تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806388675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروژه «حواس پرتی جمعی» | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در جریان‌شناسی حوزه رسانه، عبارت «عملیات روانی» یکی از ابزارهای بسیار مهم و پیچیده در راستای تأثیرگذاری بر افکار یا احساسات گروه‌های مختلف مردم است. روش‌های مختلفی همچون: تحریف، القای غیرمستقیم، شایعه، اغراق یا مبالغه، تشجیع(برانگیختن احساسات مخاطبین)، تبخیر(ترکیب واقعیت‌ها و شایعات) و... از جمله مواردی است که در رسانه‌های مختلف تحت عنوان عملیات روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش تراز ،دولت روحانی که یکی از امنیتی‌ترین کابینه‌های تاریخ انقلاب را به خود اختصاص داده تلاش خویش را برای پنهان‌سازی مشکلات عدیده ایجاد شده در کشور به‌وسیله تاکتیک‌های عملیات روانی می‌نماید. بهترین تاکتیک برای منحرف نمودن اذهان عمومی، انداختن توپ به زمین دیگر احزاب و شخصیت‌های سیاسی است. دولت روحانی سعی کرده تا با شیوه‌های رسانه‌ای از هرگونه تهدیدهای بالقوه پیش‌رو تا انتخابات ریاست جمهوری بگریزد و زمین بازی را تغییر دهد. در ذیل به برخی از تاکتیک‌های استفاده شده توسط تیم رسانه‌ای دولت-اصلاح‌طلبان و همچنین موضوعات مطرح شده می‌پردازیم.
استفاده از تاکتیک القای غیر مستقیم
در چندین ماه گذشته سؤالات متعددی پیرامون FATF به عنوان یکی از مفاد ذیل برجام در اذهان عمومی ایجاد شده بود و کار به جایی رسید که با پذیرش آن برخی از قرارگاه‌های سپاه اجازه تبادلات پولی در بانک‌های داخلی کشور را نداشته و طبیعتاً استقلال ملی خدشه‌دار می‌شد. در بحبوحه همین ماجرا، خبر نهی احمدی نژاد توسط رهبر معظم انقلاب برای حضور در انتخابات مانند بمب خبری در رسانه‌های اصلاح‌طلب و حتی برخی از رسانه‌های منتسب به دولت جریان پیدا کرده به نحوی که تحلیل‌های متعددی پیرامون چرایی این ماجرا یا حتی تفسیر فضای دوقطبی در کشور به‌وجود آمد. این رویداد به تنهایی موجب کاهش فشارهای روانی بر دولت پیرامون ماجرای FATF گردید.
استفاده از تاکتیک تبخیر
استعفای شائبه‌برانگیز و یکباره چندین تن از وزرای دولت با پاسخ‌های ضد و نقیض مسوولان دولتی همراه بوده و حتی سخنگوی دولت نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود نتوانست تا جواب قانع کننده به خبرنگاران بدهد. برخی از رسانه‌ها چنین موضوعی را به ماجرای دخالت دولت در اختلاس‌های کلان در صندوق فرهنگیان مرتبط دانسته و برخی دیگر شائبه‌های انتخاباتی را برایش تعبیر می‌کنند. درست زمانی که همه نگاه‌ها به معرفی وزرای جدید و تحلیل تغییرات کابینه دولت بوده، رحمت الله حافظی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر با توئیت در صفحه شخصی خویش از واگذاری 50 هزار متری زمین در منطقه 22 به خیریه‌ای که همسر شهردار تهران عضو هیأت امنایش بوده پرده برمی‌دارد. این توئیت در صفحه شخصی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و سایت‌های منتسب به جریان اصلاح‌طلب و بعضاً دولتی به نقل از وی تکثیر می‌گردد. به دلیل اثرگذاری مقطعی و نقطه‌ای در عملیات روانی، رسانه‌ای چنین صحبت‌هایی توسط جناب حافظی نه تنها ذهن مخاطب را نسبت به وجود تخلفات سیستماتیک در شهردار درگیر کرده بلکه مسأله روز کشور یعنی ماجرای استعفای وزرا و حواشی آن را به گوشه رینگ خبرها منتقل می‌نماید. اما واقعیت ماجرای واگذاری این زمین چه بوده است؟! محل احداث بزرگترین بیمارستان مغز و اعصاب جهان توسط پروفسور سمیعی در همین محل مورد نظر دکتر حافظی احداث شده و هیچ شخص حقیقی و حقوقی نیز نسبت بدان سهمی ندارد و نکته جالب‌تر آنکه این تسهیلات در سال 89 به امضای شخص شخیص رحمت الله حافظی نیز مزین گشته! و از اصل ماجرا با خبر است. فارغ از عدم اخلاق‌مداری در اینگونه خبررسانی‌ها توسط رجال سیاسی کشور، به خوبی می‌توان دریافت که هدف از اینگونه زمینه سازی‌های رسانه‌ای به حاشیه کشاندن موضوعات اصلی ذیل نقاط ضعف دولت بوده تا موضوع ساختگی دیگری همچون وجود تخلفات سیستماتیک در شهرداری را جایگزین نماید.
استفاده از تاکتیک تحریف
در حالی که اکثریت مردم و رسانه‌ها منتظر نتایج قطعی حاصله از بررسی‌های پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان بوده‌اند، به یکباره شاهد مصاحبه‌های مکرر برخی از اعضای اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران پیرامون تخلفات شهرداری هستیم. وظیفه خطیر تغییر فضای رسانه‌ای در این برهه بر عهده آقایان محمود صادقی و غلامرضا انصاری بوده است. در حالی که رکورد اختلاس در کشور به‌وسیله پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان شکسته شده، محمود صادقی همچنان به مسأله‌ای که هنوز توسط قوه قضائیه به قطعیت نرسیده تمرکز نموده و در توئیت‌های شخصی و مصاحبه‌های رسانه‌ای خود از کلیدواژه‌ای تحت عنوان املاک نجومی به کرار به منظور اغراض سیاسی بهره می‌برد. در واقع این افراد با تحریف واقعیت موجود سعی در ایجاد فراموشی مقعطی مردم نسبت به فسادهای ایجاد شده در دولت هستند. پروژه حواس‌پرتی جمعی در واقع یک پروژه بلندمدت تا آغاز انتخابات ریاست جمهوری بوده تا با موضوع‌سازی اکثر رسانه‌های کشور و حتی عموم مردم را با خود درگیر نموده و دولت را از هرگونه پاسخگویی نسبت به شبهات و ضعف عملکردها برهاند. اشتغال، رکود شدید اقتصادی، عدم وعده‌های اقتصادی پسابرجامی، بدعهدی‌های آمریکایی‌ها و صدها وصدها موضوع دیگر که به عنوان انتظارات منطقی مردم از دولت بوده در ورای حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای پنهان می‌گردد. در واقع وقتی همه ما در خواب موضوعات جنجالی و رسانه ساز به سر می‌بریم دولت بدون هیچگونه پاسخگویی به پایان دوره 4 ساله رسیده و فضا را برای انتخاب مجدد خویش فراهم می‌سازد. 
 
 



منبع: صبح نو

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 24 آبان 1395 - 10:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن