تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815373927
رحیمپور ازغدی در همایش ملی قیام گوهرشاد: دقت در جزئیات عبرتآموز واقعه گوهرشاد ضروری است/ کرسیهای نقد و بحث پیرامون این وقایع باید نهادینه شود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رحیمپور ازغدی در همایش ملی قیام گوهرشاد:دقت در جزئیات عبرتآموز واقعه گوهرشاد ضروری است/ کرسیهای نقد و بحث پیرامون این وقایع باید نهادینه شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از محدودیتها و نمادین بودن همایشها در پرداخت به وقایع مهم تاریخی همچون گوهرشاد، گفت: درباره این موضوعات و وقایع باید به تفصیل صحبت کرد تا مورد نقد و بحث واقع شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن رحیمپور ازغدی ظهر امروز در همایش ملی قیام گوهرشاد که در تالار بزرگ «شهر» در مشهد در حال برگزاری است، با بیان اینکه مرور گذشته بدون عبرتگیری برای آینده ضروری نیست، گفت: وقایع 80 سال پیش در مسجد گوهرشاد به دو دسته تقسیم میشود، یکی وقایعی که عبرت آموز است و دقت در جزییات آن لازم و ضروری است و دیگری سنگوارههایی از تاریخ که در مرور و یادآوری آن الزامی وجود ندارد. وی با انتقاد از محدودیتها و نمادین بودن همایشها در پرداخت به چنین وقایع مهم تاریخی، گفت: این برنامهها باید نهادینه شود، باید هر هفته یا هر ماه یکبار مطالب را درباره این موضوعات و وقایع به تفصیل بیان کرد تا مورد نقد و بحث واقع شوند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی از اسناد موجود واقعه گوهرشاد در تحلیل این واقعه و سرکوب مردم از قول هیأت حاکمه آن دوران به چند عنصر اشاره کرد و گفت: قیام گوهرشاد هنوز ظرفیتهایی دارد که مورد بهرهبرداری قرار نگرفته است؛ این قیام اولین مقاومت خونین مردم برای مسأله حجاب است و در همه کشورهای اسلامی بعد از جنگ اول و دوم جهانی بیسابقه بوده است. رحیمپور ازغدی با تأکید بر اینکه قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد اولین مقاومت دست جمعی خونین و دینی در برابر تلاش برای کشف حجابی بود که در تمام دنیای اسلام اجرا شد، تصریح کرد: این جنبش اولین جنبش دفاع از کرامت زن بود؛ مقاومت در برابر برهنگی زنان بود و به نحوی سانسور شد که نمیدانیم چند نفر کشته و در کجا دفن شدند. وی پرداختن به واقعه گوهرشاد از منظر خشونت بیشاز حد اعمال شده، دستکم گرفتن روح مذهبی و دینی مردم و بهحساب نیاوردن جنبش مقاومت زنان الزامی دانست و تأکید کرد: واقعه گوهرشاد یک پروژه ارعاب بود برای ترساندن مردم و روحانیون که توانست تا دو یا سه نسل مانع از فعالیتهای آشکار سیاسی، اجتماعی شود. البته پس از واقعه گوهرشاد حوزه مشهد عملاً برچیده شد و برخی از روحانیون دستگیر، برخی تبعید وعدهای نیز شهید و زندانی شدند. این محقق و پژوهشگر بابیان اینکه چندین سند متقن تحلیلهای درونی هیأت حاکمه رضاخانی در این قضیه را آشکار میکند، گفت: هر سه سند بیشترین مقاومت در برابر کشف حجاب را از سوی زنان و روحانیون اعلام کرده است؛ روحانیونی که پس از واقعه گوهرشاد به سه دسته تقسیم شدند؛ عده قلیلی به این نتیجه رسیدند که مردم به علت یک توهم خود را به کشتن دادند و عده دوم که اکثریت بودند از ترس علیه رضاشاه حرفی به زبان نمیآورند. رحیمپور ازغدی دسته سوم را از نظر هیأت حاکمه خطرناک عنوان کرد و افزود: این عده اگر چه عده قلیلی بودند، از نظر رژیم شاه خطرناک بودند چراکه هر جا فرصت پیدا میکردند قضیه را بیان میکردند و رژیم نمیدانست با این عده چه برخوردی داشته باشد. وی به سند دیگری دراینباره اشاره و تصریح کرد: در سند دیگری تحلیلهای متوهمانه نسبت به مردم دیده میشود؛ مثلاً برای بیحجاب کردن مردم صرفاً 5 روز مهلت میخواستند و گمان میکردند پنج روزه میتوانند زنان مسلمان ایرانی را بیحجاب کنند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند دیگری در این موضوع اشاره کرد و گفت: در این سند حجاب عادت زشت شهرنشینان معرفیشده است و گمان میکردند روستاییان از اینکه بهطور سنتی نسبت به حجاب سختگیر نبودند زمینه متمدن شدن را بیشتر دارند ولی تأکید میکردند آن بیحجابی به دردشان نمیخورد چراکه برای مبارزه با اسلام بیحجاب نبودند. رحیمپور ازغدی با بیان اینکه بیحجابی ازنظر رژیم به درد میخورد که به درد تمدن و مدرن کردن جامعه بخورد، افزود: با توجه به همه این اسناد میتوان به این نتیجه رسید که کشف حجاب پروژه رضاخان بیسواد نیست، بلکه پروژه چندین تیم کارشناسی است، چراکه یک نسخه از گزارشانی که از شهرستانها به مرکز میرفته به سفارت انگلیس تحویل داده میشده است. وی بر مقاومت زنان در مسأله کشف حجاب و حتی مقاومت زنان عشایر اشاره کرد و گفت: رژیم معتقد بود درباره اجرا کردن کشف حجاب در قم از آنجا که علما حضور دارند باید با حزم و احتیاط پیش رفت؛ از سوی دیگر اغلب اهالی قم دختران خود را از مدرسهها بیرون آوردند و معلمان قم تهدید به استعفا کردند؛ به همین دلیل دستور داده شد پروژه را با خانوادههایی که زمینه پذیرش دارند آغاز کنند. این محقق و پژوهشگر بابیان اینکه حضور زنان محجبه در آغاز انقلاب اسلامی 57 نیز تأثیرگذار بوده است، انقلاب را اعلامجرم علیه جریانات 17 دی اعلام کرد و افزود: امروز در غرب با اعمال قانون به برهنگی اجبار میشود، حالآنکه اگر نوع پوشش حریم خصوصی است و علیه آن نمیشود قانون گذاشت، چطور قانونگذاری له آن ممکن است؟ برای فحشا مجوز قانونی و با پوشش و عفت قانون منع وضع میکنند. رحیمپور ازغدی بابیان اینکه قضیه حجاب از باب مقدمه واجب نیست، بلکه خودش واجب است، به بیان دو خاطره برای اولین بار از واقعه گوهرشاد از لسان پدرش پرداخت و گفت: خاطره نخست مربوط میشود به مرحوم عابد زاده که نابغه عامی بود بدون تحصیلات کلاسیک حوزوی جدی اما نهضت بازتولید یک نسل متدین متجدد به معنای درست آن را آغاز کرد. وی افزود: عابد زاده تعریف کرده است که در سال 1314 در پادگانی در مشهد سرباز بوده و از یکی دو روز قبل از کشتار هیجان غیرعادی در پادگان وجود داشته است؛ صبح روز حادثه چند درجهدار عالیرتبه مشهدی و تهرانی سربازها را بهصف میکنند و با هرکدام از آنها صحبت کرده و میفهمیدند چه کسی عرق مذهبی دارد و این مسأله را با فشردن دست فرمانده پادگان به او اعلام میکرده است، در پایان سربازها را به سه دسته جدا میکنند و آنهایی که عرق مذهبی داشتند را بازداشت میکنند و دسته دوم را که شناسنامهای مسلمان بودند و بیرگ ولی نه در حد کشتار در مسجد بدون اسلحه سازماندهی میکنند و دسته سوم را که غالباً بهاییها، یهودیها و مفسدان و شرابخواران بودند را مسلح کرده و به حرم اعزام کردند. این محقق و پژوهشگر ادامه داد: از صدای تیراندازیها کاملاً مشخص بود که قتلعامی صورت گرفته و در پایان به مسلحین جایزه هم دادند. رحیمپور ازغدی دومین خاطره ناگفته قیام گوهرشاد را از قول پدرش نقل کرد که گفته بود: 3 ساله بودم که پدرم شب پیش از واقعه به حرم رفته بود و تا سحر نیامد. حوالی صبح وقتی به خانه بازگشت از او علت را جویا شدیم؛ تعریف کرده بود نزدیک حرم بودم که درها را بسته بود و سربازان مسلح ابتدا گلولهها را هدفدار شلیک میکردند اما پس از مدتی بهسوی هر جنبندهای آتش میگشودند و من فرصت فرار کردن نداشتم. لذا در زیر سبد بزرگی در مقابل یکی از مغازهها پنهان شدم و چند ساعت آنجا ماندم؛ در ورودی حرم بهشدت تیراندازی میشد و تعداد زیادی کشته شدند. تا صبح زیر سبد مخفیشده بودم تا اینکه گروه دیگری برای انتقال جنازهها و مجروحین آمدند و همه را بردند. بعدها یکی از سربازان تعریف کرده است که آن روز افراد نیمهجان بسیاری را بردیم و دفن کردیم. انتهای پیام/3268/ط40
95/04/22 :: 12:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]
صفحات پیشنهادی
دبیر علمی همایش خبر داد ارسال 110 مقاله به دبیرخانه همایش ملی قیام گوهرشاد
دبیر علمی همایش خبر دادارسال 110 مقاله به دبیرخانه همایش ملی قیام گوهرشاد دبیر علمی همایش ملی قیام مسجد گوهرشاد گفت 110 مقاله به دبیرخانه همایش ملی قیام مسجد گوهرشاد ارسالشده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از مشهد هادی وکیلی دبیر علمی همایش صبح امروز در مراسم افتتاحیه هماعضو کمیته علمی همایش ملی قیام گوهرشاد: قیام گوهرشاد سرمنشأ مبارزه با ظلم شد و در امتداد آن انقلاب 57 رقم خورد
عضو کمیته علمی همایش ملی قیام گوهرشاد قیام گوهرشاد سرمنشأ مبارزه با ظلم شد و در امتداد آن انقلاب 57 رقم خورد عضو کمیته علمی همایش ملی قیام گوهرشاد گفت قیام گوهرشاد سرمنشأ مبارزه با ظلم و جور شده و در امتداد آن انقلاب 57 رقم خورد دکتر عباس سرافرازی امروز در گفتوگو با خبرنگشهردار مشهد: واقعه گوهرشاد نگین دفاع از فرهنگ ملی در برابر دیکتاتورهای زمان است
شهردار مشهد واقعه گوهرشاد نگین دفاع از فرهنگ ملی در برابر دیکتاتورهای زمان است شهردار مشهد واقعه گوهرشاد را نگین مبارزه با استکبار و دفاع از فرهنگ ملی در برابر دیکتاتورهای زمان دانست به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد صولت مرتضوی صبح امروز در همایش ملی واقعه قیام گوهرشاد که در تالاروحالله حسینیان: ولنگاری فرهنگی حاصل ولنگاری در تقسیم بودجه فرهنگی است/ کارهای انجام شده برای واقعه گوهرشاد ن
روحالله حسینیان ولنگاری فرهنگی حاصل ولنگاری در تقسیم بودجه فرهنگی است کارهای انجام شده برای واقعه گوهرشاد ناچیز است رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه ولنگاری فرهنگی درنتیجه تقسیم ولنگارانه بودجه به مراکز فرهنگی ایجاد شده است بر هویتسازی و انتقال مذهب و فرهنگ از آموزحدادعادل: برخی برای رأی جمعکردن حجاب را بازیچه رأیآوری خود میکنند / موضوع گوهرشاد عاشورای واقعه کشف حجاب اس
حدادعادل برخی برای رأی جمعکردن حجاب را بازیچه رأیآوری خود میکنند موضوع گوهرشاد عاشورای واقعه کشف حجاب است رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ابراز تأسف از اینکه برخی برای رأی جمعکردن حجاب را بازیچه رأیآوری خود میکنند گفت موضوع گوهرشاد عاشورای واقعه کشف حجاب است و نبایدرجبی دوانی در گفتوگو با فارس: قیام گوهرشاد منحصر به مساله حجاب نبود؛ اساس دیانت را نشانه رفته بود/ سرمایهدار
رجبی دوانی در گفتوگو با فارس قیام گوهرشاد منحصر به مساله حجاب نبود اساس دیانت را نشانه رفته بود سرمایهداری لجام گسیخته ثمرات انقلاب را همچون موریانه میخورد نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه حرکت ایران امروز باید به سمت الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی باشد مبارزه با شبرحیمپور ازغدی: کسانی که واقعه عاشورا را درس مذاکره میدانند عقبماندهاند
رحیمپور ازغدی کسانی که واقعه عاشورا را درس مذاکره میدانند عقبماندهاندتاریخ انتشار دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷ ۱۲ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت هیچکس با مذاکرهای که حق را بیان کند و زیر بار ظلم نرود مخالف نیست به گزارش تسنیم حسن رحیمپور ازغدی عضو شوربهمناسبت قیام مسجد گوهرشاد کلاه مدرنیته بر سر یک جامعهی سنتی
بهمناسبت قیام مسجد گوهرشادکلاه مدرنیته بر سر یک جامعهی سنتی جامعهی روشنفکری ایران برای عبرت آیندهی خود باید به این سؤال پاسخ دهد که بغض فروخفتهی نخبگان ایرانی ابتدای قرن بیستم میلادی که خواست مردم ایران را نیز از اصل خود جدا کرد چه رهاوردی برای ایرانیان داشت تغییر سلطنتمدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد خبر داد پیشرفت 90 درصدی موزه گوهرشاد/ روایت واقعه گوهرشاد با 32 مجسمه
مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد خبر دادپیشرفت 90 درصدی موزه گوهرشاد روایت واقعه گوهرشاد با 32 مجسمه مومی در 11 پرده مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد با بیان اینکه موزه گوهرشاد در 11 بخش و 32 مجسمه مومی واقعه قیام گوهرشاد را روایت میکند از پیشرفت 90 درصدی پروژهامامجمعه مشهد تأکید کرد ضرورت احیای قیام گوهرشاد و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه
امامجمعه مشهد تأکید کردضرورت احیای قیام گوهرشاد و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه امامجمعه مشهد احیای قیام گوهرشاد و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب را ضرورتی بزرگ برای جامعه بیان کرد و گفت قیام مسجد گوهرشاد پیام پایداری و ایستادگی مردم خراسان در دفاع از احکام الهی را در پی داشت به-
گوناگون
پربازدیدترینها