واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمانی ملهم از بیگانه آلبر کامو، اثری از ژوزه ساراماگو و رمانی از ادبیات ترکیه و... آشنا شوید.
همزاد
ژوزه ساراماگوترجمه ی مهرداد وثوقیانتشارات مرواریدچاپ اول: 95
این رمان، که متن کاملش برای نخستین بار به فارسی برگردانده میشود، از معدود آثار ژوزه ساراماگو است که نامش در فهرست معروف کتابهایی است که باید پیش از مرگ خواند. قهرمان داستان، معلم تاریخ دبیرستان است. مردی به اسم ترتولیانو ماکسیمو آفونسو، که ازدواج نافرجامی را از سر گذرانده و چندی است با دختری به نام ماریا دپاز آشنا شده است.
زندگی روزمره و پیشامدهای ملالآور گذشته، ماکسیمو را به مردی افسرده تبدیل کرده است. روزی همکارش فیلمی به او میدهد تا برای اندک زمانی هم که شده او را از درونگرایی برهاند. ماکسیمو فیلم را میبیند اما، با دیدن صحنهی کوتاهی از آن، شعلهی ماجرایی افروخته میشود که همزاد را در زمرهی پرچالشترین آثار ساراماگو قرار داده است.
ژوزه ساراماگو تنها نویسندهای از کشور پرتغال است که تاکنون توانسته جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند. سبک و ویژگی داستاننویسی او چنان منحصربهفرد است که میتوان ادعا کرد ساختار نوشتههایش امضای او محسوب میشود. ساختاری که شاید در ابتدا داستان را سختخوان جلوه دهد، اما خواننده همین که اندکی با آن پیش برود، نه تنها از سختخوانی آن دلزده نمیشود، بلکه لذت وافری نیز میبرد.
سینمای دیوید لینچ
تاد مک گوانترجمه ی محمدعلی جعفریانتشارات ققنوسچاپ اول: 95
تحليلي بر پايه انديشه هاي فرويد، لاكان و هگل این کتاب به نقد و بررسی فیلمهای بلند دیوید لینچ از منظر روانکاوی لاکانی میپردازد و از آنجایی که به همة فیلمهای لینچ پرداخته است بسیار کتاب ارزشمندی است که به گونهای جامع و با رویکردی منسجم سینمای لینچ را به روانکاوی و فلسفه پیوند داده است. این کتاب در جهان انگلیسیزبان نیز مورد استقبال قرار گرفته و نقدهای مثبتی بر آن شده است.
تاد مکگوان دست به اکتشافی برانگیزاننده از غرابت و فانتزی در آثار پیشگامانة دیوید لینچ میزند. او به مطالعة مهارت لینچ در تلفیق امر عجیب با امر عادی میپردازد تا بر ماهیت شگفت بهنجاری تأکید کند. از هالیوود غالباً به دلیل تحریف واقعیت و ارائة فانتزیهای واقعگریز انتقاد میشود، اما در فیلمهای لینچ فانتزی به ابزاری بدل میشود که تماشاگر آن را به ایجاد رابطهای انقلابی با دنیا ترغیب میکند. سینمای دیوید لینچ تلاشی است برای کنار آمدن با عدم تناسب موقعیت دیوید لینچ در سینمای معاصر و پیوند دادن این عدم تناسب با وجه زیباشناختی فیلمهایش.
چای خانه خانوادگی
یکتا کوپانترجمه ی مژده الفت نشر قطرهچاپ اول: 95
هميشه فکر کردهام در اين حکايت نقش من چه بوده. ديالوگهاي من را که نوشته، ميزانسنها را چه کسي مشخص کرده؟... در تمام کتابهايي که خواندهام هميشه دنبال کاراکتري بودهام که من را به خودم نشان دهد.
در تمام نمايشهاي راديويي، در تمام فيلمها، دنبال جملهاي گشتهام، جملهاي که بتواند من، دختر آقا نجات ساعتساز و مارال خانم خانهدار، را به من بشناساند... چايخانهي خانوادگي قهرماني فراموش نشدني دارد که بيشتر زنها ميتوانند نشاني از او در خود پيدا کنند: مزيّن... دختري که در برابر خشونت پنهان در زندگي خانوادگي ميايستد، دختري که حس ميکند بعد از تولد خواهرش وجودش در حال پاک شدن است... رمان کوپان با روايتي قوي خواننده را درگير ميکند و او را با خود به سمت پاياني تکاندهنده ميبرد.
پپ گواردیولا (پیروزی به عبارت دیگر)
گیلم بالاگهترجمه ی حسین گازرکتاب کوله پشتیچاپ اول: 95
جذابیت سبک بازی که گواردیولا برای بهترین تیم دنیا تعریف کرد، الکس فرگوسن، اسطوره فوتبال انگلستان را ترغیب کرد تا برای این کتاب مقدمهای بنویسد.
این کتاب فرازی است به زندگی شخصی پپ و به ویژه دوران بینظیر، تکرارنشدنی و دستنیافتنی مربیگری او در بارسلونا، که نوع و سبک جدید، زیبا و لذتبخشی از فوتبال را ارائه کرد. اینکه پپ چگونه به لاماسیا پیوست، چطور بازیکن شد، چرا بارسا را در دوران بازی ترک کرد، چرا در تیم دسته چهارمی به مربیگری پرداخت و چطور به سرمربیگری بارسلونا رسید؟ و اینکه چرا پپ پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال را ترک کرد؟
«بیشک بهیادماندنیترین بارسلونای تاریخ، طی چهار سال حضور او رقم خورد، کسی که پسرک آرژانتینی خجالتی را به بهترین فوتبالیست دنیا تبدیل کرد. کسی که با کمک سبک بازی او، اسپانیای دلبوسکه قهرمان اروپا و جهان شد.
پپ گواردیولا، پسری لاغر و ضعیف از محله سنتپدروی ایالت کاتالان، توپ جمعکن نیوکمپ، بازیکن و کاپیتان سالهای اوج بارسای تحت هدایت کرایوف، رابسون و ون خال، مربی تیم ته دسته چهارمی بارسای ب، و مربی بینظیر و تمامنشدنی بارسلونای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، که از نوزده جام ممکن، چهارده جام را با اقتدار کسب کرد، کسی بود که بعد از اتمام دوران بازی در بارسلونا، درخواست پیوستنش به منچستریونایتد از سوی فرگوسن را رد کرد و حتی بعد از ترک بارسا به عنوان مربی در سال ۲۰۱۲، پیشنهاد سرمربیگری منچستر پرافتخار را نیز از سوی مرد بینظیر اولدترافورد نشنیده گرفت. واقعا چرا؟»
مورسو بررسی مجدد
کامل داودترجمه ی سمیرا رشیدپورانتشارات ققنوسچاپ اول: 95
کامل داود نويسنده الجزايري است که به زبان فرانسه مينويسد. مورسو بررسي مجدد مهمترين رمان وي است که براي او شهرت جهاني و جوايز متعدد به همراه داشته است. از جمله اين کتاب برندة جايزة گنکور رمان اول 2015، برنده جايزه انگليشپن 2015، برندة جايزه فرانسوا مورياک 2014، برندة جايزه پنجقاره فرانسهزبان 2014 شده است. رمان کامل داود از همان جايي آغاز ميشود که بيگانه کامو به پايان رسيده و بر مبناي يک ادعاي اصلي بسط پيدا ميکند.
مورسو قهرمان رمان بيگانه آلبر کامو، در جريان محاکمهاش براي کشتن عربي بينام و نشان ادعا ميکند قصد قبلي براي کشتن کسي نداشته و فقط بر اثر آفتابزدگي دست به قتل زده. کامل داود در مورسو، بررسي مجدد نامي به مقتول ميدهد و برادرش را به عنوان راوي انتخاب و از زاوية ديدِ برادر مقتول، تمامي ماجرا را بازبيني ميکند. کامل داود در مصاحبهاي تأکيد ميکند که اين نامگذاري را نبايد تا حد بازبيني مجددِ شخصيت رمان کامو تنزل داد: «با حذف اسامي، قتل و جنايت پيش پا افتاده ميشود. اما وقتي مدعي نامتان ميشويد، براي حقوق انسانيتان و براي احقاق عدالت برميخيزيد.»
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:
[email protected]
همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]