تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821090020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری آیین تجلیل از مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برگزاری آیین تجلیل از مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی
آیین تجلیل از مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی استان اصفهان روز گذشته با حضور بیش از 300 کتابدار استان و جمعی از مسئولین استانی در تالار ادب برگزار شد.


آیین تجلیل از مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی استان اصفهان روز یکشنبه 23 آبانماه با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان، فهیمه باب الحوائجی مدیرگروه کتابدار و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و حجت الاسلام دست افکن مدیر روابط عمومی نمایندگی ولی فقیه در استان  در تالار ادب اصفهان برگزار و در این آیین از کتابداران وکتابخانه های عمومی برگزیده نهادی و مشارکتی، کتابخوانان نمونه، نویسندگان، ناشران، اهدا کنندگان کتاب و خبرنگاران فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد. سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در آیین تجلیل از مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اظهار کرد: 176 کتابخانه نهادی، 112 کتابخانه مشارکتی و چهار کتابخانه مستقل در سطح استان فعالیت دارند.
امیر هلاکویی بابیان اینکه بیشترین کتابخانه در سطح کشور مربوط به استان اصفهان است، گفت: برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با بیش از 10 هزار نفر شرکت‌کننده و کسب رتبه اول مشارکت در سطح کشور، برگزاری بیش از یک هزار نشست کتاب‌خوان در شش‌ماهه اول سال جاری و معرفی و به اشتراک‌گذاری بیش از پنج هزار کتاب در این نشست‌ها نمونه‌ای از فعالیت شاخص در استان اصفهان که استان را در جایگاه‌های اول و دوم کشوری قرار داده است.
وی با بیان اینکه 29 هزار مترمربع فضای مفید کتابخانه‌ای در سطح استان وجود دارد، تأکید کرد: 58 کانون ادبی، 50 گروه مطالعاتی و 42 کانون قرآن و نهج‌البلاغه در کتابخانه‌های عمومی استان در حال فعالیت هستند.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان ادامه داد: از ابتدای سال جاری در قالب طرح کتاب‌خوان ماه، ماهانه چهار عنوان کتاب به‌صورت پوستر ارائه‌شد که این کتاب‌ها محور فعالیت‌های مسابقه های کتاب‌خوانی، قصه‌گویی، جمع خوانی در کتابخانه‌های عمومی بوده است.
هلاکویی با اشاره به برگزاری 20 نشست صبح گاه کتاب‌خوانی، نشست‌های حکمت، مثنوی و ارائه بسته‌های مطالعاتی، اظهار کرد: در حوزه عمرانی 25 پروژه کتابخانه ای استان در حال احداث و اجرا است که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها تعداد کتابخانه‌های نهادی استان به 200 باب خواهد رسید.
وی بابیان اینکه طی دو ماه اخیر 20 درصد به اعضای کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان اضافه‌شده است، ادامه داد: در سال گذشته ‌84 هزار و500 جلد کتاب و 92 هزار و 500 عنوان نشریه به کتابخانه‌های عمومی ارسال‌شده است که این سرانه در شش ماه نخست امسال به 44 هزار نشریه و بیش از 80 هزار جلد کتاب رسیده است.
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در این آیین اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که در رابطه با آن باید بحث و تبادل‌نظر کرد، موضوع کتاب، کتاب‌خوانی و شکاف بین نسل جوان و کتاب‌خوانی است.
دکتر فهیمه باب‌الحوائجی در رابطه کالبدشکافی عدم مطالعه در ایران گفت: عوامل مختلفی در این زمینه تأثیرگذار است که می‌توان آن را به دو مقوله عوامل درونی و بیرونی و تأثیر خانواده و آموزش‌وپرورش تقسیم‌بندی کرد.
وی بروکراسی‌های اداری در کتابخانه‌ها را عامل مشکلات برای کتابداران عنوان کرد و افزود: کتابداران ما دارای خلاقیت‌های فراوانی هستند که قوانین دست‌وپا گیر جلوی پای این خلاقیت‌های آن‌ها را بسته است و آن‌ها را محدود به کارهای ثابت کرده است.
باب‌الحوائجی بابیان اینکه به نظرم مسابقه‌های کتاب‌خوانی منجر به کتاب‌خوانی عمیق نمی‌شود، گفت: افراد در این مسابقات دفعی مشتاق به مطالعه می‌شوند و تعمیق بخشی در آن‌ها ایجاد نمی‌شود.
وی یکی از معضلات کتابخانه‌های کشور را مجموعه‌سازی متمرکز بیان و تأکید کرد: چرا باوجود مشکلات موجود ازجمله معضلات اقتصادی، کتابدار برای تهیه کتاب کتابخانه‌ها مجبور می‌شود کتاب‌هایی را بخرد که شاید حتی به آن‌ها نیاز نداشته باشد،‌ باید دید نسل جوان ما به چه چیزهایی علاقه دارد و برای آن به تهیه کتاب مبادرت کرد.
در بخشی از این آیین که با مداحی حاج محمد یزدخواستی همراه بود از خانواده شهدای مدافع حرم، شهید حمیدرضا دایی تقی و شهید دادمحمد رحیمی تجلیل بعمل آمد و یاد و خاطره شهدای مدافع حرم گرامی داشته شد.
همچنین در این آیین که با شعر خوانی محمد حسین ملکیان همراه بود از  27 کتابدار برگزیده، 4 کتابخانه برگزیده، 4 کتابخوان برتر، اهدا کنندگان کتاب، نویسندگان، ناشران، کتابداران و کتابخانه های برگزیده مشارکتی و خبرنگار فعال حوزه کتاب و کتابخوانی با اهدای جوایز و لوح یادبود تقدیر شد.




منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن