تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805305779
![نمایش مجدد: انتقاد تند کارگردان «پل خواب» از جشنواره فجر refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
انتقاد تند کارگردان «پل خواب» از جشنواره فجر
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: وبسایت آی سینما: اکتای براهنی که سال گذشته با فیلم «پل خواب» به جشنواره فجر سی و چهارم آمد، بعد از گذشت 9 ماه از جشنواره در گفتوگو با ما، انتقادات بسیار تندی به داوران بخش «نگاه نو» وارد میکند و می گوید حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی، سامان مقدم و مهدی کرم پور، هیچکدام صلاحیت لازم برای داوری فیلمهای سینمایی را نداشتهاند و به همین دلیل بسیار خوشحال است که از آنها جایزهای دریافت نکرده است!
دیروز پروانه نمایش فیلم «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی و تهیه کنندگی جهانگیر کوثری صادر شد. این فیلم که برای اولین بار در سی و چهارمین جشنواره فجر به نمایش درآمد همچنان نتوانسته در سینماهای کشور به نمایش درآید. اکتای براهنی درباره روندی که باعث به طول کشیدن صدور پروانه نمایش اولین ساخته سینماییاش شد، به ما میگوید: «متاسفانه برخی از فیلمهایی که در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمدند، هنوز فرصت اکران را به دست نیاورند که یکی از آنها «پل خواب» است. به نظر من اگر قرار بود، منصفانه به این فیلم نگاه شود، «پل خواب» با توجه به بازخوردهایی که در جشنواره داشت، میبایست بسیار زودتر از اینها به اکران درمیآمد، اما به هرحال بعد از جشنواره فضایی به وجود آمد که باعث شد تقاضاها برای نمایش فیلمها بیشتر شود. به هر حال پخش کنندگان فیلمهای سینمایی هم چیدمانهای خود را از قبل آماده کردند و تمام این موضوعها دست به دست هم داد تا روند اکران «پل خواب» کندتر شود.»
![براهنی: داوران «نگاه نو» جشنواره فجر صلاحیت داوری نداشتند! براهنی: داوران «نگاه نو» جشنواره فجر صلاحیت داوری نداشتند!](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/8/17/1055689_198.jpg)
در میان فیلم های بخش نگاه نو جشنواره سی و چهارم، فیلمهایی نظیر «برادرم خسرو»، «پل خواب»، «جشن تولد»، «خانهای در خیابان چهل و یکم» و «خماری» هنوز نتوانستند رنگ پرده را به خود ببینند، که این موضوع باعث اعتراضهایی از سوی کارگردانان آنها نیز شده است. اکتای براهنی در رابطه با عدم اکران فیلم خود توضیح میدهد: «من فکر میکردم که فیلم «برادرم خسرو» بسیار سریع تر به نمایش درآید و فکر نمیکردم روند اکران این فیلم اینقدر به طول بکشد، برای فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» هم این قضیه رخ داد و این فیلم هم هنوز نتوانسته به نمایش درآید. به نظر من در سینمای ایران رفتارهای انقباضی بین پخش کنندگان و سینماداران به وجود آمده که باعث شده اکران برخی فیلم اولیهای که نسبت به سایر آثار به شکل مستقلتر ساخته میشوند، به دلیل مسائل اقتصادی، پشت گوش بیافتد.»
بعد از نمایش فیلم «پل خواب» در جشنواره سی و چهارم، این فیلم با بازخوردها و نقدهای مثبتی از سوی منتقدان مواجه شد، اما اولین ساخته سینمایی اکتای براهنی در نهایت نتوانست به بخش سودای سیمرغ راه یابد و در بخش «نگاه نو» هم کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین نشد. اکتای براهنی درباره با عدم توجه داوران جشنواره فجر به فیلمش میگوید: «فیلم «پل خواب» در جشنواره سال گذشته به اصطلاح خوش استقبال بود و بد بدرقه! بعد از نمایش این فیلم، من وقتی با بسیاری از منتقدان سرشناس سینمایی صحبت میکردم، آنها نظر مثبتی به این فیلم داشتند و حتی نقدهای خوبی هم نوشته شد. وقتی من حاضر شدهام که فیلمام را به جشنواره ارسال کنم، یعنی داوریها و نحوه قضاوت آنها را پذیرفتهام، اما به نظر من داورانی که برای بخش نگاه نو انتخاب شدند، اختلافات بسیار زیادی با سینمایی که من آن را دنبال میکنم، داشتند.»
براهنی درباره اختلافاتی که بین سلیقه او و سلیقه برخی داوران جشنواره وجود داشت، گفت: «به طور مثال کارگردانانی همچون سامان مقدم و مهدی کرم پور که دیدگاه تجاری به سینما دارند، به عنوان داوران بخش «نگاه نو» جشنواره انتخاب شدند. از سوی دیگر سال گذشته بازیگرانی به عنوان داور انتخاب شدند که تنها به دلیل مسائل تجاری و بازگشت سرمایه فیلم بازی میکنند. منظورم این نیست كه چرا بازیگر كارگردانی را داوری می كند. وقتی بازیگری تنوع هنرها را بفهمد و تحصیل هنر كرده باشد؛ اوضاع فرق می كند. اما اینها كه علی نصیریان و عزت انتظامی نبودند. در بین بازیگران جوان هم آدمهای جویای هنر پیدا می شود؛ اینها از آن جنس نبودند. من از فرخ نژاد در معدود جاهایی خوشم میآید ولی او را داور نمیدانم. بعد از نمایش «پل خواب» در جشنواره فجر، بسیاری از کسانی که فیلم را دیدند، کارگردانی من در سكانس دلهره و البته بیشتر از از بازی ساعد سهیلی صحبت به میان آوردند، اما کسی به فیلمبرداری عالی پیمان شادمانفر اشاره نکرد، در حالی که پیمان در جشنواره برای فیلم «خشم و هیاهو» سیمرغ بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد. و مورد توجه بود ولی كسی زیاد پیگیر جزییات نشد؛ امیدوارم در اكران جزییات كار عوامل فیلم دیده و نقد شود.»
براهنی درباره عدم راه یابی راه یابی «پل خواب» به بخش سودای سیمرغ هم میگوید: «در جشنواره سال گذشته از میان فیلم اولیها، فیلم «ابد و یک روز» که به نظر من انتخاب بسیار خوبی بود به سودای سیمرغ راه یافت و من به شخصه این فیلم را خیلی دوست داشتم. من آن زمان به همین دلیل به عدم راه یابی «پل خواب» به ویترین اصلی جشنواره اعتراض نکردم چون اولا قانون را رعایت می كنم و دوم اینكه فیلمهای اول خوب واقعا زیاد بود. اما حرف من چیز دیگری است. در کل من از داورانی که سال گذشته فیلمهای بخش «نگاه نو» را داوری کردند، توقع جایزه نداشتم. من فكر می كنم در نهایت بدیهی بود كه فیلم «ابد و یك روز» به این جایزه برسد؛ بالاخره می دیدم كه چطور روح همه را تسخیر می كند. حرف من دریافت جایزه نیست؛ من از تركیب داوری تعجب میكنم. اصلا نمی فهمم چطور برخی به خود اجازه می دهند كه داوری را قبول كنند! این مسئولیت بزرگی است. »
این کارگردان در ادامه درباره عدم صلاحیت برخی داوران بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر میگوید: «به نتیجه داوری كاری ندارم اما در تحلیل داوری حرف دارم. در میان داوران نگاه نو جشنواره فجر، افرادی حضور داشتند که به نظر من نمیتوانستند در مورد کارگردانی و شیوه های مختلف روایی و درباره بحثهای فنی فیلمها و روایت متفاوت آنها نظر بدهند، چون اصلا در مورد این زمینه تجربه و صلاحیتی كسب نكرده اند. آدمی كه بخواهد بر این مسند بنشیند باید جامع الشرایط باشد، آكادمیك باشد یا یك هنرشناس خبره باشد. به طور مثال حمید فرخنژاد در زمینه کارگردانی با چه صلاحیتی میخواست فیلم من را نقد کند یا مثلا مهتاب کرامتی، چگونه می تواند در زمینه کارگردانی که سابقه اش نشان می دهد هیچ نوع تحصیل و یا تجربهای در آن نداشته، نظر بدهد؟! ممکن است، آنها بگویند که آنجلینا جولی و شان پن هم در برخی جشنوارهها به عنوان داور حضور پیدا میکنند و به همین دلیل ما نیز صلاحیت داور شدن را داریم، اما آنها نمیدانند که آنجلینا جولی و شان پن فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و جهانی بسیاری انجام میدهند که باعث میشود آنها به محیط تفکر در مورد قضایای اجتماعی و حتی اقوام مختلف آشنا شوند، هنرهای متفاوت را بشناسند. ولی برخی از بازیگران ما نه تنها به تفکر و محیط پیرامون خود آشنایی ندارند، بلکه حضورشان در سینما به دلیل بازیگوشی آنها و از روی شانس بودهاست.»
براهنی در ادامه از حضور مهدی کرم پور و سامان مقدم به عنوان داوران بخش نگاه نو جشنواره فجر انتقاد میکند: «من ممکن است فیلمهای سرگرم کننده سامان مقدم را شخصا دوست داشته باشم، اما او در این سالها تنها توانسته فیلمهای سرگرم کننده جواب پس داده بسازد و هر طور که دلش خواسته فیلم ساخته و تنها در جذب مخاطب موفق بوده است. آیا جذب مخاطب یعنی هنر سینما؟ به همین دلیل من با خودم میگویم که آنها چرا باید فیلم من را داوری کنند؟ اصلا آنها این صلاحیت را دارند که من بخواهم داوریشان را به رسمیت بشناسم یا خیر؟ یا مثلا بگویم مهدی كرم پور به من جایزه داده؟ افتخار كنم؟»
کارگردان «پل خواب» در ادامه میگوید: «من 15 سال در این کشور و در خارج از کشور درس خواندم و برای مجلات سینمایی نقد نوشتهام، از بچگی هزاران هنرمند جهانی و هزار استاد دیده ام و نمی توانم این افراد را داور هنری بدانم. داور تجاری شاید؛ اما من اصلا فکر نمیکنم این داوران ادراکی برای تنوع کارهای هنری داشته باشند. این را به دلیل جایزه نمی گویم؛ یك سال از آن روز گذشته است. بحث فیلم من نیست. این اعتراض نیست. تعجب من است! حالا حتما آنها میگویند سلیقه ما اینگونه بود، در حالی که همین سلایق شخصی باعث بیچارگی سینمای ما شده است. سلیقه یک امر غریزی- زیستی است، اگر سلیقه تنها معیار باشد، پس تحلیل فیلم چه میشود؟ اگر سلیقه مطرح است پس زیست این افراد مطرح است؛ سابقه و تحصیل و دستاورشان مطرح است. من دست آوردی در هنر آنها نمی بینم مگر شهرت و تجارت. من این سلیقه را كه می گویند نمی بینم. اگر می بینم خیلی كلی می بینم. برخی اوقات حرفهایشان را می شنوم و تاسف می خورم كه چطور اینها اینقدر به سلیقه متكی هستند. به اعتماد به نفسشان آفرین می گویم!»
کارگردان «پل خواب» تاکید میکند که بسیار خوشحال است که از داوران نگاه نو جشنواره سال گذشته جایزه دریافت نکرده و جوایز اصلی را به دلیل حال و هوای جشنواره به حق می داند. او در پایان تاسف می خورد كه فیلمهای خوب اول، توسط این هیات داوران داوری شده و معتقد است: «فیلم «ابد و یک روز» حقش این بود که جایزه خود را از دست داوران بزرگتری دریافت می کرد.»
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]
صفحات پیشنهادی
ابهام درباره حضور «پرسه در شهر لاجوردی» در جشنواره فجر
ابهام درباره حضور پرسه در شهر لاجوردی در جشنواره فجر پیمان جعفری درباره حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر گفت اگر امکانش فراهم شود در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا خواهیم کرد پیمان جعفری تهیهکننده سینما در خصوص آخرین وضعیت اکران پرسه در شهر لاجوردی ساخته محمد علی نجمعرفی فیلمهای راهیافته به بخش مستند ملی جشنواره وحدت اسلامی
معرفی فیلمهای راهیافته به بخش مستند ملی جشنواره وحدت اسلامی شناسهٔ خبر 3816581 - یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۹ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; ۳۱ فیلم مستند کوتاه و نیمه بلند و بلند به بخش مسابقه ملی جشنواره وحدت اسلامی راه یافت به گزارش خبرگزاری مهرجشنواره فیلم فجر «آپاندیس» دار می شود
تهیهکننده فیلم سینمایی آپاندیس با دریافت پروانه نمایش از وزارت ارشاد متقاضی حضور در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر است به گزارش جام جم آنلاین مقصود جباری تهیه کننده فیلم سینمایی «آپاندیس» درباره ارایه فیلم به جشنواره فیلم فجر یا اکران آن به فارس گفت فیلم به تازگی مآثار راه یافته بخش مستند ملی جشنواره وحدت اسلامی معرفی شدند
آثار راه یافته بخش مستند ملی جشنواره وحدت اسلامی معرفی شدند فیلمهای مستند کوتاه و نیمه بلند و بلند به بخش مسابقه ملی جشنواره وحدت اسلامی راه یافتند به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از امور رسانهای اولین جشنواره بینالمللی فیلم وحدت اسلامی هیئت انکارگردان «از لاک جیغ تا خدا» مستند «گردونه» را کلید زد
کارگردان از لاک جیغ تا خدا مستند گردونه را کلید زد کارگردان از لاک جیغ تا خدا در یک مجموعه جدید سراغ سبک زندگی اسلامی رفت و دختران شوخ و سرزنده ای را به تصویر کشید که در عین حال مقید به رعایت حجاب و مسایل اسلامی هستند به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاعتراض کارگردان فیلم «۳۱۶»/ جایزه جشنواره «یاس» را پس میفرستم
با مهر مطرح شد اعتراض کارگردان فیلم ۳۱۶ جایزه جشنواره یاس را پس میفرستم شناسهٔ خبر 3808209 - جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳ ۲۵ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; پیمان حقانی کارگردان ۳۱۶ میگوید یک سال است برای پخش ویدیویی این اثر که جایزه جشنواره یاس راجشنواره فجر و خانه سینما با من نامهربان بودند/ مرگ کیارستمی برآیند بیاحترامی به بشر است
جشنواره فجر و خانه سینما با من نامهربان بودند مرگ کیارستمی برآیند بیاحترامی به بشر است حتی زمانی که برای نقشم در جرم سیمرغ میگیرم آن را هم نامهربانی میدانم حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حامد بهداد بازیگر سینما و تلویزیون متولد آبان ماه سال هزار و سیصد وجشنواره هنرهای تجسمی فجر برای طراحی پوسترش فراخوان داد - ایسنا
فراخوان طراحی پوستر نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از سوی دبیرخانه این جشنواره منتشر شد به گزارش ایسنا روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی اعلام کرد هنرمندان و طراحان گرافیک میتوانند یک پوستر طراحی و بهصورت فایل دیجیتال در قالب CD و پرینت نهایی در اندازه ۱۰۰ ۷۰ سانتیورود فیلم مستند «A157» به بخش رقابتی جشنواره لایپزیگ آلمان
ورود فیلم مستند A157 به بخش رقابتی جشنواره لایپزیگ آلمان اولین حضور بینالمللی فیلم مستند A157 در بخش رقابتی جشنواره لایپزیگ آلمان اولین حضور بینالمللی فیلم مستند A157 در بخش رقابتی جشنواره لایپزیگ آلمان فیلم مستند A157 به کارگردانی بهروز نورانیپور از تولیدات مرکز مستندرزمندگان حاضر در عملیات والفجر ۴ از جزئیات این عملیات گفتند
رزمندگان حاضر در عملیات والفجر ۴ از جزئیات این عملیات گفتند فرهنگسرای سرو ویژهبرنامه ستارگان پرفروغ را همزمان با سالگرد عملیات غرورآفرین والفجر ۴ و با حضور برخی از رزمندگان حاضر در این عملیات برگزار کرد به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای سرو ویژهبرنامه ستارگان پرفروغ به مناسب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها