تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821303125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش محافل سياسي به مداخله سرمايه داران بزرگ تركيه در امور سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: واكنش محافل سياسي به مداخله سرمايه داران بزرگ تركيه در امور سياسي
به گزارش ايرنا، اجلاس عالي مشورتي توسيعاد كه روز گذشته با حضور كمال دوريش اقتصاد دان مشهور تركيه‌اي و رييس فعلي برنامه توسعه سازمان ملل، برگزار و در آن هشدارهاي تندي به در مورد كشمكش‌هاي سياسي به سياستمداران تركيه داده شد، از سوي محافل مختلف به عنوان مداخله در امور سياسي و تلاش براي هدايت جريان‌هاي سياسي آتي تركيه با انحلال حزب حاكم آك از سوي دادگاه قانون اساسي تركيه ارزيابي شد.

توسيعاد به عنوان بزرگترين تشكل كارفرمايان بزرگ تركيه براي اولين بار مهمترين و بزرگترين نهادهاي مدني كارگري تركيه و اتحاديه اتاق‌ها و بورس هاي تركيه را نيز براي شركت در اين اجلاس دعوت كرد كه مورد اجابت قرار نگرفت . اين اجلاس با هدف دعوت از گروه‌ها براي تدوين يك قانون اساسي مورد وفاق همه طرف‌ها در تركيه تشكيل شده بود .

نحوه تشكيل اين اجلاس و شركت شخص كمال دوريش به عنوان سكان دار اقتصاد اين كشور در سال ‪ ۲۰۰۰‬ميلادي ، موجب شد گروه‌هاي نزديك به جناح حاكميت كه با خطر انحلال حزب آك از سوي دادگاه قانون اساسي روبه رو هستند، با ديد بسيار ترديد آميز به اين همايش نگاه كنند.

از ديدگاه رسانه‌هاي نزديك به حزب آك مخالفت صريح اتحاديه‌هاي بزرگ كارگري و اتحاديه اتاق‌ها وبورس‌هاي تركيه با مشاركت در اين اجلاس و اظهار نظر صريح كمال درويش مبني بر اين كه وي نيتي براي ورود دوباره به صحنه سياسي در تركيه ندارد، موجب عقيم ماندن اقدام توسيعاد براي ايجاد يك دوره انتقالي در تركيه درصورت انحلال حزب آك شد.

فهمي كورو نويسنده و روزنامه نگار مشهور كه به نزديكي با رييس جمهور و حزب آك تركيه شهرت دارد، در مطلبي در شماره روز جمعه روزنامه يني شفق با عنوان گربه‌هاي چاق به حركت درآمدند ، نوشت: نفس تشكيل چنين جلسه با حضور ميهمان غيرمترقبه‌اي به نام كمال درويش در شرايطي كه تلاش‌هاي توسيعاد براي شكل دادن يك اقتدار جديد كه جايگزين حزب آك خواهد شد، موجب شده تا ما نگاه بسيار متفاوتي به اين اجلاس داشته باشيم.

فهمي كورو با بيان اين كه جناح چپ در تركيه به هيچ وجه نمي‌تواند جانشيني براي حزب آك باشد، نوشت: آنان (توسيعاد) تلاش مي‌كنند با ايجاد تفرقه بين دو دوست قديمي ( رجب طيب اردوغان نخست وزير و عبدالله گل رييس جمهور) از خرابه‌هاي حزب آك و از بين نمايندگان اين حزب، حزب جديدي كه بتواند همسويي لازم را با آنان داشته باشد وارد صحنه سياسي كنند.

او در پايان مي‌نويسد: حال خواهيم ديد كه آيا فرمول تهيه شده توسط خانواده ‪ ۳۰۰‬نفري توسيعاد فرمول موفقي براي ناديده گرفتن آراي ‪۱۶/۵‬ ميليون راي‌دهنده به حزب آك خواهد بود يا نه؟
روزنامه زمان نيز با عنوان درشت اجلاس توسيعاد كه مداخله در سياست را تداعي مي‌كرد، موجب منزوي شدن اين نهاد مدني شد، به انعكاس واكنش‌هاي مختلف به اجلاس روز گذشته توسيعاد در استانبول پرداخته است.

به نوشته زمان، حزب آك اعلام كرد كه تشكل‌هاي مصنوعي نمي‌تواند موفق شود، هر اقدامي با حاشيه راندن ملت ناكام خواهد ماند. تحريم‌كنندگان شركت در اجلاس توسيعاد موضع دمكراتيك خود را در ميان گذاشتند.

اين روزنامه مواضع چند حزب را به شرح زير برشمرده است :
حزب حركت ملي: به رهن گرفتن سياست و اراده ملي غيرقابل قبول است. ملت به خوبي مي‌داند كه چه كساني با انسداد عقلي روبه رو هستند ( اشاره دارد به اظهارات مصطفي كوچ رييس و صاحب بزرگترين هلدينگ تجاري تركيه موسوم به كوچ هلدينگ و رييس شوراي عالي مشورتي توسيعاد كه گفت: متاسفانه اكنون در تركيه شاهد انسداد فكري و عقلي سياستمداران هستيم).

حزب اتحاد بزرگ: توسيعاد به توليد مشغول شود نه نمايندگي سياسي. در دمكراسي‌ها حق مديريت در سياست و مجلس است.

حق - ايش (كنفدراسيون سنديكاهاي كارگري): مي‌خواهند با باي - پاس كردن مجلس در سياست مداخله كنند. توسيعاد مي‌خواهد انحلال احزاب سياسي توسط قوه قضائيه به چالش كشيده نشود.

برخي از محافل سياسي در آنكارا دعوت صريح توسيعاد به احترام گذاشتن به احكام قوه قضائيه كه مغاير با قانون اساسي، حدود اختيارات خود را توسعه داده است به عنوان حمايت اين نهاد مدني از اقدامات غيردمكراتيك براي به حاشيه راندن دولت منتخب و تلاش براي حفظ نظام اليگارشيك بروكراتها در تركيه ارزيابي مي‌كنند.

از ديد برخي از كارشناسان در آنكارا، تحولات و كشمكش‌هاي سياسي اخير در تركيه به نوعي چالش سرمايه سنتي حاكم در استانبول با سرمايه روبه قدرت گيري بخش آناتولي تركيه است.

به گفته آنان، سرمايه سنتي در استانبول كه توسيعاد با در اختيار داشتن نزديك به نيمي از توليد ناخالص داخلي تركيه مهمترين نماينده آن مي‌باشد، مايل است ساختار ستني تركيه به نحوي كه تامين‌كننده روند همگرايي تركيه با غرب باشد، حفظ شود.

اجابت نكردن دعوت توسيعاد از سوي برخي نهادهاي مدني مهم تركيه را مي توان نوعي اعتراض به اقدام سرمايه داران بزرگ طرفدار نظام لائيك مورد ارزيابي قرار داد .
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن