرح مي‌شود؛ اين اتهام واهي است زيرا اسناد تاريخي موجود خلاف اين ادعاي واهي را اثبات مي‌کند.  وي از مهم‌ترين راه‌هاي انتقال فرهنگ‌ها را ترجمه آثار به زبان‌هاي مختلف دانست و گفت: حنين‌ بن‌اسحاق و اسحاق‌ بن‌حنين، پدر و پسري هستند که در قرون دوم و سوم 220 کتاب و رساله را از زبان‌هاي يوناني و سرياني به عربي ترجمه کردند. در نمونه‌اي ديگر، فارابي زبان يوناني ياد گرفت و دست به ترجمه کتاب «ما بعد‌الطبيعه» ارسطو زد؛ چون ترجمه قبلي اين کتاب دچار اشکال بود.
ولايتي در بخش ديگري از سخنانش به ترجمه کتب در تاريخ اسلام اشاره و تصريح کرد: از راه‌هاي ديگر انتقال فرهنگي ترجمه کتاب‌ها و انتقال دانشمندان بوده است. ابوريحان بيروني، ابوسهل مسيحي و ابن‌سينا با اجبار به دربار غزنوي دعوت شدند. ابوريحان در دربار محمود غزنوي حاضر شد، ابوسهل مسيحي در مسير فوت کرد و ابن‌سينا هم به دليل مذهب شيعه که داشت، از خوارزم گريخت و ابتدا به دربار آل زيار و بعد به دربار آل‌بويه پناه آورد.

وي سپس با بيان اينکه انتقال علما، کتاب و ترجمه، سه عامل مهم انتقال علم، فرهنگ و تمدن است، ادامه داد: اسلام جمع‌کننده همه تمدن‌هاست و اروپا، علم خود را با استفاده از تلاش‌هاي علمي مسلمانان آموختند و بارور کردند. اين تأثير به اندازه‌اي است که کاغذ و باروت اختراع چيني‌هاست، اما اروپايي‌ها آن را به نام مسلمانان مي‌شناسند. اعداد صفر تا 9 اختراع هندي‌هاست، اما در کشورهاي اروپايي به آن اعداد عربي مي‌گويند. بر اين اساس تأکيد مي‌شود که مسلمانان در شکل‌دهي تمدن‌ بشري، نقش اساسي داشته‌اند.

ولايتي در ادامه سخنان خود، افزود: غربي‌ها معتقدند هر چه تمدن وجود دارد براي آنهاست در حالي‌که تمدن متعلق به تمام بشر است نه يک قوم خاص. ما دلايل متعددي داريم که نشان مي‌دهد مسلمانان تمدني را که از يونان و روم گرفتند بسيار بر آن افزودند. حتي در تاريخ آمده که فيثاغورث حدود 10 سال در ايران زندگي مي‌کرد و بسياري از علومش را از ايرانيان و هندي‌ها آموخت. بنابراين بسياري از کتب ما که در بخش دوم ترجمه در اروپا منتقل و ترجمه شد، براي طالبان علم در اروپا سرآمد شد.  مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل يادآور شد: فرهنگ امروز مسلمانان در بيداري اسلامي جلوتر از غرب است، امروز مشخص است که فرهنگ غرب منحط شده و مناظرات اخير کانديداهاي امريکا اين امر را تأييد مي‌کنند، چراکه هر کدام سعي داشتند يکديگر را به بي‌اخلاقي و بي‌ارزشي متهم کنند. اين مناظرات درپوش را از جامعه‌اي که دچار ضدارزشي و بي‌اخلاقي شده برداشته است، بنابراين غرب امروز احتياج به فرهنگ ما دارد.

منبع : ايــرنا



تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن