تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803792015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار نفت بدون تغییر تا سال 2020


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازار نفت بدون تغییر تا سال 2020
سال 2016 ميلادي در شرايطي آغاز شد كه مازاد عرضه نفت بر بازار سايه افكنده بود، ذخاير طلاي سياه در بالاترين سطح قرار داشت و ايراني‌ها تلاش گسترده‌اي براي بازگشت به بازار و بازپس‌گيري سهم از دست رفته خويش آغاز كرده بودند.
نویسنده : مترجم: محسن داوري 


سال 2016 ميلادي در شرايطي آغاز شد كه مازاد عرضه نفت  بر بازار سايه افكنده بود، ذخاير طلاي سياه در بالاترين سطح قرار داشت و ايراني‌ها تلاش گسترده‌اي براي بازگشت به بازار و بازپس‌گيري سهم از دست رفته خويش آغاز كرده بودند.
 رهبران اوپك ماه‌هاست كه خواهان تعيين سقف توليد براي اعضا هستند. با كاهش قيمت هر بشكه به كمتر از 40 دلار در ماه‌هاي گذشته، بخش زيادي از توليدكنندگان پرهزينه نفت به سرعت از بازار خارج شدند. مثلاً امريكايي‌ها كه در فاصله سال‌هاي 2008 تا 2014 ميلادي مقدار نفت توليدي خود در هر روز را 7/3 ميليون بشكه افزايش داده بودند، در سال جاري و بر اساس پيش‌بيني مؤسسات معتبر، وادار به كاهش 400 هزار بشكه‌اي برداشت خود خواهند شد. گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي نشان مي‌دهد در سال گذشته ميلادي، تقاضاي جهاني نفت با رشد 8/1 ميليون بشكه‌اي در هر روز روبه‌رو بوده است. رشد تقاضاي كشورهاي توسعه‌يافته نيز فراتر از انتظارها بوده و كشورهاي در حال توسعه با رشدي ملايم، بر مصرف طلاي سياه افزوده‌اند. اما در سال 2016 ميلادي، رشد تقاضا كمتر از سال پيشين خواهد بود.
توليد نفت فشرده ايالات متحده در سال جاري ۶۰۰ هزار بشكه كاهش خواهد يافت. در سال آينده نيز ما شاهد كاهش ۲۰۰ هزار بشكه‌اي توليد نفت فشرده خواهيم بود. بدين ترتيب روش‌هاي كنوني پرهزينه توليد نفت سنگين غيراقتصادي مي‌باشد.
در سال جاري، مقدار عرضه نفت خام توليدكنندگان غيراوپك شكننده بوده و با كاهش شديد ظرفيت توليد دست نخورده اعضاي اوپك، تعادل عرضه و تقاضا و افزايش قيمت‌ها در اواخر امسال، دور از انتظار نخواهد بود. اين شرايط نفت توليد شده توسط 13 كشور عضو اوپك، برگ برنده عرضه‌كنندگان اين محصول خواهد بود.
آژانس بين‌المللي انرژي اعلام كرده در سال جاري، شاهد كاهش ۱۷ درصدي سرمايه‌گذاري در بخش اكتشاف و توليد منابع هيدروكربوري خواهيم بود. در سال ۲۰۱۵ ميلادي نيز ما شاهد سقوط ۲۴ درصدي اين عدد بوده‌ايم. در اين ميان، بيشترين كاهش سرمايه‌گذاري به ايالات متحده اختصاص داشته است. ميانگين رشد تقاضاي سالانه نفت تا سال ۲۰۲۱ ميلادي، يك‌ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه خواهد بود. در سال ۲۰۱۹ يا ۲۰۲۰ ميلادي، تقاضاي جهاني نفت از مرز ۱۰۰ ميليون بشكه فراتر خواهد رفت.
  رشد اقتصاد جهاني شتاب مي‌گيرد؟
از ميانه‌هاي سال 2014 ميلادي تا كنون، ما شاهد رشد 10 درصدي ارزش دلار امريكا بوده‌ايم. در مقابل، تعداد زيادي از صادركنندگان كالاها كه داراي نرخ انعطاف‌پذير ارز هستند، با كاهش قابل توجه ارزش پول روبه‌رو شده‌اند. بدين ترتيب كشورهاي در حال توسعه و دولت‌هاي صادركننده كالا با كاهش نرخ رشد روبه‌رو هستند. در چشم‌انداز اقتصاد جهاني منتشر شده توسط صندوق بين‌المللي پول با اعلام رشد اقتصادي 1/3 درصدي دنيا در سال 2015 ميلادي و كاهش 4/0 درصدي آن در مقايسه با سال 2014 ميلادي، پيش‌بيني گرديده در سال جاري ما شاهد رشد 6/3 درصدي اقتصاد جهاني خواهيم بود.
بهبود شاخص‌هاي دولت‌هاي اروپايي و بازگشت رونق به اقتصاد ژاپن را بايد از نتايج سقوط قيمت نفت همراه با عواملي نظير در پيش گرفتن سياست‌هاي پولي حمايتي و كاهش ارزش پولي چند كشور به شمار آورد.

  رشد تقاضاي نفت
بر اساس پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي، رشد جهاني در تقاضاي نفت در سال جاري 2/1 ميليون بشكه در روز پيش‌بيني شده است. در سال 2015 ميلادي، تقاضاي نفت كشورهاي پيشرفته 2/46 ميليون بشكه در روز و 500 هزار بشكه بيشتر از سال 2014 ميلادي بوده است.
اما در سال گذشته توليدكنندگان به استثناي اعضاي اوپك و ايالات متحده، فراتر از انتظارات ۳۰۰ هزار بشكه بر توليد خويش افزودند. برزيل، كانادا و روسيه بيشترين افزايش توليد را به خود اختصاص داده‌اند. با كاهش چشمگير تعداد دكل‌هاي حفاري، بهبود كارايي دكل‌ها و تأسيسات پالايشگاهي همراه با رشد توليد از خليج مكزيك از سقوط توليد جلوگيري نموده است. در همه سازنده‌هاي شيل نيز به استثناي پرمين، ما شاهد كاهش برداشت بوده‌ايم.
ميانگين توليد روزانه اعضاي اوپك در سال ۲۰۱۵ ميلادي 4/31 ميليون بشكه بوده است. اين عدد 1/1 ميليون بشكه بيشتر از عدد مشابه در سال ۲۰۱۴ ميلادي بوده است. رشد توليد عربستان سعودي و عراق مهم‌ترين دليل اين افزايش به شمار مي‌رود. ميانگين توليد رياض از 7/9 ميليون بشكه در سال ۲۰۱۴ م به 2/10 ميليون بشكه در سال گذشته افزايش يافت. عراقي‌ها نيز با دستيابي به توليد روزانه 5/4 ميليون بشكه در روز به ركورد جديدي در توليد طلاي سياه در سال ۲۰۱۵ ميلادي دست يافتند.
در سالي كه گذشت، ميانگين عرضه نفت به 2/96 ميليون بشكه رسيد. رهبران اوپك در سال ۲۰۱۵ ميلادي نيز نتوانستند بر سر حفظ سقف توليد و تعيين سهميه عرضه اعضاي خويش به توافقي دست يابند. هرچند پذيرش اندونزي به عنوان سيزدهمين عضو اوپك در حالي كه اين كشور يك واردكننده خالص نفت محسوب مي‌شود، از اقدامات بهت‌برانگيز كارتل رو به افول اوپك در سال ۲۰۱۵ ميلادي بود.
آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني نموده كه توليد ان جي ال اعضا كه در توليد نفت اين سازمان محاسبه نمي‌شود، با رشدي صعودي همراه خواهد بود و در سال ۲۰۱۶ ميلادي به 8/6 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد. ايران و قطر پيشرو در رشد ۳۰۰ هزار بشكه‌اي توليد اين محصول مي‌باشند. اما در سال ۲۰۱۶ ميلادي، توليد نفت دولت‌هاي غيراوپك كاهش مي‌يابد. تنها در منطقه امريكا ما شاهد رشد عرضه طلاي سياه خواهيم بود. توليد نفت اين منطقه از 5/4 ميليون بشكه در سال 2015 ميلادي به 7/4 ميليون بشكه در سال جاري افزايش مي‌يابد. توليد طلاي سياه در امريكاي شمالي نيز به 4/19 ميليون بشكه افزايش خواهد يافت و ما شاهد كاهش 400 هزار بشكه‌اي هستيم.

  تداوم مازاد عرضه در سال 2017 ميلادي
آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش ميان‌مدت خود با اشاره به فقدان هيچ نشانه‌اي از تغيير در بازار كنوني نفت، پيش‌بيني نموده كه مازاد عرضه كنوني در بازار، در سال آينده ميلادي نيز همچنان ادامه خواهد يافت.
در اين گزارش با هشدار نسبت به كاهش شديد سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي اكتشاف و توليد، اعلام گرديده رشد قابل توجه قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني در پايان دهه كنوني، دور از انتظار نيست.
در سال 2016 ميلادي، توليد نفت كشورهاي غيراوپك با كاهش همراه خواهد بود. اما در مقابل، اعضاي اوپك تلاش مي‌كنند تا سهم بازار خود را پس از سه دهه افزايش دهند. بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، در سال جاري و سال 2017 ميلادي، توليدكنندگان غيراوپك 600 هزار بشكه از توليد خويش خواهند كاست. اما در سال 2018 ميلادي، شاهد تغيير در شرايط و افزايش تدريجي عرضه نفت توسط اين كشورها خواهيم بود.
منبع: ماهنامه Oil & Gas Journal



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن