واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: عسگرپور مطرح کرد : چرا خانه سینما بعد از دولت دهم باز شد اما سایر نهادهای صنفی باز نشد
محمد مهدی عسگرپور معتقد است اگر سینماگران در برابر یک تصمیم اشتباه در دولت دهم مقاومت نمیکردند خانه سینما برای همیشه تعطیل میشد. به گزارش خبرنگار ایلنا محمد مهدی عسگر پور مدیر عامل سابق سینمای ایران با اشاره به انتصاب صالحی امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : شناخت من از صالحی امیری شناخت زیادی نیست و فقط در چند جلسه مشورتی با حضور ایشان شرکت کردم اما می دانم که ایشان شخصیت فرهنگی دارند و انشا الله که منشا اثر باشند زیرا مسائل فرهنگی کشور آنقدر وضعیت پیچیده ای دارد که باید برای حوزه فرهنگ دعا کرد تا روزهای بهتری داشته باشیم. وی که در سایت فیلم نت و با فریدون جیرانی گفتگو می کرد ادامه داد : آنچه که در دوه جنتی دیدم مقدار زیادی محافظه کاری بود البته نباید نادیده بگیریم که کارهای خوبی انجام شده و آرامش خوبی حاکم شد و دیگر ادمها هر لحظه به جان هم نمی افتند مدیر عامل سابق خانه سینما درباره سرمنشا اختلاف این نهاد صنفی و سازمان سینمایی در دولت احمدی نژاد گفت : پیدا کردن نقطه شروع یک مقدار سخت است و قدمت آن در کشور زیاد است و شاید اگر این اختلافات در حوزه های دیگر که تخصصی بود اتفاق می افتاد شاید بزرگان دیگر وارد می شدند و کار به جاهای باریک نمی کشید وی ادامه داد : در دولت دهم برخی مدیران دنبال یک رو کم کی بزرگ بودند و دنبال به خط کردن سینماگران بودند کسانی مدیریت هنری را قبول کردند که به شکل واقعی در سینما حضور نداشتند هر چند تعدادی فیلم هم ساخته بودند. وی که در برنامه سی و پنج سخن می گفت ادامه داد : اختلافات کم و بیش ادامه داشت تا اینکه سجادپور بعد از اتفاقات سال 88 گفت که خانه سینما باید درباره اتفاقات سال 88 اعلام نظر کند ولی سکوت مرگبار کرده است من هم گفتم مگراتاق بازرگانی یا جاهای دیگر دائم اظهار نظر می کنند.ازهمین زمان من متوجه شدم که برای نهاد صنفی که سالها فقط درباره آن اظهار نظر می شد در حال نگارش سناریو بودند. کارگردان فیلم قدمگاه درباره تفاوت رفتار جواد شمقدری و محمد رضا جعفری جلوه با خانه سینما گفت : ما از ابتدا با جواد شمقدری و جعفری جلوه رابطه کاری داشتم اما جعفری جلوه در مزان مدیریت خود بودجه به ما می داد و سال اخری که جشن را با دبیری امین تارخ برگزار کردیم بحث بود که باید فیلم بهمن فرمان آرا کنار گذاشته شود و علارغم اینکه جشن خانه سینما بر خلاف نظر جعفری جلوه برگزار شد اما ایشان بزرگی کرد و بودجه ما را داد اما جواد شمقدری سریع بودجه را قطع کرد. وی ادامه داد : ما حتی جواد شمقدری را دعوت کردیم آمد خانه سینما و طرح نظام سینمایی را مطرح کردیم و این رابطه ادامه داشت تا اینکه اوج اختلافات در جشن خانه سینما بظهور کرد و ان هم زمانی که فرهادی آمد روی سن و اظهار نظر شخصی خود را بیان کرد و به دنبال آن شمقدری بیانیه معروف خود را صادر کرد. عسگر پور ادامه داد: جواد شمقدری اشتباه محاسباتی کرد و احساساتی رفتار کرد و قطبی شدن جامعه با این بیانیه در سینما تشدیدشد و شان مدیریتی در جمهوری اسلامی رعایت نشد و هرروز یک جلسه ای که به بحران می پرداخت تشکیل شد و درخواست داشتند که خانه سینما با تشکیل مجمع عمومی اعلام انحلال کنند زیرا نتوانسته بودند از مسیر حقوقی به نتیجه ای که خودشان دوشت داشتند برسند. وی ادامه داد : اختلافات در دوره احمدی نژاد بسیار زیاد بود و بسیاری به خاطر مصلحتهای نظام سکوت کردند اما اختلافات در سینما نمود پیدا کردولی در بین اختلاف بین وزارت ارشاد و خانه سینما اهالی سینما به مدیریت خانه سینما اعتماد کردند و نامه ای با امضای 2 هزار نفر صادرشد. عسگر پور افزود : گروهی از افراد رفتند خانه سینمای شماره 2 را به نام خانه سینمای ایرانیان تشکیل دادند اما مقاومت کردیم زیرا اگرما خانه سینما را تحویل می دادیم مانند سایر نهادهای صنفی دیگر امکان بازگشایی نبود و هدف دولت دهم این بود که با تعطیلی خانه سینما چند نهاد صنفی دیگر را بدنیال خانه سینما تعطیل کنند. وی ادامه داد : وزیر ارشاد دوره احمدی نژاد نمی دانست وزیر چه دستگاهی شده است و وقتی خانه سینما تعطیل شد 5 صنف را بردند پیش ایشان و گفتند اگر خانه سینما را تعطیل کردید نگران نباشید و ایشان هم تصور کرد همه خانه سینما همین 5 صنف هستند. دبیر چند دوره جشنواره فیلم فجر ادامه داد : حسینی زمانی که نامزد وزارت ارشاد شد از من دعوت کرد تا جلسه ای را با وی برگزار کنم من به دلایل مختلف که مهمترین آن عدم علاقه به دولت احمدی نژاد بود تصمیم گرفتم تنها به جلسه نروم و با هیات مدیره خانه سینما به آن جلسه برویم وچند نفر از افراد مهم هم بودند و جلسه خوبی هم در دفتر ایشان در دانشگاه پیام نور برگزار شد و چند نفر رابط به من گفتند اگر ایشان به شما پیشنهاد کرد برای پست معاونت سینمای شما قبول کن اما ما بصورت کاملا تعمدی جلسه را به سمتی بردیم که اصلا درباره گزینه صحبت نکنیم و درباره برنامه صحبت کردیم وی درباره رابطه خانه سینما و مشایی گفت : یک جلسه ای در خانه سینما تشکیل شد و مشایی آمد و تعدادی از سینماگران امدند ولی صحبتهای تندی علیه دولت در حوزه سینما شد و بعد از ان جلسه مشایی دیگر با خانه سینما همکاری نکرد . عسگر پور با اشاره به آغاز اختلافات سازمان سینمایی و حوزه هنری در دولت دهم گفت : بسیاری از گروههای که به شدت چشم امید به دولت دهم داشتند در میانه کار بشدت از برخی لجاجتهای دولت دهم نا امید شده بودند از نوع عملکرد این دولت، حوزه هنری و ارگانهای انقلابی متوجه شدند که خیلی نباید با کشتی دولت دهم حرکت کنند زیرا معلوم نبود این کشتی به کدام جزیره می رود به همین دلیل حوزه هنری داشت خرج خودش را از دولت دهم جدا می کرد و حتی برسر اکران هم همین کار را کرد البته گروهی از مدیران دولت دهم از این اختلاف خشنود بودند. کار گردان فیلم مهمان داریم درباره وضعیت فرهنگ در دولت یازدهم گفت : دولت یازدهم مشرب مشخصی در حوزه فرهنگ نداشت و تقریبا هیچ برنامه ای برای حوزه فرهنگ نداشت و بیشتر نقش یک آتش نشانی را بازی می کرد که آتشی را که از قبل روشن شده بود خاموش کرده است و لذا اگر خانه سینما بخواهد ساعتش را با دولت کوک و هماهنگ کند باید هر روز این هماهنگی را انجام بدهد و دل دادن به دولتها و اینکه نهاد صنفی بخواهد با سرعت آنها حرکت کند به نهاد صنفی لطمه می زند.
۱۳۹۵/۰۸/۱۴ ۱۰:۴۹:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]