تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803310791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر نفت و برنامه ششم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزیر نفت و برنامه ششم
وزير نفت مي‌گويد براي تحقق برنامه ششم توسعه در بخش نفت به 200 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز است، او براي بخش بالادست صنعت نفت 134 ميليارد دلار و براي بخش پايين دست 67 ميليارد دلار در نظر گرفته است.
نویسنده : وحید حاجی‌پور 


بخش اعظم 134 ميليارد دلار براي توسعه ميادين نفتي و گازي و همچنين نگهداشت توليد در شركت‌هاي زير‌مجموعه است. بنا بر هدفي كه در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته، مشخص شده است كه توليد نفت و ميعانات گازي در پايان برنامه به 5 ميليون و 280هزار بشكه و توليد گاز به رقم 1/2 ميليارد متر‌مكعب برسد. اين اهداف بايد تا پايان سال 99 محقق شود.
برنامه‌اي كه وزارت نفت براي برنامه ششم تدوين كرده است مي‌گويد براي نگهداشت توان توليد ميادين نفتي و گازي به 23/8 ميليارد دلار در طول برنامه نياز دارد ولي سهم سرمايه‌گذاري مشاركتي تنها 5/5 ميليارد دلار است و 18/3 ميليارد دلار هم از منابع داخلي شركت‌هاي دولتي تأمين مي‌شود.

اين وزارتخانه براي توسعه ميادين مشترك هم سرمايه‌گذاري 29/2‌ميليارد دلاري را برنامه‌ريزي كرده است كه ازاين رقم 4/8 ميليارد دلار مربوط به منابع داخلي شركت‌ها، 3 ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي و يك ميليارد دلار از محل بازار‌هاي سرمايه‌اي است. زنگنه روي اين بخش عدد بزرگي را براي سرمايه‌گذاري خارجي اختصاص داده است: «20/4 ميليارد دلار.»
وزارت نفت اما روي تكميل پارس جنوبي نيز عدد ارائه داده است كه بر اساس آن براي تكميل پروژه‌هاي اين منطقه 12/5 ميليارد دلار از بودجه شركت‌هاي داخلي، 8/8 ميليارد دلار از محل سرمايه‌گذاري خارجي، 2/7 ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي و 3 ميليارد دلار از بازارهاي سرمايه‌اي بايد به پارس‌جنوبي تزريق شود. در مجموع براي راه‌اندازي كامل پروژه‌هاي پارس‌جنوبي حدوداً به 27 ميليارد دلار تزريق منابع مالي نياز است.
  
ضريب بازيافت
با وجود تأكيد شديد وزارت نفت بر افزايش ضريب بازيافت مخازن نفتي و سپردن آن به شركت‌هاي ايراني تنها 8 ميليارد دلار براي آن در نظر گرفته شده است كه يك ميليارد دلار آن از محل بودجه شركت‌هاي دولتي و 7 ميليارد دلار آن توسط سرمايه‌گذاري مشاركتي محقق مي‌شود. براي جمع آوري گازهاي همراه هم روي رقم 7/5 ميليارد دلار هدف‌گذاري شده كه همه اين رقم براي سرمايه‌گذاري مشاركتي كنار گذاشته شده است. براي بخش اكتشاف و توصيف ميادين و طرح‌هاي پشتيبان نيز 3/2 ميليارد دلار در نظر گرفته شده كه محل تأمين آن بودجه شركت‌هاي دولتي است.
  
خطوط لوله
اين وزارتخانه براي احداث خطوط لوله گاز و ايستگاه‌هاي تقويت فشار روي رقم 10 ميليارد دلار متمركز شده كه 7/8 ميليارد دلار آن توسط بودجه شركت ملي گاز تأمين مي‌شود. بازار سرمايه بايد 2/2 ميليارد دلار براي تحقق برنامه‌هاي اين بخش به پروژه‌ها پول تزريق كند.
همچنين براي احداث و نگهداشت خطوط لوله استاني، شبكه گاز‌رساني و ذخيره‌سازي و پالايش نيز نيازمند 4/9 ميليارد دلار هستيم؛ 6/2‌ميليارد دلار از محل بودجه شركت‌هاي دولتي، 1/4‌ميليارد دلار از طريق سرمايه‌گذاري مشاركتي و 1/8 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي تأمين خواهد شد.
در بخش افزايش ظرفيت پالايش ميعانات گازي اما 4 ميليارد دلار كنار گذاشته شده است كه همه اين رقم از منابع صندوق توسعه ملي تزريق خواهد شد. همچنين سهم بخش افزايش فرآوري نفت خام و ميعانات گازي 2/9 ميليارد دلار برآورد شده است كه 3/6 ميليارد دلار آن بايد توسط بودجه شركت‌ها تأمين شود و مابقي از صندوق توسعه ملي.
در آخرين بخش هدف‌گذاري شده براي بالادست، 3/5 ميليارد دلار براي احداث و نگهداشت خطوط لوله و مخازن ذخيره‌سازي نفت در نظر گرفته شده كه همه اين حجم از محل منابع داخلي شركت‌هاست.

با توجه به اين ارقام، مشخص شده است از 134/7 ميليارد دلاري كه مدنظر وزارت نفت در بخش بالادست است 61 ميليارد دلار از منابع شركت‌هاي دولتي، 50 ميليارد دلار از محل سرمايه‌گذاري مشاركتي، 17 ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي و 6/2 ميليارد دلار از بازار سرمايه تأمين خواهد شد.
به بيان ساده‌تر تنها 37 درصد از منابع مورد نياز براي تحقق اهداف برنامه ششم بايد از طريق سرمايه‌گذاري تأمين شود و 63 درصد اين مبلغ از منابع داخلي تأمين مي‌شود. هرچند تجربه تاريخي نشان داده است تحقق اهداف برنامه‌هاي توسعه در بخش نفت هيچ‌گاه محقق نشده است ولي اگر بخواهيم اين اعداد را قبول كنيم نياز صنعت نفت به سرمايه‌گذاري خارجي طبق اظهارات وزير نفت 50 ميليارد دلار است نه 134 ميليارد دلار.
  
پايين‌دست
در بخش پايين‌دست كه شامل صنعت پتروشيمي و صنعت پالايش است، 67 ميليارد دلار هدف‌گذاري شده است. زنگنه گفته است براي توسعه صنعت پالايش بايد 15‌ميليارد دلار جذب شود كه 8 ميليارد دلار از آن متعلق به سرمايه‌گذاري و سهم صندوق توسعه ملي و بازار سرمايه به ترتيب 5 و 2 ميليارد دلار است. در بخش پتروشيمي نيز 52 ميليارد دلار مورد نياز كشور است كه تنها 2 ميليارد دلار از منابع داخلي شركت دولتي تأمين مي‌شود. سرمايه‌گذاران بايد 22 ميليارد دلار پول بياورند و 8 ميليارد دلار هم از صندوق توسعه ملي تزريق مي‌شود. سهم بازار سرمايه اما افزايش چشمگيري يافته است؛ «17 ميليارد دلار».

به طور كلي در پايين دست 67 ميليارد دلار نياز است كه سهم سرمايه‌گذاري 30 ميليارد دلار است. در واقع 45 درصد از منابع مورد نياز از طريق سرمايه‌گذاري، 19/5 درصد از طريق صندوق توسعه ملي، 28 درصد از محل بازار سرمايه و مابقي از محل شركت دولتي تأمين مي‌شود. مجموع سرمايه‌گذاري‌هاي بالادست و پايين‌دست در قالب برنامه ششم 201 ميليارد دلار است كه در مجموع سهم سرمايه‌گذاري مشاركتي كمتراز 40 درصد است، با اين وجود به گونه‌اي روي ارقام مانور داده مي‌شود كه گويا 200 ميليارد دلار بايد از طريق منابع و شركت‌هاي خارجي تأمين شود.
  
تحقق برنامه در بالادست
فارغ از اينكه بخش پايين‌دست از جذابيت بالايي براي سرمايه‌گذاري برخوردار است اما پيش‌نياز آن توسعه سريع‌تر ميادين نفتي و گازي است، لذا طبيعي به نظر مي‌رسد كه وزارت نفت اولويت نخست را در بالادست قرار دهد، هم اكنون ظرفيت توليد نفت ايران 4 ميليون بشكه در روز است كه طبق برنامه بايد تا پايان سال 99 به رقم 4 ميليون و 630 هزار بشكه در روز برسد. براي ميعانات گازي هم يك ميليون بشكه در نظر گرفته شده است كه با توجه به افت شديد مخزن پارس‌جنوبي چنين عددي بعيد به نظر برسد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن