تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815646474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خاورمیانه صحنه منازعه هویت ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خاورمیانه صحنه منازعه هویت ها هفته نامه نواندیش چاپ بیرجند در شماره 235 ، هفته سوم مرداد ماه 1395 یاداشتی با عنوان « مروری بر چالش های هویتی در خاورمیانه، خاورمیانه صحنه منازعه هویت ها نوشته،دکتر حمید هاشمی مقدم مدرس دانشگاه منتشر کرد.


ادامه یادداشت به این شرح است:امروزه یکی از کاربردی ترین واژهها در تحلیل رویداد های مختلف در جهان آنارشیک امروزی، هویت می باشد، هر کدام از مکاتب فکری از نظرگاه خود این پدیده را مورد تحلیل قرار داده اند. از دیدگاه روانکاوی، هویت حاصل تعارض ناخود آگاه و فراخود می باشد، در دیدگاه رفتارگرایی هویت انسان از طریق تقویت کنش های مطلوب و تنبیه رفتار های نامناسب و همچنین تبعات حاصل از رفتار ها شکل میگیرد.اندیشه های فرهنگ - محور ویگوتسکی، هویت را بر ساخته دیالکتیک مدام بین فرد و جامعه می داند و آن را به عنوان یک مؤلفه پویا در نظر می گیرد،باید توجه داشت که همان طور که انسان ها دارای هویت های منحصر به فرد می باشند، در سطوح و لایه های بالاتر، گروه ها، نهاد ها و کشور ها نیز در یک فرآیند گفتمانی مداوم در تعامل با محیط پیرامون از هویت خاص خود برخوردار می شوند.در این راستا، در منطقه پر آشوب خاور میانه، کشور هایی که از مؤلفه های هویت ساز غنی برخوردار اند با تحت نفوذ قرار دادن دیگر کشور ها، در تلاش اند گفتمان های مورد نظر خود را به آنها القا نموده و از این طریق، رشد سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را تضمین کنند.ایران با برخورداری از هویت شیعی از نفوذ بالایی در جوامع مختلف خصوصا شیعیان منطقه برخوردار است. مؤلفه های هویتی کشورمان شامل تاریخ و فرهنگ غنی آن، گفتمان سیاسی ویژه آن که مخالف لیبرالیسم و سکولاریسم است و همچنین تأکید آن بر مبارزه با اسرائیل، مبارزه با خشونت گرایی و تفکرات وهابی و تکفیری و تأکید بر حفظ تمامیت ارضی کشور ها می باشد. در تقابل با گفتمان مطلوب جمهوری اسلامی، هویت سَلفی قرار دارد که خود به چند زیر شاخه تقسیم می شود، مؤلفه های این هویت شامل مخالفت شدید با تفکرات شیعی و دیگر ادیان، دشمنی با غرب، عدم پذیرش تنوع احزاب و امت گرایی به جای ناسیونالیسم می باشد.کشور های عربستان، امارات و قطر از سردمداران گسترش این نوع از هویت رادیکالیزه شده که در موارد متعددی در تضاد با گفتمان مطلوب ایران است قرار می گیرند. تفکرات سَلفی برگرفته از افکار ابن تیمیه، محمد عبد الوهاب، سید قطب و... می باشد که هدف خود را پاک نمودن دین اسلام از مظاهر شرک و نابودی مخالفان می دانند. به دنبال تجاوز شوروی به افغانستان در 1979، گروه های سَلفی و وهابی با کمکهای عربستان، آمریکا، پاکستان و ... رشد فراوانی پیدا کردند.به دنبال حوادث 11 سپتامبر و پس از آن اشغال عراق و نبرد های داخلی سوریه این گروهها که در نقاط مختلفی جهان پراکنده بودند با تمرکز یافتن در عراق و سوریه با هدف سرنگون کردن دولتها و گروههای همسو با ایران، فعالیت خود را گسترش دادند. گروههای متعدد سیاسی و نظامی از جمله طالبان، جبهه النصره، الشباب، جیش المجاهدین، سپاه صحابه، لشکر طیبه، بوکوحرام و ده ها گروه دیگر از این جمله به شمار می آیند. این گروه های متنوع با بهره مندی از کمک های نرم افزاری (احداث مدارس مذهبی، مساجد، دانشگاهها، مراکز خیریه و ...) و سخت افزاری (دریافت پول، اسلحه و دیگر امکانات لجستیک) از کشور های عربستان، امارات، قطر و ... فعالیتهای خود را مدام گسترش می دهند.نوع سوم از هویت که بیشتر در تعارض با سکولاریسم (جدایی دین از سیاست) معنی می یابد، در قالب ایده های اخوان المسلمین قابل مشاهده است. سنگ بنای حزب اخوان در سال 1928 توسط حسن البناء در شهر اسماعیلیه مصر گذاشته شد. این حزب با الگوگیری از افکار محمد عبده، سیدجمال الدین اسدآبادی، غزالی و ... شکل گرفت. اخوانی ها بخش مهمی از حیات سیاسی خود را در تعامل و تقابل با دولت های مستقر در مصر(جمال عبدالناصر، انورسادات، مبارک) گذرانده اند. این حزب از نفوذ گسترده ای در سایر کشور ها از جمله ترکیه (با محوریت حزب عدالت و توسعه)، تونس، قطر و الجزایر برخوردار است. اخوان المسلمین به واسطه مشی نسبتا صلح آمیز که نسبت به تشیع، دیدگاه های دموکراتیک (پذیرش تنوع احزاب) و دیگر ادیان دارند سخت مورد نفرت حامیان هویت سَلفی و وهابی می باشد. این بدبینی به حدی بود که علیرغم اتخاذ مواضع غیر دوستانه مرسی در قبال ایران برای خشنود کرد پادشاه سعودی، باز هم ملک عبدا... با ارائه کمک فراوان به حزب نور وابسته به سَلفی ها و همچنین حمایت از ارتش بر ضد دولت مرسی، نفرت خود را نسبت به هویت اخوانی نشان داد. شایان ذکر است که بسیاری از سیاستهای اسلام گرایی دولت اردوغان تحت تأثیر دیدگاههای اخوان المسلمین می باشد. این نکته نیز حائز اهمیت است که اخوانی ها و سمپات های(حامیان) آنها نفوذ رو به گسترش ایران در کشور های منطقه را بر نمی تابند و تلاش می کنند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آن را به چالش بکشند.نمونه آشکار این روند خصمانه، تلاش محور سَلفی- اخوانی برای محکوم کردن ایران و تروریست خواندن حزب ا... در کنفرانس سران کشور های اسلامی بود، این رویه یکدست آنها در قبال ایران از معدود موارد تعامل این دو نحوه تفکر میباشد. گروه حماس نیز که بارها به خاطر حمایت همه جانبه ایران توانسته بود بر رقبا پیروز شود، به خاطر ریشه های اخوانی اش از سوریه و ایران روی برگردانده و در آغوش ترکیه و ... قرار گرفته است.باید توجه داشت که یکی از مهمترین تفاوت اخوانی ها با طیفی از سَلفی ها و تکفیریها در این است که آ نها کشتار و قتل عام شیعیان و دیگر مذاهب را نمی پسندند و از این لحاظ آ نها را می توان به عنوان طیف میانهروی اهل سنت دانست که خصومت آنها با اسلام شیعی بیشتر در مواضع سیاسی است نه مباحث هستی شناسی. با در نظر گرفتن نکات مطرح شده می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر، این سه سطح از هویت با توجه به شرایط در چالش و رقابت و گاه همکاری با یکدیگر (ایران و اخوان المسلمین) به سر می برند. هر کدام از این هویت ها با بهرهمندی از تاکتیک ها واستراتژی های متنوع و چند بعدی تلاش دارند با گسترش دادن مفهوم ژئوپلیتیک هویتی خود بر رقبای منطقه ای و فرا منطقه ای چیره شوند. تلاش های بی وقفه عربستان، قطر و امارات در احداث مساجد، حوزه های علمیه، فرستادن مبلغین مذهبی و ... در مناطق جنوب و شرق آسیا، قفقاز، آسیای مرکزی و ... خود گویای این مسئله است. امروزه نبرد داخلی سوریه، خود بهترین آینه است که در آن می توان تقابل این سه نوع هویت را به وضوح مشاهده نمود.2047/



31/05/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن