تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835904824
رضايت به توانايي هاي غني موجود در تئاتر كشور قانع كننده نيست
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اعتلاي تئاتر كشور و رفع دغدغه هاي هنرمندان اين عرصه هنري، طي سال هاي گذشته تا كنون همواره مورد توجه مسوولان و متوليان فرهنگي بوده است. هر چند توفيقاتي بسياري نيز در اين خصوص حاصل شده اما با توجه به ظرفيت هاي غني موجود در تئاتر كشور، همچنان سايه سنگين برخي مشكلات از جمله كمبود سالن هاي نمايشي، كم توجهي به تئاتر شهرستانها، اختصاص بودجه كم به تئاتر كشور بر اين هنر متعالي كاملا رخت برنبسته و خودنمايي مي كند. دكتر حميد شاه آبادي اسفند سال 1388 رسما به عنوان معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سكان هدايت اين معاونت را در دست گرفت. مركز هنرهاي نمايشي به عنوان بخش اصلي و متولي هنر تئاتر كشور از جمله بخش هاي زير مجموعه معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي محسوب مي شود، به اين بهانه دكتر حميد شاه آبادي در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار فرهنگي ايرنا، ضمن تشريح فعاليت هاي اين معاونت در هنر تئاتر، چشم انداز اين حوزه را تبيين كرده است، كه مشروح آن در پي مي آيد: ** آهنگ حركت حوزه تئاتر از نظر كمي و كيفي رو به رشد است معاون امور هنري وزير ارشاد آهنگ حركت حوزه تئاتر از نظر كمي و كيفي را رو به رشد دانست و گفت: در شش ماهه نخست سال جاري(1390)، در جشنواره ها و اجراهاي عمومي تهران و شهرستان ها از حيث محتوا شاهد توليد آثاري بوده ايم كه با مخاطب ارتباط بهتري برقرار كرده است كه به صورت مصداقي اين امر در جميع آثار توليد شده قابل رويت است. وي افزود: به عنوان مثال وقتي جدول شش ماهه اجراي آثار نمايشي در مجموعه تئاتر شهر در سال 90 را با مدت مشابه سال قبل مقايسه كنيم، متوجه مي شويم كه در آثار اجرا شده در سال جاري، شاهد كمترين حرف و حديث و حاشيه هاي به وجود آمده در اجراي عمومي آثار بوده ايم و نقل منفي نسبت به موضوعات كمتر شده و ارتباط مخاطب با آثار افزايش رو به رشدي داشته است، كه اين شرايط رو به صعود را در تئاتر كشور نشان مي دهد. ** بدهي سال گذشته، بدنه تئاتر كشور را با مشكلاتي مواجه كرد معاون امور هنري وزير ارشاد نزديكي موضوعي و محتوايي آثار با هنجارهاي اجتماعي مخاطب امروز را از مهمترين سياست هاي توليدات نمايشي كشور در سال جاري دانست و گفت: اين رشد را در زمينه مبالغ ريالي آثار و خدمات رفاهي مركز هنرهاي نمايشي به گروه هاي نمايشي نيز شاهد بوده ايم. در ضمن نبايد از خاطر دور داشت كه در سال گذشته به علت بدهي هاي موجود در بدنه تئاتر كشور با مشكلات بسيار بيشتري رو به رو بوديم. وي افزود: به خاطر دارم در ابتداي سال جاري اين وعده را داديم كه به سرعت بدهي هاي معوقه سال گذشته را پرداخت كنيم، كه خوشبختانه اين امر در ارديبهشت ماه محقق شد. همچنين از نظر رفاهي، تمام نمايش هاي اجرا شده در شش ماهه نخست سال از ابتدا صاحب قرارداد بودند و تمامي گروه ها با آغاز تمرينات خود، 20 درصد از مبلغ كل قرارداد را دريافت كردند. شاه آبادي گفت: با اين وجود اعتقاد بر اين است كه فضاي تئاتر به امكانات بيشتري نياز دارد و رضايت به توانايي هاي موجود به هيچوجه قانع كننده نيست. ** دولت كارفرماي آثار نمايشي كشور نيست معاون امور هنري وزير ارشاد با بيان اين مطلب كه هر شغلي در كشور نياز به تعرفه دارد گفت: طي چند سال اخير در تئاتر شاهد تعريف واژه اي به نام قرارداد تيپ بوديم كه نفيا و اثباتا آن را رد نمي كنيم. پيش از اين توافقي كه در مركز هنرهاي نمايشي در آخرين روزهاي دولت نهم به عنوان تعرفه قرارداد تيپ صورت گرفت به عنوان يك شاخص براي تعرفه نرخ تئاتر شناخته شد و ما نيز آن را به رسميت مي شناسيم. وي افزود: رسما اعلام مي كنيم كه نمي توانيم بدون متر و اندازه يك تئاتر را ارزيابي كرد؛ پس تعرفه هاي خدمات و هزينه هاي مورد نياز توليد يك تئاتر بطور قطع تا زمانيكه تعرفه بهتري نوشته نشده و پيرامون آن كار مطالعاتي بهتري صورت نگرفته است از نظر ما مورد تاييد است؛ اما اينكه دولت مسوول آن باشد كه اين خدمات را بپردازد، مساله اي مجزايي است. شاه آبادي، سياست كلان دولت در تنظيم پرداخت تعرفه مالي به گروه هاي نمايشي سراسر كشور را بر پايه عدالت دانست و گفت: يكصد هزار نيروي فعال تئاتري در سراسر كشور داريم كه علاقه مندند اجراي عمومي در طول سال داشته باشند، اگر بخواهيم براي همه آنها قرارداد تيپ را لحاظ كنيم، بودجه وزارت نفت هم كفاف نمي هد. وي افزود: در گذشته تعداد محدودي از نمايش هايي كه در برخي سالن هاي مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت و تماشاخانه سنگلج به روي صحنه مي رفتند و به عنوان آثار فاخر و نمايش هاي درجه كيفي الف شناخته مي شدند، تمام و كمال از اين تعرفه بهره مي بردند كه ما اين رويه را به همين شكل ادامه خواهيم داد. اما نبايد فراموش كنيم كه دولت كارفرماي تمام آثار نمايشي كشور نيست بلكه دولت در اين ميان نقش حامي را ايفا مي كند. شاه آبادي با تاكيد بر اين نكته كه وظيفه دولت حمايت از تمام گروه هاي نمايشي سراسر كشور است، گفت: در تئاتر شهر، غالب سالن هاي اين مجموعه به جز كارگاه نمايش، در تماشاخانه سنگلج، بيش از نيمي از آثار و در تالار هنر تعداد محدودي از نمايش ها به تشخيص شوراي هنر اين مراكز و تاييد شوراي حمايت مي توانند از يك شرايط برآوردي بهره مند باشند زيرا در قياس با ساير نمايش ها در سطح بالاتري هستند. وي افزود: امروز نيز به سياق گذشته كه عملا اين نمايش ها تمام هزينه توليدشان پرداخت مي شد از حمايت دولت برخوردار هستند؛ اما در ساير سالن هاي شهر تهران و سراسر كشور، كارهايي كه اجرا مي شود مانند تمام توليدات فرهنگي، دولت از آنها فقط در حد توان حمايت مي كند؛ به اين معني كه گروه بايد استقلال خود را داشته باشد تا به قوام و پختگي مطلوب برسد. در حقيقت كمك دولت به اين گروه ها براي رسيدن آنها به قوام و پختگي است. معاون امور هنري وزير ارشاد خاطرنشان كرد: منظور از اين توضيحات آن است كه قرارداد تيپ به اين معنا نيست كه دولت كارفرماي تمام نمايش ها و تك تك عوامل آنها است، به عنوان مثال كارهاي اجرا شده در مجموعه تماشاخانه ايرانشهر، تالار محراب و ساير سالن هايي از اين دست، با حمايت دولت رو به رو هستند تا گروه متضرر نشود، اما در مورد سه مجموعه نمايشي سراسر كشور كه سابق بر اين قرارداد تيپ در آنها اجرا مي شد، شرايط تنظيم قراراد بر همان منوال ادامه پيدا خواهد كرد. ** ميانگين پرداخت به گروه هاي نمايشي 40 درصد رشد داشته است شاه آبادي در ادامه با اشاره به اينكه اكنون ميانگين پرداخت به گروه هاي نمايشي بيش از 40درصد رشد يافته، افزود: علت اين امر به اين نكته باز مي گردد كه كارهاي اجرا شده در سال 1388 به روش برآوردي و مطابق عرف قرارداد تيپ شكل گرفتند و در سال 1389 پرداخت به همان شيوه ادامه پيدا كرد كه اين امر بيش از 40 درصد رشد را نشان مي دهد. پس تاكيد مي كنيم كه اين شيوه برآورد و پرداخت نه تنها زياني را متوجه تئاتر كشور نكرده، بلكه به رونق آن نيز افزوده است. ** چهار سالن اختصاصي تئاتر در پايتخت ساخته مي شود معاون امور هنري وزير ارشاد، تعداد سالن هاي موجود چند منظوره در سراسر كشور را 234 سالن دانست و گفت: اين سالن ها براي اجراي تئاتر اختصاص نداشتند و صرفا استفاده پراكنده اي از آنها جهت اجراي نمايش شده است؛ اما اين مجموعه ها تا پايان سال جاري به نحوي ساماندهي مي شوند كه به جز فعاليت هاي معمول به اجراي عمومي نمايش نيز به صورت مداوم و مستمر خواهند پرداخت. وي افزود: علت اين امر متوجه اين موضوع است كه اكنون 557 گروه نمايشي در سراسر كشور وجود دارد كه پروانه توليد و فعاليت دريافت كرده اند و بايد براي ادامه فعاليت آنها چاره اي انديشيده مي شد. شاه آبادي گفت: در تهران نيز پروژه طرح استقرار طي سال آينده عملياتي خواهد شد. تا به كنون 36 سالن براي تحقق اين امر شناسايي شده، البته لازم به ذكر است كه برخي اين سالن ها به علت آنكه به نهادها و وزارتخانه هايي چون آموزش و پرورش و دولت اختصاص دارند صرفا جهت اجراي نمايش از آنها بهره برداري نخواهد شد و اين سالن ها در كنار فعاليت هاي فرهنگي خاص نهاد متبوع، براي اجراي عمومي نمايش نيز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. وي يادآورد شد: در طرح جديد مقرر شد كه از توانمندي اين سالن ها براي گسترش اجراي عمومي تئاتر در پايتخت بهره گرفته شود. همچنين از اين فرصت استفاده و براي نخستين بار اين خبر را اعلام مي كنم كه تا پايان سال جاري در تهران شاهد افتتاح چهار سالن مخصوص اجراي تئاتر خوهيم بود. معاون امور هنري وزير ارشاد افزود: اين سالن ها عبارتند از تالار حافظ بنياد رودكي كه به تازگي مراحل ساخت آن به پايان رسيده است، سالن نمايش برج آزادي كه از آن به صورت تدريجي به عنوان سالني جهت اجراي عمومي آثار استفاده مي شد و رسما به مجموعه سالن هاي نمايشي فعال در پايتخت خواهد پيوست و همچنين سالن هاي نياوران كه مجموعه اين سالن ها همانند تئاتر شهر داراي يك مدير مستقل، بودجه معين و شوراي علمي و تخصصي جذب آثار خواهند شد. شاه آبادي، افتتاح اين چهار سالن در كنار هفت سالن موجود و سالن اداره تئاتر كه به گفته وي بزودي مورد بهره برداري مجدد قرار خواهد گرفت را سبب رونق يافتن بيش از پيش تئاتر در تهران دانست و تصريح كرد با اين حساب فقط در تهران صاحب 12 سالن مخصوص اجراي آثار نمايشي خواهيم شد. ** خبر انحلال انجمن هنرهاي نمايشي از پايه دروغ بود شاه آبادي با اشاره به بحث خبر انحلال انجمن هنرهاي نمايشي، با بيان اينكه مدير مركز هنرهاي نمايشي در يكي از مصاحبه هاي خود به جمله اي اشاره كرده بود كه اين جمله دستمايه يك خبر دروغ قرار گرفت، گفت: البته اين خبر از سوي مركز هنرهاي نمايشي و معاونت امور هنري وزارت ارشاد تكذيب شد. اين در حاليست كه آقاي حسين مسافرآستانه مدير مركز هنرهاي نمايشي در جايگاهي قرار دارد كه در صورت صحت خبر انحلال انجمن هنرهاي نمايشي مي تواند اين خبر را با صراحت بيان كند. وي افزود: اين در حاليست كه مدير مركز هنرهاي نمايشي اعلام كرده بود كه اين انحلال مساله اي غيرقانوني است، زيرا انجمن ها يك موسسه حمايت شده از سوي دولت و داراي هيات موسس مشخص هستند كه دولت در انحلال و يا عدم انحلال آنها نقشي ندارد، اما به هر حال بار ديگر اعلام مي كنم كه خبر انحلال انجمن هنرهاي نمايشي از اساس هيچ گاه واقعيت نداشته، يعني اين خبر هيچ شروعي نداشته كه ما به فكر پايان آن باشيم. معاون امور هنري وزير ارشاد با بيان اينكه انجمن ها پيشتر نقش حسابداري ادارات دولتي را ايفا مي كردند، گفت: اين فعاليت با ماموريت اصلي انجمن ها فاصله زيادي داشت. در اين دوره بنا بر اين گذاشته شده كه انجمن ها را به ماموريت اصلي خود كه فعال سازي شعب خود در سراسر كشور، جذب بخش خصوص جهت سرمايه گذاري در تئاتر و حمايت مادي و معنوي از گروه هاي نمايشي جهت اجراي عمومي آثار بود، نزديك سازيم. وي افزود: در حقيقت با اين اقدام، انجام كارهاي اضافي از دوش مديران انجمن ها برداشته شده و به آنها اعلام كرده ايم كه دو ميليارد تومان بودجه بخش نمايش در شهرستان ها را در اختيار گرفته تا با آن به توسعه تئار كشور كمك كنيد. به گفته شاه آبادي، در حقيقت انجمن هنرهاي نمايشي در سراسر كشور بازوي اجرايي و هدايتي توسعه تئاتر در استان هاي سراسر كشور به حساب مي آيند و ناگفته پيداست كه جميع اين كارها به توسعه كيفي و اجرايي نمايش در كشور منجر خواهد شد. ** نمايندگان مجلس از بي عدالتي در تخصيص بودجه تئاتر متعجب شدند معاون امور هنري وزير ارشاد در ادامه خاطرنشان كرد: تعداد زيادي هنرمند مدعي اجراي نمايش در كشور داريم اما بايد از اين خيل عظيم به انتخاب بهترين ها و فعال ترين هاي گروه هاي نمايشي بپردازيم. بر همين اساس طبق مصوبه اي اعلام شد كه انجمن هنرهاي نمايشي در هر شهرستان به ازاي هر سالن تئاتري موجود مي توانند سه گروه را جهت تخصيص بودجه معرفي كنند و به سبب اين قانون شاهد معرفي گروه هاي خبره از سوي اين انجمن ها بوديم كه بي شك فعاليت آنها، رشد و بالندگي نمايش كشور را به همراه خواهد داشت. وي افزود: با اختصاص بودجه چهار ميليون توماني به هر گروه نمايشي در شهرستان ها جهت اجراي عمومي يك اثر، شاهد تحقق شعار تخصيص عادلانه سرمايه دولت در راستاي توسعه تئاتر خواهيم بود كه اين هدف يكي از مهمترين سياستگذاري ها در زمينه هنر نمايش به شمار مي رود. معاون امور هنري وزير ارشاد با اشاره به حضور خود در مجلس شوراي اسلامي و گفت وگو با نمايندگان گفت: در مجلس نمايندگان مي پرسيدند كه مگر با چهار ميليون تومان مي توان يك نمايش را توليد و اجرا كرد؟ پاسخ من به آنها اين بود كه تا پيش از اين، گروه هاي نمايشي شهرستان با مبالغي بين 200 تا 500 هزار تومان به توليد و اجراي تئاتر مي پرداختند و اين در حالي بود كه در پايتخت برخي گروه ها در حالي كه سطح كيفي آثارشان در قياس با نمايش هاي شهرستان چندان تفاوتي نداشت با بودجه هاي 70 ميليون توماني آثار خود را به روي صحنه مي بردند. وي افزود: صداي ما از اين بي عدالتي موجود در تخصيص بودجه به گروه هاي نمايشي تهران و شهرستان ها درآمده است چه رسد به خود نمايشگران نجيب و فعال استان هاي سراسر كشور! اگر هدف ما اعتلاي تئاتر در سراسر ايران اسلامي است بايد به اين بي عدالتي ها پايان دهيم. به همين علت بود كه با برنامه ريزي هاي صورت گرفته طي سال هاي اخير جهت تحقق اين هدف مهم گام برداشتيم. ** تغيير دبير، ثبات جشنواره تئاتر فجر ا بر هم نمي زند شاه آبادي در ادامه اين گفت وگو با تاكيد بر اينكه بايد جشنواره سي ام تئاتر فجر به نحوي كاملا متفاوت و پرقدرت اجرا شود، گفت: اين جشنواره، 29 دوره تجربه برگزاري را در كوله بار خود دارد. بنابراين اعتبار اين جشنواره با شعاري كه يدك مي كشد، به نام فجر و مظاهر انقلاب، باعث بحثي شد كه ما را بر آن داشت در صدور فراخوان آن تامل و كار كارشناسي بيشتري انجام دهيم و اينها همه نشان از رويكرد معاونت امور هنري در اصلاح رويه برگزاري جشنواره ها در كشور دارد. وي افزود: در اين نكته شكي وجود ندارد كه هر كسي كه مسووليتي را مي پذيرد سرانجام روزي آن را به ديگري تحويل مي دهد. آقاي محمد حيدري نيز در جشنواره قبلي(دوره بيست ونهم) و نيز براي جشنواره پيش رو(سي ام) زحمات زيادي كشيده اند و كارها را به خوبي پيش برده اند، اما در اين مقطع صلاح ديده شد كه ادامه كار و پيگيري هاي قبلي به صورت مجدانه بر عهده فرد ديگري گذاشته شود كه دبير جديد اين رويداد نيز تا اواسط هفته جاري معرفي خواهد شد. معاون امور هنري وزير ارشاد با اشاره به اين مهم كه بطور قطع نمي خواهيم كه هيچ خللي در برگزاري جشنواره ايجاد شود، تصريح كرد كه علت تاخير در ارائه فراخوان رسيدن به پختگي بيشتر جهت ارتقاي سطح كيفي مهمترين رويداد نمايشي كشور بود. وي افزود: خوشحال هستيم كه شاخص دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي و مولفه هاي خاص آن را در بخش چشم انداز به اين جشنواره اضافه كرده ايم و اگر شاهد تاخير يك ماهه در ارائه فراخوان بوديم، در مقابل در مدت زمان باقي مانده و طي جشنواره به ارتقاي كيفي آثار نمايشي كه هدف نهايي محسوب مي شود، دست خواهيم يافت. شاه آبادي اقدامات انجام شده در طول اين مدت را، كارهاي ستادي و روتين جاري مانند ارتباط با گروه هاي نمايشي داخل و خارج كشور و انجام مقدمات برگزاري اين رويداد دانست و تصريح كرد كه اكنون پس از گذشت 29 دوره از برگزاري جشنواره تئاتر فجر، آنقدر ثبات در بطن اين رويداد هنري وجود دارد كه با تغيير يك دبير دچار آسيب هاي جدي نشود، مطمئنا در پنج ماه باقي مانده با تلاش و همتي مضاعف كار را ادامه خواهيم داد. معاون امور هنري وزير ارشاد خاطرنشان كرد: اكنون، فصل حضور تمامي هنرمندان دلسوز نمايش كشور جهت نشان دادن توانايي ها و ظرفيت هاي تئاتر ايران است و زمينه براي رقابت عام، جذاب، دقيق و جامع در اين جشنواره فراهم است و اميدوارم جشنواره سي ام تئاتر فجر، به نحو متفاوتي از آنچه تا كنون بوده، برگزار شود. فراهنگ ** ا.خ ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها