تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804735175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره نوقلمان برگزار شود


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
جشنواره نوقلمان برگزار شود
جشنواره نوقلمان برگزار شود عسگری، کارشناس کتاب انتشارات معارف گفت: باید جشنواره­ هایی هم ویژه نوقلمان در کشور داشته باشیم تا آثار این نوقلمان دیده و نقد و تحلیل شود و به آن­ها انگیزه برای ادامه نگارش و تحقیق بدهد.


به گزارش فرهنگ نیوز ،  دفتر نشر معارف از جمله ناشرانی است که طی سال­های اخیر نویسندگان و مترجمان جوانی را به جامعه فرهنگی و اندیشه­ ای معرفی کرده است. به این بهانه گفتگویی با یاسر عسگری، کارشناس کتاب این انتشارات داشته ­ایم تا از چند و چون این تجربه بیشتر بپرسیم.

وی در این گفتگو از سیاست های جوان گرایی و حمایت از نوقلمان و نویسندگان جوان در نشر معارف می گوید و بیان می کند که اگر حمایتی از آثار چاپ شده نوقلمان صورت نگیرد، نشر معارف هم - با توجه به محدودیت های مالی و رکود بازار کتاب- ، قطعا سیاست‌های خود را در چاپ آثار نوقلمان تغییر خواهد داد.

*در سال­ های اخیر شاهد چاپ آثار نوقلمان و نویسندگان جوان بسیاری در نشر معارف بوده­ایم خواستیم بیشتر بدانیم این ماجرا تا چه حد است؟

نشر معارف به عنوان ناشری که مخاطب هدف آن دانشجویان و جوانان هستند و از سویی با توجه به رسالت و مأموریت سازمانی نهاد رهبری در دانشگاه­ها که وظیفه تقویت مبانی فکری، معرفتی، معارفی و مهارتی، دانشجویان و جوانان را دارد تا کارشناسان و مدیران ارزشی و متعهدی را تقدیم آینده جامعه اسلامی نماید؛ مدیران و کارشناسانی در احیای تمدن نوین اسلامی نقش ­آفرین باشند.

از سویی تجربه کارهای تشکیلاتی که در دوران دانشجویی داشتیم و شناخت ظرفیت­ها و پتانسیل ­هایی که در بدنه فعالان دانشجویی و حوزوی وجود دارد ما را بر آن داشت که از این ظرفیت­ها بهتر استفاده کنیم و آن­ها را به صورت هدفمند و منظم در راستای اهداف و رسالت و مأموریت سازمانی نشر به کار ببریم. لذا در بدو تأسیس واحد تأمین محتوا یکی از رویکردهای ما شناسایی و حمایت از نویسندگان و مترجمان جوان بوده است که در سه چهار سال اخیر به طور متوسط در هر سال حدود ۲۵ـ ۳۰ نویسنده یا مترجم نوقلم جدید را به جامعه فرهنگی معرفی کردیم.

* از آغاز کارهایتان در این زمینه برایمان بگویید.

چاپ آثار نویسندگان جوان در دوره های قبلی هم بوده، ولی در دوره اخیر با برنامه ریزی مشخص و سرعت بیشتری پیگیری شد. در دوره قبلی با چاپ کتابهایی از پژوهشگران و مترجمان جوان مانند پریسا پورعلمداری، نجمیه قربانعلی الهیاری، طاهره توکلی، حوریه حسینی اکبرنژاد، سمانه مدنی، معصومه محمدی، نرگس سادات چاووشی، آزاده وجدانی، غزاله دولتی، سعیده باقری فرد در زمینه مسائل زنان و خانواده یا  نویسندگان جوان دیگر مانند حسین زارع کار، امیرمحسن عرفان، مهدی مطلبی، رقیه رودسرایی و حجت احمدی زر درباره مباحث اجتماعی و فرهنگی و... این سیاست دنبال می شد. تجربه کاری ما در دوره اخیر در زمینه نثر ادبی و داستان کوتاه آغاز شد که خوشبختانه تجربیات موفقی هم بود و آن کتاب­ها چون به قلم جوان­پسندی نوشته شده بود، با استقبال مخاطبان جوان هم مواجه شد. مانند «جرعه جرعه معرفت» و «نشانه های راه» خانم زهرا رضائیان یا «گربه معبد کنکور» خانم عذرا موسوی که بعدها ناشرانی مثل سوره مهر، قدیانی و شهرستان ادب، آثاری از ایشان را منتشر کردند.

تجربه دیگر در حوزه معارف اسلامی بود که از جمله افراد شاخص آن حجت الاسلام محمد نجفی بود که دو کتاب «حکومت اسلامی؛ از مبانی تا مقاصد» و «نظام ولایت فقیه؛ نظام علوی یا مهدوی؟» را از ایشان منتشر کردیم که هر دو با استقبال به چاپ دوم رسید. خصوصاً کتاب «حکومت اسلامی؛ از مبانی تا مقاصد» که درسنامه جامع دانشجویی درباره حکومت اسلامی بود و سئوالات و شبهات درباره این موضوع، مردم سالاری دینی، نظام ولایت فقیه و... بود. این کتاب بعد در برخی حوزه­های دانشجویی یا مدارس علمیه به عنوان به عنوان کتاب درسی انتخاب شد. تجربه دیگر هم «آموزش زبان عربی» بود که تحت عنوان «آشنایی و انس با زبان وحی» در دو جلد منتشر شد که خوشبختانه نه در این دو کتاب هم منبع درسی برخی حوزه­ های علمیه دانشجویی قرار گرفت.

نمونه دیگر کتاب «ناگفته­ هایی از استاد و خطبه ­های غدیر» بود که آقای محمدعلی موحدی نوشت و پژوهش برتر دانشگاه علوم حدیث تهران شد. نمونه‌های دیگرش نویسندگان جوان مجموعه کتاب­های جشنواره کتابخوانی روشنا در زمینه سبک زندگی هستیم که اغلب آن­ها جوان بودند؛ ابوالفضل اقبالی، انسیه سادات هاشمی، لعیا شکوهی ستا، محمدحسین مشکوری، سمیه اصلانی، لیلا غلامزاده نطنزی، زینب مهاجری، محمد دوست پرور، فرشاد مهدی پور و...

اگرچه ما در این موضوعات محدود نشدیم و مترجمان جوان خوبی شناسایی کردیم که در سال­های اخیر هر کدام سه چهار کتاب ارزشمند از آن­ها منتشر شده است، مانند دکتر نوری کیذقانی، دکتر حجت‌الله فسنقری، دکتر ضیغمی، خانم سکینه صارمی گرمی، علیرضا اشرفی‌نسب، رضا عرب‌بافرانی، منیب حمادی، محمدجواد مزینانی، محمود اسدی خانم اسماء خواجه­زاده، خانم ام­البنین قزلسفلو، خانم مژده سلیمانی خانم مطهره حسن­بیگی، خانم زینب آذربو و... از جمله آن­ها هستند.

شاهد دیگر ما، چاپ کتاب «اویس خمینی» اولین کتاب درباره «جنبش الحوثی یمن و دیدگاههای شهید حسین الحوثی بود که حجت‌الاسلام غریب‌رضا ترجمه و تدوین کرد. جناب غریب رضا از روحانیون و مبلغان فعال در عرصه جهان اسلام و مدیر موسسه گفتگوی دینی است که امیدواریم شاهد موفقیت های بیشتر ایشان باشیم.

نمونه دیگر آقای ایمان نوروزی، طلبه مدرسه معصومیه بود که نخستین کتاب در تاریخ شفاهی مبارزات مردم بحرین را تدوین کرد که با نام «انقلاب کرامت در بحرین» منشر شد و با استقبال خوبی هم مواجه شد و تحسین مبارزان و انقلابیون بحرینی را برانگیخت. ایشان هم اکنون چهار کتاب جدید درباره «شیخ زکزاکی» و «حرکت اسلامی نیجریه» «گفتارهای سعیدمیرزا نوری» از (روحانیون جوان و انقلابی بحرین) گفتارهای سید جواد نقوی پاکستان را برای نشر تدوین و تنظیم کرده‌اند.

در حوزه جهان اسلام تجربیات خوبی داشتیم که امیدواریم به لطف خدا و حمایت مدیران نشر معارف و توجه مسئولان و متولیان امر ادامه پیدا کند و این برنامه‌ها در وسط راه رها نشود و این ایده‌ها ابتر نماند. پیش از این گفتگویی با همین خبرگزاری مهر برنامه ها و عملکرد نشر معارف در حوزه جهان اسلام را به تفضیل بیان کردم و ذکر کردم.

مسأله دیگری که ورود کردیم بحث فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است که گام ­های اولیه را در این زمینه برداشتیم و امیدواریم به لطف خدا ادامه یابد. رویکردی که ما در نشر این حوزه داریم ثبت تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر انقلاب است و همچنین تولید کتابهایی در مبانی نظری فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی متأسفانه این دو رویکرد در حوزه هنری و دیگر نهادهای متولی کمتر پیگیری می‌شود و از همین جهت سعی کرده‌ایم تا در این خصوص فعالیت کنیم.

طی چند سال آینده کتابهای نشر معارف از کتب نشر مرجع درباره فرهنگ و هنر انقلاب خواهد شد. رویکرد ما در نشر بیشتر این است که بارهای زمین مانده را برداریم یا نیمه‌کاره‌ای که ناشران و همکاران در سال های گذشته موفق به تکمیل آن نشده‌اند و از انجام آن منصرف شده‌اند تکمیل و تقویت بکنیم،
خوشبختانه با وجود ناشرانی مثل سوره مهر، شهرستان ادب، کتابستان معرفت، فصل پنجم و... در زمینه داستان و شعر رمان انقلاب فعال هستند و انصافاً آثار ارزشمندی را تولید و عرصه کرده اند ولی در زمینه ثبت تاریخ شفاهی یا مبانی نظری فرهنگ و هنر انقلاب ضعیف بودیم و شاهد کم کاری‌هایی هستیم، لذا سیاست تولید محتوا را فعال کردیم. خوشبختانه طی سه سال اخیر کتابهای نسبتاً خوبی را توانستیم جذب بکنیم و امیدواریم که اگر همین روال ادامه پیدا کند.

طی چند سال آینده کتابهای نشر معارف از کتب نشر مرجع درباره فرهنگ و هنر انقلاب خواهد شد. رویکرد ما در نشر بیشتر این است که بارهای زمین مانده را برداریم یا نیمه‌کاره‌ای که ناشران و همکاران در سال های گذشته موفق به تکمیل آن نشده‌اند و از انجام آن منصرف شده‌اند، تکمیل و تقویت بکنیم، مثلا سوره مهر در دوره های آثار ارزشمندی درباره معانی نظری هنر از مرحوم دکتر مددپور یا دکتر حسن بلخاری منتشر کرد، ولی این جریان را ادامه ندادند و تولید کار در زمینه مبانی نظری هنر بسیار محدود یا کُند شده است.

از سویی در زمینه تولید داستان و رمان و شعر خاطرات شفاهی متمرکز شده است، پس ما سعی کرده ایم که آن بعد معقول را مورد توجه قرار دهیم و در این خصوص کار کنیم تا تولیدات نشر همپوشانی با دیگر ناشران همسو نداشته باشد و هم افزایی ناشران ارزشی در کشور بیشتر شود و خلأها را پر کنیم. در این زمینه می­ توانم کتاب­های «درآمدی بر هنر انقلاب اسلامی» (محسن صفایی فرد)، «لذت با بوی باروت» و «دیالمه» (هر دو از محمدمهدی خالقی)، «زندگی زیباست» (درباره زندگی شهید آوینی) (نوشته سید عباس سیدابراهیمی) «جستارهایی نظری در باب تمدن اسلامی» و «بحران تمدنی ایران معاصر» (حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی)، «یادداشت­هایی درباره فرهنگ و مطالعات فرهنگی» (اسماعیل نوده فراهانی)، «جستارهایی در باب تشکل دینی» (حسن مقدمی شهیدانی)، «از سناباد شعر: زندگی و زمانه مصطفی محدثی خراسانی » (حسین قرایی)، «تا نفس دارم می جنگم» و «جنگ جنگ تا پیروزی» (هر دو از سامان سپهوند) و... خصوصاً کارهایی که جناب قرایی د رحوزه تاریخ شفاهی شعر و ادبیات انقلاب شروع کرده‌اند.

خوشبختانه در این زمینه آثاری که چاپ شده ­اند به مباحث مهم فرهنگ و هنر انقلاب می­پردازد که اهمیت آن با گذشت زمان روشن ­تر می­ شود. موضوعاتی که گام­ های اولیه و خط شکنی ­هایی در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب بوده است و از این جهت بسیار پراهمیتند.

* آیا برنامه ای برای استفاده از ظرفیت طلاب جوان داشتید؟

یک توان و پتانسیلی که ما در نشر معارف توانستیم استفاده بکنیم طلاب جوان و فاضل حوزه علمیه قم بود که از آن­ها خواستیم در تدوین و تنظیم درس­ها و سلسله سخنرانی­های اساتید حوزه به کمک نشر معارف بیاید. ما اساتید حوزه فراوانی داریم که جلسات مختلف عمومی یا نیمه عمومی در موضوعات مورد نیاز نشر معارف دارند که چون خودشان فرصت تدوین و تنظیم آن دروس به صورت کتاب ندارند، طلاب جوان و فاضل می­توانند زیر نظر آن­ها چنین کارهایی را انجام بدهند و خدماتی به جامعه فرهنگی و دینی انجام بدهند و هم اینکه تجربیاتی را در زمینه تحقیق و تألیف و تدوین کتاب کسب کنند.

ما در این زمینه چندین تجربه اولیه داشت ه­ایم مانند تدوین دروس خارج فقه ولایت فقیه استاد عابدی توسط یکی از شاگردان ایشان حجت الاسلام علیجان ­زاده، تدوین دروس خارج فقه ولایت فقیه استاد احمد خاتمی توسط نویسنده فاضل جناب حجت‌الاسلام احمدی­خواه و ...از این دست اتفاقات فراوان می تواند بیفتد و اگر جریان نخبگان حوزه یا طلاب جوان در این حوزه وارد عرصه شوند و برنامه ریزی برای تدوین چاپ و حتی ترجمه آثار به زبان های عربی و انگلیسی باشد شاهد تحولات ارزشمند در حوزه پژوهشی جدید اسلامی و حوزوی خواهیم بود.

به نظرم این رویکرد در تدوین مباحث و دروس گفتارها اساتیدی مانند دکتر پارسانیا، احمد واعظی، خسروپناه، علیدوست، عابدینی، میرباقری، مبلغی و محمد تقی سبحانی، حیدری فسایی، محمدجواد ارسطا، عابدی شاهرودی، استاد مددی و... ادامه پیدا کند. البته ناگفته نماند تا زمانی که این شیوه جا بیفتد و اساتید اعتماد کنند زمان می ­برد...

* مشکلات نوقلمان (تازه نویسندگان) را در تعاملاتی که با آنها داشتید چه بود؟

کار کردن با هر قشر یا نویسنده قلق و مشکلات خاص خودش را دارد.  نویسندگان مشهور یا اساتید صاحبنظر یک‌جور و نویسندگان یا مترجمان نوقلم به گونه‌ای دیگر. پس حرفم نقد و نفی نوقلمان نیست، از این جهت شاید برای ناشران دیگر قابل استفاده باشد عرض می‌کنم.

شاید بزرگ­ترین مشکل آن­ها آرمان­ گرایی این­ها باشد که از اقتضائات اجرایی کار نشر و مشکلات چاپ و نشر و خصوصاً توزیع و پخش مطلع نیستند. یک مشکل جدی ناشران هم به نظرم بحث عدم اعتماد به آن­هاست. خصوصاً در عرصه توزیع. لذا غالب ناشران تمایل دارند که از نویسندگان شناخته شده (مشهور) و مجرب، آثار چاپ کنند تا اینکه خودشان نویسندگان جوان را شناسایی کنند.

یک توان و پتانسیلی که ما در نشر معارف توانستیم استفاده بکنیم طلاب جوان و فاضل حوزه علمیه قم بود که از آن­ها خواستیم در تدوین و تنظیم درس­ها و سلسله سخنرانی­های اساتید حوزه به کمک نشر معارف بیاید.
البته هستند ناشران خصوصی و عمدتاً بازاری مسلک و تجاری که سعی می­ کنند آثار این تازه نویسندگان را خرید اثر بکنند تا برایشان سودآوری داشته باشد. در مواردی هم دیدم که سر نویسندگان نوقلم را کلاه گذشته­ اند و اثرشان را بسیار ارزان­تر از قیمت معمول خریدند. غالب این نویسندگان چون در گام اول هستند چاپ اثر برایشان بیشتر اهمیت دارد تا مزایای مادی و حق ­التألیف آن­ها. متأسفانه در فضای نشر کشور شرایط برای نوقلمان چندان جالب نیست و خصوصاً با این رکود بازار چاپ و نشری که درآن به سر می ­بریم شرایط برای تجربه و قلم به دست شدن آن­ها سخت­ تر شده است.

همه این مشکلات و سختی ها به کنار ، عدم حمایت مسئولان و متولیان امور جوانان دانشجویان یا طلاب آزاردهنده تر است، مثلاً وزارت علوم یا بهداشت حاضر نیستند از آثار دانشجویان دانشگاها حمایت بکند یا حتی انها را مورد تشویق قرار دهد یا مرکز مدیریت حوزه یا یا دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یا دیگر نهادهای حوزوی حاضر نیستند که آثار ارزشمند طلاب را حمایت کند و... ولی حرمت امامزاده توسط متولیانش پاس داشته نمی شود. انتظار داریم ناشران حرمت آنها را نگاه دارند. قطعاً چنین اتفاقی نمی‌افتد و جز ناشران معدود غالباً همراهی یا همسویی با نوسندگان یا مترجمان جوان نمی کنند.

* کار کردن با نوقلمان چه تجربیات و مشکلاتی داشته است؟

اولین چیزی که از ارتباط با این نوقلمان برایم قابل توجه است ظرفیت‌های فراوان کشور در این زمینه است. واقعاً یکی از دستاوردهای مهم انقلاب تربیت و پرورش همین نیروهای انسانی جوان ارزشی و متعهد است. ظرفیت در حد فراوان و استفاده به اندازه محدود. برای عنوان مجموعه مقالات و گفتارهای دکتر مظفر اقبال پاکستانی، مقیم کانادا را که محوریتش درباره ظرفیت های تمدنی عظیم اسلام و بلا استفاده بودن آن بوده پیشنهاد دادم نام کتابش «میراث عظیم و امت خفته» باشد.

حقایق جوانان نخبه و ارزشی ما همین است: «میراث عظیم و مدیران خفته». شاید این صحبت‌ها شعاری به نظر بیاید ولی واقعیت جامه خودمان را نباید نادیده بگیریم جوانان نخبه و ارزشمندی داریم که اگر نهادهای انقلابی و ارزشی از آنها استفاده نکنند طرح و برنامه‌ای نداشته باشند قطعاً مورد سوءاستفاده دیگران قرار می گیرند، اعم از غیرانقلابی‌ها و ضد انقلابی‌ها. ظرفیت و پتانسیل کشور در این زمینه زیاد است، فقط احتیاج به فهم مدیریتی داریم که از آنها چگونه و در چه زمینه هایی استفاده کنیم.

 همانطوری که اشاره کردم کار کردن با نوقلمان دردسرها و ظرافت­های خاص خودش را دارد. یک مشکل جدی این است که آن­ها با اقتضائات اجرایی چاپ و نشر آشنا نیستند و انتظار دارند که فرآیند چاپ کتاب ­هایشان سریع یا خیلی کوتاه­تر باشد. اگرچه ما در نشر معارف تمام سعی خودمان را می­کردیم که هرچه زودتر کتاب­هایشان را منتشر کنیم. اما انتظارات آن­ها بسیار فراتر از توان­های ما بود.

کار کردن با نوقلمان دردسرها و ظرافت­های خاص خودش را دارد. یک مشکل جدی این است که آن­ها با اقتضائات اجرایی چاپ و نشر آشنا نیستند و انتظار دارند که فرآیند چاپ کتاب ­هایشان سریع یا خیلی کوتاه­تر باشد.
مشکل دیگری که چاپ آثار نوقلمان (تازه نویسندگان) دارد ناشناخته بودن آن­هاست و عدم اعتماد مخاطبان و مراکز پخش و فروشگاهاست به آثار آن­ها. همین امر باعث شده است که آثار آن­ها با استقبال معمولی بقیه نویسندگان مواجه نشود. عدم اعتماد عمومی مخاطبان به تازه قلمان و توقعات و انتظارات آ­ن­ها از ناشران و عدم حمایت متولیان و مسئولان امور جوانان باعث شده است که ناشران چندان از آثار این­ها استقبال نکنند و عطایش را به لقایش ببخشند و صورت مسأله را پاک کنند. ما ناشران شناخته شده محدودی داریم که در هر سال تعداد کتاب ناچیزی از نوقلمان در طول یک سال منتشر کند و کمتر ناشری مثل دفتر نشر معارف حاضر به چنین ریسک­ هایی هست.

البته توجه به نخبگان جوان و پرورش نسل جدید مورد اهتمام جریان روشنفکری و غربگراست. حتی برخی ناشران شناخته شده جریان روشنفکری کتاب­هایی که از نویسندگان جوان منتشر می­ کند با عنوان «رسائل جوان»، «پژوهش­های جوان» منتشر می­کند تا مخاطبانش بدانند که این کتاب نوشته نویسنده جوان است تا مخاطبان اصلی­شان را از دست ندهند و بدانند که یک جوان تازه قلم آن را نوشته است یا پایان نامه بوده است.

نمونه مشابه حمایت از جوانان نوقلم یا نومترجمان را در سیاست های نشریات جریان روشنفکری یا جریانات غرب گرا مثل «مهرنامه»، «اندیشه پویا»، «صدا» و «تجربه» و... می‌بینیم؛ خصوصاً «مهرنامه» که جوانان زیر نظر اساتید، مقاله و یادداشت می‌نویسند. بها دادن این جریان به جوانان و تربیت پژوهشگران و روزنامه نگاران جوان در این خصوص باید برای نهادهای انقلابی و ارزشی الگوبخش و درس آموز باشد. این تربیت نیرو در جبهه فرهنگی نیروهای انقلابی و ارزشی کمتر وجود دارد و خود درد و مصیبتی نیست که فعلاً جای پرداختن به آن نیست.

* در حال حاضر چه موضوعاتی براینشر معارف در اولویت است و جوانان می ­توانند در آن قلم بزنند؟

ما موضوعات فراوانی داریم که به نظرم جوانان و دانشجویان یا طلاب مقاطع عالی تحصیلی بهتر از بقیه می­ توانند بنویسند؛ چرا که هم وقت و فرصت بیشتری برای تحقیق و پژوهش دارند و هم جرأت و جسارت بیشتری برای نوشتن در موضوعات جدید دارند. الآن غالب نویسندگان مشهور وقت چندانی برای تالیفات خود ندارند یا اینکه در ورود در مسایل نو بدیع جدید یا چالشی استقبال نمی‌کنند از سویی می­توانند تتبع بیشتری داشته باشد و از منابع بیشتر داخلی و خارجی استفاده کنند و وارد موضوعات جدید و چالشی شوند.

شاید بتوان گفت نویسندگان مشهور بعد از مدتی محافظه‌کار می شوند و سعی می کنند برای خودشان پرستیژ یا دیسیپلین خاصی قائل شوند. موضوعاتی مانند فرهنگ عمومی، فقر، فساد، عدالت، معماری، مسکن، محیط زیست، ورزش جهان اسلام، شناخت مناطق جهان اسلام، فرهنگ کار، قانون­گرایی، جنبش دانشجویی، زندگی دانشجویی و... از جمله موضوعات مورد نیاز ماست.

یک تمایز نویسندگان نوقلم با نویسندگان شناخته شده این است که در مباحث مالی قانع­ ترند. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد پولکی شدن خیلی از نویسندگان معروف است که این به نظرم جالب نیست. مادی ­گرایی و زندگی اشرافی و تجمّلاتی در برخی نویسندگان حوزوی و دانشگاهی ما بسیار پررنگ شده است و آسیبی جدی برای فضای علم و پژوهش کشور است؛ یعنی پژوهش و تحقیق اعتبار اولیه و ذاتی خودش را تا حد زیادی از دست داده است و خیلی از پژوهش­ها به خاطر اولویت و ضرورت و نیاز جامعه انجام نمی­ شود، بلکه به خاطر منفعت مادی و کسب وجه صورت می­گیرد.

البته بنده در مقام اتهام به اساتید و نویسندگان مشهور نیستم، ولی در مقام آسیب ­شناسی، یک آفت جدی حوزه، پژوهش و تحقیق را نام بردم. الآن خیلی از بودجه ­هایی که تحت عنوان پژوهش و تحقیق در فضای علوم انسانی هزینه می ­شوند در اولویت و ضرورت و نیاز روز جامعه نیستند، بلکه از باب خالی نبودن عریضه انجام می­ شود.

متأسفانه پژوهشگاه­ها، موسسات پژوهشی و دانشگاه­های کشور هم از این آسیب مستثناء نیستند. و به خاطر همین آفت و آسیب است که با این حجم آثار تولید و ترجمه شده، اتفاقی در ارتقای سطح فرهنگ عمومی و انقلابی کشور صورت نمی­گیرد. برخلاف کشورهای غربی پیشرفته و آمریکا، که تحقیقات آن­ها ابتدا در حوزه نیازها و ضرورت­های جامعه است، سپس آینده پژوهش­های صنعتی و اجتماعی و اقتصادی...

مشکلی که در حال حاضر وجود دارد پولکی شدن خیلی از نویسندگان معروف است که این به نظرم جالب نیست. مادی ­گرایی و زندگی اشرافی و تجمّلاتی در برخی نویسندگان حوزوی و دانشگاهی ما بسیار پررنگ شده است و آسیبی جدی برای فضای علم و پژوهش کشور است؛
* مشکلات چاپ این آثار چیست؟

نشر معارف با اینکه در هر سال حدود ۲۵ تا ۳۰ نویسنده نوقلم را به جامعه فرهنگی کشور معرفی کرده است اگر وضع به همین صورت ادامه یابد؛ یعنی با عدم حمایت نهادهای متولی امور جوانان، مواجه شود قطعاً دیگر تمایل چندانی به چاپ آثار دیگر نوقلمان نخواهد داشت. چون هم توان مالی مجموعه محدود است و هم انگیزه ای برای فعالیت باقی نمی‌ماند. متأسفانه وزارت جوانان و ورزش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه ­های کشور، وزارت علوم، تحقیقات و همچنین مرکز مدیریت حوزه ­های علمیه و... و دیگر ارگان­ هایی که می­ توانند از آثار جوانان دانشگاهی و حوزوی حمایت بکنند، از چاپ این‌گونه آثار حمایت نمی­ کنند.

به نظرم باید جشنواره­ هایی هم ویژه نوقلمان در کشور داشته باشیم تا آثار این نوقلمان دیده شود؛ نقد و تحلیل شود و به آن­ها انگیزه برای ادامه نگارش و تحقیق بدهند. با روال‌هایی که برای کتاب سال کشور یا کتاب سال حوزه در پیش گرفته شده‌اند خیلی ها باید آرزوی دیده شدن کتاب هایشان را با خود به گور ببرند یا قید این نوع جوایز را بزنند. اگرچه خوشبختانه در سال‌های اخیر جوایزی برای کتاب سال دانشجویی برای دانشجویان یا جشنواره علامه حلی برای حوزویان راه اندازی شده است، ولی اینها کفایت نمی‌کنند؛ اینها در موضوعات محدودی فعالیت می کنند و نمی توانند بیانگر همه ظرفیت های کشور در زمینه تحقیق و پژوهش باشند. خیلی از موضوعات بدیع و نو در این جشنواره ها هم دیده نمی شوند و اهمیت آنها درک نمی شود.

به نظرم وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی رسمی امور جوانان از این ماجرا شانه خالی م ی­کند و تمام هم و غم­اش را در حوزه ورزش جوانان گذاشته است و برنامه چندانی برای حوزه ­های غیرورزش جوانان (اعم از فرهنگ، کار و معیشت جوانان) ندارد. بعید می ­دانم که این وزارت­خانه برنامه­ای جدی یا موثری برای بحث فرهنگ و اقتصاد جوانان داشته باشد. یک مطلب دیگر انتظار حمایت رسانه ای از چاپ کتابهای نوقلمان هست. غالب رسانه ­ها و خبرگزاری­ ها هم کم­تر رغبت می ­کنند مراسم رونمایی، نشست نقد و بررسی برای کتاب­های نویسندگان و مترجمان تازه کار برگزار کنند و همین امر مزید بر بی ­توجهی و کم­ توجهی به آثار نوقلمان شده است.

نکته آخر هم فقدان حمایت اساتید از آثار این دست نویسندگان هست. یعنی خود اساتید و نخبگان هم کم­تر به آثار این نوقلمان توجه می­کنند؛ یا به ندرت مورد حمایت و تشویق قرار می­گیرند و همین باعث افسردگی و بی ­انگیزگی برخی از نویسندگان و مترجمان تازه­ کار می­ شود. در صورتی که حداقل کار می­ تواند تقدیر و تشکر اساتید در دیده شدن آثار در محافل علمی و دانشگاهی یا رسانه­ ها و خبرگزاری ها و... باشد.
 

منبع: مهر


95/8/4 - 15:46 - 2016-10-25 15:46:29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن