تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817105169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سودجویی بلای جان خانه‌های تاریخی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: یک کارشناس معماری و شهرسازی با اشاره به ۸ نوامبر، روز جهانی شهرسازی، خواستار قرار گرفتن این روز در تقویم رسمی ایران شد و گفت: جامعه شهرساز کشور نسبت به روند تخریب خانه‌های تاریخی در کلان‌شهرها نگران است.


محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال برای سیزدهمین سال روز جهانی شهرسازی در ۸ نوامبر را در حالی جشن گرفتیم و بیانیه‌ای صادر شد که جای این روز در تقویم رسمی کشور خالی است. شاید اگر به چنین روزهایی اهمیت بیشتری داده شود، افکار عمومی نسبت به روند تخریب خانه‌های تاریخی که هویت شهرها هستند حساسیت بیشتری نشان دهد و شاهد توقف این رویه باشیم.


وی افزود:  متاسفانه بناهای تاریخی در کشور ما مشکلات متعدی دارد از جمله این مصائب، ارایه تراکم های زیاد به خاطر سودآوری مالکین و شهرداری‌ها است که باید راهکاری برای معیارهای حفاظت از این بناهای قدیمی بیابیم و آنها را حفظ کنیم؛ زیرا در تمام دنیا این خانه‌ها را حفظ می‌کنند. مثلا در کشور آذربایجان، دولت بخشی از بافت تاریخی را قبل از این‌که قیمت تجاری این اماکن بالا برود خریداری و آنها را حفظ کرده است. توسعه شهر نیز در زمین‌های خالی انجام می‌شود.


این کارشناس معماری و شهرسازی با بیان این‌که خانه‌های تاریخی کشور ما در معرض آسیب‌های شهرنشینی مدرن قرار دارد گفت: بخشی از مشکلات ناشی از آن است که مدیران شهری به خاطر سودآوری اقدام به ارایه مجوز ساخت و ساز در این بناها می‌کنند. مقداری هم متخصصین بی‌توجهی نشان دادند و به این بافت‌ها تراکم دادند. در حالی که اگر در ضوابط شهرسازی به این ساختمان‌ها تراکم تعلق نگیرد مردم به سمت بازسازی و تعمیر این خانه‌ها تمایل پیدا می‌کنند.


عدالت‌خواه، اماکن تاریخی را شناسنامه شهرها عنوان کرد و افزود: در ایران هنوز قیمت زمین ارتباط مستقیمی با تراکم زمین پیدا می‌کند. اکثر مالکین بجز افراد معدودی که به مسائل فرهنگی توجه دارند خانه‌های قدیمی را بازسازی کردند، تمایل دارند تا از تراکم سود ببرند. این نگرش باید تغییر کند و متولی ایجاد این نگرش نیز دولت و مجلس هستند که با وضع قوانین سخت‌گیرانه از هویت شهرها حمایت کنند.


وی با اشاره به کارخانه نساجی شهر اصفهان که بنایی تاریخی محسوب می‌شد و در گرو بانک قرار داشت، یادآور شد: بانک قصد داشت کارخانه را بفروشد یا خودش با تراکم بالا آن را بسازد که خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی موفق شد آن تملک کند ولی چون هزینه تملک‌ها بالا است شاید این راه اصولی نباشد و بهتر است قبل از این‌که قیمت این زمین‌ها بالا برود، مساحت یا تراکم بیشتری نسبت به فضای موجود به مالک داده نشود که در این صورت نگاه سودجویانه از این خانه‌ها برداشته می‌شود.


این کارشناس معماری و شهرسازی تصریح کرد: معضل تخریب خانه‌های تاریخی تقریبا در تمام شهرهای کشور وجود دارد اما بعضی از شهرهای بزرگ مثل تهران بیشتر آسیب دید و در شهری مثل اصفهان که نسبت به تهران کمتر رشد کرده، درصد بیشتری از ساختمان‌های قدیمی باقی مانده که باید حفظ شود.


۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن