تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799305803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انشای جملات شبهه‌افکنانه در حاشیه یک کتاب کمک آموزشی/ پاسخ مسئولان چیست؟ + صوت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: انشای جملات شبهه‌افکنانه در حاشیه یک کتاب کمک آموزشی/ پاسخ مسئولان چیست؟ + صوت
بسته خبری تحلیلی امروز پیک بامدادی رادیو ایران، به موضوعی فرهنگی آموزشی اختصاص داشت.

انشای جملات شبهه‌افکنانه در حاشیه یک کتاب کمک آموزشی/ پاسخ مسئولان چیست؟ + صوت
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسته خبری تحلیلی امروز پیک بامدادی رادیو ایران، به موضوعی فرهنگی آموزشی اختصاص داشت.

مسئله‌ای حساسیت برانگیز که بر می‌گشت به توزیع یک کتاب کمک آموزشی برای املای فارسی در برخی مدارس استان فارس، که موجب اعتراض و ابراز نگرانی بسیاری از والدین شده است.

وجود جملات شبهه‌افکنانه در زمینه اعتقادات دانش‌آموزان به خدا، ایراد اصلی این کتاب عنوان شده است.

«انشای حاشیه‌نویسی بر  کتاب آموزش املای دبستانی‌ها»؛ کتابی که توسط یک انتشاراتی در شیراز منتشر می‌شود و حالا به عنوان کتاب کمک آموزشی در مقطع پنجم دبستان در استان فارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتابی که برای کمک به املای بچه‌هاست و حالا به خاطر جملات کوتاهی که در آن وجود دارد، حاشیه ساز شده. برخی اولیا می‌گویند این جملات در ذهن فرزندانشان شبهه ایجاد کرده، بدون آنکه پاسخی به آن داده شود.

یکی از والدین می‌گوید: کتاب جملاتی را بیان کرده و همه شبهه‌ناک است. خدا را زیر سوال برده و برای بچه‌ها سوالاتی را درباره توحید، علم به خدا و ... ایجاد کرده بدون اینکه پاسخ روشنی به آنها بدهد. با مسئولین هم که صحبت کردیم می‌گویند ما در این زمینه صاحب اختیار نبوده‌ایم!

برخی از معلمان هم مشکلاتی با این کتاب و جملاتی که ادعا می‌کند، دارند.
 
یکی از آنها می‌گوید: بر مبنای نظریه پیاژه، بچه‌ها الان در این سن (ابتدایی)، هنوز در همان عملیات عینی خود باقی ماندند و به تاملات عمیق و درونی نرسیدند. جملاتی هم که در واقع به عنوان املا ارائه شده، به زبان و واژه‌های عامیانه بیان شده؛ مثلا اینکه «خدای عزیز لطفا یه کره اسب برام بفرست». از آنجا که خانواده‌ها دچار مشکلاتی شدند، به ما مراجعه کردند.

در پی مراجعه گزارشگر به مسئولین استانی اینطور جواب دادند که این کتاب مجوز ارشاد دارد و این انتقادها هم ریشه در مسائلی غیر از مسائل آموزشی برای کودکان دارد. 
 
علی عسگر جمشیدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان فارس می‌گوید:
 
مبنا برای استفاده از کتاب برای ما اداره ارشاد هست. انتخاب جملات متاسفانه گزینشی بوده؛ مثلا من چند تا جمله اش را می‌خوانم. «خداجون دلم میخواست چیزی به نام گناه وجود نداشت»؛ «خدای عزیز بهت فکر می‌کنم حتی وقتی که دعا نمی کنم».
 
وی گفت:‌ من با مولفان که صحبت کردم گفتند، ما هدفمان این بوده که این سوالات در ذهن معلم باشه تا بتونه ذهن دانش آموزان را شکل و به سوالات احتمالی آنها پاسخ دهد. اما باید این را در نظر داشت که ممکن است در چرخه آموزش و پرورش مشکلی باشد؛ اما عده‌ای تنها به دلایلی غیر آموزشی دنبال مشکلات می گردند و می خواهند ضربه بزنند. البته من هنوز به یقین نرسیدم و الا می گفتم که اصل قضیه چیست!

شهناز جعفری یکی از دو مولف این کتاب است. خانم نویسنده معتقد است نگاه‌ها باید عوض شوند و مشکل در تفاوت دیدگاه‌هاست. او می‌گوید وظیفه‌اش تنها ایجاد پرسش است و پاسخ را باید نظام آموزشی بدهد. چرا که نمی‌شود جلوی سوال بچه‌ها را گرفت و خب من در این کتاب بستر و فرصت کافی را برای پاسخگویی نداشتم.

وی گفت: بچه‌ها ذهن پرسشگری دارند. سوال معلوم می پرسند و جواب معلوم هم می‌خواهند. مسلما نمیشه به آنها در دو جمله کوتاه که در کتاب آمده، پاسخ داد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند ایجاد شبهه در زمین بایر ذهن جستجوگر کودکان در این مقطع سنی (ابتدایی) را تاثیر منفی دارد و اگر پاسخ درست برای پرسش ها نباشد، ممکن است بینش فرزندان آسیب هایی جدی و جبران ناپذیری ببیند.
 
حمیدرضا جوادپور کارشناس مسائل آموزشی در این باره می‌گوید:  ما با چند طلبه که کار سواد رسانه و روانشناسی کودک و نوجوان انجام دادند، صحبت کردیم و به این رسیدیم که بحث در این کتاب نهایتا به نوعی لا ادری گری منتهی می شود. از بچه ها هم که پرسیدیم این طور برداشت کردیم که ذهنشان دارد به سمتی می‌رود که آنها یک طرف و خدا یک طرف قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد؛ حاشیه‌ها در مورد کتابهای آموزشی و کمک آموزشی مدتی است نگرانی‌هایی را در بین اولیای دانش‌آموزان ایجاد کرده است. از حذف یا به عبارتی جرح و تعدیل حسین فهمیده تا حذف مفاهیم مقاومت در کتب عربی. حالا هم طرح سوالاتی در کتاب کمک آموزشی املای دبستانی ها  که سوالاتی جدی را در خصوص سیستم آموزشی، نظارت بر آن و فیلترهایش ایجاد کرده است. سوالاتی بی پاسخ!


برای شنیدن فایل صوتی اینجا کلیک کنید





۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن