تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817347096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعر اربعین، امروزی و اجتماعی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شعر اربعین، امروزی و اجتماعی است
محمود حبیبی كسبی در حاشیه نشست شعر آیینی گفت: نگاه به زیارت اربعین در شعر، امروزی‌تر است و در این واقعه رابطه شاعر به عنوان زبان جامعه با امام معصوم را می‌توان مشاهده كرد.


به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود حبیبی‌كسبی، شاعر، با بیان اینكه اربعین حسینی به عنوان یكی از وقایع زیرمجموعه واقعه عاشورا همیشه هم در كتب تاریخی و مقاتل و هم در تاریخ ادبیات عرب و عجم جایگاه داشته است، اظهار كرد: البته اگر در طول تاریخ ادبیات به اربعین اشاره‌ای شده است، اشاره به بازگشت كاروان اسرای كربلا از شام به كربلا بوده است و زبان‌حال‌هایی از مواجهه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با مرقد شهدای كربلا بوده است.
 
وی ادامه داد: بندی از تركیب‌بند نیر تبریزی هست كه از زبان حضرت زینب (س) با پیكر در خاك رفته حضرت اباعبدالله (ع) سخن می‌گوید. اگر هم اشاراتی و یا برداشت‌هایی از واقعه اربعین بوده، این گونه بوده است. اما در چند سال اخیر كه زیارت اربعین به این شكل عمومی شده است و تحول در عرصه زیارت اربعین به لحاظ اجتماعی و آیینی اتفاق افتاده است، دیده می‌شود كه آثار قابل توجهی در این زمینه خلق شده است و به نوعی هم قابل پیش بینی بوده و هست و باز هم پیش بینی می‌شود كه از این بیشتر آثاری خلق شود.
 
این شاعر خاطرنشان كرد: همان‌طور كه هنرمند بر جامعه خود تاثیر می گذارد، جامعه هم بر هنرمند تاثیرگذار است و به او سفارش تولید اثر می دهد. شاعرانی هم كه مثل باقی اقشار جامعه به این پیاده‌روی می روند، قطعا تحت تاثیر آن حالات و احوال قرار می گیرند و شعرهایی توسط آن ها خلق می‌شود. در چند سال اخیر شعرهایی در این باره خلق شده و انتظار می رود آثار قابل توجه تری خلق شود.
 
وی همچنین گفت: نگاه به زیارت اربعین، در شعر امروزی تر است. در شعر فاطمی، لزوما شاعر باید به وقایع تاریخی اشاره كند و مدح و مرثیه بگوید. در شعر عاشورایی هم شعرا اغلب سعی می كنند بر اساس مقاتل شعر بگویند. در این واقعه به‌خصوص امروزی و اجتماعی می شود و رابطه شاعر به عنوان زبان جامعه با امام معصوم را می تواند رقم بزند.
 
حبیبی‌كسبی تصریح كرد: زیارت‌نامه خانه خدا یا مدینه یا نجف و یا كربلا داشته ایم. اما زیارت نامه با این معنا كه دخیل شدن یك نهضت اجتماعی در زیارت باشد، تا به حال نداشتیم و این می تواند تفاوت زیارت نامه های اربعینی با دیگر زیارت نامه هایی باشد كه در شعر آیینی وجود دارد.


انتهاي پيام/









۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن