تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829391509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عشق جاوید به دنیای پشت لنز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عشق جاوید به دنیای پشت لنز مراغه – ایرنا – عکس یا فیلم را می توان یک پدیدهٔ علمی اما اتفاقی بزرگ در عرصه صنعت و هنر به شمار آورد؛ هنری که دنیای پشت لنز را به عشقی ماندگار تبدیل می کند تا ثبت لحظه ها به اسنادی برای آینده تبدیل شود.


هنر عکاسی و فیلمبرداری در میان هنرهای کاربردی از ظرافت، دقت و اهمیت ویژه ای برخوردار است و از آن می توان به ثبت نور یا نورنگاری /فتوگرافی - فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت کردن/ تعبیر کرد و شاید یکی از دلایل عشق هنرمندان به عکاسی را بتوان ثبت انرژی/ نور/ دانست. مجال گفت و گو با " سیامک جاوید" عکاس و فیلمبردار مراغه ای شاید بتواند روایتی از عشق جاوید به پرده سینما و گرایش یک نوجوان به عکاسی و فیلمبرداری باشد. آری سیامک جاوید، شخصیتی دوست داشتنی و نامی آشنا در مراغه با مدرک کارشناسی فیلم سازی از دانشکده رسانه صدا و سیما است.از جمله موفقیت های وی در عرصه تصویربرداری می توان به "من دختر نیستم" منتخب جشنواره های بین المللی استرالیا، " بخارهای شیشه عقب" منتخب جشنواره فیلم 100 ثانیه و "سلام فستیوال" به کارگردانی لین یو/ Lin yu/ چینی به عنوان کار مشترک ایران، چین و اسپانیا و " یک نخ سیگار" منتخب جشنواره آمریکا اشاره کرد. وی چندین نمایشگاه عکس انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور از جمله سامسون ترکیه نیز داشته است.سوال: چگونه به عرصه تصویربرداری علاقه مند شدید؟جواب: من متولد 1363 شمسی در محله ای محروم در مراغه هستم. اولین بار وقتی با هماهنگی مدرسه به سینما رفتیم و فیلم "شنگول و منگول" را در سینمای آریا مراغه دیدم، خیلی ذوق کردم. وی با اشاره به اینکه تصویری با آن عظمت در آن دوران برایم باور کردنی نبود، افزود: عشق و علاقه ام به کار تصویربرداری از همان روز آغاز شد اما پدر و مادرم در آن دوران هم به خاطر ذهنیت بد نسبت به سینما و هم به خاطر هزینه اش اجازه رفتن به سینما را نمی دانند. سوال: حرف گوش کن بودید یا نه ؟ جواب: آنقدر مجذوب شده بودم که گاهی مخفیانه به سینما می رفتم. در سینما "آریا" مردی که با چراغ قوه جا برای نشستن نشان می داد، همیشه چیپسی را که در دست داشتم در ورودی از من می گرفت و هیچ وقت نتوانستم هم فیلم ببینم و هم چیپس بخورم. ی گفت: وقتی سینما آریای مراغه در 1373 شمسی آتش گرفت، احساس خیلی بدی داشتم؛ درست مثل اینکه یکی از مامن های خودم را از دست داده بودم. سوال: تاثیر سینما در شخصیت دوران نوجوانی شما چه تبلوری داشت؟جواب: بیشتر فیلم های آن دوران مثل "پرواز عقاب ها" و "کانیمانگا" جنگی بود و به همین خاطر همه بازی های ما به تفنگ بازی اختصاص داشت. وی افزود: در اطراف محله ما باغ زیاد بود و در بسیاری از مواقع با دوستانم به بازسازی صحنه های فیلم، ساختن تفنگ با چوب و تفنگ بازی مشغول بودیم. جاوید گفت: فیلم های آن دوران فقط در بازی های کودکانه ام تبلور نداشت و امروز هم با وجود تنفری که از جنگ دارم، علاقه مند به عکاسی جنگ و عکاسی اجتماعی هستم. سوال: خاطره تلخ و شیرینی از آن دوران دارید؟جواب: وقتی دوم راهنمایی بودم یک جشنواره فرهنگی و هنری بین دانش آموزان مراغه برگزار شد که بخشی از آن به عکس اختصاص داشت.وی با اشاره به اینکه دوست داشتم در این مسابقه شرکت کنم اما دوربین نداشتم، افزود: تصویر کمیابی در ذهن داشتم و باغ سیبی که در همسایگی مدرسه ما وجود داشت و از طبقه دوم مدرسه دیده می شد و تا اواخر بهمن یک سیب روی درخت باقی مانده بود و گاه برف روی آن می نشست اما سیب محکم و استوار به درخت چسبیده بود. آرزو داشتم از آن عکس بگیرم ولی هیچ وقت دوربین نداشتم و یکی از حسرت های عکاسی من همین بود. سوال: در دورانی که دوربین به دست بودید، حسرت عکس داشتید؟جواب: در سال 1381 شمسی اولین دوربین/نگاتیو/ شخصی ام را خریدم که در بیشتر مواقع همراهم بود. روزی سرزده به نمایشگاه نقاشی با کاردک در کلیسای تاریخی مراغه رفته بودم. شاعر توانمند مراغه ای، استاد حیرد عباسی نیز برای بازدید آمده بود و خیلی دوست داشتم در میان آن نقاشی های زیبا از استاد عکس بگیرم اما هیچ وقت محقق نشد و در حسرت عکس آن روز همچنان غبطه می خورم. سوال: عکاسی چه ویژگی های طلب می کند؟جواب: اصل بزرگ عکاسی خوب دیدن و متفاوت دیدن است. عکاس از زاویه ای نگاه می کند که هیچ کس متوجه آن نیست. سوژه عکس با نگاه متفاوت به دست می آید. عکاس باید اتفاق های اطراف و لحظه های مرده را ثبت کند.سوال: بنابراین نقش دوربین های پیشرفته در عکاسی چقدر است؟جواب: ابزار در عکاسی تاثیر 30 درصدی دارد و مهم دید عکاس است. عکاس حرفه ای با دوربین ضعیف شاید عکس ماندگار تر بگیرد. برای عکاسی سه عامل عکس دیدن، عکس گرفتن و خواندن کتاب های مرتبط و فنی تاثیرگذار است. سوال: چه شباهتی بین عکاسی و روزنامه نگاری می بینید؟جواب: فکر می کنم تصویرسازی ذهنی و دیدن حس ها از ملزومات عکاسی و روزنامه نگاری است. یک عکاس چهره درست مثل یک روزنامه نگار نیازمند زندگی با سوژه و آشنا شدن با حالات وی است. سوال: احساس ها را چگونه به تصویر می کشید؟جواب: عکاسی و فیلمبرداری ثبت با نور است و نور به بیان حس و حالات کمک می کند. وقتی می خواهیم از نویسنده عکس بگیرم، چون انسان لطیفی است به جای نور فلاش که نور سخت است از نورهای نرمی چون نور طبیعی بهره می گیریم.سوال: نور نرم چیست؟ جواب: منابع نور طبیعی یا مصنوعی است. وقتی یک جنگجو را می خواهیم به تصویر بکشیم باید از نور سخت استفاده کنیم. سایه روشن ها و تضادها می تواند خشن بودن را تشدید کند. با افزایش شدت نور می توان به سخت بودن آن کمک کرد. در نور نرم نور تلطیف می شود. با یک پرده طوری درمقابل پنجره شاید سایه ها ملایم تر شود و سایه نرم احساس شود. فیلم های وسترن به خاطر ماهیتی که دارند همیشه در زیر نور شدید آفتاب تصویر برداری می شوند. سوال: بزرگترین موفقیت شما چیست؟ جواب: افتخار بزرگم در مستند سازی، تصویربرداری از فیلم بیوک آقا به کارگردانی علیرضا انصاریان با سوژه مراغه است که در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر انتخاب شد اما در همان زمان بیوک آقا فوت کرد و تلاش کردیم تا فیلم تشییع جنازه اش را هم اضافه کنیم که به خاطر مباحث فنی تاکنون به طول انجامیده است و این فیلم به هیچ جشنواره دیگری عرضه نشد. راجع به فیلم بیوک آقا باید بگویم که جزو معدود فیلم هایی است که در حوزه موسیقی کار شده است. ناصر تقوایی معتقد استکه اگر 5 فیلم ماندگار سینمای مستند ایران را بخواهیم نام ببریم، فیلم بیوک آقا یکی از آنهاست. سوال: فعالیت های شما در بخش عکس چه دست آوردهایی داشته است؟جواب:تا کنون سه نمایشگاه انفرادی عکس در داخل کشور داشته ام و در 6 نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور از جمله سامسون ترکیه شرکت کرده ام؛ در جشنواره های ملی عکس/ 1391/ و آثار و ابینه ارزشمند کشور هم حضور داشته ام . سوژه های عکاسی ام از مراغه انتخاب شده است.سوال:عکسی دارید که تا کنون کسی ندیده باشد؟جواب: بله عکس هایی از شخصیت های مختلف فرهنگی و هنری دارم که گاه خودشان هم از وجود عکس شان در آرشیو بنده بی اطلاع هستند. عکس هایی از شاعر استاد حیدرعباسی ، استاد کریمی مراغه ای و غیره. سوال: عکاسان با چه مشکلاتی روبرو هستند؟جواب: شرکت در جشنواره های خارجی هزینه بر است و بیشتر عکاسان و فیلمبرداران برای تامین هزینه با مشکل مواجه هستند. برخوردهای اجتماعی و محدودیت هایی انتظامی از جمله مشکلات عکاسان است. اصولا دراماکن عمومی عکاسی آزاد است ولی گاهی با محدودیت در اماکن عمومی مواجه می شویم. این محدودیت در شهرستان ها بیشتر است. سوال: مراغه سهمی از شخصیت های برجسته فیلم و عکس کشور دارد؟جواب: یداله صمدی و علیرضا انصاریان از فیلم سازان برجسته کشور هستند که علاقه فراوانی به زادگاهشان، مراغه دارند. هم اکنون حداقل 20 عکاس حرفه ای در مراغه داریم. انجمن سینمای جوانان دفتر مراغه از نخستین انجمن های فعال در سطح کشور و ظرفیتی بی بدیل برای این شهر تاریخی است. پیش از این عده ای پیشنهاد تبدیل این شهر به قطب فیلم سازی و ایجاد فضاهای سینمایی را دنبال می کردند. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز که خود مدرس دوره های عکاسی و از اساتید سیامک جاوید در انجمن سینمای جوانان دفتر مراغه است، از برنامه ریزی های این اداره برای تکریم مفاخر فرهنگی و هنری این شهرستان و از جمله یداله صمدی سخن به میان آورد و گفت: 21 شهریور سال جاری و مصادف با روز سینما شب فرهنگی یدالله صمدی در مراغه برگزار می شود. احمد دادرس فیاضی که از مدرسان دوره های عکاسی در مراغه است، افزود: علیرضا انصاریان/ فیلم ساز/ و علیرضا کاظمی پور/ فیلم نامه نویس قهار سینما و تلویزیون نیز از دیگر مفاخر فرهنگی و هنری مراغه هستند. وی همچنین از فعالیت های گسترده انجمن سینمای جوان مراغه و برگزاری دوره های آموزش فیلم سازی و مشاغل سینمایی در مراغه خبر داد و گفت: در سال جاری 36 نفر در دوره های مبانی عکاسی، عکاسی دیجیتال و دوره فیلم سازی مراغه آموزش های لازم را پشت سر گذاشتند. شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.مصاحبه کننده: علیرضا فولادی 3072/3071/518


















01/06/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن