تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821402917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دي سايت:كاهش شديد نفوذ آمريكا در خاورميانه/ برقراري صلح با انكارحماس ممكن نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دي سايت:كاهش شديد نفوذ آمريكا در خاورميانه/ برقراري صلح با انكارحماس ممكن نيست
يك نشريه آلماني با بررسي تحولات و گرايشهايي بر خلاف خواست و سياستهاي آمريكا در خاورميانه نوشت : بسياري از اعراب از آمريكا به دليل سياستهايش نفرت دارند و به همين سبب،نفوذ اين كشور در منطقه به شدت در حال كاهش است.

به گزارش خبرگزاري مهر ، نشريه آلماني "دي سايت " در تحليل مفصلي در اين باره به قلم "مايكل تورمن" نوشت : بزرگترين مبارزه طلب در خاورميانه براي بوش، ايران است. اما مسئله گيج كننده تر در اين منطقه براي حكومت آمريكا عناد و سركشي يك دولت خليج فارسي يعني اميرنشين قطر است .

نويسنده در ادامه مي نويسد : قطر يكي از مهمترين متحدان آمريكا در منطقه بوده كه يك پايگاه نظامي بزرگ آمريكايي را در خاك خود جاي داده است؛ اما اين در حالي است كه اين كشور كارهاي زيادي انجام مي دهد كه خوشايند جرج بوش نيست.

نويسنده در ادامه به سياست جديد قطر در خاورميانه و خارج شدن هدفمند اين كشور از جبهه قدرت تعريف شده آمريكايي در منطقه اشاره كرد و نوشت : اين سبك و روند جديد قطر بر اين اساس است كه : ما از تضادهاي جهاني ايالات متحده آمريكا با ايران تبعيت نمي كنيم. ما همه اقشارو گروهها در منطقه را به پاي ميز مذاكره مي آوريم حتي زماني كه در واشنگتن هيچ علاقه اي به اين گفتگوها نباشد. ما واسطه توافقاتي در منطقه مي شويم حتي زماني كه قدرتهاي بزرگ از چنين نتيجه اي ناراضي باشند.

در ادامه اين مطلب آمده است : انقراض قدرت آمريكا در منطقه قابل رويت است. همه پرسيهاي انجام شده در اين رابطه نشان مي دهند كه بسياري از اعراب در منطقه از آمريكا به دليل سياستهاي خاورميانه اي آن نفرت دارند؛ اين در حالي است كه سياستهاي جديد كشورهاي عربي از جمله قطر براي آمريكايي ها عذاب آور است.

نويسنده در ادامه به دنباله روي كردن بسياري از كشورهاي عربي از سياستي مشابه سياست جديد قطر كه بر خلاف خواست آمريكا است، اشاره كرد و نوشت : كشورهاي بسياري در منطقه سياستي مشابه سياست قطر را دنبال كرده و در اختلافاتي كه هر نوع مذاكره در آن غير قابل تصور است؛ ميانجيگري مي كنند حتي زماني كه بر خلاف ميل آمريكا باشد.

تورمن در ادامه در راستاي تلاشهاي بي ثمر غرب و آمريكا در راستاي به زعم خود برقراري صلح در فلسطين اشغالي نوشت : هفته آينده قرار است يك كنفرانس بزرگ فلسطيني در برلين برگزار شود كه در اين اجلاس با حمايت آمريكا نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين تقويت مي شود.

در ادامه آمده است : اما در اين اجلاس به يك مسئله مهم پرداخته نمي شود و آن اين است كه چگونه بايد بين اسرائيل و فلسطين صلحي برقرار شود آن هم زماني كه آمريكا و اسرائيل حماس را انكار مي كنند؟

اين تحليلگر آلماني در ادامه در راستاي شكست سياستهاي آمريكا در منطقه به توافقات اخير اسرائيل و حماس درباره اعلام آتش بس و شكستن محاصره نوار غزه و ميانجيگري مصر در اين زمينه اشاره كرد.

به گزارش مهر، نويسنده همچنين در بخش ديگري از اين مطلب از به بن بست رسيدن مذاكرات به اصطلاح صلح آناپوليس با ميانجيگري آمريكا بين رژيم اسرائيل و تشكيلات خودگردان فلسطين و البته بدون حضور حماس با وجود تلاش متحدان آمريكا در منطقه براي حل اختلافات بين دو گروه فلسطيني حماس و فتح اشاره كرد و نوشت : اين در حالي است كه دولتهاي عرب نقش فعالي را درمنطقه ايفا مي كنند ازجمله مصر شديدا به ميانجيگري بين اسرائيل و حماس در راستاي برقراري آتش بس مي پردازد. در مارس نيز رئيس جمهور يمن تلاش كرد تا بين دو گروه فتح و حماس آشتي برقرار كند.

وي در اين راستا افزود : چند روز پيش نيز نمايندگان گروههاي فلسطيني در سنگال(رياست دوره اي سازمان كنفرانس اسلامي) گرد هم آمدند. اين كشور آفريقاي غربي، سازمان كنفرانس اسلامي را رهبري مي كند كه در آن روسيه در منصب ناظر حضور داشته و جاي غرب در اين اجلاس خالي بوده و هيچ نقشي ندارد.

در بخش ديگري از اين مطلب آمده است : بوش اختلافات بين گروههاي فلسطيني را عميق تر كرده و مدت طولاني، مذاكرات اسرائيل با سوريه را رد كرد.

تورمن همچنين به شكست سياستهاي آمريكا در لبنان اشاره كرد و نوشت : در ماه مي گذشته حكومت آمريكا دولت غربگراي سنيوره را به قطع شبكه هاي ارتباطي حزب الله ترغيب كرد و سينيوره نيز طبق درخواست عمل كرد؛ اما چنين عملي نشان داد كه چه كسي قدرت در لبنان را در دست دارد و درماندگي و عجز بوش را در پايان به دنبال داشت.

نويسنده همچنين به پيشبرد توافقات دوحه بدون در نظر گرفتن بوش و خواسته هايش و انتخاب ميشل سليمان به عنوان رئيس جمهور لبنان بعد از نيم سال سرگرداني اشاره كرده و نوشت : توافقي كه در دوحه بين گروههاي لبناني انجام شد به قدرتمند شدن نقش غالب حزب الله در لبنان،دادن حق وتو به شيعيان در همه مسائل دولتي و شركت مساوي و يكسان حزب الله و متحدانش در امور حكومتي منجر شد و اين توافقي بر خلاف اصول آمريكايي بود.

در پايان اين مطلب آمده است : آمريكا در حالي به حضور نظامي گسترده خود در خاورميانه ادامه مي دهد كه جايگاه خود به عنوان ميانجي و تصميم گيرنده بزرگ در اين منطقه را از دست داده است. امروزه ميانجيگران محلي در منطقه توافقات را به وجود مي آورند كه اين توافقات ممكن است خوشايند غرب نباشد، اما از محبوبيت و حمايت مردمي در منطقه برخوردار است.
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن