تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827501651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حکم ترک غسل برای زیارت امام حسین چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 حکم ترک غسل برای زیارت امام حسین چیست؟
حکم ترک غسل برای زیارت امام حسین چیست؟ بسیار شنیده می‌شود که برای زیارت امام حسین(ع) نباید غسل کرد و بهتر است با همان گرد و غبار مسیر ایشان زیارت شوند. اما نظر مراجع عظام بر استحباب غسل برای زیارت آن حضرت است.


به گزارش فرهنگ نیوز، بسیار شنیده می‌شود که برای زیارت امام حسین(علیه‌السلام) نباید غسل کرد و بهتر است با همان گرد و غبار مسیر ایشان زیارت شوند. هرچند این گفتار از شهرت بسیاری در میان مردم برخوردار است لکن توجه به نکاتی چند در این باره بسیار ضرورت دارد.
 
در روایات وارده از زیارت اربعین جابر بن عبدالله انصاری آمده است که جابر ابتدا وارد فرات شد و غسل زیارت نمود، سپس نزد قبر مبارک آمد و برای زیارت امام شرفیاب شد.(1)
 
از آنجا که جابر خود از صحابی رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که آیا وی از اولویت زیارت حضرت بدون غسل بی‌اطلاع بوده ‌است؟
 
همچنین نظر مراجع عظام بر استحباب غسل برای زیارت آن حضرت است؛ آنچنان که رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ استفتائی در همین زمینه فرموده‌اند:
 
«برای زیارت امام حسین غسل مستحب است و برای ورود به حرم رجائا انجام شود.»(2)
 
اما آیا شهرت این نظر که در میان مردم نیز بسیار شیوع پیدا کرده است، بی‌اساس است و گفته‌ آنان از اساس باطل است؟ از توجه و دقت نظر در روایات به دست می‌آید که گفتار مذکور نشات گرفته از برداشتی مشتبه از برخی روایات است که در این مجال به بیان نمونه‌ای از تعداد کثیر آن روایات اکتفا می‌کنم.
 
عیص بن قاسم بجلی  می‌گوید: از محضر امام صادق (علیه‌السلام) سوال کردم: آیا کسی که حسین بن علی (علیهماالسلام) را زیارت می‌کند باید غسل نماید؟
 
حضرت در پاسخ فرمودند: خیر! عیص بن قاسم بجلی قال: قلت لابی عبدالله (علیه‌السلام): من زار الحسین بن علی (علیهماالسلام)علیه غسل؟ قال فقال: لا.(3)
 
ظاهرا آنچه به اشتباه در اذهان عوام شکل گرفته و در افواه برخی از شیوخ اهل منبر رواج یافته است، برداشتی غلط از «نفی غسل» در این‌گونه روایات است. غافل از اینکه در روایات مذکور سوال پرسش‌کننده با الفاظی همراه است که دال بر وجوب است و گویی آنچه در این باب مد نظر پرسش‌کنندگان بوده است این بوده که: «آیا در زیارت امام حسین (علیه‌السلام) غسل واجب است؟»
 
و تبعا نفی امام صادق (علیه‌السلام) نیز معنایش عدم وجوب و واجب نبودن چنین غسلی است. در همین راستا و در نفی و رد براداشت و نظرات گفته شده مبنی بر اولویت زیارت بدون غسل، دسته‌ای از روایات وجود دارد که ثواب زیارت حضرت حسین (علیه‌السلام) را همراه غسل، بی‌اندازه شمرده است.
 
چنانچه از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: «من اغتسل فی الفرات و زار الحسین(علیه‌السلام) کتب له من الفضل ما لا یحصی»
 
کسی که در رود فرات غسل بجای آورد و سپس حسین (علیه‌السلام) را زیارت کند، برایش از فضل چنان می‌نویسند که به شمار در نیاید.(4)
 
اما دسته‌ای از روایات از تمام اطراف موضوع رفع ابهام نموده جوانب  و غوامض هر دو طرف را روشن می‌سازد و در نتیجه روشن می‌کند که آنچه در زیارت سیدالشهدا (علیه‌السلام) نیز اولویت دارد زیارتی است که زائر پیش از آن غسل کند و سپس نزد قبر شریف، تبرک زیارت جوید و البته اگر نخواست یا به هر ترتیب برایش ممکن نبود، زیارت بدون غسل برایش اشکالی نخواهد داشت؛ نه اینکه بهتر باشد که حضرتش را بدون غسل زیارت کنند.
 
به عنوان نمونه اینکه یونس بن عمار از امام صادق (علیه‌السلام) نقل می‌کند که ایشان فرمودند: اذا کنت منه قریبا - یعنی الحسین - فان اصبت غسلا فاغتسل و الا فتوضا ثم ائته
 
وقتی نزدیک آن حضرت - یعنی امام حسین (علیه‌السلام) - شدی اگر بر آب دست یافتی و برایت ممکن بود غسل کن و اگر نخواستی، وضو بگیر و سپس نزد حضرتش شرفیاب شو(5)
 
پی نوشت:
 
1. بشارة المصطفی، ص٧4؛ بحار الأنوار، مجاسی، ج 6٨، ص ١٣� ، ح 6٢ ؛ مقتل الحسین، للخوارزمی، ج ٢، ص ١6٧
 
2. اجوبة الاستفتائات، سوال 397
 
3. کامل‌الزیارات، ابن قولویه قمی، ص614
 
4. کامل‌الزیارات، ابن قولویه قمی، ص619
 
5. کامل‌الزیارات، ابن قولویه قمی، ص61


منبع: مهر


95/8/16 - 16:12 - 2016-11-6 16:12:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن