تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817482340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صفه شهر است نه منطقه‌ای طبیعی!


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
صفه شهر است نه منطقه‌ای طبیعی!
صفه شهر است نه منطقه‌ای طبیعی! یک استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: صفه امروز یک منطقه مصنوعی و دست ساز محسوب می‌شود و مردم برای رسیدن به طبیعت بکر نیازمند مسافرت 50 تا 60 کیلومتری شده‌اند و از صفه دیگر نمی توان به عنوان منطقه طبیعی نام برد.


به گزارش فرهنگ نیوز ؛مهدی بصیری  اظهار کرد: مسئله کوه صفه مسئله منظر است چرا که طبیعت این منطقه و اقلیم آن دچار تغییر شده است. درخت هایی در این منطقه کاشته‌ایم که متعلق به آن نبوده و در واقع نوعی پارک مصنوعی که در آن ساختمان‌ها در حال رشد هستند، ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: کوه صفه از حالت طبیعی خود خارج شده و راه های متعددی برای رسیدن به قله وجود دارد و کوهپیمایی زیادی برای این منظور احتیاج نیست. رستوران و هتل در حال ساخت در آن منطقه نیز نشان می‌دهد که کوه دیگر تبدیل به شهر شده و این منطقه که قبلاً معنی کوه می‌داد الان فقط یک منطقه تفرجگاهی است و دیگر معنای کوه ندارد.

این استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: صفه امروز یک منطقه مصنوعی و دست ساز محسوب می‌شود و مردم برای رسیدن به طبیعت بکر نیازمند مسافرت 50 تا 60 کیلومتری شده‌اند و از صفه دیگر به عنوان منطقه طبیعی نمی‌شود نام برد.

وی افزود: نکته اساسی مسئله صفه آب است. ما وقتی در حوضه زاینده رود 9 ماه خشکسالی داریم و 260 کیلومتر از 400 کیلومتر مسیر رودخانه همواره خشک است در این شرایط نباید آب را به ورودی کوه برای درختکاری پمپ کنیم ما با این کار آبخوان‌های زاینده رود را خشک می‌کنیم.

بصیری ادامه داد: نوع درختکاری بر روی کوه صفه هیچ تأثیر یا نقشی در هوای اصفهان ندارد چرا که جهت بادها عموماً در اصفهان غربی شرقی شرقی غربی است و برای شهر هیچ فایده‌ای ندارد. این درخت ها باید وارد بافت شهری تنیده شود تا تأثیرپذیر باشد. اگر هزینه ای که صرف درختکاری در کوه صفه شده در چهارراه‌ها و فلکه‌ها و برای تشویق به درختکاری در خانه‌ها می‌شد، تأثیر بیشتری داشت.

وی در خصوص اینکه شکل اصلی کوه در منطقه مرکزی کشور همان شکل کوه کلاه قاضی است و این حالت طبیعی کوه محسوب می‌شود، اظهار کرد: در صفه پارک و تفرجگاه درست کرده‌ایم! پوشش خاص گیاهی کوه را از بین برده‌ایم و پوشش دست ساز را بر آن تحمیل کرده‌ایم! این در حالی است که از همین مناطق در کشورهای دنیا به عنوان محل گیاه شناسی و پارک طبیعی استفاده می‌کنند و آن را به عنوان زیستگاه به مردم نشان می‌دهند. امروز پازن های کوه صفه و گوشتخوارانی که در گذشته در آن زندگی می‌کرده‌اند را فراری داده‌ایم و از پرندگان این زیستگاه نیز چیزی باقی نمانده است.

این عضو جمعیت زیست محیطی پیام سبز ادامه داد: اگر تلاش کنیم که رودخانه زاینده رود جاری شود قطعاً منطقه اطراف زاینده رود از هر تفرجگاه و پارکی بهتر است، ما برای آبیاری کوه صفه از آبخوان‌هایی که به زاینده رود می ریزد، آب پمپاژ کرده ایم. برداشت های زیاد شهرداری از آبخوان‌ها و چاه‌ها یکی از دلایلی است که آب نمی‌تواند به تالاب برسد.

بصیری خاطرنشان کرد: این درخت کاری‌ها به دلیل این است که شهرداری زمین‌های بیشتری در اختیار داشته باشد این مهم را در درخت کاری بی مورد در منطقه شرقی اصفهان و جاده نائین نیز می توان دید.
  

منبع: ایسنا


95/9/30 - 13:35 - 2016-12-20 13:35:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن