تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815413519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آخرين بودجه دولت یازدهم نفتی‌تر شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آخرين بودجه دولت یازدهم نفتی‌تر شد
بر اساس لايحه بودجه بنزين و گازوئيل گران مي‌شود / قيمت نفت ۵۰ دلار، دلار 3 هزار و 300 تومان و سهم صندوق توسعه ملي هم ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است...
نویسنده : مهران ابراهیمیان 


رئيس‌جمهور با حضور در صحن علني مجلس آخرین بودجه دولت را با آغشته‌‌شدن بیشتر به نفت تقدیم مجلس کرد. بر اساس ارقام مندرج در لایحه بودجه درآمدهای نفتی برای سال 96 حدود 110هزارمیلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رقم در بودجه سال قبل 74هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که به هوشمندی سهم صندوق توسعه ملی برای سومین سال پیاپی 20درصدثابت مانده است.حسن روحانی هنگام ارائه آخرين پيش‌نويس بودجه دولت توضيحاتي در مورد شرايط اقتصادي، كاهش تورم و ركود مطرح كرد. وي همچنين اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري و اعداد و ارقام بودجه سال آينده را ارائه كرد كه نمود آن حتماً در اقتصاد كشور از امروز نيز قابل مشاهده است.

به گزارش «جوان» رئيس‌جمهوري در دفاع از دستاوردهاي اقتصادي دولت طبق معمول مهم‌ترين دستاورد را با غلوي غيرقابل انتظار، كاهش تورم عنوان كرد و گفت: «دستاورد تورم تك‌رقمي افتخاري است كه در تاريخ كشورمان براي دولت يازدهم باقي خواهد ماند»، در حالي كه حتي بعد از انقلاب هم سابقه تك‌رقمي بودن نرخ تورم وجود داشته است.

وي در ادامه با اشاره به مشكل بيكاري، خاطرنشان كرد: انباشت عظيم نيروي ‏جوان كه در سال‌هاي گذشته به شغل دست پيدا نكرده‌اند، بازار كار ايران را ظرف 2، 3 سال اخير و به ويژه ‏طي يك‌سال گذشته با اتفاق جديدي مواجه كرده است. ‏روحاني گفت: فعال شدن جمعيت تحصيلكرده و ورود آن به بازار كار به همراه افزايش نرخ ‏مشاركت اقتصادي زنان، سبب افزايش قابل توجه نرخ مشاركت اقتصادي در هشت فصل اخير شده است. در ‏يك‌سال منتهي به تابستان سال 1395، حدود يك ميليون و 200 هزار نفر وارد بازار كار شدند اما همچنان ميزان اشتغال‌زايي متناسب با ميزان ورود جمعيت فعال به بازار كار ‏نيست.
  
ادامه رشد با درآمد نفتي ميسر نيست
وي در بخش پاياني سخنانش به لايحه تقديمي بودجه 96 اشاره كرد و افزود: دولت برنامه جامعي را با هدف دستيابي به رشد اقتصادي فراگير، اشتغال‌زا و ضدفقر تهيه و تدوين كرده كه بودجه سال آتي نخستين گام از اين مجموعه اقدامات است. با عنايت به اينكه در سال 96 ارائه ادامه رشد صادرات نفت همانند سال 92 نخواهد بود، استمرار رشد اقتصادي ايجاد شده در سال جاري مسئله اصلي اقتصاد كشور است.

وي بابيان اينكه تمامي سياست‌هاي اقتصادي كشور بايد حول اين هدف شكل بگيرد،گفت: براي تكميل طرح‌هاي نيمه‌تمام بيش از 400 هزار ميليارد تومان منابع مورد نياز است. واگذاري طرح‌هاي عمراني به بخش خصوصي و مشاركت با بخش خصوصي در اجراي اين طرح‌ها يكي از راهبردهاي اصلي دولت در سال‌هاي آينده است و به همين منظور در بودجه سال 96، گام اول را برداشته‌ايم كه اميدوارم بتواند در آينده با ‏توسعه بيشتر آن، به كارايي بيشتر هزينه‌هاي دولت كمك كند. ‏وي ادامه داد: اگر چه آورده دولت در طرح‌هاي نيمه‌تمام بر اساس ارزش ‏سرمايه‌گذاري‌هايي است كه تاكنون انجام داده، اما دولت آمادگي دارد در صورت نياز به ميزان حداكثر 20 ‏درصد از منابع مورد نياز طرح را از محل اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي همان طرح در قالب ‏تسهيلات بانكي در اختيار بخش غيردولتي قرار دهد. ‏

رئيس‌جمهور افزود: در بودجه سال 96 تا 10 درصد از خدمات حوزه آموزش‌و‌پرورش و بهداشت و ‏درمان به جاي ارائه مستقيم توسط دولت به صورت قرارداد خريد خدمت از بخش غيردولتي صورت ‏خواهد گرفت. ‏
 
4 بخش اولويت‌دار
وي خاطرنشان كرد: در بودجه سال 96 در سايه افزايشي كه در درآمد نفتي پيش‌بيني مي‌كنيم، براي اجراي ‏طرح‌ها در چهار بخش مهم آب كه امروز معضل بزرگي در كشور ماست، فاضلاب، محيط‌زيست و ريل ‏اولويت قائل شديم. ‏روحاني در ادامه و در بيان ويژگي‌هاي آماري بودجه سال 96، گفت: در سال آتي انتظار مي‌رود ‏درآمدهاي دولت بالغ بر 159 هزار ميليارد تومان شود كه از اين ميزان 113 هزار ميليارد تومان ماليات و ‏حقوق ورودي و 46 هزار ميليارد تومان مربوط به ساير درآمدهاست. ‏ اين ميزان از درآمدها اگر چه در محدوده قانون بودجه‌اي سال 95 است، اما ‏نسبت به پيش‌بيني عملكرد 12 ماهه بودجه 95 از رشد 23 درصدي برخوردار است. ‏

وي با اشاره به اينكه از مجموع اين درآمدها حدود 71 درصد را درآمدهاي مالياتي و 29 ‏درصد را ساير درآمدها تشكيل مي‌دهد، اظهار داشت: مجموع منابع عمومي دولت در سال 1396، معادل ‏‏320 هزار ميليارد تومان برآورد شده كه نسبت به ارقام قانون و پيش‌بيني عملكرد سال 95، به ترتيب از ‏رشدي معادل 9 و 13 درصدي برخوردار است. ‏

رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به اينكه بودجه جاري و مالي رشد اعتبارات هزينه جاري براي سال 96، ‏نسبت به پيش‌بيني عملكرد سال 95، معادل 13 درصد برآورد شده، ادامه داد: تملك دارايي‌هاي ‏مالي در سال 96 با كاهش 17 درصدي نسبت به پيش‌بيني عملكرد 95 خواهد بود كه بخش مهمي از آن ‏بازپرداخت سود و اصل اوراق سررسيد شده در سال 96 خواهد بود. ‏در مجموع از كل حدود 320 هزار ميليارد تومان مصارف عمومي 236 ‏هزار ميليارد تومان به هزينه‌هاي عمومي، 62 هزار ميليارد تومان به تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و 22 هزار ‏ميليارد تومان به تملك دارايي‌هاي مالي اختصاص يافته است. ‏
  
جزئيات بودجه هزار تريليون توماني
بنابراين گزارش مهم‌ترين اعداد بودجه‌اي و گمانه‌زني‌ها بر اساس ارقام نيز به شرح زير است:
 
دولت لايحه بودجه سال آينده را با سقف بيش از هزار تريليون تومان و منابع عمومي ۳۲۰ هزار ميلياردي به مجلس تقديم كرده است.
  
بنزين سال ۹۶ گران مي‌شود: براساس لايحه بودجه سال ۹۶، حداقل افزايش نرخ بنزين و ساير فرآورده‌هاي نفتي در سال آينده ۵ درصد خواهد بود.
  
دولت در لايحه بودجه سال آينده پيشنهاد كرده است قيمت گازوئيل ۲۰ درصد افزايش يابد. بر اين اساس پيش‌بيني شده است از محل گراني گازوئيل 929 ميليارد تومان درآمد جديد عايد دولت شود.
  
صدور معافيت براي سربازان غايب با دريافت جريمه ۱۰ تا ۵۰ ميليون توماني. دولت در لايحه بودجه سال ۹۶ پيش‌بيني كرده تا تمامي مشمولان خدمت وظيفه عمومي را كه بيش از هشت سال غيبت دارند با پرداخت جريمه زمان غيبت به صورت نقد و اقساط تا پايان ۹۶ معاف كند.
پايه جريمه‌اي مشمولان غايب دارنده مدرك زير ديپلم 10 ميليون تومان، ديپلم 15 ميليون تومان، فوق ديپلم 20 ميليون تومان، ليسانس 25 ميليون تومان، فوق ليسانس 30 ميليون تومان، دكتراي پزشكي 35 ميليون تومان، دكتراي غيرپزشكي 40 ميليون تومان، پزشكان متخصص و بالاتر 50 ميليون تومان است. براي مشمولان متأهل نيز 5 درصد و براي مشمولان داراي فرزند نيز به ازاي هر فرزند 5 درصد از مجموع مبلغ كسر مي‌شود.
  
همچنين درصورت پرداخت و تسويه حساب قبوض جريمه‌هاي رانندگي توسط مالكان خودرو تا پايان سال 96، جريمه ديركرد ناشي از عدم‌پرداخت تا پايان سال 95 بخشيده مي‌شود. مبلغ وصولي از اين محل به حساب درآمد عمومي اين قانون واريز مي‌شود و از محل اين قانون به مصرف مي‌رسد.
  
حقوق ماهانه زير يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان از ماليات معاف مي‌شود.
  
بودجه عمراني وزارت راه در لايحه بودجه سال ۹۶ نزديك به ۸ هزار ميليارد تومان تعيين شد كه كمترين آن مربوط به سازمان هواپيمايي با ۳۰۰ هزار تومان و بيشترين آن مشمول شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با 4 هزار و 200 ميليارد تومان است.
  
قيمت نفت ۵۰ دلار، دلار 3 هزار و 300 تومان و سهم صندوق توسعه ملي ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.
  
بر اساس لايحه بودجه سال ۹۶ كل كشور، درآمد دولت از محل هدفمندسازي يارانه‌ها در لايحه بودجه سال ۹۶ كل كشور مبلغ ۴۸ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. اگر چه تبصره ۱۴ لايحه بودجه سال آينده به هدفمندي يارانه‌ها اختصاص دارد، اما مانند لايحه سال ۱۳۹۵ خبري از جزئيات آن نيست.
  
بودجه سال آينده به دولت اجازه مي‌دهد مي‌تواند در مجموع تا حدود ۱۵ هزار ميليارد تومان را براي افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي اختصاص دهد.
  
دولت براي سومين سال پياپي سهم صندوق توسعه ملي از درآمدهاي نفتي را با حداقل ۲۰ درصد واريز خواهد كرد.
  
رقم پيشنهادي در لايحه بودجه براي جرايم رانندگي با توجه به ثابت ماندن آن نسبت به ۲۸۰ ميليارد تومان مصوب سال جاري نشان مي‌دهد ظاهراً قرار نيست تغييري در نرخ‌هاي جريمه اعمال شود.
  
بر اساس لايحه بودجه سال ۹۶، بودجه نهاد رياست جمهوري ۱۴۲ ميليارد تومان افزايش مي‌يابد. بودجه نهاد رياست جمهوري در سال 94، 300ميليارد تومان بوده است.
  
دولت در لايحه بودجه سال ۹۶ كل كشور پيشنهاد داده است حداكثر تا ۱۰درصد اعتبارات هزينه‌اي و ۵درصد اعتبارات طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي به طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي اختصاص يابد.
  
مجوز انتشار و توزيع ۳ ميليارد دلار اوراق مشاركت ارزي به شركت ملي نفت ايران در لايحه بودجه سال ۹۶ داده شده است.
  
درآمد حاصل از حق انتفاع پروانه بهره‌برداري معادن بدون تغيير نسبت به امسال در لايحه بودجه ۹۶ رقم ۱۲۰۰ ميليارد تومان تعيين شد.
  
ماليات سيگار داخلي به ۲۰ درصد قيمت خرده‌فروشي افزايش يافت.
  
لايحه سند مالي و پيش‌بيني دخل‌وخرج‌هاي سال آينده دولت نشان مي‌دهد رقم ۷۳۹ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان براي توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات و شبكه ملي اطلاعات در نظر گرفته شده است.
  
بر اساس لايحه بودجه سال ۹۶، عوارض قبوض برق از ۳۰ ريال در هر كيلوات ساعت به ۵۰ ريال و سقف درآمدهاي آن در توسعه برق روستايي و برق پاك از ۷ هزار ميليارد ريال به ۱۱ هزار ميليارد ريال افزايش مي‌يابد. با اين حال عوارض آب شرب ثابت ماند.
  
منفي بودن تراز عملياتي بودجه و عدم توانايي درآمدها براي پاسخگويي هزينه‌هاي جاري، به روالي معمول تبديل و براي سال آينده نيز تكرار شده است، اين بار ۲۰ هزار ميليارد تومان منفي‌تر.
  
دولت بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت را در سال آينده ۵۸۹ ميليارد تومان پيشنهاد كرده است.
  
براساس لايحه بودجه سال 96 عوارض واردات خودروهاي سواري به ميزان 5 درصد قيمت روي كشتي افزايش خواهد يافت. مطابق اين پيشنهاد عايدي دولت از اين محل 260 ميليارد تومان پيش‌بيني شده است.
  
بر اساس لايحه بودجه سال آينده ۱۲۰ ميليارد تومان اعتبار به جوايز صادراتي با اولويت دانش‌بنيان اختصاص يافته است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن