تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817294550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازهم زور درآمدها به حقوق و دستمزد نرسید


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: منفی بودن تراز عملیاتی بودجه و عدم توانایی درآمدها برای پاسخگویی هزینه‌های جاری، به روالی معمول تبدیل و برای سال آینده نیز تکرار شده است؛ این بار ۲۰ هزار میلیارد تومان منفی تر.


به گزارش ایسنا، تراز عملیاتی بودجه جزوی از آن است که گاها با کسری بودجه اشتباه گرفته شده و این شائبه ایجاد می شود که منفی بودن آن به معنای کسری بودجه دولت در سال مالی است. این در حالی است که در  تراز عملیاتی، بحث درآمدها در بودجه مطرح است. البته نه درآمد ناشی از واگذاری درایی‌های سرمایه‌ای (نفت) و یا واگذاری دارایی‌های مالی(واگذاری سهام شرکت های دولتی و انتشار اوراق). موضوع در تراز عملیاتی مربوط به درآمدهای گنجانده شده در منابع عمومی است. این در حالی است که منابع عمومی دولت را درآمدها به اضافه منابع ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی تشکیل می‌دهد و باید این سه بخش با یکدیگر هزینه‌های دولت را تامین کنند.


اما موضوع اینجاست که در تزاز عملیاتی، درآمدها با مجموع اعتبارات هزینه‌ای دولت مورد مقایسه قرار می‌گیرد. درآمدها از دو بخش مالیات با سهم بیش از ۷۰ درصدی و سایر درآمدها تشکیل شده و اعتبارات هزینه را نیز عمدتا و تا بیش از ۸۰ درصد، حقوق و دستمزد پرداختی دولت به کارکنان شامل می شود.


بر این اساس وقتی تراز عملیاتی منفی می شود که درآمدهای دولت نتواند هزینه های جاری آن را به طور کامل پاسخ دهد و  باید برای تامین کسری آن به سراغ درآمدهای ناشی از فروش نفت برود.


این در حالی است که مقایسه ارقام درآمدی و هزینه‌ای دولت در لایحه بودجه سال آینده نشان از تراز منفی ۷۷ هزار میلیارد تومانی عملیاتی دارد که این رقم نسبت تراز منفی ۵۶ هزار میلیاردی قانون بودجه امسال تا ۲۰ هزار میلیارد تومان رشد داشته و تراز منفی تر شده است.


در لایحه بودجه سال بعد، دولت از منابع ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی منابع عمومی خود تا ۲۳۶ هزار میلیارد تومان را به اعتبارات جاری  اختصاص داده است. در مقابل درآمدهای آن ۱۵۹ هزار میلیارد تومان است که ۱۱۳ هزار میلیارد آن را مالیات و ۴۹ هزار میلیارد را سایر درآمدها تشکیل داده است. در این شرایط درآمدها نمی‌تواند حدود ۷۷ هزار میلیارد تومان از اعتبارات جاری دولت را پوشش داده و باید عمدتا از محل درآمدهای نفتی تامین شود آنهم در شرایطی که درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه این نیز در بودجه سال ۱۳۹۶ با رشد همراه بود و تا ۱۱۱ هزار میلیارد تومان از محل نفت افزایش یافته است.


منفی بودن تراز عملیاتی در شرایطی در روندی منفی پیش می‌رود که در قانون برنامه پنجم توسعه بر صفر شدن آن تاکید شده تا بودجه به سمت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی پیش رفته و از سویی دیگر درآمدهای کسب شده از نفت و واگذاری دارایی‌های مالی در مسیر بودجه‌های عمرانی قرار گیرد. چرا که هزینه‌های بالای حقوق و دستمزد عمده درآمدهای دولت در بخش‌های نفتی را در خود هضم کرده و موجب شده تا اعتبارات عمرانی هر ساله در بودجه اگر هم رقمی بالا دارد از عملکرد پایینی برخوردار باشد. در لایحه بودجه سال بعد از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان منابع عمومی ۲۳۶ هزار میلیارد تومان به اعتبارات جاری و تنها ۶۰ هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی اختصاص داده شده است.


۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن