تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798509883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعارف‌محوري بلاي جان برنامه‌سازان سيما


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تعارف‌محوري بلاي جان برنامه‌سازان سيما
برنامه سينما2 با اجراي محمد خزاعي پنج‌شنبه شب به روي آنتن رفت...
نویسنده : فرزين ماندگار 


برنامه سينما2 با اجراي محمد خزاعي پنج‌شنبه شب به روي آنتن رفت؛ برنامه‌اي که به نظر مي‌رسد قرار نيست با نگاهي انتقادي به سينماي ايران بپردازد و رويکرد تعارف و به اصطلاح نوشابه باز کردن را برگزيده است، يعني تقريباً همان گرايش هفت محمود گبرلو که برخي منتقدان از آن به عنوان رويکردي خنثي ياد مي‌کردند، رويکردي که باعث مي‌شد همواره حال سينماي ايران خوب نشان داده شود، در حالي‌که سينما در ايران با مشکلات ريشه‌اي زيادي مواجه است و اين شرايط مي‌طلبد تا سينما از زاويه‌اي جدي‌تر مورد توجه قرار گيرد.

برنامه سينما2 در قسمت اول با دعوت از سه شخص به عنوان کارشناس که هر کدام از زاويه‌اي مجزا به پديده فيلم و سينما مي‌نگرند با نوعي پريشاني محتوايي مواجه بود، به شکلي که جواد طوسي از زاويه يک منتقد فيلم به بررسي آثار سينمايي نرگس آبيار مي‌پرداخت و ابراهيم فياض از زاويه ديد يک جامعه‌شناس به موضوع ورود مي‌کرد و در کنار اين دو، فيلمسازي نه‌چندان نام‌آشنا به نام مرجان اشرفي‌زاده نيز از بعدي ديگر به موضوع نظر مي‌کرد.

رد و بدل شدن بحث بين اين افراد باعث پيچيده شدن و سردرگمي مخاطب شده و از ميان مباحثي که به شکلي کلي و گذرا طرح مي‌شد چيز دندان‌گيري عايد مخاطب نمي‌شد، ضمن اينکه گويا بناي برنامه سينما2 بيشتر بر تعارف با فيلمساز است تا به چالش کشيدن آن و اين مسئله به عنوان مانعي براي در گرفتن بحث‌هاي اصولي عمل مي‌کند.

نکته ديگر درباره برنامه سينما2 تطابق نداشتن سطح کارشناسان است، ابراهيم فياض به عنوان جامعه‌شناسي کارکشته در کنار مرجان اشرفي‌زاده که فقط يک فيلم سينمايي به نام آبجي در کارنامه خود دارد که حتي موفق به اکران عمومي هم نشده به عنوان کارشناس زياد منطقي به نظر نمي‌رسد، ضمن اينکه نسبت اشرفي‌زاده با شوهر نرگس آبيار که به عنوان تهيه‌کننده تنها فيلم خود از وي سود برده، باعث مي‌شود او انتخاب مناسبي براي نقد سينماي آبيار محسوب نشود.

در برنامه سينما2 تعدادي از شهروندان نيز براي پر کردن فضاي استوديو استفاده شده‌اند که حضور غيرمؤثر اين افراد مي‌تواند نوعي توهين به آنها محسوب شود، چراکه حتي در صورت ورود اين عده به بحث نيز به دليل نگاه حاشيه‌اي به آنها که به انگيزه زينت‌المجلس و پر کردن فضاي بصري مورد استفاده قرار گرفته‌اند نفس حضورشان با نقد جدي مواجه است.

در حالي‌که برنامه سينمايي هفت با اجراي بهروز افخمي نيز اين روزها از مخاطب مناسبي برخوردار نيست و نتوانسته توجه علاقه‌مندان به سينما و مردم را به خود جلب کند، توليد برنامه سينمايي ديگري با عنوان سينما2 زياد منطقي به نظر نمي‌رسد و نشان از اين مسئله دارد که مخاطب‌سنجي در سازمان صداوسيما زياد جدي گرفته نمي‌شود.

توليد برنامه در سيما متأسفانه حتي براساس اولويت‌هاي روز و منويات رهبر معظم انقلاب نيز صورت نمي‌گيرد، به عنوان مثال توسعه روزافزون فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي به طور طبيعي آسيب‌ها و فرصت‌هاي جديدي براي نسل جوان پديد مي‌آورد و متناسب با اقتضائات اين عرصه انتظار مي‌رود تلويزيون برنامه‌هاي متعدد و متنوع براي بررسي موشکافانه مسائلي از اين دست به روي آنتن ببرد، اما همچنان مشاهده مي‌شود برنامه‌هاي سيما در فرم و محتوا به شکلي کاملاً سنتي تهيه و توليد مي‌شود و روز به روز از نيازها و سلايق نسل نو فاصله مي‌گيرد.

اين شرايط گوياي اين مسئله است که در سيما کاملاً براساس رابطه ميان افراد برنامه‌ها روي ريل توليد قرار مي‌گيرند و راهبرد منطقي براي برنامه‌سازي وجود ندارد و هر کس نه منطبق با نياز مخاطب بلکه صرفاً بنا به قدرت چانه‌زني که از آن برخوردار است، مي‌تواند برنامه‌اي را که تشخيص مي‌دهد به روي آنتن ببرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن