تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817192024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوباوه: رسانه در كشور ما هنوز مانيفست مشخصي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نوباوه: رسانه در كشور ما هنوز مانيفست مشخصي ندارد
چهارمين روز از نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها در غرفه روزنامه جوان با حضور دو چهره فرهنگي به بحث وضعيت رسانه‌ها در كشور اختصاص پيدا كرد.
نویسنده : جواد محرمي 


بيژن نوباوه، عضو كميسيون فرهنگي مجلس نهم در اين باره با بيان اينكه نمايشگاه مطبوعات اگر اهداف و شعارهايش را به طور جدي دنبال كند، مي‌تواند تأثيرگذار باشد، توضيح داد: به نظر مي‌رسد اين مسئله زياد جدي نيست. به برخي رسانه‌ها به لحاظ مادي و معنوي بيش از اندازه توجه مي‌شود، برخي رسانه‌هاي ما به سمت تعطيلي پيش مي‌روند. به‌رغم شعارهايي كه داده مي‌شود بي‌عدالتي و نگاه منصفانه وجود ندارد و اين در همه دولت‌ها وجود داشته است و نوعي ضعف در شخصيت رسانه‌اي كشور محسوب مي‌شود. در كشورهاي توسعه‌يافته سيستم تشويق كاركنان امري طبيعي است اما اين اتفاق در كشور ما به ندرت مي‌افتد. نكته بعدي تزلزل در امنيت شغلي خبرنگارهاست ولي دولت‌ها نسبت به اين مسئله فكري نمي‌كنند، ناهنجاري در نوع پرداخت يارانه به رسانه‌ها بسيار وجود دارد يا رسانه‌هايي كه رويكردهاي دولتي ندارند، مورد توجه قرار نمي‌گيرند. اين مسئله در نوع امكاناتي كه به غرفه‌ها در نمايشگاه داده شده نيز قابل‌مشاهده است، چون اصولاً نگاه برخي مسئولان ما نگاه قانوني نيست. متأسفانه كارنامه دولت‌ها در بخش رسانه اصلاً قابل‌دفاع نيست. ما در مجلس نهم طرحي تهيه كرديم و دولت يازدهم به ما گفت ما خودمان لايحه ارائه مي‌دهيم اما نزديك سه سال است كه كاري نكرده‌اند و اين نشان مي‌دهد هنوز افراد خبره در رأس نظام رسانه‌اي كشور قرار نگرفته‌اند و رسانه را خوب نمي‌شناسند.

اين فعال فرهنگي در ادامه با اشاره به اينكه به نظرم خبرگان رسانه‌اي بايد حضور و نفوذ بهتري در سازمان رسانه‌اي كشور داشته باشند و نگاه‌شان نگاه حاكميتي و ملي باشد، ادامه داد: مطبوعات نبايد نگاه حزبي و گروهي و طيفي داشته باشند. متأسفانه در كشور ما مانيفستي براي مطبوعات وجود ندارد، يعني نگاه ملي وجود ندارد، اينكه هر دولتي فقط به فكر منافع رسانه‌اي حزب و گروه خود باشد براي كشور يك شكست محسوب مي‌شود. اين مسئله در كشور ما نهادينه نشده است. فكر نمي‌كنم با توسعه فضاي مجازي رسانه‌هاي ما بتوانند حيات طولاني مدتي داشته باشند. اميدوارم به جايي برسيم كه دولت‌ها و رسانه‌ها به شكل دوست و دشمن به هم نگاه نكنند.

نوباوه در ادامه افزود: متأسفانه در دوره پيشين مجلس و نيز مجلس دهم بايد نمايندگان را براي عضويت در كميسيون فرهنگي مجبور مي‌كرديد و اين به نظرم براي يك كشور فاجعه محسوب مي‌شود. هنوز نفهميديم كه اگر اقتصاد ما مشكل دارد اين مشكل فرهنگي است، براي مثال اسراف مسئله‌اي فرهنگي است و چون اين نگاه حاكم نيست، اتفاقي نمي‌افتد. بايد گفت در اين كشور فقط رهبر معظم انقلاب نگاه فرهنگي به مسائل دارند و دغدغه فرهنگي براي ايشان اولويت محسوب مي‌شود. يكي از وزراي فرهنگ به من مي‌گفت براي بودجه‌بندي در كشور، فرهنگ هميشه اولويت آخر است يا همين رئيس فعلي مجلس وقتي سفر خارجي مي‌رفت هيچ نماينده‌اي از كميسيون فرهنگي را همراه نمي‌برد و دليلش هم اين بود كه اصلاً برنامه فرهنگي براي سفر در نظر گرفته نشده بود.

جبار آذين، منتقد و نويسنده سينمايي نيز با حضور در غرفه روزنامه جوان با بيان اينكه شرايط فرهنگ و هنر در كشور به نوعي بيماري دچار است، توضيح داد: متأسفانه توليدات فرهنگي به جاي اينكه در خدمت فرهنگ باشد در خدمت سوداگري قرار دارد. مصادر فرهنگي صرفاً بر اساس ديدگاه‌هاي سياسي گزينش شده و بر رأس امور فرهنگي قرار داده شده‌اند. در واقع سياستگذاري‌هاي فرهنگي از كانال سياسي شكل مي‌گيرد. وقتي سليقه‌ها، باورها و خاستگاه هنر و سينما در كشور برخاسته از فرهنگ كشور نباشد، شرايطي در سينما به وجود مي‌آيد كه الان شاهد آن هستيم. نگاه سينماگران به لحاظ محتوايي يا به غرب است يا  به سمت كپي كردن فيلمفارسي‌هاي پيش از انقلاب و اين موجب نوعي ولنگاري فرهنگي در كشور شده است.

آذين دليل اين ولنگاري را اداره سياسي و جناحي فرهنگ و هنر در كشور مي‌داند و توضيح مي‌دهد: نتيجه اين مي‌شود كه بخشي از نشرياتي كه واقعاً به فكر خدمت هستند اصولاً امكان حضور اجتماعي مؤثر پيدا نمي‌كنند و نشرياتي كه بيشتر در مسير و خط گروه، جناح و دسته خاصي قرار دارند، مورد توجه قرار مي‌گيرند. هر گاه فضاي فرهنگي جامعه با فضاي بومي و مذهبي جامعه هماهنگ باشد، شاهد رشد و توسعه كيفي و كمي نشريات خواهيم بود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن