تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803750646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصول‌گرایان منتظر عملی شدن شعار های ترامپ هستند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگو با همدلی:
اصول‌گرایان منتظر عملی شدن شعار های ترامپ هستند
«من اگر رئیس جمهور شوم برجام را پاره می‌کنم.» گوینده این جمله حالا رئیس جمهور منتخب آمریکاست. بعضی‌ها معتقدند ترامپ حالا که به قدرت رسیده به خاطر مناسبات ایالات متحده مجبور است رفتاری معقول نشان دهد.
روز نو :  «من اگر رئیس جمهور شوم برجام را پاره می‌کنم.» گوینده این جمله حالا رئیس جمهور منتخب آمریکاست. بعضی‌ها معتقدند ترامپ حالا که به قدرت رسیده به خاطر مناسبات ایالات متحده مجبور است رفتاری معقول نشان دهد.

به گزارش روز نو؛  اما اظهارات ضدبرجامی ترامپ با استقبال بعضی از مخالفان داخلی این سند بین‌المللی در ایران همراه شده است. در این باره همدلی با ابراهیم اصغرزاده، از دانشجویان دوران تسخیر سفارت آمریکا در ایران به گفت‌وگو نشسته است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.
ترامپ برخلاف تصور بسیاری از کارشناسان رئیس جمهور منتخب آمریکا شد و قرار است 20ژانویه به عنوان رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کند. به نظرتان چرا مردم آمریکا به این چهره جنجالی رای دادند؟
انتخابات سال 2016 آمریکا در چند زمینه قابل بحث و بررسی است. دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون و برنی سندرز هر کدام ویژگی خاص خودشان را دارند که با مطالعه آن‌ها می‌توان به ویژگی طرفدارانشان و وضعیت کنونی جامعه امروز آمریکا پی برد.
می‌توان گفت آن روزی که حزب دمکرات برنی سندرز را کنار گذاشت، دست به یک خودکشی زد، دیگر نتیجه از قبل قابل حدس بود. با کنار گذاشتن سندرز دموکرات‌ها دست به یک خودکشی زدند، زیرا او به خوبی می‌دانست در زیر پوسته ایالات متحده چه خبر است، حتی بارها در شعارهای تبلیغاتی خود نسبت به وضع موجود هشدار داد. وی بارها به افزایش شکاف طبقاتی، نبود آموزش و بهداشت و پایین بودن میزان دستمزدها در این کشور که خواست مردم بود، اشاره کرد، همین نکته‌سنجی سندرز باعث شد او در مدت کوتاهی به یک چهره سیاسی محبوب در بین مردم آمریکا تبدیل شود. درست است که دموکراتی با جریان فکری چپ بود، ولی مظهر تغییر برای مردم به شمار می‌رفت. اگر می‌ماند امروز پیروز میدان انتخابات بود و به جای ترامپ قدم به کاخ سفید می‌گذاشت.
به نظر شما چرا کلینتون نتوانست رای مردم آمریکا را به دست بیاورد؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به گذشته هیلاری کلینتون بازگشت، او همسر بیل کلینتون و وزیر امور خارجه در دولت اوباما بود که وضع فعلی را به وجود آورده، او با وجود اینکه از میزان نارضایتی مردم از سیاست‌های ابلاغی دولت اوباما اطلاع داشت، بازهم مدافع وضع موجود در ایالات متحده بود. بنابر این کلینتون نمی‌تواند در مدت کوتاه‌ چهره تغییر به خود بگیرد و از خواسته مردم حمایت کند، برای مردم هم قابل باور نیست که او یک شبه عوض شود، همین امر پاشنه آشیل کلینتون در انتخابات آمریکا
شد.
آیا دونالد ترامپ خواهان تغییر در جامعه آمریکا است؟
محصول انتخابات تغییر وضع موجود است، مردم برای ایجاد تحولات به پای صندوق‌های رای می‌روند؛ فرقی هم نمی‌کند ایران باشد یا آمریکا، اشکال کلینتون این بود که می‌خواست وضع موجود را حفظ کند، در حالی که دو رقیب وی خواهان تغییر بودند. وقتی سندرز کنار گذاشته شد، کسانی که می‌خواستند به او رای دهند به سراغ ترامپ رفتند، همین اشتباه استراتژیک باعث شد ترامپ که منتقد وضع موجود بود، رای بیاورد.
ترامپ در حال حاضر نماینده یک جنبش اجتماعی است که سال‌هاست در جامعه آمریکا به حاشیه رانده شده. او بارها در مناظرات و شعارهای تبلیغاتی خود از نژاد و لایه‌ای از آمریکا دفاع کرد که به خاطر جهانی‌سازی شغل خودشان را از دست داده بودند و از لحاظ اقتصادی به مشکل برخوردند و حال با انتخاب ترامپ امید دارند به صحنه بازگردند.
انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا چه تاثیری می‌تواند بر روابط این کشور با اتحادیه اروپا بگذارد؟ موجب نزدیکی این اتحادیه با آمریکا می‌شود یا دوری از این کشور رقم می‌خورد؟
آن چیزی که می‌تواند موجب تنش بین رئیس جمهور جدید آمریکا و اروپا شود، صادر شدن تفکرات نژادپرستانه اوست. اگر این اتفاق بیفتد، باعث افزایش جنگ سرد و نزاع بین ملت‌ها می‌شود. اتحادیه اروپا سال‌هاست سعی می‌کند بحث‌های نژادپرستانه را از میان بردارد، حال رئیس جهموری کشور ابرقدرتی مانند آمریکا آن‌ها را بر زبان می‌آورد که می‌تواند برای این اتحادیه خطرناک باشد.
ترامپ بارها در مناظرات و تبلیغات خود اعلام کرد که برجام را قبول ندارد و حتی مقابل آن ایستادگی و پاره می‌کند، آیا او چنین ادعایی را می‌تواند جامه عمل بپوشاند، در حالی که برجام یک سند بین‌المللی است و به جز آمریکا چند کشور دیگر نیز آن را امضا کرده‌اند؟
یکی از مسائلی که ترامپ به محض وارد شدن در کارزار انتخابات آن را مطرح کرد برجام بود؛ توافقی که نه تنها برای ملت ایران، بلکه برای طرف‌های مذاکره‌کننده نیز بسیار حائز اهمیت است. او به‌خوبی می‌داند اگر در برجام کارشکنی کند، اولین تاثیر آن روی خود ایالات متحده است، با این حساب بعید است به شعارهایی که در زمان تبلیغات انتخابات داده عمل کند. ممکن است اگر آن را لغو نکند در روند آن کارشکنی کند، به تاخیر انداختن برجام برای کشور ما ضررهای بسیاری به همراه دارد، می‌تواند بر عادی‌سازی روابط میان ایران با جامعه جهانی اخلال ایجاد کند.
ذکر این نکته ضروری است که دولت ما نیاز به رونق اقتصادی دارد و باید سرمایه‌دار خارجی را مجاب کند تا در ایران سرمایه‌گذاری کند، از طرفی ما به دلیل تحریم‌های بانکی با بحران انباشت سرمایه رو‌به‌رو هستیم و وقتی این کارشکنی صورت بگیرد قطعا ما نمی‌توانیم مناسبات مالی درستی داشته باشیم که باعث به وجود آمدن فساد می‌شود.
ناگفته نماند انتخاب ترامپ برای کشور ما می‌تواند یک فرصت‌ نیز به وجود بیاورد. وقتی ترامپ به قدرت رسید اروپایی‌ها از انتخاب او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا ناراحت شدند که می‌تواند شکافی را ایجاد کند. ایران نیز باید از این فرصت استفاده کند و به سمت بهبود دیپلماسی با اروپا گام بردارد و بعد با ابتکار عمل سعی کند به آمریکا فشار بیاورد که به تعهدات خود در اجرای برجام عمل کند.
بعضی‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که اتحادیه اروپا با شروع کار ترامپ قدم به سوی ایران بردارد. چقدر این نظریه می‌تواند امکان‌پذیر باشد؟
این طرز تفکر اشتباه است. آمریکا ابرقدرت اقتصادی و نظامی در دنیاست. فرقی نمی‌کند دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان بر سر کار باشند. هیچ کدام از کشورهای اروپایی بدون توجه به آمریکا با ایران رابطه برقرار نمی‌کنند. چشم‌انداز رابطه ایران و آمریکا برای اتحادیه مهم است، ولی بدون اجازه قدم به جلو نمی‌گذارند، زیرا به خوبی می‌دانند که اگر حمایت ایالات متحده را از دست بدهند، دیگر قدرتی در مجامع بین‌المللی نخواهند داشت.
برخی از جریان‌های سیاسی در داخل کشور از پیروزی ترامپ خشنود هستند. آیا واقعا انتخاب او به نفع کشور ماست؟
برای پاسخ به این سوال به هنگامی باز گردیم که برجام به توافق رسید. چه کسانی در آن روزها مقابل آن ایستادند؟ آن را خیانت به ملت ایران خواندند؟ طیف اصول‌گرا؛ آن‌ها باید از انتخاب ترامپ راضی باشند. زیرا اگر او به شعارهای خود در زمان تبلیغات انتخابات جامه عمل بپوشاند و موانعی را ایجاد کند، جناح راست از آن استفاده می‌کند و آن را مانند پتک بر سر دولت می‌کوبد و به مردم می‌گوید دیدید که دولت روحانی هم نتوانست معجزه کند.
آیا رفتار ترامپ می‌تواند بر انتخابات سال 96 تاثیر بگذارد و مانعی بر سر راه روحانی باشد؟
برگ برنده روحانی در انتخابات 96 روحانی برجام است. او باید تمام‌قد از وضع موجود و توافقی که صورت گرفته است دفاع کند. اگر نتواند از عهده این امر به خوبی برآید با توجه به اینکه احمدی‌نژاد هم نیست، جناح اصول‌گرا نیرویی را به میدان انتخابات روانه می‌کنند تا منتقد وضع موجود باشند و نیازی هم نباشد که زیاد هزینه کند. همین نقدها می‌تواند رای را به نفع آن به صندوق بریزد.
با توجه به تحلیل‌هایی که بیان کردید، وضعیت روحانی را در انتخابات سال 96 چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اصلاح‌طلبان ماه‌هاست که اعلام کرده‌اند تصمیم دارند از روحانی در انتخابات سال96 دفاع و گزینه اصلی آنها است. خود روحانی نیز باید از دولتی دوم صحبت کند که کارآمدتر از دولت اولش باشد و برای مردم باورپذیر باشد. او باید اعلام کند که تاکنون چه کارهایی برای کشور انجام داده است و گشایش‌هایی را که در زمینه‌های مختلف صورت گرفته رسانه‌ای کند. باید نقدی هم به تیم رسانه‌ای دولت کرد که در بسیاری از موارد ضعیف عمل کرده ‌است. شاید اگر آنها اطلاع‌رسانی دقیقی و درستی داشتند و اقدامات صورت گرفته را به گوش مردم می‌رساندند، امروز دولت با چالش روبه‌رو نمی‌شد.

*همدلي




تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن