تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817087543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فيلمي ضدانگليسي که سانسور تاريخ را مي‌شکند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فيلمي ضدانگليسي که سانسور تاريخ را مي‌شکند
سينماي ايران به گفته بسياري از منتقدان پتانسيل‌هاي فراواني دارد که در صورت توجه به آن مي‌تواند به عنوان يک سينماي پيشرو شناخته شود. هر از چند گاهي اين سينما توليداتي دارد که اميدوارکننده است، اما هر زمان چنين فيلم‌هاي بيان‌کننده حقايقي ساخته مي‌شود، با سرنوشت عجيبي روبه‌رو مي‌شود!


فيلم «يتيم‌خانه ايران» يکي از همان فيلم‌هايي است که از بدو ورود خود دچار حواشي فراواني شد و همين حواشي هم باعث شد اين فيلم بر سر زبان‌ها بيفتد. هرچند که شايد موضوع اصلي اين فيلم که برشي از تاريخ کمتر شنيده شده ايران است، دليل اصلي جذابيت و شهرت آن باشد.  طالبي، کارگران فيلم در خصوص حذف اين روايت از کتاب‌هاي تاريخ مي‌گويد: متأسفانه کسي نماي روشني از قحطي آن سال‌ها ندارد و همه خاطراتي مبهم به ياد دارند و اين فاجعه عظيم در کتب درسي تاريخي ما نيز از زمان پهلوي تا بعد از انقلاب گنجانده نشده است! با وجود اين با گذشت مدتي از آغاز اکران «يتيم‌خانه ايران»، هنور اين فيلم با حاشيه‌هاي متعددي دست به گريبان است.
  
توقيف فيلم قبل از اکران
داستان يتيم‌خانه ايران در سال ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ مي‌گذرد که در زمان احمدشاه قاجار، بر اثر قحطي ناشي از خيانت انگليس‌ها، نيمي از مردم ايران جان باختند. روايت ضدانگليسي فيلم موجب شد از همان ابتدا مشکلات با اکران اين فيلم همراه باشد.
در روزهاي ابتدايي آبان‌ماه بود که قرار شد اين فيلم اکران شود، اما خبري منتشر شد که کمي عجيب به نظر مي‌رسيد. در حالي که اعلام شده بود «يتيم‌خانه ايران» اکران خواهد شد، از اکران اين فيلم ضدانگليسي جلوگيري شد.  در آن زمان گفته شد برخي منابع خبري آگاه پيغام‌هاي سفارت تازه گشايش‌يافته انگلستان به برخي از نزديکان دولت را دليل اين تعلل در اکران عنوان کرده‌اند. انگليس‌ها پخش اين فيلم در ايران را که روايتي از قتل عام ميليون‌ها ايراني در « قحطي انگليسي» است، عامل تيره شدن مجدد روابط با دولت توصيف کرده‌اند. در اين ميان اين وضعيت با واکنش شخصيت‌هاي متعددي روبه‌رو شد. سردار محمدرضا نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين يکي از کساني بود که در واکنش به توقيف فيلم «يتيم‌خانه ايران» گفت: اخلال در اکران اين فيلم ظالمانه است. 

سردار نقدي اضافه کرد: اگر ادعاي آزادي بيان داريم اين آزادي بايد براي همه باشد و اميدوارم اين‌طور که مي‌گويند پاي سفارتخانه‌هاي استعماري در ميان نباشد.  وي با اشاره به خرابکاري فني که مانع اکران اين فيلم در جشنواره فجر شد، گفت: براي اکران عمومي هم اول مي‌گويند ارديبهشت، بعد عيد فطر، بعد عقب مي‌افتد به اول مهر و همين‌طور عقب مي‌افتد تا کي؟ وقتي فيلم‌هاي جديد برسد چرا؟ خدا مي‌داند.   در ادامه مشکل جلوگيري از اکران فيلم «يتيم‌خانه ايران» با حکم رئيس قوه قضائيه حل شد که طالبي کارگردان آن با انتشار پيامي از اين اقدام آيت‌الله ‌آملي‌لاريجاني تشکر کرد.  طالبي در پيام خود نوشت: باز کردن گره‌هاي اهالي فرهنگ و هنر به دست جنابعالي، به‌خصوص اقدام اخيرتان در مورد حل اکران فيلم‌هاي سينمايي و فيلم «يتيم‌خانه ايران»، مرا ملزم مي‌کند تقدير و تشکر خودم را نسبت به اين عنايت جنابعالي اعلام کنم و خدا را شاکر باشم به وجود چون شمايي که مقتضيات هنر و مشکلات هنرمندان را در اين هجوم فرهنگي غرب به درستي درک مي‌کنيد و با اشارات به‌هنگام و نگاه پدرانه نمي‌گذاريد مهاجمان فرهنگي بر غم‌نامه‌هاي ما دست‌افشاني کنند.
 
تعداد پايين سالن‌هاي نمايش
اما باز هم نگاه تبعيض‌آميز به اين فيلم ضدانگليسي در شيوه اکران نيز ديده مي‌شود. براساس يک آمار منتشر شده از تعداد سالن‌هاي نمايش، مشاهده مي‌شود که سالن‌هاي نمايش «يتيم‌خانه ايران» بسيار کم است که اين موضوع باعث خواهد شد مردم براي ديدن آن با مشکلاتي روبه‌رو شوند.  براساس آمار منتشر شده، تعداد سالن‌هاي نمايش فيلم‌هاي بارکد ۱۲۱ سالن، آس و پاس ۱۱۱ سالن و سلام بمبئي ۱۰۰ سالن (درروز اول اکران) است، اما «يتيم‌خانه ايران» تنها در ۲۴ سالن نمايش داده مي‌شود!
به نظر مي‌رسد اين چنين روايت‌هاي افشاگرانه‌اي از دشمنان تاريخي ايرانيان به مذاق افرادي خوش نيامده که چنين رويه‌اي در برابر آن اجرايي شده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن