تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798262618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانواده،در چنبره مشکلات ریز و درشت/ «راحت طلبی» پدیده نوظهور در میان جوانان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: خانواده،در چنبره مشکلات ریز و درشت/ «راحت طلبی» پدیده نوظهور در میان جوانان
خانواده،یکی از مهمترین و برجسته ترین خرده نهادهای اجتماعی محسوب می شود که در بسیاری از تحولات جامعه بصورت مستقیم و غیر مستقیم نقش دارد.

خانواده،در چنبره مشکلات ریز و درشت/ «راحت طلبی» پدیده نوظهور در میان جوانان
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،خانواده،یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی به شمار می رود که صعود،پیشرفت،توسعه،بالندگی و احیانا اضمحلال و سقوط جامعه به آن گره خورده است.


هر آنچه انسجام و بنیان خانواده تقویت شود به همان میزان ضریب شکوفایی و رشد جامعه نیز ارتقاء می یابد و بالعکس ضعف،سستی و رخوت در نظام خانواده مسبب و عامل بسیاری از آسیب ها،ناهنجاری ها،مخاطرات و تهدیدات اجتماعی خواهد بود.


در طول سالیان گذشته و بخصوص یک دهه اخیر،نظام خانواده در ایران با تحولات چشمگیر و عمیقی مواجه شده است.


حسین رنگرز،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: تغییرات بسیار جدی و حائز اهمیتی که در طول 10 سال اخیر در عرصه ارتباطات و فضای مجازی رخ داده در تشدیدِ چالش ها و آسیب های اجتماعی در حوزه های متعدد و بالاخص خانواده تاثیر گذار بوده است.


وی افزود:فارغ از جرم و جرایمی که در فضای مجازی رخ می دهد،فاصله گرفتن میان اعضای خانواده و دور شدن از سنت های اصیل در ایران،از مخاطراتی است که در سایه سنگین شبکه های اجتماعی هر روز پر رنگ تر از دیروز ظهور و بروز پیدا می کند.


رنگرز گفت:به واقع،کانون گرم خانواده و آن دورهمی هایی که نفس آن،بصورت بالقوه حاوی ثمرات و مزایای بسیار در حوزه خانه و خانواده بود،رفته رفته به فراموشی سپرده می شود.


جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:تصور کنید پدر و مادری که هر دو شاغل هستند و بعد از اتمام فعالیت های روزمره به خانه باز می گردند و علی القاعده باید والدین خانواده با همیاری،همگرایی و همسویی در جهت رفع خلاء ها،کاستی ها،ضعف ها و تقویت نقاط مثبت و سازنده موجود گام بردارند و با همپوشانی یکدیگر،مسیر کمال و تعالی خانواده را تسهیل و هموار سازند.


رنگرز گفت:علیرغم چنین ضرورتی بعضا مشاهده می شود پدر یا مادر خانواده بعد از بازگشت به منزل،بخش قابل توجهی از انرژی و زمان خویش را صرف حضور در شبکه های اجتماعی همچون و اتس آپ،یا تلگرام می کنند.


جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:نفس فناوری های ارتباطی مطلوب و سازنده است اما متاسفانه به دلیل ضعف و نقصانی که جامعه ایران در بخش سواد رسانه ای با آن مواجه است،گاهی کاربری و بهره گیری صحیح و اصولی از این شبکه حاصل نمی شود و این فناوری به عاملی برای شکاف و فاصله انداختن میان اعضای خانواد ها تبدیل می شود که ریشه اصلی این نارسایی را باید در خویشتنِ خویش جستجو کنیم.


وی افزود:در نظام اجتماعی جامعه ما،هیچ نهاد و مجموعه اجتماعی با خانواده برابری نمی کند و تحرکاتی که دشمنان از طریق شبکه های ماهواره ای و...علیه خانواده و تضعیف آن عملیاتی می کنند به روشنی موید این واقعیت تلخ است که در صورت عدم برنامه ریزی صحیح،تاوان و هزینه های سنگینی را پرداخت خواهیم کرد که تا سالها به کانونی برای بروز آسیب های متعدد اجتماعی مبدل خواهد شد.


وی افزود:آسیب هایی همچون حاشیه نشینی،افزایش طلاق،ازدواج سفید و افزایش سن ازدواج تنها بخشی از مخاطراتی است که عرصه را بر نظام خانواده تنگ کرده است.


کاهش میانگین گفت و گو در میان اعضای خانواده به کمتر از 20 دقیقه،تنها نمونه ای از خود مشغولی هایی است که به واسطه فناوری های نوین همچون شبکه های اجتماعی ایجاد شده و به نظر می رسد برخی از خانوارهای ایرانی،با حرکت در مسیر مدرنیته و فاصله گرفتن از سنت ها،دچار تضادهای ارزشی شده اند که استمرار این وضعیت می تواند علاوه بر بی هویتی،کارکرد اصلی خانواده را نیز تضعیف و تحت الشعاع قرار دهد.


راحت طلبی و تعمیق وابستگی ها


صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح چالش های پیش روی نظام خانواده در جامعه ایرانی عنوان کرد:یکی از معضلات کنونی برخی جوانان،به گریز از مسئولیت پذیری باز می گردد.


وی افزود:راحت طلبی و عدم قطع وابستگی اقتصادی فرزندان به خانواده باعث ایجاد نوعی فرار از مسئولیت شده و با عنایت به الزاماتی که تشکیل زندگی مشترک به همراه دارد به  نظر می رسد برخی جوانان از قبول چنین مسئولیت هایی پرهیز می کنند و همچنان علاقه مند هستند در کنار خانواده،وامدار والدین خویش باشند و در سایه آنها گذران امور کنند بدون اینکه خود را برای نقش آفرینی سازنده در حوزه خانواده و در مرحله بعد جامعه مهیا کنند.


نوبهار گفت:افزایش جمعیت سالمند و تاکید بر لزوم فرزند آوری و افزایش موالید،ضرورتی است که جامعه به آن نیازمند است و یکی از عوامل اصلی ظهور و بروز این نیاز را باید  در کاهش آمار ازدواج و تنزل میل و رغبت والدین به فرزند آوری جستجو کرد.


وی افزود:به واقع یکی از مصادیق هراس از مسئولیت پذیری در کاهش موالید،نمود پیدا می کند و مجموعه این پدیده ها،باعث تحمیل هزینه های سنگینی می شود که در میان مدت و بلند مدت جامعه را به چالش می کشد.


روانشناس و کارشناس علوم رفتاری عنوان کرد:رفع چنین مخاطراتی مستلزم آموزش،فرهنگ سازی و کسب مهارت های زندگی است و البته در کنار آن،ایجاد فرصت های شغلی و تقویت بنیه اقتصادی و برنامه ریزی صحیح و اصولی برای تامین الزامات و نیازهای یک زندگی مشترک از سوی نهادها،ارگان ها و سازمان های ذیربط و متولی از دیگر ضروریاتی است که با حصول آن می توان به توفیقات ارزنده تری در حوزه تحکیم بنیان خانواده نائل شد.




۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن