تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819808751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران، طلای سياه خود را پس مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه وقايع‌اتفاقيه: ايران، تاخت‌وتاز خود در ميدان‌هاي مشترک نفتي را آغاز کرده است. اين را مي‌شود از صحبت‌هاي مسئولان نفتي کشور فهميد که خبر از افزايش زود‌هنگام توليد نفت در برخي ميادين نفتي مي‌دهند.
 
يکشنبه گذشته هم با حضور رئيس‌جمهوري از سه فاز ميدان نفتي غرب کارون بهره‌برداري شد؛ عقب‌ماندگي ايران در برداشت از ميادين نفتي، طي سال‌هاي گذشته تاکنون يکي از گره‌هاي کور بخش نفت در ايران بوده است، به‌طوري‌که گزارش‌هاي رسمي شرکت ملي نفت درباره وضعيت ايران و کشورهاي عربي در برداشت از ميدان‌هاي مشترک نفتي نشان مي‌دهد ايران در برداشت از اين ميادين، عقب‌ماندگي 78 درصدي دارد.
 
بر‌اساس آمار، توليد ايران از مخازن مشترک نفتي 240 هزار بشکه در روز است اما این کشور با توجه به حجم ذخاير، نرخ بازيافت و تکنولوژي‌هاي حفاري موجود روزانه فقط يک ميليون و صد هزار بشکه نفت، معادل 22 درصد از ظرفيت موجود از ميادين نفتي برداشت کرده است. همچنين که اوايل تير سال‌جاري، حسين آفريده، رئيس پژوهشکده نفت، گاز و پتروشیمي دانشگاه امير‌کبير اعلام کرده بود: «عقب‌ماندگي ايران درباره برداشت نفت از 28 ميدان نفتي، از سه کشور همسايه عربستان، عراق و قطر رقمي بالغ بر سالانه ١٧ ميليارد دلار است.»
 
ايران، سال‌هاست با ضعف در صيانت از ميدان‌هاي مشترک نفتي، طلاي سياه خود را به کشورهاي عربي تقديم کرده اما پس از اجراي سند برجام، ورق براي ايران برگشته است. بعد از توافق هسته‌اي، شرکت‌هاي بزرگ نفتي دنيا اشتياق خود را براي سرمايه‌گذاري در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي ايران نشان دادند. همين چند روز پيش بود که اخباري مبني‌بر بازگشت دوباره شل و توتال به ايران شنيده شد.
 
فازهاي نيمه‌تمام پارس‌جنوبي باز هم در مقابل سرمايه‌گذاران خارجي قد علم کرده و به اين واسطه بسياري از مديران نفتي پيش‌بيني مي‌کنند با ورود سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، ميزان اکتشاف، توليد و برداشت از ميادين مشترک نفتي براي ايران وارد فاز جديدي شود. براساس اين گزارش، تمرکز شرکت ملي نفت، روي ميدان نفتي آذر است. آن‌طور که مسئولان نفتي کشور وعده داده‌اند، مرحله اول برداشت زودهنگام از ميدان نفتي آذر با 15 هزار بشکه در روز تا پايان امسال انجام مي‌شود و مرحله دوم، ارديبهشت سال 96 است که به 30 هزار بشکه در روز هم خواهد رسيد.
 
ميدان آذر، پيچيده‌ترين ميدان نفتي ايران، قرار است تا پايان امسال افزايش برداشت را تجربه کند و هرچند بسياري از کارشناسان حوزه نفت معتقد هستند بدون به ثمر‌رسيدن سرمايه‌گذاري‌هاي نفتي نمي‌توان به اين آمار و ارقام اميدوار بود اما افزايش توليد نفت براي شکست فريز نفتي، يکي از مهم‌ترين اولويت‌هاي وزارت نفت است. همچنين توليد نفت ايران با جبران خسارات يک ميليون بشکه‌اي سال‌هاي تحريم، ديگر به چهار ميليون بشکه در روز رسيده است.
 
حالا اولويت بعدي وزارت نفت، افزايش برداشت از ميدان‌هاي مشترک نفتي است. سيدنورالدين شهنازي‌زاده، مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت، درباره افزايش برداشت از ميدان مشترک نفتي آذر گفته است: تاکنون بيش از ۴۰ بسته‌ کاري کوچک و بزرگ براي توسعه اين ميدان مشترک تعريف و واگذار شده است. سه پيمانکار حفاري، هشت دستگاه حفاري در ميدان آذر مستقر کرده‌اند. همچنين بر‌اساس اعلام شرکت ملي نفت، طرح توسعه ميدان آذر با هدف توليد روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت شامل توليد روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت در توليد زودهنگام و ۶۵ هزار بشکه نفت در مرحله توليد نهايي از ميدان است.
 
در شرايط فعلي، در اکثر ميادين مشترک نفت و گاز ايران به‌دليل سال‌ها عقب‌ماندگي و تأخير در توسعه، احتمال مهاجرت نفت و گاز به سمت کشور همسايه وجود دارد و حتي با وجود تجربه تلخ توسعه برخي ميادين مشترک قديمي در توسعه ميادين تازه‌اکتشاف‌شده مشترک با کشورهاي همسايه هم درس عبرتي گرفته نشده و سريال ناکامي شرکت ملي نفت ايران در توسعه ميادين مشترک ادامه دارد.
 
در اين میان، هر چند يکي از دلايل تأخير در توسعه ميادين مشترک نفت و گاز ايران همچون پارس‌جنوبي، فروزان، اسفنديار، سلمان، لايه نفتي پارس‌جنوبي و... شرايط هشت سال جنگ تحميلي عنوان مي‌شود و تاحدودي قابل توجيه است اما با گذشت نزديک به دو دهه از پايان جنگ، در توسعه ميادين نوظهور مشترک نفت و گاز هم قافيه را به کشورهاي عربي همسايه باخته‌ايم.
 
بر اين اساس، پس از تأخير ايران و آغاز برداشت گاز از سوی عربستان‌سعودي از ميادين تازه‌اکتشاف‌شده و مشترک فرزاد در خليج‌فارس، حالا نوبت به ميدان مشترک آذر رسيده است. عراق که از دو سال قبل توليد روزانه بيش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام از ميدان مشترک آزادگان جنوبي را آغاز کرده، اخيرا توليد نفت از ميدان مشترک جديد نفتي با ايران به نام آذر را هم کليد زده است.




۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن