تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817541229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ردپای برجام در سینما حقیقت/ از هجویه‌های دیپلماتیک تا تراژدی و غم‌های نابرجام


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ردپای برجام در سینما حقیقت/ از هجویه‌های دیپلماتیک تا تراژدی و غم‌های نابرجام
واکنش سینمای ایران (فارغ از انواع قضاوت‌های گوناگون آن) نشان می‌دهد که موضوع برجام، برای مردم کشور ما تبدیل به دغدغه‌ای روزمره شده است.

ردپای برجام در سینما حقیقت/ از هجویه‌های دیپلماتیک تا تراژدی و غم‌های نابرجام
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جشنواره فجر گذشته، دو فیلم کاملاَ اجتماعی از دو کارگردان شناخته شده به نمایش درآمدند که ماجرای دخترانه آن‌ها از کنار مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور موسوم به ۵+۱ عبور می‌کرد. مالاریا (پرویز شهبازی) و دختر (رضا میرکریمی) هر کدام در قسمتی از داستان‌شان اشاره‌ای به ماجرای برجام داشتند و اولی شادی مردم را در خیابان‌ها پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات نشان می‌داد و جوان‌های در به در فیلمش را هم در این جشن شرکت داده بود و دومی در اوج اختلافات خانوادگی یک پدر با دخترش، از شبکه خبر تصویر مذاکرات را پخش می‌کرد تا کنایه‌ای بزند به مردی که کارمندی وظیفه شناس در پتروشیمی است، اما از اهل و عیال خود غافل مانده. روی سخن در این کنایه به مسئولان بود که فیلمساز اعتقاد داشت اوضاع اندرونی را واگذاشته و مشغول رتق و فتق امور بیرونی شدند.


از جشنواره فجر گذشته که در بهمن ۱۳۹۴ برگزار شد تا فستیوال سینما حقیقت که مخصوص نمایش و رقابت آثار مستند است و هفته گذشته به کار خود پایان داد، ده ماه می‌گذرد و حالا در بین آثار مستند هم می‌شود نظیر همان واکنشی را نسبت به دیپلماسی عمومی کشور دید که در بعضی آثار داستانی اخیر مشاهده می‌شد.

شب اول جشنواره در پردیس چهارسو فیلمی به نمایش درآمد که در روستایی دور افتاده و میان مردمی آذری زبان اتفاق می‌افتاد. مردم دو روستا مدت‌هاست که بر سر آب زراعی اختلافاتی دارند و همزمان با انجام مذاکرات لوزان و پخش محتوای آن از تلویزیون، سعی می‌کنند با تقلید و تأسی به دیپلمات‌ها، مسائل‌شان را با مذاکره حل کنند... نام این فیلم با کنایه‌ای آشکار به اصطلاحات استراتژیک مردان عرصه دیپلماسی برد برد بود.

روز بعد نوبت به مستند «خوان بی‌خان» رسید که اثری عالی و تاثیرگذار بود. در این مستند یک خانواده از هم فروپاشیده به تصویر کشیده شده بود که حتی برای نگهداری از مادر پیر و زمین‌گیرشان هم حاضر نبودند کنار هم باشند. هنگامی که هرکدام بچه‌ها به طور جداگانه در خانه مادربزرگ هستند، مرتب از تلویزیون تصویر مذاکرات هسته‌ای پخش می‌شود و این کنایه‌ایست به مردمی که اول باید بتوانند بین خودشان دیالوگ برقرار کنند و بعد در اندیشه گفتگو با دنیا باشند...

چند روز بعد در همین جشنواره مستند دیگری پخش شد با عنوان دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری و در آن هم پای یک نفر آدم کاملاً عادی به موضوع مذاکرات هسته‌ای باز می‌شد.

برد برد و دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری هردو مایه‌هایی کمیک داشتند. اما خوان بی خان تلخ و تراژیک بود. البته برد برد که محسن خان‌جهانی آن را کارگردانی کرده، ضعف‌های زیادی دارد و جذابیت ایده آن در همان دقایق ابتدایی ته می‌کشد؛ اما دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری که بهتاش صناعی‌ها، کارگردان فیلم داستانی احتمال باران‌های اسیدی کارگردانی‌اش کرده، روال تمام نشدنی‌تری را به عنوان بسترش انتخاب کرده و همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام نمی‌گذارد. آقای نادری با سبیل‌های نیچه‌ای و خانواده عجیبش، حسابی مخاطبان جشنواره را سر حال آورد.

اینکه سینمای ایران به موضوع برجام واکنش نشان می‌دهد جالب، اما طبیعی است ولی نکته‌ای که بیشتر جلب توجه می‌کند، حلول موضوع برجام در زندگی عادی و روزمره مردم ماست. دیپلماسی قاعدتاَ باید مسئله‌ای لوکس باشد که بعضی از شهروندان با دغدغه‌های غیرمعیشتی روند آن را دنبال می‌کنند، اما واکنش سینمای ایران (فارغ از انواع قضاوت‌های گوناگون آن) نشان می‌دهد که این موضوع، برای مردم کشور ما تبدیل به دغدغه‌ای روزمره شده و چنان که ما ایرانی‌ها عادت داریم به هر دغدغه‌ای واکنش‌هایی طنز نشان بدهیم، سینما هم کم کم در حال رفتن به سمت طنازی درباره برجام است.

 
 
یادداشت از میلاد جلیل زاده





۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن