تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814660192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثیر عجیب تغذیه حلال بر تربیت عمربن عبدالعزیز | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در اثرگذاری غذای حلال بر وجود آدمی شنیدن داستان زیر بسیار آموزنده خواهد بود. نقل می کنند که مادر خلیفه...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: مطابق آیات صریح قرآن کریم و روایات فراوان راهی برای نیل به کمالات انسانی غیر از ارتزاق رزق و روزی حلال وجود ندارد. هرچند این امر برای همگان قابل تمییز دادن و دیدن نیست. البته بودند بزرگانی که به عنایت الهی پرده ها از جلوی دیدگانشان کنار می رفت و بعضا می دیدند که فلان خوراک پر است از کثیفی و بوی تعفن. بعدها که تحقیق می کردند علت را در حرام بودن آن می یافتند. البته ناگفته نماند که حلال خوری آنقدرها هم از اسمش پیداست آسان نیست و زحمات فراوان می خواهد. خلاصه کلام این است که نان حلال  زائيده كسب حلال است.
قرآن كريم در می فرمايد:
«از آنچه خدا روزی حلال و طيب شما قرار داده تناول كنید.» (سوره نحل آيه 114)
رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند: «بر هر مسلمانی بدست آوردن روزی حلال واجب است.»
این مساله به قدری اهمیت دارد که وقتی شخصی از پيامبر اكرم (ص) درخواست نمود تا مستجاب الدعوه گردد، آن حضرت فرمودند: «طعامت را از حرام پاك گردان تا دعايت مستجاب شود!»
                                                                                         ***
سه نکته:
* شیوه تربیتی قرآن
از شيوه هاي تربيتي قرآن توجه به غذائي است كه انسان مي خورد. خداوند متعال مي فرمايد: «فَليَنظُرِ الاِنسانُ اِلي طَعامِهِ؛ انسان بايد به غذاي خويش بنگرد.»
بنا به اذعان دانشمندان اسلامی در این مساله تردیدی نیست که غذای پاک بر رشد و تعالی و غذای حرام و ناپاک بر فساد و تنزل اثر مستقیم دارند.
** پرهیز از غذای شبهه ناک
در روایات تصریح شده که هرکس يك لقمه حرام بخورد نماز او تا چهل شب مستجاب نمی شود. حتی خوردن غذای شبهه ناك با اینکه جایز است و حرام نیست ولی توصیه به پرهیز از آنها شده زیرا انسان را از نظر روحی به تدریج بیمار می کند و توفیقات را از او سلب می نماید.
*** تاثیر عجیب تغذیه حلال بر تربیت عمربن عبدالعزیز
در اثرگذاری غذای حلال بر وجود آدمی شنیدن داستان زیر بسیار آموزنده خواهد بود. نقل می کنند که مادر خلیفه گاهی شب ها برای سركشی مخفيانه به اوضاع شهر از خانه بيرون می رفته و در شهر گشتي مي زد. شبي صداي زني را شنيد كه از دخترش می خواست تا موقع بردن شير گوسفندانشان براي فروش با آب مخلوط كند ولي دختر از اين كار امتناع مي كرد. مادر از روي تمسخر گفت: «نترس خليفه ما را نمي بيند.» دختر گفت: «خليفه ما را نمي بيند، خداي خليفه كه ما را مي بيند!»
فردايش خليفه به پسرش گفت: «تحقيق كن تا او را برايت خواستگاري كنم». پس از تحقيق متوجه پاك بودن دختر شدند. ازدواج صورت گرفت و محصول آن دختري شد به نام «امّ عاصم».
ام عاصم با عبدالعزيز مروان ازدواج كرد و خداوند پسري بنام «عمر» به آنها عطا كرد. همين پسر «عمر بن عبدالعزيز» بود كه پس از رسيدن به خلافت سبّ علي اميرالمؤمنين (ع) بعد از سال های بر روی منابر ممنوع اعلام کرد و فدك را به فرزندان حضرت زهرا برگرداند. وقتي اطرافيان بر او اعتراض كردند گفت: حق با آنهاست. (صد حكايت تربيتی، 82 ص 25)



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 21 آذر 1395 - 05:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن