تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816950410




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرده‌برداري از شيوه‌هاي ساديستي يك فيلمساز


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پرده‌برداري از شيوه‌هاي ساديستي يك فيلمساز
شهرام شاه‌حسيني، كارگردان فيلم توقيفي «خانه دختر» كه اخيراً سريال «هشت‌و‌نيم دقيقه» او روي آنتن شبكه2 سيما بود...
نویسنده : فرزین ماندگار 


شهرام شاه‌حسيني، كارگردان فيلم توقيفي «خانه دختر» كه اخيراً سريال «هشت‌و‌نيم دقيقه» او روي آنتن شبكه2 سيما بود و همين مسئله مايه بهت و تعجب منتقدان اين فيلمساز شده بود، در تازه‌ترين مصاحبه خود كه با خبرگزاري مهر انجام داده در لابه‌لاي سخنانش ريشه‌هاي ذهني را كه منجر به ساخته شدن آثاري چون خانه دختر می‌شود تا حدي برملا كرده است.

شاه‌حسيني كه در همه آثارش تلخي و نااميدي به شكلي افراطي به چشم مي‌خورد در سخنان تازه‌اش تلويحاً بر روش‌هاي ساديسمي براي تأثيرگذاري روي مخاطب ايراني پرده برداشته است. به تصريح او «مخاطب خيلي بايد اذيت شود چون گوش شنوا ندارد». فيلمسازي كه در آثار او عامدانه نكات مثبت جامعه كه مي‌تواند الهام‌بخش باشد حذف مي‌شود و با همه اينها همچنان فيلمساز دوست‌داشتني صداوسيمايي محسوب مي‌شود كه كمترين انتظار از آن ضريب دادن به نكات مثبت جامعه براي ترويج خوبي‌هاست.

در بخشي از گفت‌و‌گوي طولاني از اين فيلمساز سؤال شده كه «چقدر قرار است بد بودن انتقام‌گيري با اغراق نمايش داده شود تا مخاطب به خاطر اتفاقات اذيت شود؟ به طور مثال در صحنه‌اي كه يلدا خودكشي مي‌كند، خودش را به پشت‌بام خانه فرزين مي‌رساند تا بگويد كه فرزين به خاطر انتقام از يكتا او را نابود كرده است و بعد خودكشي كند.»

شاه‌حسيني پاسخ مي‌دهد: «مخاطب خيلي بايد اذيت شود چون ما با مخاطبي رو‌به‌رو هستيم كه گوش شنوا ندارد، هر تصويري را نمي‌بيند و گاهي ديالوگ‌هاي آرام را نمي‌شود. در بخشي از فيلم «سون» (هفت) ديالوگي داريم كه كوين اسپيسي را به بيابان مي‌برند تا آخرين قتل را نشان دهد. او در راه با مأموران صحبت مي‌كند و توضيح مي‌دهد كه زماني با شخصي حرفي مي‌زده و تلاش مي‌كرده است نكته‌اي را به او بفهماند ولي شخص به رغم تمام تلاش او بي‌توجهي مي‌كند، به فكر او مي‌رسد كه انگشتش را در حلقش فرو كند تا طرف حرفش را گوش كند و همين اتفاق هم رخ مي‌دهد. بيننده زماني لازم است اذيت شود تا نكته‌اي را بفهمد، لازم است بخشندگي را از نابخشودگي بشناسد. لازم است گاهي به فردي چك بزنيد تا حرف شما را گوش كند. در اين سريال هم بيننده بايد تنها شود و اتفاقات را مرور كند تا بفهمد انتقام چه عواقبي دارد.»

مصاحبه‌گر مي‌پرسد: «البته من هنوز متوجه نشده‌ام كه چرا سريال‌هاي ما در انتقال پيام بيشتر سلبي عمل مي‌كنند، يعني مخاطب بايد بدترين عواقب يك اتفاق را ببيند تا بعد احساس كند آن مسير خوب نبوده است. در اين سريال هم ما در مواردي اين موانع و مشكلات و راه‌ها و نتايج منفي آن روش‌ها را مي‌بينيم كه در بهترين شكل بازتاب دهنده و آيينه اتفاقات رئال جامعه هستند يا در مصنوعي‌ترين حالت شعار هستند. ما كمتر دستورالعمل مناسبي براي زندگي بهتر مي‌بينيم و كمتر يك سبك زندگي تعاملي به مخاطب آموزش داده مي‌شود و به عنوان نكته آخر، در هنگام توليد و پخش اين سريال (هشت و نيم دقيقه) بعضي انتقاد مي‌كردند كه درحالي كه فيلم شما در وزارت ارشاد توقيف است اما اجازه داريد در رسانه ملي سريال بسازيد. نظر خود شما در اين باره چيست؟»

پاسخ شاه‌حسيني به اين سؤال اين است: «از آنجايي كه در نظر اين افراد «خانه دختر» فيلم خانواده نيست مي‌پرسند كه چرا من دارم درباره تحكيم خانواده سريال مي‌سازم درحالي كه دقيقاً به اين دليل كه «خانه دختر» فيلم خانواده است و درباره اصالت و سنت است، پس من به عنوان كارگردان آن در «هشت و نيم دقيقه» هم به همين اصل خانواده اعتقاد دارم. من در اين سريال هم شعار مي‌دهم كه قضاوت نكنيم، پس كاش اين مسئله را در جامعه بسط دهيم و به طور مثال حتي رسانه‌ها هم به دليل اينكه بازديدشان از سايت ديگري بالاتر بزند موجبات رنجش ديگران را فراهم نكنند!»
این حرف‌های شاه‌حسینی در حالی است که فيلم خانه دختر براي اولين بار به موضوع تجاوز به محارم از زاويه انتقاد به سنت و مذهب پرداخته است و در جريان برگزاري جشنواره سي‌و‌دوم فيلم فجر با انتقادهاي زيادي مواجه شد و سرانجام پس از كش‌و‌قوس‌هاي فراوان توقيف شد و اجازه اكران عمومي پيدا نكرد.

نگاه از بالا به مخاطب و اينكه بايد افكار فيلمساز به هر شكل ممكن به مخاطب حقنه شود با صراحت عجيب و غريبي در سخنان شاه‌حسيني مشهود است. سخنان صريح فيلمساز مورد علاقه شبكه 2 سيما كه در خشكسالي بودجه سازمان هم جزو اولويت‌هاي اصلي محسوب مي‌شود تا حدود زيادي ريشه ريزش مخاطب سريال‌هاي سيما و پناه بردن به سريال‌هاي ماهواره‌اي را روشن مي‌كند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن