تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805320822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرکت ایتالیایی: یک میلیارد بدهید تا بیاییم


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: جوان نوشت:  كلوديو دسكالزي، مديرعامل شركت نفتي اني ايتاليا با بيان اينكه اني عجله‌اي براي بازگشت به ايران ندارد، گفت:‌ «‌وقتي همه پولمان را پس گرفتيم و با قراردادهاي جديد آشنا شديم باز خواهيم گشت؛ زماني كه سرمايه‌گذاري‌هايي كه اين شركت قبلاً انجام داده مجدداً بازپرداخت شود و شركت نوع قراردادهايي را كه تهران پيشنهاد مي‌كند بفهمد، فعاليت مجدد در ايران را آغاز خواهد كرد.

دسكالزي در يك نشست دانشجويي گفت:‌«ما همچنان در ايران هستيم. ما هرگز اين كشور را ترك نكرده‌ايم؛ زيرا آنها به ما بدهكارند و ما تلاش داريم اين پول را پس بگيريم. وقتي همه پولمان را پس گرفتيم و با قراردادهاي جديد آشنا شديم باز خواهيم گشت.»

اينكه مديرعامل يكي از شركت‌هاي بزرگ نفتي چنين خواسته‌اي دارد به ريشه قراردادي بر‌مي‌گردد كه وزير نفت وقت يعني بيژن نامدار زنگنه با اين شركت امضا كرد. ايتاليايي‌ها با دو برابر هزينه و زمان پروژه دارخوين را اجرا كردند، اما با اين حال يك ميليارد دلار ديگر از ايران مي‌خواهند و هر وزيري كه سر كار باشد با وي مذاكره مي‌كنند تا يك ميليارد دلار مورد ادعاي خود را دريافت كنند.

زمان وزارت مسعود ميركاظمي اين پروژه افتتاح شد و آنها گفتند كه يك ميليارد دلار بيشتر از كار انجام شده از ايران طلبكارند و درخواست خود را ارائه كردند. عمر وزارت ميركاظمي چندان طولاني نبود كه بخواهد با آنها به نتيجه برسد و نوبت به رستم قاسمي رسيد. يكي از اولين ديدارهاي مديرعامل اني و رستم قاسمي در حاشيه يكي از اجلاس‌هاي اوپك بود كه ايتاليايي‌ها به شدت بر لزوم نقد شدن يك ميليارد دلار خود تأكيد مي‌كردند ولو آنكه طبق قرارداد اجازه چنين كاري وجود نداشت.

حالا نوبت به زنگنه رسيده است كه طي دو سال گذشته با ارسال پيام‌هاي گوناگون خواستار حضور شركت‌هاي نفتي در ايران شده است و ايتاليايي‌ها حالا با آگاهي كامل از وضعيت ايران و امتيازاتي كه به راحتي مي‌توانند از وزارت نفت بگيرند مي‌گويند تا پول ما را ندهيد بر نمي‌گرديم. آنها معتقدند در ايران هستند ولي براي شروع مذاكرات بايد حداقل يك ميليارد دلار دريافت كنند. زنگنه‌اي كه در وزارت نخست خود قرارداد خوبي را به اني هديه داد پس از 15 سال نمي‌تواند فكرش را بكند كه قرارداد قديمي براي توسعه ميدان دارخوين،همچنان دامنش را مي‌گيرد و اني اينگونه از وي پول مي‌خواهد.

اينكه ادعاي ايتاليايي‌ها زياده خواهي است يا خير را بايد مديران حقوقي و قراردادي وزارت نفت پاسخ دهند، اما با توجه به تلاش بي‌وقفه وزير نفت براي ورود شركت‌هاي نفتي به كشور، بعيد نيست اين ادعا در قالب قراردادهاي جديد و توسعه‌اي يكي از ميادين هضم شود تا هم زنگنه راضي باشد و هم اني. راه اين كار هم ساده است؛ زيرا هم وزارت نفت از انعطاف بالايي در دوره كنوني برخوردار است و هم اني استاد اينگونه كارهاست.
 

استاد ادعا
 
آنها در كاشاگان به عنوان يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي نفتي جهان رهبر كنسرسيوم هستند و با تأخيري 13 ساله از بهره‌برداري از اين ميدان نفتي، ميزان هزينه‌هاي خود را هم در كاغذ افزايش داده‌اند و صورتحساب را جلوي ميز قزاق‌ها گذاشته‌اند كه با عصبانيت اين كشور مواجه شده‌اند. اهالي سيسيل در قزاقستان به مشكلات بزرگي برخورد كرده‌اند به ويژه در پرونده لوله‌هاي نفتي كه طرف قزاق به صورت مستند ادعا كرد اني لوله‌هاي ارزان و بي‌كيفيت خريده و وظيفه‌اش را به درستي انجام نداده است و همين موضوع باعث افزايش 5 ميلياردي هزينه‌ها و به كارگيري شركت سايپم - شريك ايتاليايي اني- شده است.
 
همچنين اني در پروژه گوليات آب‌هاي نروژ  هزينه سرمايه‌گذاري را به يكباره از 5/6 ميليارد دلار به 11 ميليارد دلار رساند و اعلام كرد كه چاره‌اي جز اين نيست!
 

در ايران چه شد؟
 
اواخر دهه 70 بود كه زمزمه حضور اني در ميدان دارخوين شنيده شد. وزير نفت چنان علاقه‌اي به واگذاري اين پروژه به اين شركت ايتاليايي داشت كه حاضر شد آن را بدون ارائه MDP از سوي ايتاليايي‌ها به آنها ارزاني كند. اين بدان معناست كه بخواهيم زمين خود را براي ساخت به كسي بدهيم كه هيچ برنامه‌اي ندارد! به هر حال ايتاليايي‌ها با قرارداد ۵۸۰ ميليون دلاري وارد دارخوين شدند و كار را شروع كردند. زنگنه هم در آن روزها با اطمينان گفت كه سقف هزينه‌ها بسته است و مطمئن باشيد اين پروژه سروقت اجرا خواهد شد و يك سنت بيشتر پرداخت نمي‌شود.
 
اني كار را كه شروع كرد نتوانست سر پنج سال پروژه را تحويل دهد و پس از ۱۰ سال اعلام كرد پروژه آماده است. قلعه‌باني، مديرعامل سابق شركت ملي نفت هم اعلام كرد سقف پروژه به 1/3 ميليارد دلار افزايش پيدا كرده است، يعني دو برابر.

گرچه اين افزايش سقف قرارداد به دليل افزايش قيمت نفت و افزايش بهاي نهاده‌هاي مؤثر در توسعه ميادين نفتي و گازي طبيعي بود، اما هيچ‌گاه بابت تأخير پنج ساله هيچ ادعاي خسارتي نشد و ايتاليايي‌ها امروز از رقمي مي‌گويند كه قطعاً از يك ميليارد دلار بيشتر است. آنها نمي‌توانند ادعاي خود را در محاكم مطرح كنند؛ زيرا از نظر قراردادي ايران بيشتر از آنچه بايد پرداخت مي‌كرده پرداخت كرده است مگر آنكه وزارت نفت در آن سال‌ها قرارداد را طوري منعقد كرده باشد كه در نهايت ايران محكوم به پرداخت ادعاي آنها باشد.

به هر حال اين شركت كه طي دو سال اخير با چند شركت ايراني نيز وارد مذاكره شده است براي حضور در ايران نيم نگاهي دارد ولي با توجه به وضعيت ابهام آميز شرايط سرمايه‌گذاري در ايران، قصد دارد با چانه‌زني و روش‌هاي مرسوم، امتيازات حداكثري از ايران بگيرد. قطعاً وزير نفت هم زيربار ادعاي واهي اين شركت نخواهد رفت مگر آنكه اتفاق خاصي رخ دهد، از آن دست اتفاقات خاص كه شايد هم پول را بدهد هم يك پروژه بزرگ را.






۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن