واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «سینماحقیقت» به دنبال کشف و نمایش «حقایق» باشد نه برخی واقعیت های سیاه و تظاهر کننده
دهمین جشنواره سینمای مستند ایران«سینما حقیقت» هم به کار خود پایان داد. این جشنواره که با شناختن برگزیدگانش در چندین بخش جوایزی از جمله نشان فیروزه را تقدیم به سینماگران برگزیده کرد، با توجه ویژه به برخی آثار که از لحاظ محتوایی همسویی با معنا و محتوای «سینما حقیقت» نداشته و ندارند...
سینما روایت: دهمین جشنواره سینمای مستند ایران«سینما حقیقت» هم به کار خود پایان داد. این جشنواره که با شناختن برگزیدگانش در چندین بخش جوایزی از جمله نشان فیروزه را تقدیم به سینماگران برگزیده کرد، با توجه ویژه به برخی آثار که از لحاظ محتوایی همسویی با معنا و محتوای «سینما حقیقت» نداشته و ندارند، راه را برای تحریف سینما حقیقت در نمایش واقعیت های سیاه و تلخ به جای حقیقتی که باید در پی کشف آن تلاش و مجاهدت کرد باز کرده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سینما روایت؛ دهمین جشنواره سینمای مستند ایران«سینما حقیقت» هم به کار خود پایان داد. این جشنواره که با شناختن برگزیدگانش در چندین بخش جوایزی از جمله نشان فیروزه را تقدیم به سینماگران برگزیده کرد، با توجه ویژه به برخی آثار که از لحاظ محتوایی همسویی با معنا و محتوای«سینما حقیقت» نداشته و ندارند، راه را برای تحریف سینما حقیقت در نمایش واقعیت های سیاه و تلخ به جای حقیقتی که باید در پی کشف آن تلاش و مجاهدت کرد باز کرده است. در جشنواره امسال نمایش برخی آثار مستند دون شأن جشنواره و نام حقیقت که از کلام مولای متقیان علی (ع) برگرفته شده است بود و این تضاد معنایی و محتوایی میان نمایش آثار و سیاست های برگزاری چنین جشنواره ای می تواند راه را برای تحریف معانی اصیل در زمینه های فکری سینما به خصوص سینمای مستند باز کند. نمایش برخی آثار همانند: مسافران، زنانگی، مردان ارباب جمشید و ... در بخش های مختلف جشنواره نشان می دهد که نه تنها رگه های لیبرالیسم، اومانیسم و در کل تفکرات شبه روشنفکری هنوز در سینمای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد بلکه برخی سیاست گذاران و مدیران فرهنگی نیز از ترویج و انتشار آن ها در افکار و اذهان عمومی ابایی ندارند. نمایش چند باره فیلم هایی همچون زنانگی بر پرده نمایش جشنواره که در رابطه با زندگی چند فاحشه در سطح شهر تهران است که همگی در یک خانه امن تجمع کرده اند و معنای مقدس خانه را در فرهنگ ایرانی و اسلامی لکه دار کرده اند، نشان دهنده مسیر غلطی است که برخی سیاست گذاران فرهنگی در پیش گرفته اند، این مسیر می تواند ناخواسته راه را برای ورود فعالین معاند و منحرفین فکری که با اساس نظام اسلامی نیز زاویه دارند به سینما و اتاق فکر آن باز کند. سیاست گذاران و مدیران جشنواره سینما حقیقت باید بدانند که انتخاب کلام روشنگر امام و مولای متقیان برای سینما حقیقت، نه تنها یک شعار بلکه پیشانی اعتقادی و عملکرد جشنواره است و در تمام جهات از انتخاب آثار گرفته تا نحوه برگزاری و تعامل با سینماگران و مدعوین و نیز نمایش آثار و انتخاب بهترین ها برای کسب جوایز جشنواره این حقیقت را الگو قرار داده و خط قرمز خود بدانند که عدول از آن همانا منافی حقیقت و کلام امیر خواهد بود. متأسفانه برخی آثار حاضر در جشنواره که حتی می توان ردی از آن ها را در بخش مزین به نام شهید آوینی هم دید، واقعیت های تلخ و گزنده جامعه را که ناگزیر در هر جامعه ای وجود دارد به تمامیت جامعه و مردمش تعمیم داده اند و با حضور این آثار در بخش بین الملل این تعمیم به معنای واقعیش پیش چشم میهمانان خارجی و بعد تر جشنواره های خارجی نمود پیدا خواهد کرد. مستند و فیلم سازی در این عرصه پیش از آنکه کاری هنری و تکنیکی به حساب بیاید، نمایشی از واقعیت های موجود در هر جامعه به صورت خرد کلان است که نگاه هنرمند به آن نشان از اهمیت آن موضوع و دغدغه آن در هر جامعه ای دارد، از همین رو نمایش آثاری چون زنانگی در بخش بین الملل، و کسب جوایزی در همین بخش از سوی هیأت داوران، نه تنها به ضرر جشنواره و سیاست های کلی فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی است بلکه چهره ای پلشت و زشت را از سیما و سیرت کشور به کشورهای خارجی نشان می دهد که با حقیقت جامعه اسلامی ایران و حتی واقعیت غالب منافات دارد. از همین روست که سینما حقیقت باید از همان ابتدا، با سیاست های روشنگر مسیر خود را برای برگزاری دوره بعدی جشنواره مشخص کرده و هر یک از سیاست هایش را با شاغول«حقیقت» متجلی در کلام امیر بسنجد تا در ایام برگزاری جشنواره و پایان آن با چالش هایی از این دست روبرو نگردد. از سویی فشار سینماگران جوان و بعضا شبه روشنفکر به جشنواره و سیاست هایش در پی سانسور فیلم هایی که قانونی وارد جشنواره شده اند و حق نمایش دارند و از سویی دیگر منافات داشتن با آرمان های فرهنگی انقلاب و اسلام در برخی آثار می تواند به ضرر کلیت جشنواره باشد و در جهت تضعیف سینمای مستند در سال های آینده برآید که خواست هیچ کدام از جبهه های فرهنگی کشور نیست. زیرا جشنواره دولتی«سینما حقیقت» که با سرمایه بیت المال نیز برگزار می شود و از سرمایه هنر و تعهد سینماگران جوان و انقلابی نیز بهرمند است نباید تحت سیطره برخی افکار غربی و اومانیستی قرار بگیرد که سراسر جشنواره های غربی را فراگرفته اند و راه ورود و انتشار«حقیقت» را در آن ها بسته اند و حقیقت را در گلوی واقعیت های زشت و ننگین جامعه مدرن خفه کرده اند. سینما حقیقت فارق از برگزار کنندگان و سیاست گذارانش در هر دوره ای دست آوردی انقلابیاست که می توان از آن در جهت آرمان های فرهنگی انقلاب، کشور و آینده مردم جامعه استفاده مفید جست، خصوصا بخش هایی که نام های ارزش مندی همچون، ملی وشهید آوینی را بر پیشانی دارند. سینما روایت امیدوار است تا سال آینده سینما حقیقت با نمایش درست تری از حقیقت و حقانیت بتواند جوایز و نشان های فیروزه خود را بهآثاری منطبق با این ارزش ها و معانی تقدیم کند.
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]